26 Kasım 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

26 Kasım 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

| Darülfünunda Bütçe | m ir ) Grete Garbo Greta Garbo Şehrimize geleceği doğru değil Meşbur sinema yıldızı Greta Garbonun yakında (şehrimize Zelerek bir film çevireceği hak bir refikimizin verdiği baber doğru değildir. Greta arbo şimdi Holuvootta “inshi- tasyon,, filmini çevirmektedir. Yerli çoraplar hakkında Sanayi birliğinde dün çorap rikatörleri umumi bir içtima Yapmışlardır. İçtimada Anadoluda yerli ço- MAP. sanayini inkişafı için bazı bir alınmıştır. Zehire borsesında içtima , Dün ticaret ve zahire borsa- bir çok tüccarların işti- #kile bir toplantı yapılmış ve Yeni tanzim edilen ahş veriş ta- i, hakkında görüşül - Müştür Aydı Aydından, bir gazeteye verilen bere göre mefsuh 5S. C. fırkası Ydın ocağına mensup gençler hünugi bir toplantı neticesinde Rüya yeni bir fırka tesisine ka- vermişlerdir. Bu fırka tamamen demokrat ikineş bir cümburiyet (fırkası Macakmış. S.C. fırkası teşkilât heyeti kazasında « pi Beyazıt özen iki BET ln ei GİS sad iye iki vapur Marmarada çarpıştılar Pazar günü gecesi Marmarada iki vapur arasında bir müsademe olmuş. Bandırmaya müteveccihen o akşam İstanbuldan hareket eden 670 tonluk Şerefnur va- purile boş olarak Odesaya git- mekte olan Fransız bandıralı 3000 tonluk Jül Anri vapuru çarpış- mıştır. Müsademe esnasında her iki gemi de yanm yolla gittiklerin- en müsademe çok şiddetli ol- mamış, maamafih her iki vapurda ehemmiyetli hasara uğramıştır. | Yarası daha ağır olan Şerefnur vapuru Tekirdağı limanına iltica etmiştir. Jül Anri limanimıza gelmiştir. Kaptan, liman reisliğine ver- diği raporda bütün kabahatleri Şerefnura yükliyerek zarar ve ziyan istemektedir. Ticareti babriye müdürlüğü tahkikata başlamıştır. Polis vukuatı Şüpheli bir iş Kaza mı, yoksa 2... Dünkü nüshamızda, Fenerbah- çe açıklarında Bebek motörün- den denize düşüp boğulduğunu yazdığınız makinist Mehmet ef. nin uğradığı bu akıbet son tah- kikata göre esrarengiz bir şekil almaktadır. Söylendiğine göre den başka kimse yokmuş. Kaza vukuunda kaptanın en yakın sa- bile yanaşması ve zabıtayı ha- berdar etmesi lâzım gelirken bunun yapılmaması, hadise hak- kında - şüpheler uyandırmıştır. Tahkikat hakikati meydana çı- karacaktır . Bir genç kendini öldürdü Beykoz kundura fabrikası us- nda yeni bir fırka mı?| talarından Nihat isminde Bulga- ristanlı bir genç, kalbine taban- ca sıkmak suretile intihar etmiş- tir, Esbabı intihar sinir bubranı olduğu tahmin edilmektedir. Iki arkadaş arasında bir cerh Dün akşam, Kadıköyde Hay- darpaşa caddesinde 84 numara- da terzi çırağı Hüseyin, Seyfi namında bir arkadaşı tarafından bıçakla yaralanmıştır. AH B. ve arkadaşları Beyazıt ocak ve nahiye reislerile birlikte # Ez Hi aşmaşlardır. Halk fırkasının teşkilâtını takviyeye memur Ali, Cemil, Hü- beylerden mürekkep heyet dün gündüz akşama kadar merkezinde bazı ziyaretleri kabul etmişler ve fırka işleri Tderek'i azası dün akşam Şebzadebaşında Letafet apartımanına Beyazıt kazası dahilindeki nahiye ve ocak reisleri ile / > VAKIT 26 Teşrinisani 1930 — | Müzakeresi Hararetlendi Iki drire arasında , defterdar Şefik, Hususi mu | hasebe müdürü Cemal B.ler Bir ihtilâf İkramıyeler hak- sız mı alınmış? Vilâyet hakem mi olacak Aldığımız malümata göre Def- terdar Şefik B. ile vilâyet ara- sında mühim bir ihtilâf çıkmış ve mesele mülkiye müfettişliği- ne intikal etmiştis, Bu sene Defterdarlığın hususi motörde kaptanla Mehmet ef.- | | muhasebeye teslim ettiği tedri- sat veresesine ait paradan 21,000 lirasının noksan olduğu gönül müş ve bunun nereden kesilmiş olduğu Defterdardan sorulduğu vakit memurlara ikramiye olarak verildiği cevabi alınmıştı. Hal- buki tevhidi hüsurat Kanunu bu şeklide ikramiye almağa mâni olduğundan vilâyet buna itiraz İ etmiş ve Defterdarla memurla- rının bu hareketi üzerine para- nın geri verilmesini istemiştir. Vali B. ayrıca Dahiliye ve Ma- liye vekâletlerine de müracaat ederek mektep ibtiyacınm pek büyük olduğu bir zamanda bu paranın ikramiye olarak dağıtıl- masına itiraz etmiştir. Taksimin şekli Diğer taraftan bu 21,000 lira vilâyetçe defterdarlık zimmetine | İ geçirilmiş, tahkikat tamik edilin- İ ce paranın me süretle taksim edildiği de meydana çıkmıştır. söylendiğine göre bu para- nın 4000 lirasını defterdar Şefik B. 2000 Jirasımı üçüncü şube müdür muavini Nafiz B. 1800 lirasını 1 inci şube müdürü Amir B, almışlar küçük memurlar da onar on beşer lira verilmiştir. Defterder ne diyor ? Dün bu hususta defterdar Şe- fik B. ikramiyenin haklı olarak alındığını ve 22 Haziran 1927 tarihli kanuna istinat edildiğini söylemiştir. Mülga kanuna istinat Halbuki vilâyet hususi muha- sebesi de defterdarlığın istinat ettiği bu kanunun 929 senesinde tatbike başlanılan tevhidi küsu- rat kanunile lâğvedildiğini söy- lemiştir. Vali muavini ne diyor ? Vali muavini Fazlı B. de dün bir muharririmize demiştir ki; “— Mesele tetkik edilmekte- dir, İhtilâf umumi muhasebe ya- ni defterdarlık ile hususi muha- sebe arasındadır. Vilâyet bu hu- susta hakem vaziyetindedir.,, Inhisarlarda: rikasından amele a Dünkü gazetelerden birinde tütün inhisar idaresinin Cibali fabrikası amelesinden 400 ne yol verildiği bildiriliyordu. Yaptığımız tahkikata nazaran rdir. İçtima geç vakte kadar sürmüş ve bu kaza da- | bu haber doğru değildir. Cibali yeni yapılacak teşkilât ve nahiye ve ocakların ihtiyaçları müzakere cereyan etmiştir. fabrikasından tek bir amele bile çıkarılmamıştır. Gümrüklede Silâh kaçakçılığı tatıki- katı ilerliyor Geçenlerde gümrükte yapılan silâh kaçakcılığı tabkikatına de- vam edilmektedir. # Dolmabahçe aktarma ambarı- nın teşekkülünden bu güne ka- dar gümrükten geçirdiği bütün eşyanın tesbiti isteymiştir.. Bu uretle sahtekârlığın daha evve- line teşmil edilip edilmediği an- laşılacaktır. Komünistler izmir Polisi tahkikata devam ediyor İzmirden gelen malümata at- fen Izmirde bazı komünist be. yannameleri dağıtıldığını kaydet- miştik, Hizmet gazetesine gön- derilen imza yerinde (T. K. P. Izmir Vilâyet komitesi ) kelime- leri bulunan bu beyannamede son seylâp dolayısile yersiz yurt- sus kalanlardan mefsuh serbest olduğundan ve işcıleri kandıra- madığından bahsedilmekte ve bâzı taleplerde © bulunulmakta İmiş.. Izmir polisi tahkikata ciddiyet- le devam etmektedir. Akşam gazetelerinin verdiği malumata göre şebrimiz polisi de Yarın gazetesinde vak'adan çok evvel intişar eden bir telgraf tadır. Komünist meselesi üze- rinde İstanbul zabıtasının bazı tahkikat yaptığına dair haber- den polis ademi malümat beyan etmektedir. sıhhiyede; Nöbetei eozeneler meselesi Beyoğlunda «İstiklâl» cadde- evvel hastası için acele ilâç yap- tırmak zaruretinde bulunan bir zat, gitmiş. Nöbetçi olan bir ec- zanenin kapısı geç açılmış, kapı açılıncaya kadar sabırsızlanan zat, vitrinleri tekmelemiştir. O gece, bu cczane nöbetçi imiş. Eczane sahibi 400 liralık tah- ribat iddia etmektedir. Diğer taraftan eczane kapısının haki- katen geç açılıp açılmadığı hu- susunda tahkikat yapılmaktadır. Yunan temsil heyeti şehrimizde Yunan artistleri cemiyeti atlı İ bir Yunan tiyatro trupu dün | Patris vapurile şehrimize gelmiş ve Ekler sinamasinda “Les ma- rionetles,, piyesle ilk temsilini vermiştir, fırkanın bir komedyadan ibaret | üzerine tahkikatta bulunulmak- | sindeki bir eczaneye iki gece | Servet gişesi Servet Gişesi kısmen yandı Evvelki gece saat birde Gala- ! ta köprüsü üzerinde yangın çık- | mış ve tayyare piyangosu bilet- lari satan “Servet, gişesi kısmen yandığı halde söndürülmüştür. Yangının kat'i sebebi anlaşı- lamamış isede elektiriğin kontak yapmasından ve yahut geçenle- rin attığı sigaradan yanğının çık- | ış olmasına ibtimal verilmek» | tedir. Adiieyege Yeni tayinler i Kırşehir asliye riyasetine Balı- kesir sabık hâkimi Bekir Sıtkı, Ankara müstantikliğine adliye meslek mektebi mezunlarından Abdülâziz, Erzincan sulh bâkim- liğine Sarköy omüddei umumisi Sait Habibullah, Kozan müddei umumiliğine Adapazarı azasından Cemil B.ler tayin edilmişlerdir. Tevkifaneye dönüş! Aranılan beşg:rdiyan Gal'p B. tevkir edildi Vazifesini suiistimal noktasın- dan hakkında beşinci müstantik- ikçe tahkikat yapılan tevkifane başgardiyanı Galip Beye işten el çektirilmiş, isticvap için da- vete icabet etmediğinden hak- | kında tevkif müzekkeresi kesil- mişti. Müzekkere. polisçe infaz | edilmiş, Galip B. müstantiklikçe listievap olunarak tevkifaneye gön- i derilmiştir. Nakzen görülen tehdit davası “Hareket,, gazetesi sahiplerin- den Suat ve “Tütün,, mecmuası sahibi Sait B. ler aleyhine Her- man Spirer tütün şirketinin aç- tığı tehdit suretile para istemek ' davasında, ikinci ceza mahkemesi dün müdafaaları ( dinlemiştir. | Mühakeme karara kalmıştır. Darülfünunda barem Fakülte reisleri dün gece yarısına kadar müzz«kerede buundular Dartilfünunda bütçe müzake- relerine başlandığını bu münâ- sebetle daimi ve serbest müder- rislik meselesinin ehemmiyetle mevzuubas edildiğini yazmıştık. Geçen divan içtimamda ede- biyat ve hukuk fakültelerinin i müderrislik hakkındaki noktai nazarlarını telif için fen fakülte- si yeni bir formül teklif etmişti. Haber verildiğine göre edebiyat ve ilâhiyat fakülteleri bu formü- lü kabul etmemekte ve müder- rislerin daimi ve serbest diye | ikiye ayrılmasında ve maaşları- nın buna göre tesbitinde rar | etmektedirler. Hatta bu mün&- sebetle Köprülü zade Fuat B. in riyasetinde Ankaraya bir heyet gönderilerek terin o vekâlet İ nezdinde müdafaa edileceği kayt olunmaktadır. Diğer taraftan dün Darülfü- nun muhitinde büyük bir faali- yet hüküm sürmüş ve fakülte | reisleri gece yarısına kadar de- | vam eden bir içtima yaparak bu mesele üzerinde müzakere İ ve münâkaşalar devam etmiştir.