1 Aralık 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

1 Aralık 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—— 6 — VAKIT 1 Kânunevel 1930 Başka memleketlerde Bulgaristan : Cankofun seyahati Bulgar Maarif nazırını Mösyö Cânkot yaninda Demokrat itilârı meb'oslarından ikisi olduğu halde Ziştov ayaletinde bir tefliğeicre etmiştir. Mösyö Cenkof, Bal- açılan bir mektep dolayısile mektebin ve muallimin vazifeleri hal- kında bir nutwk irnt etmiş ve mamlâke. ün geçirdiği İktisadi buhranı tabfif için hükümetin #lücağı tedabiri tesbit ermiştir. Parlemantorizım sistemi hakkında “Narof,, gazetesinden: Kıralın nutkuna verilecek ceyap hak- grene'de Sosyalist ında mecliste. cereyan eden müzakerat esnasında hükümetin ve muhalefetini bü tün haripi ik sleyhinde ve parlemanı m İehinde söz söylemişler. dir. Bu hadise Demokratlığın dostlarımı m edecek bir kevfiyettir. Fakar * ile iş bitmez. Mecliste bunun lehinde bir fs Milletin kitle- iyaetnı yet İster. t tatmin için kat'i tedabir ittihaz etmelidir. Meclise karşı olan tarik ancak be suretle felce uğratılabilir. Yoguslâvya: “Fazilet cemiveti,, nin milli rolü Sırpça Polivka gezetesinden: Bosna Müslümanlarının lan başlıca mili) esaslar üzerinde inkişaf etmiştir. Avustu esaretinden kurtul- mak için uğ ve bu give etrafında müslümanları bir araya toplsmağa çalışan E “Fazilet, na- manda ki sis etmişlerdi. Cemi 1 gâveleri arasında, müslüman Çöcuklarinin modem san'ıtlara | teşvik &mek ve bu sahada tarakkilarını temim etmekk,en mühim mevkii işgal ediyordu. Bundan başka bu cemiyet, kütüphaneler, Kıraathaneler açmak ve sık sık muhtelif mevzular üzerinde konleranslar, müss- mereler, eğlenceler tertip etmek suretile de halkın ve bilhassa gençliğin yüksel mesine ve milli duygunun inkişafına âmil olmuştur. .Din ve milliyet farkı gö- Zetmiyerek © vasıtalarla çıraklar arasında çıkan her türlü ihtilafları balle de tavassnt etmiş ve muvaflak olmuştr. 1911 senesinde Sırp san'arkârlar “ce miyeti ile veştiki mesai ederek çıraklar İçin san'ae kursları açılmıştır. Cemiyetin bütün bu meşköür mesaisi aranda göze çarpmıyan mühim hizmet lerinden biride teşekkülü anındanberi müslümanların hicretine mâni olmakta gösterdiği o muvsfiskiyetiir. o Cemiyetin şuurlu o mesaisinden © ürken Avusturya hükümeti her fırsaca cemiyetin faaliye- tine mâni olmak İstemiş fakat O ldğvi cihetine | gidememiş idi Nihayet 1014 senesinde, Avusturya Velishtnın mâtem merasimine iştirak İçin ahtedilen içtimaa müslümanlar namına iştirak eden Derviş Deviç efendinin müslümanların bu nü- mayişe iştirak edemiyeceklerini açıkça #öylemesi hükümete cemiyeti lâğvetmek fırsatını da verdi. Bu suretle kapanın bu cemiyet dör sene Kapalı kaldıktan sonra 1918 sene- sinde tekrar açıldı ve faaliyetine başladı. Hâlâsa müslümanlar için olduğu kadar memleket içinde faydalı bir teşekkül olan “Fazilet, cemiyetinin o mesaisi taktite müslüman ileri ge bu cemi > kasından M. Tomor 97 Yunanistan Garip bir ilan Yunanistanın Selanikte bulunan üçün- cü kolordu o kumandanlığı metbuat ile neşreniği bir beyannamede “Kolordu mıntakası dahilinde hiç bir iğtşaş asan görülmediğini ve halkın zihniyeti itiba- rile böyle bir iğrişaşa imkân olmadığın: dan bundan sonra bu babta zuhur ede- bilecek rivaysun evvelden tekzip edil diğini,, bildirmiştir. M. Venizelosun beyanatı M. Venizelos geçen hafta zarfında gazetecilere vuku bulan beyanatında va- İ ziyeti maliyenin her bitaraf kimseyi | memnun edecek bir halde bulunduğunu söylemiştir. Yeni bütçe tam bir muva- zene ile vücuda gerilen beşinci bütçe- dir. Bundan evvelki bütçelerden üçü sı- rasile 600 milyon, beş yüz kırk milyon ve iki yüz yetmiş milyon drahmi kâr ile kapanmışlardı. Bu sene bütçesi de 300 milyon drahmi kâr ile kapanacakur. Bu suretile Yunanistan iki milyar drahimi- lik masrafa karşı koyabilecek bale gel- miştir. , Yumurta piyasası Yümuru fav teşrinlevvelden beri yükselmektedir. Vasati fiat eylülde yüzü 224,75 leva iken teştinlevvelde 287,50 levaya fırlamiştir. Bulgar ihracat emieası arasında flan geçen senekinden fazla o- lan yegâne emtea yumurtadır. Eylül ve teşrinlevvelde mühim miktarda yomura ihracatı olmuşter. Yalnız eylülde ihraç olunan yumurtanın miktari 2134 tondur. Senenin ilk dokuz syındaki ihracat 15.876 tonu bulmuştur. Bu miktar 1929 da ay: nı devre için 9820 tondan ibaret idi. Romanya: —— Iktisadi buhran İktisadi buhran gittikçe kövvetlen- mektedir. Bu hal bahusus Bükreşte açık- ça görülüyor. İş mahallerinde halk ga- yet asabidir ve umum! bir memnuniyet- sizlik vardır. tüccarlarımız ahlaksızca re- kabetlere kalkışıyorlar. Emtea hiç flavna veriliyor. Umumi bir tasfiye karşısında bulunulduğu zannedilir. Bu müesseseler mallarmı sürmek için seyyir satıcılara müracaat ediyorlar. Her kes bir felâket arfesinde olduğu hissine kapılmıştır. Ban- kalar umemiyetle yeni kredi açmamakta ve mevcutlarını bir pakin Ibtimaline bi- nden bifzetmekte, veya milli bankaya tev- di etmektedirler. Nesmul Romoneç ga #etesi hükümetin vaz'iyeti İyi ihate ede- rek ıslahı çarelerini düşünmesi icap et- tiğini yazmaktadır. Eğer umum! bir if- Ms ile karşılaşmak istenmiyorsa her hal- de şimdiden tedabir ittihaz etmelidir. Diyor. Arnavutlukta: Avlonyada zelzele Roma, 9 — Tirandan gelen telgraf- lara göre Avlonyada vukubulan zelzelede 30 kişi telef olmuş 63 kişi ağır 100 kişi hafif süreşte yaralanmıştır. Kalya kralı felâkctzedeler için 290,000 alun frank iane vermiştir. Arnavutluk hükümeti de felaketzedelere yardım için tedbir almıştır. Bulgaristan: Sobranya müzakeratı Sobranya meclisinin geçen perşembe günkü müzakeratında mutedil ç teşrini Kadınsız Memleket görmek mümkün idi. Ötede beri- “de kapıların önünde keten bezin- den bir tente vardr. Kapının eşi- ğinde oturmuş bir adam ya tütün yaprağı çiğner yahut çubuk içer ya hut bir alet tamir ederdi. Başkala-!İşte bir tanesinin evi şu gördüğü”) rı ya erzak yahut teneke ile su ta- şryorlardı. Hiçbir yerde kadın gö- rünmüyordu. Aşton dedi ki: — Burada ne kadar az kadın var! Kravley cevap verdi: — Evet! pek az kadın vardır. Halbuki geçen gün İngiltereden 23 kadın geldi. Hani şu kadın yük- lü vapurla.. Yirmi üç kadın birden epeyce bir şey.. Fakat burası için devede kulak.. Birçok kimseler ha- set beslemeğe başladılar. Bilseniz © karım olduğundan dolayı içerliyen! ler ne kadar çoktur! Benimle be- © raber talip çıkanların hepsi bana)| İ mem. Fakat Parkeri ızan: reter vok düşman oldular, Beni tercih ettiğin den dolayı kusuru bana atfettiler. Ne ise ki aralarında bir ikisi yeni gelen kadınlardan edinmeğe mu- vaffak oldu. Onlar beni affettiler. nüz son kulübedir. Konuşa konuşa ilerlerken Kol- gardinin son evini geçmişlerdi bu da Kravleyin eski rakibinin i. Aston baktı: — O boş gibi gözüküyor. Sa- kinleri galiba balayı seyahatine çıkmışlar! Filhakika kapısı ve pencere- mi kapalı olan yegâne ev bu idi. Kravley cevap verdi; — Evin boş olduğunu zannet- tanırım, Genç zevcesini bir define gibi Kongre Hilâl spor kulübü idare heyetinden Esas nizamnamemizin maddei mahsusası mubibince senelik kongremiz 19 Kânunuevvel 930 tarihine müsadif Cuma günü sa- at 10da Erenköyünde kulüp bi- nasında âdiyen içtimamı akde- deceğinden muhterem azanın tayin olunan mezkür günde Ku- löp binasını teşrifleri rica olu- nur. agi BIR ÇORAP FABRİKASI Aldığımız malümata göre Yeşildi. rekte yeni bir çorap fabrikası tesis edil miş ve burada ilk defa olarak Türk iş- çileri tarafından dikişli çorap yapıl. muştır. Bu münasebetle fabrika şerefine dün sanayi birliğinde bir çay ziyafeti verilmiştir. inin imza tarihi olduğundan Bulgar hükümeti için tariht bir gün olduğunu ve Bulgar milleti ve bükömeti için büyük bir ehemmiyeti bu- lunduğunu söyleriştr. M. Tömov bu meş'um tarihin senei devriyesinde sulh mvahedelerinin tekrar tetkik ve tadiliile Bulgir menafiinin müdafaası babında Sobranyanın tezabürezta bulunması Jâzım geldiğini ilâve etmiştir. Bulgar zahire ihracatı Bulgarca (Otro) gazetesinden: Zahire ihracatımız günden güne düşmektedir. Bütün mevsim zarfında yalnız 500 ton zahire ihraç edilmiştir. İhracat daha 2i- yade Burgaz limanından olmuştur. Beynelmilel 74hire pazarlarında vazi- yet hali tsbiiye âvdet-etmek İstidadını göstermektedir. Bizde zahire flatleri düşkünlüğünü ve oynaklığını muhafaza etmektedir. Bur. gazda buğdayın kilosu 280-290 levaya satılmaktadır. Ni Bir gemi çalındı Bulgarca (Ötro) gazetesinden: Varna limanından 150 tonluk bir gemi çalın- miştir Zabıtanın ciddi taharriyatına rağ- / men bir iz elde edilememekle beraber Karadenizden . lirtatumıza gelenlerin ifa- desine nazaran gemihin Rusya sahillerine döğru gitmekte olduğu! anlaşılmıştır. Azerbaycan: Asabi bir mühendis Raboçka Gazetesinin yazdığına göre Maks Miller firmalı Amerikan fabrika- sinin Bakü neft ocaklarına gönderdiği Amerikalı mühendis Bolding, Azneft merkezi idaresinden (Çıkarken eşyası- “İ mı yoklamak istiyen Azmelt memurların dan biri ile bir polis memurunu tokat- lamiştır. Neft ittihadı teisi M. Lomov Nev-Yorktaki kumpenyaya çektiği bir telgrafta M. Boldingin hemen geri çağı- nlarak daha terbiyeli bir mühendisin gönderilmesini talep etmiştir. Maverayikafkas hattı Maverayikskas münakaltt komiserli- ginin neşreniği bir rapora göre bu sene için tespit edilmiş olan İnşast plânının ancak yüzde kırk sekizi yapılabilmiştir. Bunun Tebebi amelenin elerindeki ilet- lerin noksan olması, yiyeceğin fikdanı, mühendislerin o dalavereleri ve smeleyi oturacak binaların kâfi gelmemesi imiş, dar dolaştırmıştır. ! saklıyor. Mutlaka berbere git- miş ve avdetine kadar dişarı çıkmamasını ona tavsiye etmiştir. Aşton alâka göstermezmiş gi- bi bir tavırla sordu: — Bu Parkerde kim? — En cesur altın arayıcılar- dan biridir. Daima işe koşar, çölleri dolaşmaktan yorulmaz. ! Fakat pek talisiz bir adamdır. Herkes biliryal biç bir muvaffa- kiyet elde edemiyor. Bir yer keşfetse başkaları ondan evvel İ altını aşırırlar. Onun için kendi- © sine talisiz Steve derler. Aşton acı acı : — Talisiz hal Kendisine genç ve güzel bir kadın gönderilen adam talisiz olur mu? Kadın İ bem genç, hem güzel, bem iyi hemde zeki! Herifin malı ol- muş! Birde bu adama talisiz di- yorsunuz öylemi? Kâşke böyle talisizlik herkeste olsa... — Kolğardi ye varalı ilk şans budur.. Allah bilir nasıl olduda j bu tali kuşu alnına kondu. | Diş kırılması, kök kalması Halk arasında bir akide vardır: Bir dişin çekilirken kırı- bp kökünün kalması fecidir. Halbu ki bu, doğru bir düşünce değildir. Çok eski zamandan kalmış bir şeydir. Filvaki eski- den dişin kırılıp kökünün kalması bir mesele idi. Zira, o zamanki kerpetenlerle dişin üst kısmını bile çıkarmak muazzam bir işti. Bir kere dişi çıkarmağa mabsus âletler bugün kü kadar mütekâ- mil ve elverişli değildi. Saniyen bugün kü mütehassıslar o zaman yoktu. Üçüncü olarak da - kebo, hasta için enmühimidir. bugün kü uyuşturma usullerinden o za- man eser yoktu. Halbu ki bugün mütefennin mütehassıslar, son derece elverişli âletler, yeni yeni usuller ve ta- imamile uyuşturacak ilaçlarımız vardır. İçeride kalacak kökleride hiç duyurmadan çıkarmak şiddetle mümkündür. çıkaramıyan eyi mütehassıs değildir. Onun için halk, zibninden kökün içeride kalmasının fena ve feci olduğu hakkında ki şeyi silmeli ve böyle bir vak'a kar- şısında aslâ tereddüt ve endişe etmemelidir, Tekrar edelim: Bugün kök çıkarmak eyi bir mütehassıs için en ehemmiyetsiz ve hasta için hiç duyulmıyacak bir ameliyedir. Bu yüzden ağızda kök sakla- mak ise kat'iyyen caiz olmayıp fena neticeler verebilir, Bu mev- zuada ileride avdet edeceğiz. Diş tabibi: Suar İsmet Harici tcaret bürosu « Harici ticaret bürosu dünden “itiba- ren faaliyetini arttırmıştır. Diğer taraftan Ruslar da şirketle te- masıni ilerlemiş ve memlekdtimizâzn 400,000. kilo yapağı.aimak..için:.müra- Cast etmişlerdir — FIRKA HEYETİ ÇALIŞIYOR Fırka teşkilât heyeti dün adalara gitmiş ve geç vakte kadar yeni teşkilât ile uğraşmıştır. Heyet cuma gününe ka dar Istanbul dahilindeki mesaisini bi- tirecektir. . Pen .. Ali iktisat meclisi Âli #kusar meclisi bugün Ankarada altıncı devre içtimaımı aktedecektir. Bunun için şehrimizde bulunan mec- lis azasından Nurullah Esa, Şerifzade Süreyya, Furtenzade Murar, Kırzade Şevki ve Ticaret Odas umumt kâöbi Vehbi B.'ler dün akşam Ankaraya gitmişlerdir. —— OTOMOBİL GÖSTERİŞİ Şehrimizdeki bir otomobil imalâtha- nesi dün birkaç nümune otomobilini şehir dahilinde sabahtan akşama ka- “Aşton,, bağırdı: — Allab bilirha !. Neden Ak lah bilsin? Coy Şmit ne bir o kadar hakikata vakıf değil mi ? Aşton gayet asabi bir halde idi, Ellerini havaya kaldırarak bağırdı : — Allah bilir ha !.. Allah bilir öylemi ? bundan Allahın alâ- ne ?.. Kravley meslekdaşının yüzüne hayretle baktı ve düşündü : — Bu çocuğun mutlaka tah- tası eksik! öyleya Perh gibi büyük bir şehirde, bir nehir kenarında. güzel ve bahçeli bir evde oturmak varken benim ile becayişe kalkışmak bu menhus çöle yerleşmek istemek hangi akıllının teklif edeceği şeydir.? Aşton kendini biraz toplamıştı. Kravleyi kolundan tutarak uzak- e Benim hakkımda fena bir muhakeme yürütmeyiniz. Daba i Karamürselli yeni başıma büyük pek büyük Eşya zannile Uyuyan adema el hırsız hemen yekslendı! Dün gece kısıklıda Hacı Mus efendinin evine lursız girmiştir Karanlık olan oda içinde elleril? aşırılacak öteberi arayan hırsı eşya zannile, Hacı Musa efer dinin oğlu Ömere eldeğdirmit Ömer, yatağından fırlamış, fer” yadından uyanan ev halkı seyin ismindeki bu hırsızı yaks” lamış ve ojandarmaya (teslis etmiştir. Polisin teftişi devam ediyor Emniyeti umumiye (müdürü Tüvfik Hadi Bey, polis hakkın” daki tetkiklerine devam tedir. Diğer taraftan mülkiye müfet” öşleri de Istanbul polisinin tef tişine devam ediyor. Evr gün Beyoğlu kısmındaki bas merkezler teftiş edilmiştir. Yeni ahbaplık Yüz liraya malolmu: Evvelki gece Hocapaşada oturmakta geli » dana otelinde Sülayman Ef., otele yeni Abdullah ile ln e — muşlar. meden s0 ink EK 100 lirasının — ziy#” uğradığını iddia etmiştir. Zabıt? tahkikata devam etmektedir. Kaçarken yakalandı. . Dün, Hüseyin isminde bir mendifer o amelesi, Kalpakçıl başında . Selâhattin e! dükkânından (20 ) tane çalarak kaçmıya başlamıştır. Bundan başka kendisini yak” lamak istiyen çorapcı Selâhatfi” efendiyi de karnından yarsif mıştır. Polisler yetişmiş, yı lamışlardır. , 24 sastte beş kezs Kasımpaşada 4 yaşında der'isminde bir çocuğa bir siklet, Gümüşsuyunda Musa mindeki çocuğa 1327 nu: otomobil, beyazıtta D. i kadan Halidun efendiye 5 riye,, İisesi kamyonu; lar hastaneye kaldırılmışlardı” Tahkikat yapılmaktadır. | Hirsiza atılan kurşun Küçükpazar Karakolu poli” lerinden Riza efendi, Mehti isminde bir bırsızı bilmek için silâh atmış, kurşun oradan geçmekte ola” Sefer isminde birine isabet edi rek yaralamıştır. İ bir felâket geldi. Bu da bir Kİ dın sebebinedir. Artık bes iş laha, kuvvei fatıraya karşı şeye” ettim, Şu Parkerin şansı vi isyan ettiriyor. Anlıyormusu0 Ben deli değilim. Karımı ele” girmeden evvel kaybettim. Kravley anlıyordu. Tabi tonun bahsetmek iztediği de seyi bilmezdi. Fakat mi Za mamile ibade ediyordu. “i farla öğrenmeğe ne hacet Ayni elemli hadise değilmi! Kadınsızlık.. yi Susdular ve bir müddet iş yane yürüdüler. Aşton — Şu talisiz! hakkında a» bir şey söyleyecektiniz... — Madam Parker'in çed gün de talisizlik berifin YAT, iy evinin eşiğini ri > V çıkı? keserek sordu : Kravley cevap verdi. bırakmadı. Genç kadın