10 Aralık 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

10 Aralık 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

YARIN HAFTALIK İLÂVEMİZİ ISTEYINIZ ld üncü Yıl Neo. 4647 10 Kânunevel GAZİ Hz . Romanın tarihi kiymetini | resen imie Di canlandırabilmek için.. Romada M. Musolini birgölü kurut- muş ve Kaligolanın ihtişamile meş- hur kayıklarının enkazını mey- dana çıkarmıştır Yazan : Mehmet Asım Meşhur tarihi kayığın enkazından bir kısım İktısadi cihan buhranından mütees- Wir olan muhtelif devletler buhranın mtısıma mukavemet etmek (için Bemleketlerine hariçten ecnebi seyyar k celbetmek çarelerini arıyorlar. Bn yyahların getirecekleri para ile tica- A İvarında (Ostiya) ismi ile vücuda ge- liği deniz banyo mahallinin tesisin- ÜE hiç süphesiz bu maksat büyük bir il olmuştur. Esasen Roma Papalığın omakarri Mnası hasebile hıristiyanlık âlemi için Mukaddes nddedilen bir ziyaretgâhtir. Bomalılar bu suretle hariçten gelen ec- *bilerden birçok maddi istifadeler te Mi ederler. Bundan başka orada bu- an eski Romalıların eserleri, Koli- ar Forumlar, Platinalar bu şehre alaiz hısitriyan olan ziyaretçiler için İ, umumiyetle bütün ecnebiler LAPE varafı 4 üncü sayfamızda) Sa A a a Müsabakamız ediyor? Anladığınız aşağıdaki kupona ve bu kuponu ke- tiriniz. | Müsabaka kuponu:ı9 ri e İFondağa açılacaki | sergi için Müzemizden 100,000 ingiliz Yari gönderildi vr DEYE ai a 2 Ea akla Gönderilecek eşyadan nefis bir eser Yakında Londrada açılacak olan ticaret sergisinde teşhir e- dilmek üzere muhtelif memleket- lerden san'at eserleri istenilmiş- tir. Bu arada müzemizden de İrana ait bazı tarihi kıymeti ha- iz san'at eserleri istenilmiştir. Topkapı sarayı müzesindeki zikiymet altı parça eşya ayrılmış 100,000 Ingiliz lirasına sigorta ettirildikten sonra, dün sandığa yerleştirilmiş ve gönderilmiştir. Gönderilen şeyler, bir sürahi, bir kalkan, bir tas, ve üç kitap- tan ibaretti. Bunlar, on altıncı asra aittir, Bir kısmı firuze ve yakutlarla sülüdür. Evvelce gönderilmesi düşünü- len şeyler, on yedi parçk idi. Bunlar için de sigorta bedeli olarak tarafımızdan 2,000,000 İngiliz lirası yatırılmasına lüzum gösterilmişti, Fakat, İngilizler bu parayı çok bulmuşlar ve 100 bin Ingiliz lirası yatırarak altı mabahçe sarayında istirahat et- mişler ve hiç bir yere çıkmamış” lardır. Reisicümhur Hz. nin dişlerinin tedavisi devam etmektedir. Zi- yaretlerine önümüzdeki haftadan itibaren devam etmeleri muh- temeldir. Dün de saraya müteaddit mü- racaatlar olmuş, istidala: veril miştir. Verilen istidalar Gazi Hz. ne seyahatlerinde refakat eden mü- fettişler tarafından tetkik edil mekte ve ait olduğu vekâletlere havale edilmek üzere başvekâ- lete gönderilmektedir. Ne dersiniz? Okuyucularımız- dan soruyoruz! Valilerin selâhiyetleri tevsi edilmeli mi? Vilâyetlerimizin muhtelif grüp- lara taksim edilerek her bir grupta bir müfettişi umumilik ihdası hak- kındaki rivayetlerin bütçede tasar- ruf zarureti dolayısile şimdilik ta- hakuk edilmiyeceği anlaşılıyor. Bu- nunla beraber valilerin salâhi- yetlerinin tevsi ve takviyesine - ait arzular gittikçe kuvvet buluyor. Onun için Büyük Millet Meclisinin bu son içtima senesi o zarfında bu taki Tir 3 erin kanuniyet kesi si İhtimali kuvvetlidir. Acaba bugünün ve yarının ida- ri ihtiyaçlarını hakkile tatmin et- mek için valilerin hangi salâhiyetle rini tevsi ve takviye etmek lâzım- dır? (Yakıt) vaziyeti tenvir etmiş ol mak için okuyucuları tarafından gönderilecek mektupları ve müta- leaları dercetmeğe karar o vermiş- tir. Maksada göre mütalea sahip- lerinin mutlaka Şşahsiyetlerini ve hüviyetlerini neşretmek icap etme- diği cihetle bu hüsüsta matbaamı- za gönderecekleri mektuplara müs- tear bir nam da koyabilirler. Mev zuubahis mektupların mümkün ol- duğu kadar kısa ve lüzumsuz taf- ASE tez silâttan azade olmasını rica ederiz. aamalmmmammammamaan anmada Otomobiller Adetleri ve markaları tahdit edildi Ankara, 9 (Telefon) — Vekik ler heyeti son içtimamda devlet bütçesile alınacak ve devlet hiz- metinde kullanılacak otomobil- lerle Oomarkalarmı tahdit etti, Cümhur riyaseti, Erkânıharbiye riyaseti, Başvekil, Meclis reisi istedikleri omarka otomobilleri alabileceklerdir. Vekâletler ve ordu müfettiş- liklerin ufak sistemdek: (Bü- ik) otomobilleri, diğer resmi ma- kam ve daireler de (Ford) oto- mobili kullanacaklardır. İkramiye meselesi Ankara, 9 (Telefon) — Def- derdarlığın ikramiye meselesi etrafındaki tetkikat bitmiş, ev- rak başvekâlete verilmiştir. parça eşya gönderilmesini tercih etmişlerdir. İngiltereye götürülen bu kıy- mettar şeyler, sergi kapandıktan sonra müzemize iade olunacaktır. | ediyor. Dördüncü Suyıfamızda Kebabın keşti (12 İnci Ay) 1930 Çarşamba Ni, sefirimiz çağırıldı gi Münir ve (o Ferit Beyler Dahiliye vekili Bugün Ankaraya ha- reket edecek Gazi Hz. nin refakatlerinde şehrimize gelmiş olan Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey bugün ekspresle Ankaraya gidecektir. F ethi Bey Mühim bir takrir hazırlamış Fethi Beyin meb'usluktan isti- fa ederek Vaşington sefaretine tayin edileceği hakkında bir ga- zetenin verdiğ haber doğru de- ğildir. Fethi B. meb'uslukta ka- lacak ve muhalefette devam edecektir. Yakında mecliste yeni wa, ınilhim bir. istizahta, kuluna- caktır. Takririni hazırlıyor. Bu istizahın da dahiliye vekâletini alâkadar öden bir mesele olduğu söyleniyor. Yarındavası Mahir EF, tekrar tevkif olundu Gazetecilerin tahliye talebi kabul edilmedi İzmit, 9 ( Vakıt muhabiri) — Yann sahibi Arif Oruç Beyin dün sorgusu yapıldı. Yarın ge- zetesine vali hakkında mektup yazan Mahir ef, iki gün evel ke- faletle serbest birakılmışken dün yeniden tevkif edildi. Arif Oruç, mesul müdür Sü- leyman Tevfik Beylerin verdik- leri kefaletle tkhliye istidaları kabul edilmedi. Tahkikat devam Tuğrnl — Nefis bir hikâye — Sayısı 5 Kuruş Paris setiri Münir ve Londra sefiri Ferit B.ler Anka- raya gelecekler Bu davetin borçlar mese- lesile alâkadar olduğu zannolunuyor Ankara, 9 (Telefon) — Paris sefiri Münir ve Londra sefiri Fe rit beyler hükümet tarafından Ankaraya çağırılmışlardır. Bu davetin, son günlerde efkârı w- mumiyeyi işgal eden borçlar me- selesile alâkadar olduğu zanne- diliyor. Dayinler meclisi son cevabi- mıza henüz mukabelede bulun- mamışlardır. Alâkadarların kuvvetli tahmin- lerine göre Dayinler mümessil- leri yakında Ankaraya gele- cekler ve tekliflerimizi kabul e- deceklerdir. Nafia Vekili Tasarruf hakkında yeni kararlar ittihaz etti Ankara, 9 (Telefon) — Nafia vekili büyük bir tasarrüf siyaseti takip etmektedir. Geçenlerde Ankarada 2 mil- yon liraya bent inşası ihale edil- miş ve inşaata başlanmıştı. Bun- dan başka Ankarayı.diğer'yilâ- yetlere raptedecek şoseler de 3 milyon liraya ihale edilmişti. Nafia vekili bu işlerden vaz- geçilmesine karar vermiştir. Yal- nız gerek iktisadi, gerek aekeri noktalardan mühim olan Erzu- ram-Trabzon -İran yo'unun inşası mukarrerdir. Japon sefiri Dün geldi, bugün Ankaraya gidiyor İstanbul, 9 (A.A) — Japon böyük elçisi M. Yoshida, dün refakatinde sefaret kâtıplerinden M. Takazaya olduğu halde Daç- ya vapuru ile şehrimize gelmiştir. Sefir cenapları yarın akşam ses faret kâtiplerinden M. Kumabo ile birlikte Ankaraya gidecektir. — Yüz kuruş olur mu a ayol, Gazeteler bunun ucuzladığını yazıyor. — Gazetelerin hangi yazdığı doğru ki hanım?