December 9, 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

December 9, 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

LE üncü Ya Nor M8 BAŞMUHARRIRIMIZIN SEYAHAT INTIBALARI : 3 Faşizm idaresi memleke- tinterakkisine birçok mad di misaller gösterebilir | > İtalyan şehirlerinde imar faaliyeti | Romaya şimendifer ile giren | yabancının en evvel nazarı dikkatini celbeden şey şehrin tarafında yeni yeni binalar Yapılması oluyor. Bu yeni inşa- atın sebebi faşist idaresinin te- #isi ile hükümet merkezinin İtal- | dn aldığı ehemmiyetten başka şey değildir. Şimdiye kadar İtalyanır en büyük şehri ( Napoli) dir. İkitei desecede (Milan), üçüncü dere- Sede ise (Roma) gelir. İ (Napoli ) nin nüfusu bir mil- "ona yakındır. Diğerlerinin nü- İssw Ja bundan yüz, iki yüz İİ bin kadar eksiktir. Fakat son | I NR girmesi mukadder ve zaruridir Düyunu umumiye meselesinde ha- Millerin müdahale talebini devletler | Teddettiler. Binin üzerine Dayin- Vekillerinin Ankaraya gelerek hü temas edeceklerinden bahse mele bağlardı. ye ter ikaten iyi görüşlü insanlar olsay- eeaşen geçen sene takip ettikleri yoldan ayrılmıyacaklardı. Ken | “i menfaatlerinin İsmet Pş. hükümeti doğrudan doğruya görüşmekte ve Wlaşmakta olduğunu çoktan anla bulunacaklardı. Pakat üç dört ay evel Fethi Beyin le Serbest fırkanın teşekkil “a düyunu umumiye hamillerini ve ların vekillerini şaşırttı. Yeni fır- künun teşekkülü Fethi Heyin iş başı. | > gelmesine bir mukaddeme olması, Shi B. iş başına gelince de düyu- Mu umumiye işlerinin daha ziyade İabinler iohine halledilebilmesi ihti Meli onları ebeler İsmet Pş. hükü. aldıkları itila/çuyane vaziyeti ' Ürketmeğe sevketti Türkiye ile ara. karında cereyan eden müzakerata mii | Tahar, etmeleri için Fransa, İngiite. ' p» W Almanya gibi devletle; Mezdinde teşebbüsat yapılması bu ye in bir neticesi idi, Lâkin z bir meseleden ibaret oldu- resmen ifade etmiş olan bu dev her vakit meseleyi müzakereye olan Türkiye aleyhinde siyasi e tavrı almakla mesele. €wlemeğe sebep olacaklarını dü- er, hamiller meclisine bu su- » hamiller meclise but 8w- en vermişlerdir... Bümiye eyh şimdi yine düyunu w- meselesi iki üç ay evelki ta- eieerasına girmiştir. Eğer kupon en kısa yoldan bu mesleleyi tarafın menaflini telif etmek halletmek isterlerse zaruri vekillerini Ankaraya göndere * İsmet Ps. hükümeti ile Aka Yeleceklerdir. takdirde başka tasavvurlar hisler arkasında geçecek o- eği kendileri hesabına fazla teşkil edecektir. Ve maküs len lüzumundan ziyade Gi halde bugün Anka- edebilecekleri menfaati bel. yacaklardır.... MA, iy £ /£ MEM, ## ; (1 # i derecede seneler zarfında Roma büyük bir süratle tevessü etmeğe baş- lamıştır. Her sene nüfus inanıl- maz derecede artmaktadır. Bu- nun içindir ki şebirde mütema- diyen yeni yeni inşaat yapılmak- tadır. Bazı yerlerde bu inşaat yeni yeni mahalleler vücuda ge- tirmektedir. Şehrin bu tarzı in- kişafına bakılınca şimdiye kadar vüsat itibarile İtalyanın üçüncü | bir mevkii olan Ro- manın yakın bir zaman sonra birinciliği alacağı şüphesizdir. Faşizm idaresinin ruhu olan M. Musoloni Romanın: bu tabii inkişafına hususi teşebbüsler ilede ayrıca imar hamlesi vermiştir. Meselâ şehre otomobil ile yirmi dakikalık bir mesafede ve deniz kenarında (Ostiya) denile deniz banyo beldesi tesisine yardım | etmiştir, Romaya o vardığımızın ikinci günü İtalyan matbuatının çok (AN Sarafı 4 üncü sayfamızda) © 9 Kânunevel . Gazi Hz. Reisicümhur Hz, dün de Dol mabahçe sarayındaki hususi da- irelerinde istirahat etmişler ve biç bir yere çıkmamışlardır. İstanbul, 8 (A.A) — Reisicüm hur Hz. bugün Dolmabahçedek: dairelerinde istirahat buyurmuş lar ve hiç bir tarafa çıkmamış lardır. Tasarruf Dün Ankarada bir içtima yapıldı Ankara, 8 (Te'efon) — Mihi iktisat ve tasarruf cemiyeti umu” | mi merkezi meclis reisi Kâzım paşanın riyasetinde toplandı, a- yın on ikinci günü başlıyacak olan tasarruf haftası programını tesbit etti. Buna göre, o hafta içinde bura Türk Ocağında Baş- vekilimiz bir nutuk söyliyecek, ayrıca Kâzım paşa ile iktisat ve adliye vekilleri ve Hamdullah supbi bey birer konferans vere- ceklerdir. Bunlar radyo ile bütün memlekette dinlenecektir. Bundan başka camilere de ta- sarruf hakkında hutbeler iradı da kararlaştırılmıştır. Büyük bir haksızlık a A SAY kararı etrafında Istanbulspor İakımını ikinci kü- meye atmak fuibol terakkisine mani olmak demektir Cuma günü teşkil edilen fut- bol hey'eti pazar günü mirtaka merkezinde ilk içtimamı aktetti, Bu içtima, birkaç ay keşmekeş içtima, . birkaç ay keşmekeş. Müsabakamız Bu kadın çenresi ne man: ifade ediyor? Anladığınız manayı aşağıdaki kupona yazınız ve bu kuponu ke- sip biriktiriniz. Müsabaka kuponu J a —<———m—<—-i devri geçiren, muattal kalan Is- tanbul futbolüne yeni bir hare- ket vereceği için ehemmiyeti ha- iz telâkki ediliyordu. Fakat ma- alesef ilk yaptığı iş ve verdiği karar nizamnameye muhalif ve tam manasile karakuşi bir hü- küm olduğundan bu hey'etten beklediğimiz, ümit ettiğimiz ye- nilikleri göremiyeceğimiz ziha- bile içimize bir korku düştü. Bi- zi bü kadar bedbinliğe sevkeden hali anlatalım: Geçen seneki futbol heyeti terfi meselesinin bu ana kadar yapılan şekillerden başka bir şe- kilde yapılmasına karar verdi. Geçen seneye kadar lik maçları neticesinde birinci küme sorun- cusu, ikinci küme birincisile bir müsabaka yapar. Birinci küme- nin sonuncusu kazanamazsa bu ikinci kümeye iner ikincideki de birinci kümeye terfi ederdi. Esa- sen bu terfi müsabaksını yap- mak mecburi demekti çünkü ni- zamnamede sârahaten yazılıydı. Fakat o zamanki futbol heyeti o vakit nizamname hilâfında ga- rip bir kararla birinci kümenin | beşinci ve altıncısının, ikinci kü- menin birinci ve ikincisi ile yer değiştirmesi esasını kabul etmiş- ti O vakit bu karar haklı iti- razları davet etmişti. Hatta fut- bol federasyonu reisi Muvaffak Bey bu nokta üzerinde Vâkıt (Alt taralı Zinci sayfada) ARIK (12 Inci Ay) 1930 Sah B Darüliünun mes'elesi Kâznm Nami B. Hasan Fehmi Beyeteeian Yeriyiz. Zavallı mübadiller - Rusyada Ke ea Wi e ç sayıfa, “Garp cephesinde sükünet vardır, isimli eserile bütün dünyada baş döndürülü bir şöhret alan “Remark,; Son günlerde yeni ve çok güzel bir roman yazmağa başladı. SONRA ismini taşıyan bugüzel roman “Garp cephesinde sükünet var,, eserinin devamıdır. Harp dönüşlerini mütareke ve ana ocağına avdeti çok canlı, çok kuvvetli tasvir ediyor. Bu eser o kadar yenidir ki Türkçe ilk tercüme edildiği ecnebi lisanıdır. OKUYUNUZ! OKUYUNUZ OKUYUNUZ! 2 a “imlâ tadil edilmeli mi? “Yenifurbolheyetinin garipiimlâda sözü ayağa düşür- mekten sakınmalıyız Lisanla oyun olmaz, hatarı vardır Halit Fahri, Kâzım Nami, Semih Lötfü, Mitat Sadullah, iş Hâmit B. lerin mütaleaları HALİT FAHRİ BEYİN FİKRİ Jeaktır. Bunun için şimdilik hiç oku. | Galatasaray lisesi Türkçe ve ede'İmak bilmiyen halkın okumağa başladı. :£ muallimi Halit Fahri B., bu hr-iğı ve alıştığı şu ilk lisan inkılâbı sene © lerinde baştan başa bir tadil ve östi- haleye kalkmak, her halde iyi bir ne- tice hasıl etmez. a Benim fikrimce gramerimiz, bilhas sa imlâ lügatinin yeni tab'ında da na ; zarı dikkate alınmak üzere bazı İsti nal kelimeler kabul ederse, muvafık o- lur. Meselâ (kalp) kelimesinden (kalb) İ ayırmak için, bu kelime mücerret şekilde iken, (p) yerine (b) yi kabul e debiliriz. İmlâ Tügatinde (man | mafih ) kelimesinin iki (a) ile yazılmış olmasına göre de (katil) le (katil) kelimelerini de'ayni usule tv. Hâmit B. Halit Fahri B! sustaki fikrini şöyle izah ediyor: — Mühim bir mikyasta tadil yapıl» masını katiyyen doğru bulmuyorum. Bilhassa evvelce Konulmuş olduğu hal de bilâhare kaldırılmış olan uzatma ların tekrar ihyaşi yazımızı gerek sek len çirkinleştireceği; gerek imlâ husu- sunda zaman ve yakit sarfını istilzam ederek oldukça güçleştireceği cihetle hiç arzu etmem. Çünkü böyle bütün arabi ve farisi kelimelerin uzanan hecelerini bir işa. retle göstermeğe kalkarsak, yazacağı. mız yazınm şeklen eski arapca üstün. lü esreli levhalardan farkı kalmaz. Eski yazıda da (şair) yaşardıkı (a) yı işaretsiz uzatarak okurduk, Şimdiki yazrmızın da yegâne mahzuru bu ol sun. Büna mukabil bütün saitleri izhar, etmesi, şimdilik kâfi bir kıymettir, Lisan; daima yürüyen bir hakikat. tir. Şüphesiz ileride, meselâ on, on bes rette fsayyün edince ihtiyaç nispetin- de bazı tadillere kendiliğinden kavuşa fikan yekdiğerinden ayırmak mümkün dür sanırım. Ecnebi ismihaslara gelince, müm: kün olduğu kadar asıllarının muhafas zasına taraftarım. Tabii bu arada bi- zim kendi dilimizde bir şekil verdiği. miz (Londra), (Florınsa) ve saire gi- Küzim Nami B sen& sonra gramdrimiz daha isi bi kelimeler gene o şekilde kullanık mak lâzımdır. (Al tara 7 inci sayfada) emih Lüfâ B, |