26 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

26 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

em varak senemi e Iâmet, emniyet ve müdafaasını temin © senelik hesapların ve R Dahiliye Vekili | Hür gazetenin son gün- | lerdeki neşriyatını resmen tekzip ediyar Samsun, 25 (A, A.) — İstanbulda çı kan Hür gazete 28 numaralı nüsha- sında Reisicümhur Hazretlerinin &€- | yahatleri neticesinde hâsıl edecekleri | kanaate göre Cümhuriyet Halk fırka- sı riyasetinden çekilecekleri ve B. M. meclisinin vaktinden evvel fesholuna- rak intihabatın tecdit edileceği ve İs- | tiklâl mahkemeleri teşkili hakkında | şayialar olduğunu yazıyor. Bu husus- ta Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Beye müracaat ettim, Asılsız ve esassızdır. Resmen tekzip edebilirsiniz dedi. eimek, büyük emeller peşinde koşan | bir cemiyetin faaliyetine herhangi bir suretle hizmet emtek her vatandaşın ve hükümetin vazifesidir. (Alkışlar) Kongre riyasetine B. M. M. Re Kâzm Paşa Hazretleri ittifakla inti | hap edilmiştir. Müteakiben merkezi | idare heyetinin iş raporu okunmuş ve nizamnamede yapılacak tadilâtın tetkiki için iki encümen teşkil elidmiştir. Merkezi İ- dare heyetinin iş raporuna nazaran cemiyet iki kongre arasındaki iki se- | ne İçinde üç buçuk milyonu piyanko- | hasılatı olmak üzere 12 milyon 127 | bin lira varidat temin etmiştir. Bu su- retle cemiyet kurulduğu günden şim- diye kadar cem'an 33 milyon 989 bin | 500 lira hasılat elde etmiştir, Alınan tayyare adedi 150 ye baliğ olmuştur. Köylüye kuraklık senelerinde tohum luk olarak 158,556 lira kıymetinde za- hire dağıtmıs ve Giresun, Taşköprü ve Nallıhandaki felâketzedelere de 25 bin 687 kilo parasız zahire vermiştir. Raporda 306 şubenin teftiş edildiği mülga Donanma Cemiyetinin harpten evvel sipariş ettiği gemiler için verdi- ği 226 bin ingiliz lirasından 159 bin in- giliz lirasının istirdat olunduğu zik- rolunmaktadır. Posta idaresinin cemiyete verdiği es- ki posla pullarından 42 bin 140 lira safi kâr elde edilmişti | Cemiyet tayyarecilik için Avrupaya talebe göndermeğe devam etmektedir, Pariste yüksek tayyare mühendis | mektebinden diploma alan beş talebe | tayyare fabrikalarında ameli «staj görmektedir. Bir o mühendisimiz üç | dört ay sonra tahsil ve tecrübelerini bitirmiş olarak memleketimize döne- | cektir. Yeşilköy tayyare mektebinden çı- kan ve ustabaşı yetişmek üzere Avru- pa fabrikalarına gönderilen dokuz makinist stajlarını bitirerek memle- ketimize dönmüşlerdir. Altı talebe- İ miz Fransa yüksek tayyare mühen- dis mektebinde tahsil etmekte olduğu gibi diğer beş talebe de Fransız lise. | lerinde gene ayni mühendis mektebi i- çin hazırlık tahsili görmektedir. Al amnya mühendis mektebinde deki talebe bulunmaktadır. “VAKIT çın tefrikası: 1 — 5 — Neile nasıl öderiz. Evcek kapı kapamaca çoluk çocuk bi- zim hepimizi mezada verseler çalman miktarın dörtte birine değmeyiz. Artık bundat sonra bilfarz bana kaç para verirler. — Rukiye abla artık sen kendi- ni hesaba katma. Bu vakitsiz cilve- © leri geç.. — Böyle demekle hemen görü- dik. Bizi gözlerile yediler bitirdi- © cüye çıkmadım ya! İmam sen deler © tuhaf söylersin. — Tuhaf değil doğru söylüyo- rum, | — Ya evdeki eşyayı satacağız, neden yemedi. Evde karısile anne- © ya kendimizi. Başka çare var mı?isile çoluğile çocuğile beraber yedi. | vergisi veTELEFOMN IN -HABERELE! Osman'ı borçları amam 700,000 lıra hamiller na- mina Osmanlı bankasına yatırıldı Ankara 25 (Vakıt) — Bugün Osmanlı borçlarına mahsuben hamillere tediyesi lâzım olan taksitin tediye günüdür. Altı ay- lık taksit olan (2) milyon liranın üçte biri olan 4700) bin lira Osmanlı bankasına, hükümetçe Düyunu umumiye meclisi namına tediye tedilmiştir. Hamillerin bankadaki parayı İ almaları Paristeki meclisin kara- | rına vabestedir. Banka, parayı hamillere ver- mek selâhiyetini haizdir. Son cevaplarımıza bamillerden henüz cevap gelmemiştir. İtilâf Yunan muhacirleri M. Venize- losu tebrik ettiler Atina 24 — Anadolu muha- cirleri murahhaslarından mürek- kep bir heyet bugün M. Veni- zelosu ziyaret ederek Türk-Yu- nan itilâfı münasebetile sulhün takviyesi hususunda gösterdiği | mesaiden dolayı muhacirler na- mına tebrik etmiştir. Ötedenberi Türkiğe ile Yuna- nistanın o anlaşmasına şiddetle muhalif olan muhacirlerin bu tezahüratı burada ciddi bir mem- nuniyet uyandırmışır. Teadül kanunu muci- bince.. Ankara 24 (Vakıt) — Teadül | kanunu mucibince vekâletler ve umum müdürlükler bir teşkilât | bir İ bulunduğu bir İ retli idare v Elâziz Valisi Vazifesi başında vefat etti A. A.) —Elüziz valisi Fahri Be kta ba lunduğu sıra dan ihtifalle k Dahiliye Vekili Ş bu münasebetle vilâyetlere mi göndermiştir: azifenin ifa şında vefat et aldım. Mum. tan sonra xe ret ve fedakâr vaffakıyetle hâli tahsilini yaptık yet ha A temayüz ve mu- tmiş bir kud Milli cidalin ve İstiklâl harbinin en şiddetli ve buh- ranlı zamanlarında yatanı, milleti i- çin büyük feragat ve | mış kıymettar ve hamiyetli bir Türk- tü, Bulunduğu idare memur ve âmir. liklerinde bilgisi ile görüşü ile ve şu urlu vazife aşkı ile çalışarak memle- ketine müspet ve müsmir hizmetler etmişt:- Bilhasa Hakk Elâziz vilâyetlerindeki muvaffakıyet li mesaisini takdirle, teşekkürle ya- detmek benim için bir borçtur. Vazi- İ fesi uğrunda ve vazifesi başında ve- fat eden Fahri Beyin aziz hatırasını tebeil ederek kıymetli arkadaşlarına bu erken ölümle eleme düşen bütün arkadaşlarını teessür ve taziyetleri mi arzederim. Dahiliye Vekili Şükrü Kaya —— Bir lüzumu mnhakeme kararı Ankara 25 (Vakıt) — Ankara paket gümrüğünden (60) bin | liralık sujistimalin Devlet şurâ- İ sındaki tetkikatı bitmiş, müddei umumiliğe verilmiştir. kanunu hazırlanakla omükellef- tiler. Iktısat, Maliye vekâletlerile Rüsumat bu kanunu hazırla maktadır. Dahili istihlâk vergisi hakkında Ankara, 25 — Dahili istihlâk talimatnnamesi vekiller heyetinde kabul edildi. Yeni ta- | limatnameye göre dahilde imal edilen petrol gibi mahrukattan kilo başına 9 kuruş ve şeker- den de 300 mali senesinde 4, 1931 de 5, 1932de 6, 1933 de 7 kuruş vergi alınacaktır. Su derdi Su meselesine dair tetkikimize yanların çokluğu dolayısile bu gün devam edilememiştir. İtirar ederiz. Dört kalaysız tencere birkaç yamrı yumru sahan, partal şilteler, delik deşik ot, kırpıntı minderler bu pa- ra ödenir mi? — Oğlun Sıtkı için son zaman- larda epeyce temiz ev eşyası düz-| dü diyorlar, — İnanma imam inanma haset- çilerin gözleri çıksın. Nazara gel- — Oğlum bu kadar parayı nere- de ve nasıl yedi? — Yedi ise kârhanede, meyha- Devlet şurâsı idarei muhasebe müdürü Şevket, ista- tistik müdürü Mustafa Beylerin lüzumu muhakemelerine karar vermiştir. Hangi traktörler kullanılacak ? Ankara 25 ( Vakıt ) — Trak- törleri tetkik eden komisyon ra- porunu iktisat vekâletine verdi. Müsabakada gelen merkeziye birinci ve ikinci traktörleric kullanılması karârlaştırılmıştır . Samsun tütüncüleri Ankara, 25 (Vakıt) — Samsun tütüncüleri gitti. inhisar idaresi yapacağı (omuaveneti (Samsun müdürlüğüne bildirmiştir. — Hükümet sandığından para| tı sâyü gay | atle çalış | ri wilâyeti ile | | akşamı 583 maznunla dava! iman ' Tevkifaneden nasıl kaçmak istediler 1 b li anlatıvorlar.. Tevkifanede şıddetie dövütdük diyorlar Geçen martın sekizinci günü lığım testereliyerek tevkifaneden kaç- mak, kaçmağa teşebbüs: etmekle maznün bulunan Oo mevkuflarla bunların kaçmasına sebebiyet vermekle maznun tevkifane yar pencere (o parmak diyanlarının muhakemesine dün Istanbul birinci ceza mahkeme- sinde baş'anmıştır. Şimdiye kadar bir kaç defa celse açılmış, fakat bütün maznunlara tebligat oyapılmadı- ğından, muhakemeye başlanıl- mamışlı, Bu 23 maznunun dünkü celsede isticvabı yapıldı. Katilden 15 seneye mahküm Arap Osman; vak'ayı şöyle an- lattı: Mevkuflardan Küçük Haydar,- bu firarından sonra yakalanır- ken vurulmuştur,-gardiynnlardan Osman berata 50 liralık bir kâ- | ğit verdi. Dişarıdan testere ge- tirlti. O, parmaklığı kesti. Evve- lâ kendi dişanıya çıktı. Sonra Ahmet Besim, Bende kaçmağı evvelce aklımdan geçirmiştim, ama sonra vazgeçmiştim. Affe- dilir, öyle usulü dairesinde çıka- riz, diye. Böyle kaçarken vurul- mak var, hem sonra nasıl olsa yakalarlar. Ne ise onlar kaçtılar, biraz sonra silâh sesleri işidildi, Haydarla Besim, kaçmağa mu- vaffak oldular, ama çok geçme- di, Haydar ölü, Besim diri tek- rar ele geçtiler, Bu işten başka arkadaşların baberi yoktu. Arap: Osman, müddei umumi- Tikçe alınan ilk ifadesini kabul ediyor, diğerlerini tazyike atfe- Diye bağırdı. Tevkifanecilerif aldığı ifadeyi kabul etmem. Son râ da aklımı başıma teplıyama” İdim artık. Halâ hastayım.,, Gardiyan Osman Betata > diyeceği soruldu. “İftira iftir# Beni Arap-Osman yakıyor. Ben İ ne para aldim, ne içeriye teste diyordu. “Bizi tevkifanede döğ- | düler. Prangaya vurdular, başı- ma teneke teneke souk su dök- tüler benim,, dedi. “Orada tev- kifane memurlarının aldıkları sonraki ifadeleri kabul etmem. Benim gece, gündüz tam 19 ke- re ifademi aldılar:, Katilden 18 seneye mahküm Mustafa Nazmi, bu ifadeye işti- rak etti, 24 seneye mahküm Ah- met Besim, “ben testereyi kimin getirdiğini bilmem. Bana Hay- dar kaçacak delik açtığını ba- ber verdi, o delikten çıktım. Ifa- de almak hususunda tevkifanede beni o Galip mi, nedir? ©, çok tazyik etti. “Allab,, dedikçe, “Allah yok, o Amerikaya gi — Hakkı hiç bir zaman inkâr et çalındıktan sonra bunun şu veya bulmöi imam .. Yok yok elim yanım- şekilde yenmiş olması sirkatin ce-'a gelecek.. Yarın hakkın divanma zasını tahfif edemez... — Oğlum fena niyetle çalmadı. — Hüsnü niyetle sirkat olamaz çıkacagım.. —Ha şöyle imana gel... — Benim zaten çok şükür dinim kadın.. Kaç zamandır sizde gramo- imanım yerinde dir. Dinle imamcı- — Dur söyliyeyim. Hepsini an- vak'adan evvel sıkıntı içinde buna- latayım... Zaten buraya dert dök- lıyor yarı aç yarı tok yaşıyordum. meğe geldim. Bilmem nasıl oldu. İşin esasına pek — Büsbütün kabahatsiz bir a- aklım ermeden son zamanlarda e-mediniz mi? damı da deliğe tıkmazlar.. Anasın, vimizin içine bir bolluk geldi. ilim etmelisin.. Bu kuponu Kesip birikti- riniz ; bir sıra kponu ge“ #ren VAKITın türlü törlü hediyelerinden birini kendi seçip alacaktır çabuk bizim öyle cevn cıvıl yeyip içtiğimizi gördükçe keyfinden ağzı fon, şarkı, dans, ahenk, cümbüş sa gim dinle takdire çare olmuyor.. Al! bahlara kadar gırla gidiyor. Konu 'nrmızın yazısı böyle imiş. İmam! komşu rahatsız oluyordu. Etraftan şu yaşa geldim bir gün görmedim..| saptırma. kıyamet gibi şikâyetler başladıydı. Bir kerecik oh demedim. Hele bul | re soktum,, dedi. Arap Ösmanın bemşiresi Elime H. da: içery€ alet falan getirdiğini inkâr etti. Müddei umumi Rıdvan B., e rakı mütalea için istedi, verildi Muhakeme 10 - kânunuevvel çarşamba gününe bırakıldı. Poliste ZA LEEAME (Üst tarafı birinci sahifede) Nizamname - mucibince hef sen polis olmak için 100 kip alınır Bunların 40 İstanbul di ğerleri de taşra polis mekteple* rinde okuduktan sonra poli olurlar. — 200 polisin o Istanbulda vilâyeti şarkiyeye nakledileceği doğru mudur? — Her vilâyetin kadrosu var” dır. Bunun baricine .çıkılma” Böyle bir nakil haberi yalandı" — Istanbul ve diger vilâyet lerin zabıta teşkilâtında ne gib' yenilikler yapılacaktır? — Kemmiyet itibarile yeni bif şey olmıyacaktır. Yalınız birin€ sınıf polis müdürlüklerile merke memurlukları ihdas edilecek ** yalmız ikinci komiser olan vili yetlerde merkez memurluklar! teşkil olunacaktır. — Polis maaşlarında zam y# pilasak rmder? — Evet bu sene polis müdü rü ve âmirlerinin kaymak” maaşları derecesinde ma | tezyit edeceğiz. yüreğin yanar amma hakkı da tes- bet bereket ki artık sorma gitsin..'de bağını sorma dömişler ri Karmlarımız doymaya, yüzlerimiz;tan kalbime vesvese getirdi: kanlanmaya, yüreklerimiz şenlen-;defa oğlanın ağzmı meğe başladı. Zenginlik ne iyi şeyldim. Güldü şakaya buluşturdu” imam... Rüya gibi öyle bir şey ge-!kabazlık etti lâfı kapattı. İçirdik. Ah yavrucuğum Sıtkı, çabuk|dar koskocaman bir çanta uk | iz İ kulaklarıma yarıyordu. — (Hıçkıra)bastılığı başka kuzu etleri y iç, ! şi Bitmedi) | grat telefon hattının Tevfik “Hadi B. şehrimizd€ bir müddet kalacak, sonra Trak ya ve Edirneye gidecektir. Selânik - Belgrat telefon” Bu hafta içinde Selânik * resmi şadı £ yapılacağı (o Yogoslavf” matbuatından (Politika) gazel” | sinde okunmuştur. Altı ve deha fezla çocuklÜ sileler Altı ve daha fazla çocuk! ailelere ikrâmiye verilmesi hak | kındaki karar kaymakamlı'da"* tebliğ edilmiştir. Kaymakamli. lar bu gibi aileleri tesbit 69 ceklerd bıçkma mendilini gözlerine götür” rek) şimdi acaba ne yapıyor? Ne yor? ne içiyor? — Parasız umum mahpusls” yerlerse.. — Kuru ekmek, terkos suya — Hapishanede insana beki? börek yedirmezler ya.. Fakât “ doğru maksada gidelim. Lâlard p — Ah ne mümkün'ama içi — nıyor. Evlât muhabbeti bu.. — Evin içine bu bel bulaş” lığın nereden geldiğini" hiç dü — Meşhur sözdür üzümünü hes edi Hur ii, Her akşam bu çanta eve takır lum geliyordu. O Güveçliği; kalk3” (