25 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

25 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

4 En yal seyı 4597 Cumartesi 25 101 ay | Teşrinevel | 1930 Aris Takımile ilk Maç MA Ee) Fenerbahçe: 2 Ariş:2 Aris bu pazar günü Galatasarayla k Fenerin ikinci bir müsebaka Mabımağı" ME M.M. reisi | Türk Yunan dostluğu Kâzım Pş. Hz.dün akşam Ankaraya hareket ettiler B.M. M. Reisi Kâzım Paşa Hz. dün akşam Ankaraya hare- ket ettiler ve büyük samimi bir teşyi merasimi içinde istasyon- dan ayrıldılar, Vali Muhittin B. Paşa Hazret- | lerinin refikalarına bir buket takdim etti, Muharr'rimizin vaki suallerine karşi Paşa Hazretleri şu cevabı verm'şlerdir: — Meclis 1 teşrinisanide açı- lacaktır. Meclisin açı'acağı gün benim Reislik müddetim bitmiş olacaktır. Binaenaleyh M. Mec lisini Gazi Hazretleri küşat bu- | yuracaklardır. M. Flandin Dün Anwwadan geldi Fransı ticaret ve sanayı nazı- | Kindle, Fizndin, refikası ve kızı Ne ticaret müdüsü M. Şarnay, Fransa sefiri kont dö Şambron dün sabah Ankaradan şehirimize geldiler. M. Flandin, dün şehiri gezmiş, Cozazda da bir cevelân Yapmıştır. Nazır bugün matbua- ta beyânatla bulunacak ve Sof- yaya hareket edecektir. T. Röslü B. Tehdidi icsı. et konferansına gidecek Ankara 24 (Telefonla) — Ha- riciye vekili Tevfik Rüştü B, Cenevrede toplanacak o'an tah- didi teslihat konferansında mem- leketimizi temsil için Cenevreye gidecektir. e —— Islahiye kaymakamı tevkif edildi , İslâhiyeden bildirildiğine göre irtikâp ve irtişadan omaznun kaymakam Latif B, müddeiamu- ,Milikce tevkif edilmiştir. | İİ metli bir delil göstermiş oluyor. cenaplarının Ankara seyaheti takarrür ettiği (o gündenberi Türkiye ile Yunanistan arasın- daki münasebatin her safha- | sında derbal göze çarpan bir değişiklik başlamıştır. Geçim* sizlikten dostluğa, fenalıktan eyiliğe,: o husumetten © sulhe doğru giden bu değişikliği anlamak için Türk sporcula- rının Atina ziyareti, Yunan sporcularmın İstanbul seyaheti esnasında her iki tarafın bir- birlerine karşı büsnü kabul teza- hüratına biraz dikkat etmek kâ- fidir. Filhakika Türk gençleri bir iki hafta evel Yunanistana gittikleri zaman Atinalılar ta- rafından o kadar samimi bir muhabbet havası içinde kar- şılanmışlardır ki bu tarzda bir büsnü kabuli hiç bir vakit hatır ve bayallarından | geçir- memiş olan sporcularımız bu manzara karşısındaki hislerini ifadeden âciz < kalmışlardır. Binaen-leyh evvelki gün Istan- bula gelmiş olan Yunan Aris takımına karşı şehrimizin Türk muhiti tarafından gösterilen samimi alâka ve tazahürü Atinada sporcularımızın söz ile ifade eke şükran mEüZ TeliRki etmek lâzım gelir. Ç Ta Lozan konferansında iken. Yunanistanın Türkiye ile yeni bir dostiuk siyaseti takip etmesine karar veren Venizelos cenapları bu kara- nndaki samimiyete Türkleri inandırmak için belki binbir türlü delil bulabilirdi. Fakat bunların hiç birisi ve hepisi bu zatın Yunan başvekili sıfa- tını haiz olduğu halde Atina- dan kalkarak Ankaraya bir seyahat yapması kadar kanaat verici bir kuvveti haiz olamaz- dı. Binmenaleyh Yunan baş- vekili Ankaraya seyahet kara- rini vermekle yalınız Yunaânis- tamn artık yeni Türkiyeye karşı tutmak istediği yeni dostluk siyasetindeki O hüsnü niyetini anlatmış olmuyor, ayni zamanda kendisinin siyasi kudreti, siyasi dirayeti hak- kında bütün âleme çok kiy- Iki takım kaptanları Dün çok heyecanlı bir maç seyrettik. Son seneler içinde €€- nebi futbol takımlarına karşı oynadığımız. müsabakaların en heyecanlısı, Istanbul şampiyonu Fenerbahçe, Şimali Yunanistan şampiyonu, Selânik birincisi Aris takımile böyük bir kalabalık 5- nünde karşılaştı, Büyük bir kalabalık. Hemen hemen stadyomun meşhur Slavya maçlarındanberi görülmemiş bir kalabalık. 7000 belki 8000 se yirci tribünleri, balkonu, sabanın etrafını doldurmuş. Tıklım tıklım Bu kalabahk pek yerinde. Maç çok mühimdir. Yunanlılarla fut- bolda ilk defa olarak karşı kar- şıya geliyoruz. Bizden Fener, onlardan Aris. Bu ilk temas pek dostane oldu. Neticede iki ta- rafı da memnun eden bir bera” berlik; Iki ikiye. Aris takımı bizim. için ihmal &dilmiyecek bir kuvvettir. Seri kombine, seyyal, canlı bir oyan oynuyor, Her zaman -için gol yapabilecek, gel çıkaracak bir takım. Böyle olmakla beraber Fenerbabçemiz du kuvvete kar- | # Üstün gelecek çok oyunlar oynamıştır. Meselâ daha on beş yirmi “ gün evel nl Kere karşı gelip gelirken, bilhassa birinci evrede oynadığı oyun. LAN tarafı 6 mc sayfamızda) gm YARIN © SAYIFA ÇOCUK SAYIFALARI Kıymetli mısafırım.z Kont Betlen cenapları Pazartesi günü şehri- mize gelecek Bu kimin mu:- vaffakiyetidir ? Dünkü Son Posta refikimiz ilk sabifesine en iri harflerle şöyle bir manşet koymuş: “Venizelosun seyaheti son se- neler zarfında bütün cihanda kaydedilen siyasi hadiselerin en mühimmi olacaktır.,, Hakikaten öyledir. Yakın Şark tarihinde siyasi vaziye- tin on sene zarfında geçirdiği büyük © inkılâbın derecesini temsil etmek için bu hadise- den daha mühim bir delil bulmak (mümkün değildir. Ayni zamanda itiraf etmek lâzımdır ki bu badise yeni Tür- kiyenin cihan siyasetinde haiz olduğu maddi ve manevi nü- fuzun on sene zarfında ne derecede yükselmiş olduğunu da gösterir. Fakat arkadaşımız hadiseye bü kadar büyük bir ehemmiyet verdiği halde bunun mahiye- tinden hiç bahis bile etmeyor. Tabii bu seyahetin memleke- kıymetin bazırlanması. şerefi de kime, hangi tarafa ait oldu- ğuna hiç temas edilmeyor. Halbuki bitaraflık denilen şeyin tezahür edeceği yer bilhassa bu gibi mavzularda- dır. Acaba bu noktai nazardan Son Posta refikimiz ne fikir- dedir? Acaba Venizelos ce- naplarının seyahei kararı ver- mesinde âmil olan esbap ara- sında İsmet Pş. hükümeti le- hine kaydedilecek bir muvaf- fakiyet hissesi yok mudur? Bitaraflık o perdesi (o altında Ismet Pş. hükümetine insaf sızca hücemler yapan bu ar- kadaş son seneler zarfında bütün cihanda kaydedilen ha- diselerin en mübimmi addetti- ği bu seyaheti yalınız Yunan başvekili Venizelos cenapları hesabına (o kaydedilecek bir şeref telâkki ettiği içindir mi ki bu noktaya biç temas etme- Kont Betlen kim- dir,siyasi haya- tında negibi mu- vaffa kıyetler kazanmıştır ? kont Betlen Macar başvekili Kont Bet- len pazartesi günü şehrimize gelecek ve aynı akşam Ankaraya hareket edecektir. Muhterem misafirimiz Anka- rada iki gün kalıktan © sonrs | teşrinievelin otuzunda Istanbula hareket edip ertesi gün İstanbu- İn gelecek ve memleketine mü- teveccihen hareket edecektir. Kont Betlen kimdir? Sırbistanın eski ve asil hane- danına mensup olan ve ecdadı arasında macar kıralı intihap €e- dilmiş bulunan Erdil prensi Gab- İ riyel Betlen kont Etyen Betlen 1874 de doğmuş ve 1901 de mebus olarak bayatı siyasiyeye atılmıştır. Hürriyetperver prtog- ramını kabul etmiş olduğundan Habsburg hanedanının merkezi» yetçi emperyalizmile mücadeles ye girişen ve müstakil milli bir Macar ordusu tesisile Macaris- tanın istiklâli tamının temini için uğraşan siyasi fırkaya dahil ol- muştu. Siyasi cidaller arasında faalıyeti ile kendine az zamanda mübim bir mevki temin etti,Maca- İ ristanı ibtilâle sürükliyen “Mişel Karoli» nin sergüzeştçi siyaseti Kont Betleni endişelendiriyordu. O bu harekete iştirak etmemek» le beraber vekayii takip edi- yordu.