16 Şubat 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

16 Şubat 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

MA. EN PE Ee Hayme Behçet B. Ankaradan geldi Tütün işler: hakkında izahat veriyor Evelki gün Ankaradan avdet eden tütün inhisar umum müdürü Behçet Ankaradaki faaliyeti, idarenin 1931 hakkında bir o muharririmize, $u.beyanatta bulunmuştur: — Ankarada idaremizin yeni sene işile meşgul oldum. Ve bu hür Süsta Maliye vekâletine izahat yerdim. Bütçemizin Maliye yekâletince kâ” bul edilerek Maliye müvazene encüme Rine verilen son şekline £ göre inhisar in bu sene hükümete. vereceği Mafi kâr (25) buçuk milyondur. Memur maaşları, malzeme, inşani masraf bütçemize 7 milyon kü- Sür lira konulmuştur. Yaprak bütün mübayaa, işleme Ve Râkliye masrafı için de (45) milyon ayrılmıştır. Bütçede masraf fas lında geçen seneye nazaran bir milyon liraya yakm tasarruf temin edilmiştir. Bu seneden itibaren idaremizde Ps- rem tatbik edilecektir. Ru münasebet le açıkta kalacak ve maa$ itibarile mağ dur olacak memurumuz yoktur. Yalnız memurlarımızdan bazılarının! Mââşları azalmış ise de aldıkları üc Tetleri hakkı muktesep olarak almakta devam edeceklerdir. vii Suriyede açacağımız sigara fabrika» * için Suriyeli bir grupla müzakerata| devam ediyoruz. Bu sene içinde Mısır,! Belçika ve Teviçrede de birer fabrika açmak tasavvurundayız. Bu (suretle) Mamul tütünden çok daha a7 vergi-| ile ithal edilen tütünleri | fabrikalarr. mızda işliyeceğiz. Rakabet bu suretle! temin edilecektir... : Behçet B. harice tütün sevkiyatının lâyikile temin edilemediğinden bahisle yapılan neşriyat hakkında da demiştir ki: K — Mamul cigaralarımız satışının ha- ç Siçte İnkişafını temin edecek vesait 3 kadar yoktu. Çünkü inhisar MT senesi vthmyretin de hitere. ğinden müddet gösteyiieksizy TE. yedar bulmanın imkânı. o olmuyordu Yeni kanun inhisar müddetini obilâ müddet temdit etmiştir. Gümrük re simleri fazla olduğundan ecnebi mem- İeketlerde fazla satış yapılmak müm- kün değildir. Heleucuz cigaraları göndermek ( imkânsızdır. Bunun için gümrük resmi mamul tütüne nazaran on defa daha 97 olan yaprak tütün gör dererek mahallen imalâtta bulunmak Yâzımdır. İnhisar müddetinin temdidi hakkın: daki kanan çıktığındanberi bunu temi ne ruz. Yedi sekiz aylık bu kr- sa zaman içinde de ehemmiyeti inkâr edilemiyecek işler yapılmıştır. verilmediği ve cigara EÖR hakkındaki neşriyata gelince: Büsta yaptığım tahkikata mazıran bun- da idaremizin mes'uliyeti yoktur. Sene başından bir hafta evel e başına yetiştirilmesi kaydile — YAP Z sipariş üzerine cigaları tayyar” m sile gönderdik. Fakat paketler Yo z zayi olmuş. Bunda he idaremizin " de müteahhidimizin kabahati yoktur. Bursada meydanâ çıkarıldığı şöyle ilen yüz yirmi bin Jiralık ihtilâs mes” Tesiise yeni bir şey değildir. Bu mes€ le 926 senesinde (meydana çıkmıştır. unlar o zaman muhakemeleri ne ticesinde beraet etmişlerdi. Bu m**© eyi tetkik eden Devlet şürası son kar?” TI vermiştir... Gümrüklerde: Iki aydır... Türk kadınları esirgeme der- Beği tarafından İtalyada açılan Bari isine gönderilipte satıl- nadığından ade edilen mallar iki aydanberi Istanbul gümrü- ğünden çıkarılmamış bir kısmı gürümüştür. Dernek gümrük ida- Tesini müşkülât o çıkardığından protesto etmiştir. Keybolan çakmak taşları İstanbul gümrüklerinde kay- | kibrit inhisarına ait çak- | mak taşları tahkikatına henüz mamıştır. Bu hususta An- karadan emir beklenmektedir. iğ. Müstakil Ressamlar dün sergile- rini açtılar Beyoğlunda İstiklâl caddesin- de eski Moskovit ve Karpiç lo- kantaları binasında, dün, müsta- kil ressamlar 4 sergilerini açtı lar. Küşat resmine birçok san'at mubhipleri, darülfünun, güzel san- atlar profesörleri, ecnebi zevat geldiler. Fakat davet edilen res- mi zevaltan kimse yoktu: Sergide, sanat tarihi muallim- lerinden Vahit Bey kısa bir nu- tuk söyleyip resim ve geçirdiği tahavvuller hakkında malümat verdi. ) Sergi bugünden itibaren umu- ma açıktır. $ Cüzel san'atlar birliğinden: 17-2-031 de umumi idare tirma edece eri, salı günü Saat tam heyeti feykalâde « Binden nzaw kitamın ter Bir senede Ne kader &t yemişiz? Hayvan borsası © tarafından tanzim edilen bir istatistiğe göre “930 senesi zarfında şehrimizde 11 milyon 43'bin 230 kilo et | tavzih. gazete de intişar et satılmıştır. Bu sene tütünden 25 buçuk milş San'at âeminde Bunun İ milyon 349 bin koyun | İ ve 1 milyon 477 bin kilosu da öküz etidir. Gene ayni sene zarfında bir kilo koyunun vasati fiatı 60, öküzün 32 kuruştur. Istanbul lisesi mezunlari Istanbul liseni mezunları bay» ramın ikinci günü bir içtima “| yaparak yeni bir cemiy.t kura- caklardır. Sanayi, birliğinde. Repor hazırlarıyor Dün sanayi birliğinde, yeni muamele vergisi kanunu proje- sinin memleket sanayiine yapa- cağı tesirleri tetkik etmek ve ve verginin kalkması için. esba- bı mucibeli bir broşür hazırla- mak üzere seçilen komisyon ikinci içtimanı yapmıştır. İçti- mada bu husustaki raporün tan- zimi birlik kâtibi umumisi Naz- > Nuri B.e bırakılmıştır. Nazmi Nuri B. raporunu ge- ek haftaya kadar bitirecek eti umumiyenin fevkalâde okunup Kabul edil. bir heyet tarafın- gönderilecektir. lec ve hey! bir içtimada dikten sonrâ dan Ankaraya Beyan Müstakil ev, lerce miş, fazla izdiham olmuştur. Bu işe siz de şaşın! —opn Postalarda teehhür Ispartada Türk ocağından aldığımız bir mektupta deni- yor ki: “On beş gün vardır ki gi zeteleri bir hafta ( techhürle alıyoruz. Bunun sebebini ev- velâ kışa atfettik, Fakat son- radan öğrendik ki, Afyondan Antalyaya her gün işlemek üzere bir posta ihdas çer | ve Afyon — Antalya otomobi postası masrafa karşılık ol mak üzere haftada iki defa hareket eden Isparta postası bire indirilmiş, Memlekette bir posta yolunun açılması yapimi iyi bir geydir. Bik assa ihdas edilen Afyon — Antalya postası her gün Isparta o vilâyet merkezine beş siatlik bir | mesafe den geçerken Isparta postası- nın birakılmamasınt çok garip buluyoruz... Posta teehhürleri hakkın. da elimizde daha bir hayli mektuplar vardır, Bir taraf tan masraf jhtiyar edilir memleketin bir. kısmı diğer tarafile süratle muhabere ve muvüsâla temin <etsin diye sabrken yine bu memlekete ait bir kısmının postasını ta- sarruf maksadile ortadan kal dırmiya ne denir. Ru işe SİZ de şaşm... , Biz de şaşalım ! Avukat Cemal B- Bundan bir sene kadar evvel Izmir gazeteleri Aydında ma halli hükümet aleyhine beyana” meler dağıtıldığım, avukat Cemal B. namında bir zatın da bu işte alâkadar olduğunu yazmışlar, bu haber İzmir gazetelerinden ikti- bas edilerek « gazetemizde de Beşrolunmuştu. * Bilâhare Aydın müddeiumumiliğinden aldığımız teskerede Aydında böyle bir hadise vuku bulduğu, faillerinin de meydana çıkarıldığı ve avu- kat Cemal B. in bu işle alâkadar olmadığı bildirilmekte idi. Bu mişti. Bu tavzihe rağmen Cemal B, böyle bir havadisin çıkmış olma- sını haysiyetini mahil bulmuş, etemiz aleyhine dava açmıştı. Ba dava Aydın mahkemesinde görülmekte idi, Cemal B., ahi- ren gazetemezin © baberi yazar- ken kendisi hakkında hiç bir hakaret kastı taşımadığını teslim etmiş ve aleybimizdeki davasın- dan vaz geçmiştir. Avukat Ce- mal B.in memleketini sever, ©- iyiliğini ister ve bunun için Salya mi ve muhterem bir zat olduğunu mubitteki tahkika- tımızdan » Geçen sene mevzuu bahsolan Aydın hadişesinde Cemal Beyin alâkadar olmadığını öğrenmek de ayrıca memnuniyetimizi mu- cip olmuştu. Serseri torpil Şile açıklarında sahilden beş metre uzaklıkta bir serseri tor- pil görülmüş imhasına tevessül edilmiştir. Tiçeret filomuz Bahri ticaret müdürlüğünün neşrettiği bir istatistiğe göre son üç sene zarfında ticaret fi- lomuzun tonajı 45 bin ton art- mış, 108,532 tona baliğ olmuş- tur. En | ve faydah bayram ii kumbaradır. O Çocu- ğunuzu hem sevindirirsiniz, bam da tasarrufa alıştırırsınız. Türkiye Iş Bankası iyön rn eli va İ olan Raşit Tahsin B. vazifeden | Münakaşalar çoğalıyor Mazhar Osman” “Hastane sertabipleri Haydarpaşa medresesi mensuplarından daha aşağı rütbede değildir, diyor. Tıp fakültesi hocaları, son yaplığı hücumlar dolayısile Maz- har Osman B.in aleyhinde bir blok; teşkil etmişlerdir. e Blok yapanlardan bir müderris şunları söylemiştir: “Mazhar Osman B, in hücum- ları bizi müteessir etmekle kal- mıyor, asabileştiriyor ve aleyhi- ne harekete sevkediyor. El'an | fakültede emrazı akliye hocası çekilse bile bu kürsü için teşme bulunan Mazhar Osman beyi ge- tirmiyeceğiz. Mazhar Osman B. boşuna üzülmesin, ümidi kessin,, Dün bir muharririmiz Maz- hâr Osman beyi görmüş, kendi- si hakkında yazılanlar için ne düşündüğünü sormüştur. Mazbâr Osman.B. memuriyeti “icabı yevmi gazetelerde müna- kaşadan çekindiğini söyledikten sonra pek hararetli bir şekilde şunları söylemiştir: “Muarızlarımın evvelâ kendi- lerini resmi ve gayri resmi bir kayt altında görmedikleri, seni- yen bazılarının büsbütün adli ve mesleki kayıtlardan :biperva bu- landukları anlaşılıyor ki, şimdiye, kadar hiç birinin şahsına bir taarruzda bulunmadığım halde meslektaşlıkla gayri kabili telif nezaketsizliklerde e bulunuyorlar. Hatta bir çokları ismini ve şah- sını saklayarak maske ile karna- val zamanında ber halde bir mü- derris veya doktora yakışmıya- cak surette küfürler yağdırıyor- lar. Ben kendi hesabıma bu hal- den meteezziyim. Demek akademik bir tenkide bile tahammül edemiyecek kadar pek yüksek olduğu iddia edilen bir müessesenin müntesipleri zayıf ve natüvan imiş. Ben Istanbul seririyatında tenkitlerimi yazıyo- rum, * Onlar da ayni sütunlarda veya diğer tıbbi mecmualarda mütâl&alarını yazabilirler. Yaz- mak, okumak bilmiyen veya sevmiyen varsa tıbbi cemiyet- lere teşrif ederek münakaşalarda bulunabilirler. Bu gibi küfürlere bizim tababeti rubiyede “Eksbis- yonizm,, denirki tecavüze maruz kalandan ziyade bu tecavüze acındıracak bir arazdır. Ben: fakültenin zaten bu zih- | niyetle mektebi bu hale getiren | bloki tarafından mahrum edile- ceğim Şeref tehdidine gülerim. Hamdolsuri milletim ve hüküme- tim bana o şerefe muadil ve belki daha yüksek teveccühte | bulunuyor. Binaenaleyh ancak o şerefli kürsüye saikai kaderle yükselenler sıkı sıkı tutunsunlar İ 3 — VAKIT 16 ŞUBAT1931 — ridat alınacak Aynştayn Yeni bir keşifte bulunmuş Amerika matbuatı Aynştaynn yeni bir keşfini haber vermek» tedirler. Aynştaynın bu yeni na- zariyesi kabul edilecek olursa ilim ve fende büyük bir değişik- lik busule gelecektir. Çünkü Aynştayn bu yeni nazariyesile ziya, cazibe ve elektro magne- tizm kanunlarını birleştirdiğini ve bunları riyazi formül (muadele) halinde toplamağa muvaffak ol duğunu iddia etmektedir. Doktor Mikelsonun yardımile nazariyesini tesbit için tecrübeler yapmakta olan Aynştaynın bu iddiası alimler arasında büyük bir alâka uyandırmıştır. Tecrübe- lerin vereceği neticeyi sabırsız- lıkla beklemektedirler. Fırkada Idare heyeti azası Halk fırkası vilâyet meclisi dün toplanmış, aza arasında vazife taksimi yapılmıştır. Her aza İstanbul mıntakası dabilinde kendisine verilen teftiş vazifesini daimi bir surette yapacak, mın- takanın şikâyet ve ihtiyaçlarını tesbit edecektir. Bundan başka her aza fırka dahilinde de mu- ifeler almışlardır. KA ki birşey kaybetmesinler. Itikadımca şerefsiz bir boca olmaktansa liyakat mikyasında bizim gibi âciz bir mütehassıs kalmak daha büyük buzur ve vicdan verir. Hastane serta- bipleri ve mütehassıslarının mad- di ve manevi rütbece Haydar- paşa medresesine mensup olan- lardan daha aşağı olduğunu kim iddia edebilir. Temenni ederiz ki fakülte bu gibi zihniyetleri taşı- yan ve şahsi olan iğbirarlarını gazete sütunlarında o teşhirden çekinmiyen zevatın elinden kur- tulsun. Gençliğe hizmeti cana minnet bilen liyakatli hocalar gine geçsin. o Memleketimizde yoksa ecnebi diyardan hoca ge- tirilsin. Biz isteriz ki memleketi» mizin Darülfünunundan yetişenler Isviçre ve Berlinden gelen hekim ve mütehassıslardan aşağı kak masm, Garp irfanına ve bütün dünya fennine bizim tıbbımız da ufak bir zincir teşkil etsin. Binaenaleyh ne bu küfürler, ne bu tehditler doğruluğuna inan- dığımız ve bildiğimiz bu yoldan bizi. ayıramaz. Gerek buaradaki 27 senelik hayatı tıbbiyemin ver- diği bilgi ve görgü, gerek Avru- panın muhtelif memleketlerinden aldığım dersi ibret memleketimin bana bahşettiği bu mevkide her şeyi hoş görerek alkışlamak 'de- gil, bizim fennimizi de yükseltmek için tenkit etmek emrini vicdani bir borç baline koyuyor. Bu, her aklı eren hekimin vazifesidir. Netekim ade ben değil, fakülte- nin bir çok mümtaz hocaları ve hastanelerin mütehassısları bu tenkidimizi haklı görüyorlar, O halde fakültenin tenkidi cephe» | sinde bir işi değilim,, Komisyon toplandı Ra im Âli beyin yazdığı fizi- yoloji kitabı hakkında bir karar | verecek olan tıp fakültesindeki | müderrisler komisyonu dün uzun bir içtima yapmış, kitap üzerin- de tetkikatta bulunmuştur, Ko- misyon kat'i kararını ğ sisyon kat'i yapacağı diğer bir içtimadan sonra verer cektir,