23 Aralık 1930 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

23 Aralık 1930 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Darülfünundaki Hadise Için Fakülte Meclisi (San'at öleminiz | | Müteferrik : Darülbedayi Artık pazartesi akşamları da temsil verecek | Darülbedayi pazartesi günleri ötedenberi tatil yapardı. Son günlerde halkın tiyatroya göster- diği yağbete mukabele olmak | e, Darülbedayi Opazartesi günleri de temsiller vermeğe ka- Tar vermiş ve ilk olarak dün akşam bu kararını tatbike baş- ar. © Ertuğrul Muhsin B. İ «, Ertuğrul Muhsin B., Darülbe- dayie Maarif vekâletinden verile- <ek olan tahsisat meselesi için Şörüşmek üzre evvelki gün An- ya gitmiştir. Mumaileyhin bugün gelmesi bekleniyor. Deniz fenerlerimiz Umum harpte harap olanlar yeniden inşâ ediliyor Çanakkalede Nara, Adalar de- hizinde Hüseyin, Karga burun- ve Kumkalede evelce bu- | lunan fenerler umumi harpte tah- tip edilmişti. Burada tekrar bi- Yer fener yapılması için fenerler İdaresile hükümet arasında cere- Yan eden müzakerat neticelenmiş hülümet 60.000 lira ile masari- fe iştiraki kabul ettiğinden inşa- ata başlanmıştır. Eczacılar Dün yeni şirketlerinin ilk kongresini yaptılar 25.000 lira sermayeli “Türk eczacılar Lâboratuvarı Anonim | Şirketi, namile vücuda getirilen Yeni teşekkül dün Türkocağında ilk kongresini aktetmiştir. İçti- mada evelce eczacılar cemiyeti Umumi kâtibi Hüseyin Hüsnü izahat vermiş, şirketin teşek- kül maksadını anlatmış, 118 his- sedarı bulunduğunu, bilhassa Av- *upadan ecza gelmesine mani olmak için lâboratuvarlar açıla- Cağını söylemiştir. Bundan sonra idare heyeti ve murakiphik inti- yapılarak M. Nevzat, Hasan Hüsnü, Ahmet Refik, Münir Şa- Niyazi, Ihsan, Ömer beyler İdare heyetine, Hüseyin Hüsnü de murakipliğe seçilmişlerdir. —ğŞ, EZ. Garip şey Bir ay evvel haber verdiğimiz Yey bugün mevzuu bahsoluyor Beyoğlu zükür hastaanesinde 8ni istimal yapıldığını, muhase- beci Muhsin B. in ortadan kay- tp duğunu bir ay evvel yazmış- Dün bazı refiklerimiz bunu Yehi bir mesele gibi göstermiş- “tse de yaptığımız tabkikatta Aynı şey olduğu anlaşılmıştır. İltilâs edilen paranın 7000 lira uğu tesbit edilmiş ve yapılan #iddetli tahkikata rağmen Muh- a bulunamamıştır. Bu zatın nRI | ve çocuğunu bırakarak f Romanyaya kaçtığı zannedilmek- tedir, ; yeğ Gayrimübadillerin şikâyeti Mâzarı dikkate alınıyor Gayri mübadillerden bir kıs- tevziattaki yavaşlıktan şikâ- Hi ediyorlar. Bunun sebebi bu ş için hususi memur olmaması ve Cemiyet memurlarının bu va. levi kendi asıl işlerinden artır- Alar, .zamanda ve fabriyen apn Dünkü çay ziyaretinden bir intiba Ortada oturan Mın. Kivelli Madam Kivelli fine dün bir ziyafet verildi Dün Maksimde, Yunanistanın tanınmış kadın artistlerinden Mm. Kivelli şerefine, Fransız tiyatrosu müdiriyeti tarafından bir çay verildi. Madam Kivelli, daha geçen- İ lerde burada temsiller vermiş olan M. First ile beraber gel miştir. Madam Kivelli, Odeon tiyat- İ rosunda oymyan öteki Yunan heyetinin yıldızı Mm. Alikinin annesidir. Anne ile kız, birbirlerine fev- kalâde benziyorlar. Yalnız, ha- ber aldığımıza göre Mm. Kivelli, kızı Mm. Aliki ile husust ve ailevi bir meseleden dolayı dar- İ gındır. Onun için dünkü çayda Mm. Aliki ile arkadâşlarından hiç birisi yoktu, Aralarında bu kadar sıkı kan ve san'at rabitası olan bu iki Yunan san'atkârınn Türkiyede barışmaları ne kadar şayanı te- menni, ve güzel bir jest olurdu. Çayda matbuat mümessilleri, münekkitler, tiyatro âlemi şah- siyetleri, Dârülbed: i artistleri vardı. Madam Kivelli diyor ki: — Tam on sene evvel Istan- bulda idim. O zamandan beri özledim. Şimdi çok memnunum. Bu akşam “ Kıskançlık, piyesi ile ilk oyunumuzu vereceğiz. Sonra Romanco, Gargova gibi piyeslerle devam (edeceğiz. M. First de oynayacak. — Bu piyesleri burada kızı nız da oynadı. — Olabilir. Fakat bunlar be- nim repertuvarımdır, ve bir çok- larmı ben ibda ettim. Madam Kivelli burada 20 gün kalacaktır. ... Fransız tiyatrosunda oynıyan Italyan kuklaları tiyatrosu, Mm. Kivellinin orada temsillerine baş- laması üzerine Asri sinemaya geçmiştir. Bir konser Dün Galatasaray lisesinde “Trio Türk,, ismi altında topla- nan heyet muvaffakiyetli bir konser vermiştir. Valebe kongresi Milli Türk talebe birliği kong- resi riyasetinden; 10-12-1930 cuma günü tehir edilen M.T.T.B, kongresi 26-12-1930 cuma günü saat Idte Türk ocağında toplanacak- tır. Murahhasların teşrifi rica olunur, —e— Kar yağınıyacak Maruf Yunan san'atkârı şere- 3 — VA Belediyede , Gerimi alınacak? Kanunâ muhalif olarak | huzur hakkı verilmiş Duyduğumuza göre belediye intibabatı esnasında çalışan inti- bap encümeni azaları ile bazı kaymakamlara fazla mesai ola- | rak ikramiye verildiği anlaşılmış | ve bilâhare bunun doğru olma- dığı neticesine varılmıştır. Mesai saati baricindeki meşguliyetler için fazla ücret verilmesi husu- sunda iki şart lâzımdır. Birisi | meşguliyetin mesai saatlerinden | filhakika hariç olması, diğeri de | esas vazifesine taallük etmeme sidir. Bu şartların tahakkuku halinde bile ayrıca Heyeti vekile kararı lâzimgelmektedir. Bundan dolayı verilen huzur haklarının geri alınması mevzuu bahsedili- yor. Maahaza bu huzur hakları- nı tediye eden belediye muha- sebesi de bu hususta kabahatli | Nikoli isminde biri sahte tah- vilât sürerken yakalanmıştır. Ni- kolinin üzerinde: çıkan Atina ban- kası tahvillerinin sahteliği tesbit olunmuştur. Bu adamın sahte tahvilât süren bir kumpanyanın efradından olduğu zannedilme”- tedir. görülmektedir. Müstakbel plân lmeğlizri Belediye şehir için bir müse- beke âçmeğa karar verdi Belediye şehrin o müstakbel imar plâm için bir müsabaka açmağa karar vermiştir. Bunun için yapılan projeler Ankara imar plânını tanzim eden meşhur mütehassıs “ Yansen ,, tarafından tetkik edilecektir. Taksim meydanı Taksim meydanmın gözelleşti- rilmesine çalışılmaktadır. Bunun için dün meydanın et- rafma akasya ağaçları dikilmiş ve tarhlar tanzim olunmuştur. Şehir meolisi szesının hakkı huzurleri Şehir meclisi azalarının hakkı huzuru dün dağıtılmıştır. Bu devrede bütün içtimalara gelen azalar (450) şer lira almışlardır. — e ——— Polis heyeti intihebiyesi Dün öğleden sonra polis mü- düriyetinde polis müdür muavi- ni Hüsnü Beyin riyasetinde po- lis heyeti intibabiyesi toplanmış- Beyazıt kazasında Cümhuriyet Halk fırkası Be- yazıt kazası müteşebbisin heyeti teşekkül etmiştir. Heyetin reisliğine avukat Met- hi Sait, azalıklarnada Agâh, Dr. Ismail Hurşit ve Ibrahim Sabri B.ler seçilmişlerdir. Heseki hastenesini teftiş Son günlerde Haseki Nisa hatasnesinden ban şikâyetler ol- muştu. Belediye müfettişleri dün- den itibaren hastanede tabkika- ta başlamışlardır. Darülâcezede Belediye Darülâceze için yeni ve esaslı bir talimatname hazır- lamaktadır. Poliste Sâhte tahvilât yapan bir kumpanyâ mı vâr? bilecek, sonra kapanacaktır. e Sergide bulunanlar Kunduracılar Dün cemiyetlerinin merkezinde bir sergi açtılar Istanbul ayakkabıcılar cemi- yeti tarafından vücuda getirilen “Türk ayakkabıları sergisi,, dün sabah 11 de açılmıştır. Küşat resminde Halk Firkası, Ticaret odası, Sanayi Birliği erkânile diğer bazı zevat hazır bulun- muş, meşher Afyon meb'usu Ali B. in küçük bir nutku ile açılmıştı. Çemberlitaştaki (o ayakkabıcılar cemiyeti merkezinin üst katında bulanan sergi cumaya kadar herkes tarafından ziyaret edile- | Maarifte Fen fakültesinde Evvelki günkü hadise için Fakülte meclisi ictimaa çağırıldı Darülfünun fen fakültesinde bir ha dise olmuştur. , Anlatıldığına göre hi- dise şudur: M. Huavs isminde bir fr. sx mütehassiği “ şehtimize bir jeoloji istasyonu tesis etmek için getirilmiş, fakat bütçede tahsisat olmadığı ci) hetle, profesörün meşguliyetsiz kal-| maması için kendisine hayvanat mü- defrisi tarafından nazari barı dersle! rin tedrisi verilmiştir. Bu sene tahsi- sat alındığı cihetle hayvanat müderri! si Ali Vehbi B. profesöre tevdi edil) len mavakkat dersi geri almış ve pro-| fesörün esas işi olan istasyonun tesisi vazifesine avdeti bildirilmiştir. O Bun- dan sonra hayvanat müderrisi Ali Veh bi B. bu dersin muavini ve Adem Ts; tarafımdan tedrisini (Okararlaştırmız, ve kendisine de bu şekilde talimat ver miştir. Adem B. bu emir üzerine evel! ki gün sınıfa girerek ders takririne başlamış fakat bu esnada M. Huvrs da Sınıfa girerek Adem Beye smıften çıkmasını dersin kendisi tarafından verileceğini söylemiştir. Bu garip va- ziyet muavinle M. Huvas arasında bir münakaşayı mucip olmuş ve talebe de| bunun üzerine sınıfı terketmiştir. Dün Adem Nezihi Beyi görerek (o hâdiseyi sorduk, şu izahatı verdi: — Istasyon tesisi için tahsisat bu sene verildiği için M. Huvasa muvak- katen verilen bir saatlik nazari dert! kendisinden alınarck bana verilmişti. Ben derse girince arkamdan geldi, ta- nimiyormuş gibil Siz kimsiniz) diye sordu. Sonra elile bir kedi kovar gibi çıkınız diyerek kapıyı gösterdi. İlem ilmin şerefine hem muallimlik mesleki şerefine giran gelen bu vaziyet üzeri. ne çok müteessir oldum. Bittabi ken- disine cevap verdim. — Ben müderrisim, siz ders veremez! siniz, dedi. Kendisine bunun bir emir. ve vazif meselesi olduğunu söyledin, —Ben dinlemem, fakülteden salâhi yet almışım, diyerek çıkmamı tekrar! etti. Bu esnada talebeler de haklı ols- ra ksımıfı terketti. Vaziyet bundan ila rettir. Şahsen hâdiseden müteessifim. O evvelâ derse girmiş olsaydı, vazi- fem olmasına rağmen belki ben girmez ve böyle bir hidiseye sebep olmazdım. Bu bir nezaket meselesidir zannediyo| Tum.,, j Haber aldığımıza göre hâdise fakül KIT 23 Kömemmevel 191) —— İçtimaa Çağrıldı Defterdarlıkta Doğru değil Deftercdir. k teşk'âtı değiştir" miyecek Defterdar Şefik B. in seyahati esnasında vekâlete bir proje verdiği ve teşkilâtın mali sene başından itibaren değşhiiileteği kakkında çıkan bir haberin doğru olmadığı anlaşılmışlır. Şe- fik B. dün bir muharririmize bu hususta proje vermediğini, teş- kilâtın değişmesi hakkında bir tasavvur olmadığını söylemiştir. Ikramiyenin geri alınacağı tahmin edilmiyor Defterdarlıkta, maaril vergisi hissesi üzerinden tevzi edilen ikramiye meselesinin Devlet şu- rasında tetkik edildiği malüm- ! dur. Bazı neşriyata rağmen def- terdorlığa, ikramiyelerin geri ve- rilmesi için bir emir gelmiş de- ğildir. Böyle bir emir geleceğide tah- min edilmekte değildir. Çünkü yapılan tetkikat Def- terdarlığın ikramiye (o almakta gayri kanuni hareket etmediği neticesine varmaktadır. Miktarın çokluğu bazı tetki- kat münasebetile alınması lâzım gelen ikramiyenin birikmesi ve 13 aya ait bulunmasıdır. Ankarada o yapılan bu ikramiyenin verilmesi lâzımgeldiği, (o teihidi küsurat kanununun ikramiye alınmasına dair maddeyi ilga oetmediği neticesini vermiş ve maliye ve- kâleti bunun üzerine Defterdar- hğa ikramiyenin alınabileceğini bildirmiştir. Bunün .. Özerine Defterdarlık ta bu ikramiyeleri talimatnameye göre taksim ve tevzi elmiştir. Bütün vilâyetlede de bu suretle hareket edilmiştir. Dün bu hususta Ankaradan ge- len bir telgraf bir memurun ancak maaşının üçte veya ikide biri kadar ikramiye almasına mesağ olduğu cihetle Defterdar beyin bir hamlede maaşmın (22) si nisbetinde ikramiye alma- sının kanuna muhtelif olacağına | dair salâhiyettar bir zatın beya- vatından bahsetmektedir. Bu mütaleaya karşı da bu ik- ramiyenin birikmiş ikramiye ol- duğu bunun için bir nisbet kurus lamıyacağı söylenmektedir. tetkikat Adüyede Silâh atmak davası Istanbul ağirceza mahkemesin- de dün bir katil kastile silâh at- mak davasının rüyetine başlan- mıştır. Halil, Aksarayda Şefik beyin evine silâh atmak, ayni zamanda kendisini yakelamiya gelen polislerede silâh çekmekle muznundur. Dünkü muhakeme tahkikata ait bazı noksanların ikmali için başka bir güne bırakılmıştır. Oktruvadaki suiistimal Bir müddet evel oktruva mü- dürlüğünde suistimal yapmakla maznun memurların muhakemesi ne dün İstambul ağırceza mah- kemesinde devam olunmuştur. Dünkü celsede iki müfettiş şahit sıfatile dinlenmiş, muha- keme karara kalmıştır. Men'i muhakeme kararı Kız ameli Hayat mektebi mü- dürü Muzaffer Nami beyin Ha- tır. Bu içtimada şimdiye kadar polis olmak için vaki olan mü- racaatlar tetkik edilerek karar- lar verilmiştir. yat mektebindeki açık meselesile alâkası olmadığı anlaşıldığından mumaileyhin men'i muhakemesis ne karar verilmiştir. te reisi tarafından tetkik edilmiş ve fakülte meclisi perşembe günü için iç ilimaa davet olunmuştur. Kararı mec lis verecektir, İşi ; salarıdır. Maamafih tevziat Kandilli rasathanesinden o alınan p ayrı memur tayin edile- | walâmata göre bugün hava bulutlu o İw bu suretle de işler bir an İlacak, yağmur ve kar yağması ihtima- “vel görülecektir. li yoktur. bi.