1 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

1 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

TUR * m. zu safhasında bankanın avukatı sup, otomobilinde ona &it Söylemiş, davacı vekili Ali Şevket Bey © leiğinidiş Dün 300 alip in. tihan edildi Defterdarlık merkez ve maliye Şu- pile için alınacak memurlarm imti- dün darülfünün konferans sale- da yapılmıştır. Müsabakaya ÜS kişi girmiştir. Kazananlara 1000 400 kuruş arasında maaş tahsis © ecektir , şa Adiiyede Balıkcı Aziz me : KATiLDEN 18 SENEYE MAHKUM OLDU Beşiktaşta Köyiçinde meyhaneci var) SİL öldürmek muksadile attığı kurşu- Bun isabetile mezeci Lâzarinin ölümü- sebep olmak, Ahmet İhsan: ve Hay- İ döğmekle (o maznun balıkçı Azizim) Muhakemesi, Istanbul ağırceza mah- kemesinde dün bitmiştir. Aziz, 18 sene 9 ay 11 gün ağır hapse mahküm edilmiştir. ALEYHİNE BİR OTOMORİL KAZASINDAN DOLAYI AÇILAN DAVA Istanbul ikinci hukuk mahkemesin: ! de dün Belçika bankası aleyhindeki İki bin liralık bir tazminat davası rüye #dilmiştir. 1926 senesinde bankanın sabık mü: dürü M. Gerson otomobilile Beşiktaş tan geçerken" otomobil Yirayer ismin. de bir çocuğa çarpmış, çocuk ölmüş, Annesi Agavni H. da banka aleyhine beş sene evel bu davayı açmış. Muhte Mf safhalar geçiren davanm dünkü Eftiyan B. şoförlin $I. Gersona men olduğunu Şoförün bankaya mensübiyeti banka- Bin maaş bordurolarının ibrazile sabit olacağını ileri sürmüştü. o Mahkeme, borduroların ibrazını kararlaştırmış- tır, ÖLÜMLE NETİCEL Bir müddet evel Şehzade — başında önünde Hayri ve Ce- ML “ki kişi kavga etmişler, Celâl kama ile bacağından yaralanmış, ölmüştür. o Hayrinin e dün Istanbul ağır ce78 mahkemesi iy lanmış, şahitlerin celbine karar rilmistir, Map SANDIĞINI KIR © DAVAS Beylerbeyinde intihap sandığın si Makla maznun olanların muhakere Değ Üsküdar ceza mahkemesinde €vam olu: tur. r Şahit ilani Haşim Ef. dinlenik Mia, sonra muhakede iddia, müdaf:* ve karar için beş marta bırakılmıştır. ve karar için beş martabırakılmıştır. “Yarın,, hakkındaki tehkıkst “Yarın, gazetesi aleyhinde hakikate muhalif neşriyat nok- tasından yapılan tahkikata ait evrak, zabıtadan o müddeiumu” wiliğe * gönderilmiştir. Müddei vmumilik, tetkik ediyor. ENEN CERH MAK Kupon VAKTin Tebio “usabakası ( Müstakil Ressamlar Sergisi) mama man ehrimiz bankalarında Cümhu Onnik| | Dene haberleri Batan ve karaya Otu ran vapurlar Kara denizde fırtma durmuş Vi purlar seferlerine Ilardır. Dün akşam lima İmaldmata göre Alscs İraya oturdu; delerin Tece! men batmış n idaresine gelen ve parçalanmıştır. Vaupı akinelerinin çıkarılması i pelie mahline gitmişler, taifeleri b olarak şehrimize gelmişlerdir. Diğer karaya in lama intizar edilmektedir. Ticaret âleminde 'Pirinç tüccarları müşkül bir mevkie düştüler Aldığımız malümata göre İs- tanbul belediyesi pirinçten aldığı oktrovayı kilo başında (20) para- ya ve beher vagonda 50 liraya çıkarmıştır. Şehrimizdeki pirinç tüccarları bu vaziyet karşısında çok müş- kül bir mevkie düşmüşler ve dün akşam müstehcel bir telgrafla Dahiliye vekâletine (müracaat ederek resmin indirilmesin: rica | etmişlerdir. Dün bu hususta pirinç tüccar“ iarımızdan Hamza bey demiştir kiz — istanbul belediyesinin bu kararı nasıl verdiğine hayret | ediyoruz. Çünkü belediyelerin vazifesi şehir halkına ucuz gıda yedirmek ve buhranın, geçinme İ müşkülâtının tahfifine çalışmak- tır, Halbuki Omevadı gıdaiye üzerine yapılacak böyle zamlar fiyatları yükseltecek ve hayat pahdlılığı artacaktır. Yok eğer belediye'bü suretle kendisine bir varidat arıyor, onun için zam yapıyorsa varida- tu bu suretle değil kendinin bir sürü lüzumsuz masraflarından, İsmaaşlarından kısarak temin et-- melidir. Mubayâacılarla borsa ara- sında ihtilâf devam ediyor Ticaret borsası mubayaacılar birliğile, borsanın idare heyeti arasındaki (ibtilâf | bitmemiştir. ibtilâfm halli ve şikâyetlerin yaacılar bugün fevkalâde bir içtima yapacaklardır. Mubayas- cılar birliği reisi Nuri B. ihtilâfı doğuran sebepler hakkında şöyle diyor: Bizim şikâyetimiz borsa ni- zamnamesinin iyi tatbik edilme- İ mesindendir. Bilhassa simsarlar arasında, kat'iyyen Türk olmıyan- lar bulunmamalıdır. Halbuki ba» unları bizim borsada iş yapamı- yacağımızı iddia ediyor ve Türk mubayaacılarından alıcı ve satıcı arasında bir rol ifa edemiyece- ine dair bir zihniyet taşıyorlar. Bu garip zihniyete acımakla be- pi kala izgilerle fikirler : Mesut insan kim dir? devama haşlamış- mevkiinde ka- ğunu yazdığımız Kir Za! gif Adalet vapuru tama! oturan Seres ve Ver bir iki gün içinde| madde madde tesbiti için muba- | “e sesaaasERENA KEN, Bu işe siz de şaşın ! Havadis Istanbuldan Atinaya nasıl gider? Şu telgraf “Klot Farer bu günkü türklerin dostluğunu kaybetmiştir., başlığı altında Atinada çıkan Eleftros ti- pos gazetesinde çıkmıştır: “Beyoğlu, 24 subat (muhaâbi- rimizden) — Bugün, Istanbul belediye dairesi önünde gü rültülü hadiseler vukubulmuş tur. Türk muhibbi Klot Fare- rin takdirkârları, (aleyhinde yazı yazan belediye meelisi arasından ve vakıt (gazetesi baş muharriri Sadri Etem Be ye sul muamele etmişlerdir... Bu haberin neresini düzel telim, Vi) kelimelik havadiste sayılabilecek kadar yanlış var aşağıdan yukarıya doğrü göz” görünenleri. işaret edelim. Telgraf: 1 — Sui muamele etmişler diyor. Halbuki tecavüz eden bir kişidir. 2 — Belediye azasından va- kıt gazetesi mühârriri Sadri Etem beyin (tecavüze uğradığını söyliyor, Sadri E- tem B. belediye azası değildir tecavüze uğrıyan tahrir müdü rü Refik Ahmet Beydir. İ 3 — Klot Fererin muhiple- rinden bahsediyor ortada ma hipleri filân yoktur! “ 4 — Belediye önünde £ü- rültülü hadiseler olmuştur di- yor. Halbuki hadise belediye dairesinde olmuştur. Gürültü de çıkmamıştır. Bir haberin Istanbuldan Atinaya gidinciye kadar şek- lini şemalini nasıl değiştirdi- ğine, Yunanlı arkadaşın Bey- oğlu muhabirinin havadis bil- dirmekteki isabetine (siz de şaş... Biz de şaşalım! ——— raber ayrıca alâkadar makam- | lara bildirdik. “Yakında borsa işlerinde büyük değişiklikler: ol* masını bekliyoruz. Diğer taraftan Borsa idare heyeti azaları da şunları söyle- mekektedirler: — Mubeyaacılar resmen bize müracaat ederek bir talepte bulunmamışlardır. o Serdedilen fikirlerde kanuni şekilde tesbit edilmemiştir. . Zaten alıcı ile satıcı arasında tâvassut eden simsarlardır. Simsarlar arasında Türk olmıyanlar da bulunabilir. Eğer iş yalınız bunlara kalsa riyet merkez bankasına hissedar Türk mubayaacılar aradaki mu- | ameleyi acaba temamen ifa ede- | bilirler mi?,, Milli senayi sergisine hazırlık Ankara ikinci milli sanayi ser- gisi 9 nisanda açılacak ve 24nisan akşamı kapanacaktır. Serginin tertip ve tanzimi ile uğraşan Mili iktisat ve tasarruf cemiyeti bu hususta bir talimatname hazır- hyarak müessesata göndermiştir. Talimatnamede Zikredildiğine göre sergide yalnız yerli mamu- lât ve mahsulâtımız teşhir edi- lecek, serbest salış yapılacaktır. .öKrArEENENKEEEEEEKEK hayat şahikalarına kendi azmile ; i profesör Briktö Briiksel konferani Brüksel Darülfünunu edebiyat ve felsefe şubesi himayesinde Belçikada tiyatronun omebadisi hakkında 13 konferans tertip edilmiştir. Bu konferanlardan 6 ıncısı Türk Halk tiyatrosu hakkında idi. Profesör Briktö tarafından ve- rilmiş olan kon- feransın metnini 22 Şubat nüs- hamızda yazdık, Kenferansa iş- tirak etmek ve ile (o tanışmak üzre Belçikaya gitmiş olan Da- rülbedayi reji- sörü (Ertuğrul Muhsin B. konferansta hazır bu- lunduktan sonra İstapbula avdet elti. intibalarını şöyle anlatıyor: — Konferans heyeti umumi- yesi itibarile bizim için çok isti- fadeli olmuş, ve Türk tiyatrosunu ilk gününden bugüne kadar ta- nıtarak Avrupa milletleri san'at- ları arasına girmesine sebep ol- muştur. Profesör Briktö urun müddet Türkiye ve iranda tiyat- royu tetkik etmiş sahibi salâhi- yet Avrupa 'müsteşriklerinden biridir. Hakkımızda yalnız tiyat- to Birif değil umufiyet itibarile kullandığı, lisan, Türkiye Jehinde büyük bir samimiyet havası uyandırmış olmakla kendisine burada teşekkürü bir borç bi- lirim. — Brükselden doğru buraya mı geldiniz? — Hayır, Parise geçip ora ti- yatrolarını tetkik ettim. Umu- miyet itibarile söyliyebilirim ki bugünkü Fransız tiyatrosu eski- sine ve öteki milletler tiyatro- larına nispetle sukut etmiştir. Tabii bundan yeni cereyanları idare eden Jak Koponin otişleri, Bati, Dülen Pitoef, Şuve gibileri müstesnadır. Gördüğüm 24 pir- İ yesten ekserisi vakıa Fransızdı. Fakat iyi piyes olarak gördük- lerimin hemen hepsi ingiliz, Rus, Yahudi piyeslerinden tercüme tifo vak'aları üzerine ciddi tedbirler alınmış ve hastalığın ilerlemesine mey- dan verilmemiştir. Dün tip talebe yur- dundaki talebeye de tifo (aşısı yapıl mıştır. 3200 080NEERErE EAA NEEEENEAEERUEBEANENESANANASAN | snıf mezuniyet imtihanlarına martm ) ve kazandığı muvaffakıyetleri ya | şıyan adam mesut olur, İ Ml kaydine başlanıyor — Fransız tiyatrosunda sukut— Bir mukayese — Bu hafta oynanacak yeni bir piyes Ertuğrul Muhsin B. VAKIT 1 MART 1931 —— Ertuğrul Muhsin B. anlatıyor En ziyade nazarı dikkatimi celbeden şey, Komedi Franse- zin yeni san'at cereyanlarına es- kiden olduğu gibi, mubalif olmak şöyle dursün, kapılarını dört açmasıdır. Me- selâ «La Bruy» isimli (o piyesin gerek dekor, gerek mobile, gerek sahneye konuşu tama- mile en son cereyanın tar- zında idi. Bu da gösteriyor ki Fransız tiyatro- sunun bugünkü sukutuna sebep olan an'ana pe- restlik artık if- lâs etmiş ve ye- niye doğru meyletmek Jüzumu en muhafazakâr bir müessese olan Komedi Fransezin zihniye- tine bile kendisi kabul ettirmiş- tir. Beni bu seyahatimde en ziya- de memnun eden şey, hiçte Av- rupalı meslekdaşları gibi şarait içinde yetişmemiş ve bugünde bulunmıyan (o san'atkârlarımızın, hemen her hafta bir piyes çıkar- mak mecburiyetinde olmalarına rağmen Avrupalı sanatkârlar de- recesinde muvaffak oluşlarıdır. ., Hülâsa olarak şunuda, ilâve. edeyim ki Fransada gördüğüm yenilikler, bundan beş sene evel Moskovada tatbik edilenlerin fe- nâ bir kopyesinden başka bir şey değildir. insan ancak böyle bir mukayese fırsatını elde et- tikten sonra Rus tiyatrosunun kıymet ve yüksekliğini bir kere daha anlamış bulunuyor. ,, Ertuğrul Muhsin B. Pariste komedi fransez müdürü M. Emil Fabr'i ziyaret etmiş ve bu suret- Je mumaileyhe geçen seneki İstan” bulu ziyaretini de iade etmiştir. Ertuğrul Muhsin B. bu seyaha- tinden bize birde adapte piyes getiriyor. ismi o“ Maskaralar, olan bü piyesi Artuğrul Mubsin Bey bu hafta bizzat oynâya- caktır. Elma zam Öle Jax Sishiyede:” Maarifte; TİFO AŞISI Lise müdürleri Bir müddet evel şehrimizde görülen Şehrimizdeki © lise ve orta mektep müdürleri çarşamba günü maarif ema İnetinde toplanarak mesleki hasbuhal. ilerde bulunacaklardır. HEYBELİ DENİZ LİSESİNDE IMTİHANLAR Heybelideki deniz lisesinin 11 indi 1 İnel günü başlanacak ve bir hafta (© devam edecektir. , Bu imtihanlarda maarif vekâleti na- | mına bulunacak olan mümeyyizler ma arif emaneti tarafmdan tayi iş * u— ayin edilmiş- BÜTÇELER HAZIRLA NIYOR Use ve orta mektepler bütçelerini hazırlıyarak maarif emanetine gönder meğe başlamışlardır. Bunlar tamam- lanımca vekâlete wönderileceklerdir. Tahrir müdürümüzün yarası muayene edildi ! Tecavüze uğrıyan gazetemizin tah rir müdürü Refik Ahmet Beyin gözün. deki ceriha, dün adliye o doktoru Hik. met B. tarafından muayene edilmiştir. Adliye doktoru, kendisini persembe gül mü bir daha muayene edecektir,