31 Ekim 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

31 Ekim 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2 — VAKTTI 31 Teşrinevel 1780 Istambulda Cümhüriyet bayramı | nasi! tes'it edildi 'kitten ziyade, büyük tezahüratla (Üst tarafı birinci sahifemizdel Geçit resmi Geçit resmini temaşa için Da- rülfünunun cümle kapısı önünde tribünler yapılmıştı. Burada şeb- rimizde bulunan “Elli,, ismindeki Yunan Kruvazörünün kumandanı da hazır bulunuyordu. Saat onbir buçukta Kolordu- kumandanı Şükrü Naili Pş. tara- fından verilen emir üzerine ge- çit resmi başlamış, kıtaatımız, izciler; mektepliler, esnaf cemi- yetleri tam bir intizam dairesin- de geçmişler, alkışlarla takdir edilmişlerdir. Piyade, süvari, topçu, muha- bere ve fen kıtaatımız, deniz kuvvetleri, askeri ve sivil mek- tep talebeleri, esnaf cemiyetleri- ! nin Beyazıtta başlıyan yürüyüşü, buradan Taksime kadar devam etmiş, askerlerimiz ve mektep- liler Beyazıt, Divanvolu, Sultan- | Ahmet, Alemdar, Reşadiye, Ka- | raköy köprüsü, Şişhane yokuşu, Tepebaşı, İstiklâl caddesi Cüm- horiyet abidesi önüne varmışlar, yollarda ahali tarafından sürekli alkışlarla karşılanmışlardır. Me- ras m, burada bitmiştir. Akideye konen çelenkler Halk Fırkası namına Cümku- | riyet abidesine bir çelenk konul | muştur, Abideye başkaca muh- teli: çelenkler vazedilmiştir. Öğleden sonra Vilâyette 25 kosolosun tebrikâl kabul edil miş, gece Vali konağında bir balo verilmiştir. istiklâl medelyesi tekilemedi. | evata İstiklâl madalyası il 4 zelos yanlarına Tevfik Rüştü B. jle M. Mihalakopulosu a"! larak masaya oturdular. Saat 7 de imza muamelesi baş- ladı. Bir taraftan İsmet Paşa ile Tev- fik Rüştü B. diğer taraftan M. Ve- »'zelosla M. Mihalakopulos mux- hede üzerine imzalarını koydular, İmzadan sonra İsmet Paşa: “Bu eseri imza ile ikmal et- mekle müftahirim”. i dedi. M. Venizelos ta ayni şekilde cevap verdi. Bu sırada Nafia Vekili Zekâi B.: — Hayırlı olsun, Paşam! diyerek tebrik etti. İsmet Paşa tebessüm ederek te- şekkür ederken M. Venizelos Ze- kâi B. in “hayırlı olsun!” temenni» sini tekrar etti. Onun bu hali mec- Misi bir şetaret havasile dalgalan- dirdi. Sonra M. Venizelos ayağa kal- karak İsmet Paşaya hitaben bir nu- tuk söyledi: Son defa Yunanistanda mevkii! iktidara geldiği zaman aldığı bir mektuptan bahsetti. Bunda Türk - Yunan dostluğunun nekadar lü- zumlu olduğunu izah ederken şa- yet bu yolda sarfedecekleri emek- İer arzu edilen neticeyi vermezse insanlığın kemalinden şüphe etmek lâzımgeldiğini hatırlattı. Bundan sonra: —İşte şimdi elde ettiğimiz bu eser ile insanlığın kemali müzaffer çıkmıştır. dedi. İsmet Pş. da M. Venizelosun fikrini iştirak etti, Uzun ve samimi| taharrilerden sonra varılan bu ne- ticeden memnuniyetini ifade etti. Muteakıben o merasimde hazır bulunlara şampanyalar ikram edil di. Ve merasim Foks sözlü ve sesli sinemasına alındı. Asım , Bu kuponu kesip birikti- riniz ; bir sıra kupon ge- Abideşe C. H firkâsınm koyduğu buket merasiminde takılacaktı. Madalyaların hazır- lanması bitmediği için bu merasim tehir olunmuştur. Devair ve müesseseler, Cüm- huriyet bayramı münasebetile tatil edilmişler, mektepliler ev- vel ki gün merasime iştirak et- tikleri için dün tatil yapmışlardır. i Merasimde deniz gedikli küçük | mektebinin muzikası dikkatı cel- betmiştir. Beşiktaş önünde duran Yavuz zıhlımız evvelki gün pek çok kimse tarafından gezilmiştir. Gece ki tenvirat Gece Yavuz vo diğer gemile- İ imiz elektrikle donanmıştır. “Elki,, Yunan kruvazörü de tenvirat yapmıştır. Ecnebi tüccar vapurlarından yalnız “Çiçerin,, Rus vapuru donanmıştır. Cümhuriyet timesll Maarif müdürlüğü, Cümhuri- yeti tems'l eden bir timsal yap- Uurmıştır. Bu kamyonet içinde mektepli (o kızlarımız muhafaza ediyordu. Çok zarifti, Şebrin muhtelif yerlerinde gündüz ve gece eğlenceler tertip olunmuştur. tur, Gece Taksimde başlıyan fe ner alayı elleri meş'aleli asker ve mektepliler, alay alay Istanbula geçmişler, slay geçerken, halk “Yaşasın Cümhuriyer,, sesleri arasında şevkini ve sürurünu izhar ediyordu. Bayazit, Üsküdar, Fatih mey- danlarında birer bando muzika muhtelif havalar çalmış ve ciheti askeriyeden verilen (o fişenkler atılmak suretile şenliklere iştirak edilmiştir. Cümbhuriyet bayramı münase- betile Seyrisefainin Tophanedeki intizar salonunda bir balo ve- rilmiştir. Vilâyet, Cümburiyet bayramı münasebetile Reisicümbur Hr.ne, meclis riyasetine, o Başvekâlet ve dahiliye vekâletine tebrik telgrafları çekmiştir. Cümhtriyet bayramı münasebetile dün gece Eyip C, H. F. nahiye merkezi tarafından da Eyip fıkara perver sinemasında bir müsamere ve- rilmiştir. Müsamere çok mükem- mel olmuş ve bütün Eyip halkı bu büyük bayramın gecesini çok iyi bir şekilde geçirmişlerdir. üyelerde taya Ünyede bayram Ünye, 29 (Vakit) — Cümhuri- iyet bayramını bütün halk meser- retle tesit etmektedir. firen VAKIT m fârlü türlü hediyelerinden birini kendi seçip alecakfır Niyazi Ispartada fener alayı İsparta, 29 (Vakit) — İsparta- İ da Cümhuriyet bayramı her va- tesit edilmiş, hatipler ve vali Ahmet Durmuş bey tarafından Cümhuriyet ve nimetleri hak- kında nutuklar irat edilmiş, me- rasim yapılmış ve süvareler, eğ- | lenceler, fener alayları tertip edilmiş halk neşe ve sürur için- de bayram yapmakta bulun- muştur. Remsi İzmirde merasim Geçit resmi ve resmi kabul Yenı tefrıkamız Kadınsız memleket Pazar gününden itibaren Vakıt sütunlarında “Artikörler adasına seyahat, isimli tefrikamız bitti. Onun yerine pazar gününden itibaren z memleket » adını taşıyan çok cazip bir romana başlıyacağız, Ömer Fehmi B. ! ! tesit olundu. Izmir, 29 (A. A) — Bugün Cümhuriyet bayramı münasebe- tile vilâyetle yapılan resmi ka- bulden sonra saat kulesi mey- | danında askeri kıtaat tarafından | bir geçit resmi yapılmıştır. Me- | rasime tayyarelerden bir grup ta iştirak etmiştir. Edirne gençliği Kendilerine mevdu Cümhuriyeti tesit ettiler tarafından Almancandan ter- cüme edilen bu eser « Vakıt» ın, tefrikalarını intibapta gös- terdiği itinanın yeni ve çok kuvvetli bir şahidi olacaktır. Beşiktaşta belediye Beşiktaşta bir. belediye tesisi için yapılan revitmın tasnifi bitmiş ve ietifa- ka yakın bir eksetiyetin müseskil bele: diyeye taraftar olduğu anlaşılmışıır, Edirne, 29 (A, A) — Cümhu- i riyet bayramı müstesna ve çok i asil duyğuların tezahürüne vesile olmuştur. Edirne gençliği, ken- dilerine mevdn aziz vediayı ve onun ulu banisini minnetle tak- din ettiler. İzmitte nasıl kutlulandı Izmit 29 Vakit) — Cümhuri- yet bayrami coşkun tezahüratla Altıncı mektebin küşat resmi yapıldı. Orta mek- tepte güzel bir müsamere yapıl- dı, üssü babride verilen balo çok parlak ve eğlenceli oldu. Ziya Darıcada Cümhuriyet bayramı Darıca, 29 (A. A) — Darıcada Cümhuriyet bayramı asker ve mekteplerin iştirakile tesit edil- miştir. Bayram münasebetile tebliğat icra edilmemesi yüzünden dük- kânlar kapanmamıştır. Halbuki 29 teşririevel kanunla kabul e- dilmiş tatil günlerinden biridir. —— Hizmete teşekkür On dördüncü yaşımızı ilifat delu satırlarile tebrik eden İzmirli Hizmet re- fikimize candan teşekkür (ederiz. vazolunmuştur. Istanbul erkek lisesi izcileri Ankara, 29 (Vakıt) — Geçit resmi oesnasınde İstanbul izci- lerinin o gösterdikleri (o fevkalâ- de intizam çok büyük takdirler- le karşılanmıştır. Bu arada İstan- bul erkek lisesi izcileri “gerek yürüyüşte, gerekse intizam ve mükemmeliyette . bilhassa, nasarı , dikkati celbetmiş ve çok alkış- lasımaştar inin: seri enine e İskenderiye'de Ege vapurunda parlak bir balo İskenderiye (29) — Cümhuriyet bayramı Ege vapurunda parlak surette kutlulandı, En yüksek yerli ve ecnebi simalardan te- | İbir memleketten diğerine gönderildik Günün siyaseti Kıral Borisin izdivacı Romadan gelen telgraflar İtalya Kra İşm kevimesi prexwc5 'Ciyorcana ile Bulgar Kralı Borisin izdivacı merasimi nin mutantan bir surette vuku buldu” dunu bildiriyor. Gerek İtalya ve psrek se Bulgaristan ile Türkiye arasmdaki münasebatı sar ane İki memleketi temsil eden. üilelerin bugün duydukla rı saadete Türklerin memnuniyetle işti irakini ienp ettirecek mahiyettedir. | Kral Boris ile Prenses Ciyovannanın izdivacı heticesind. Alman Koburg Go ta hanedanile Fransız Savun haneda- ni arasında.bu defa daha irtibat pey- da edilmiş oluyor. Bu da diğer bir nok- itai nazardan calibi kayıttır. Dün Asiz (kilisesinde icra olunan merasim ayni zamanda Bulgar ve İtalyan milletleri ni biribirine yaklaştırmıştır. İtalya şim diye kadar Balkanlarda yalnız Arna- /vutlukta nüfuzunu yürütürken Sofya- nm da bundan böyle Komaya peykol- ması ihtimali gözden uzak bulundurul! p mamalıdır. Balkan yarım adasında böy | lece hâsıl olacak olar siyasi tahavvül Belgrat hükümetince hüsnü telâkki edi lecek mi? Küçük itilâfın bağlarını kuvvetlen- dirmekten ve bu suretle Balkanlarda birinci mevkii tutmak istiyen Romanya ve Sırbistan (Bulgaristanm bundan sonra İtalyadan muavenet görerek har bin ve muahedatın verdiği darbeleri telâfi edebileceğine şüphesiz vâkıf bus | lunuyorlar. Hâdisatın tevalisi vasati | ve cenubi Avrupada iki devlet kütlesi- nin teşekkülüne ve bunlardan birinin. | Fransa diğerinin İtalya tarafını iltizam ederek yekdiğerine karşı cephe almalâ rı icap ettirecek bir mahiyet gösteri” yor. Bu cephe teşkili neticesinde ne gi bi vakayiin zuhuruna intizar edilebilir. Mes'ut olması temenni edilen bu izdi- vacın ferdasında * : bapta mütalea yü" rüterek genç zevce ve zevcin talileri hakkında fena kehanette bulunmak is temeyiz. 3 Mütareke merasimi , İngiliz Tredünyon kabinesi muhtelif memleketlerdeki elçi ve sefirlerine' bir” tamim göndermiş ve resmi, heyetleri: leri zaman Meçhul Asker abi”'»lerin€ çelenk ve çiçek koymaları usulünün lâğ' vı fikrinin ilhamını tavsiye eylemişti Bu tamim medlülü itibarile gayet nidardır. Şimdiye kadar, harbi umu! nin neticesinde zaferi kazanan memli ketlerde Meçhul Asker abidesinin Zi; reti ve mütareke gününün tes'it edil! Nahiye müdürünün bu zihniyet dahijinde tatil kanununun ahkâ- mını fatbik ettirmiş olması lâzım gelirdi. Yozgatta merasim Yozgat, 30 (A. A) — Cümhu- riyet bayramı fevkalâde parlak merasimle tesit edilmiştir. Mek- teplerde müsamereler tertip o- lunmuş, belediye tarafından yüz kişilik bir gece ziyafeti veril. miştir. Stokholmde Türk askeri abidesine çelenk konuldu Stokholm, 29, (A. A) - Cüm- huriyet yıldönümü münasebetile Stokholm elçiliğinde büyük bir resmi kabul ve gece de bir zi- sında sefirler heyeti, İsveç ha- riciye erkânı, hazır bulunmuş, Türkiye Cümhuriyeti reisi Gazi Hz. hakkındaki samimi hislerini bu münasebetle elçi Ragıp BF.ye iblâğ eylemişlerdir. Harbi umumide esir düşüp vatana avdet ederken İsveçte ölen malül Türk şehitlerinin ha- büyük bir kadirşinaslık eseri o- larak Treleborgda rekzettirdiği heykele bu mukaddes günün şerefine Stokholm elçiliği tara- fından Malmoe fahri konsolos- luğumuz vasıtasile bir çelenk yafet tertip edilmiştir. Adedi | | üç yüzü mütecaviz davetli ara- tırasını ibyaen İsveç hükümetinin şekkül eden balo cümleyi mem- nun etti. Sabaha kadar süren şenlik emsalsizdir. Balo Seyri- sefain işletme müdürü Burha- nettin bey tarafından idare edil miştir, Dokuz buçuktan itibaren oto- mobillerle gelmeğe başlıyan mi- safirler karada mülâzim kaptan- lar ve gemide iskele başında gemi süvarisi ile işletme müdürü Burhanettin B., Seyrisefain u- mum acentası Emin Yahya Pş. vesair zevat tarafından istikbal edilmişlerdir. Yerli ve ecnebi 200 kadar misafir İskenderiye ve Kahirenin yüksek simalarını teşkil ediyordu. Mısır kıralı teş- rifatçısı, Mısır matbuat müdürü vesair bilcümle İskenderiye er- kânı memurini ile Mısır sefareti- miz ve İskenderiye konsolosluğu- muz erkânı bütün ecnebi kon- soloslar ve madamları baloda bazır bulunmuşlardır. Davetliler gördükleri mükemmeliyet ve in- tizamdan çok mütehassis olmuş- 'lar birçok zevat telgraflar ve mektuplarla Seyrisefain umum müdürü Sadullah Beyi bu teşeb- büsünden ve muvaffakiyetinden dolayı tebrik etmişlerdir. Baloda hazır bulunanlara koti- yonlar meyanında nefis sigarâ- larımızdan da tevzi olunmuştur. Mubağenet si bir an'ane halini almıştır. Meçhül l Askere karşı lan me in ki 3 rılmasına tara.sar olan İngiliz Hük' metinin mütareke şenliğini de yavaş yaş refetmek istiyeceği anlaşılıyor. Ingiliz muhafazakr matbuat iÇ harbi umumiden muzaffer çıkan mütt€ fiklerin böyle bir tekliften memnun © mıyacakları o anlaşılıyor. (o Filhakil (Versay), (Triyanon) ve (Nöyl) hedelerinin imzasını ihtar eden müt#” ke günü müttefikler ve bahusus F" İsa için en mes'ut bir gün addediliyof” Bizce Makdonald hükümetinin lifi gayet doğru ve haklıdır. X “ askere karsr hürmet beslememek — © tanım müdafaa eden büyük ruhlu” d din timsali sıfatını haiz olduğu için, “imsenin hatırma gelmez. timsal her millet için kendi cesaret azminin makesidir. Beşeriyetin ti olamaz. i Halbuki meçhul askere karşi hükümetlerde yapılan merasim, lâplarm daimi sürette mütesanif düşman bir cephe karşısında bul gi ları hissini verdiği gibi, iterek yi nünün tes'idi de mağlüpların yetini tes'it mahiyetini taşıyor. Cemiyeti Akvamim daimi sulhtef 4 İsettiği, Kelloğ misakının elli küsü” İlet tarafından imzalandığı bir iTredünyonların teklifi kadar bir teklif olamazdı. Harbi kal itan bahsederken harbin neticele” yf kışlamak garip görüneceğini ilk 9 hükümet Makdonald hükümeti tur, M.G lekeyi iie (Telgraf haberlerimiz 4 | sayıfamızdadır.| ..