1 Mart 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

1 Mart 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

— 10 — VAKIT 1 MART 1931 Polis haberleri iki kaza —ğ..—.—.. Beş kişi ağır surette yaralandılar Dün iki feci otomobil kazası olmuş- tur. Beyazıt meydanında seför Nuri ve Şemsettin Efendilgrin otomobilleri çarpışmış ve Nuri Ef, in otomobilinde bulunan müşterilerden bakkal Ömer Lütfü Efile arkadaşı Nüsret Ef, ağır ca yaralanmışlardır. Otomobiller de parçalanmışlardır. İkinci kaza Şişli — Maslak yolun-! da İpek fabrikası müdürü Ozen Ef. nin kullandığı otomobil Büyükdereye gi- derken önüne çıkan bir adamı çiğneme. mek için manevrâ yapmış ve devrilmiş tir, Bu esnada müdürün karısile fabri- kanm usta başısı ve karısı ağır surette yaralanmışlardır. İKİ ÖLÜ ÇOCUK BULUNDU Dün biri Nişantaşında vali konağı caddesinde, diğeri Üsküdarda Paşali- manda sokakta, henüz çok küçük İki çocuk bulunmuştur. Bunların ikisi de ölüdür. Polis, bu çocukları bırakanları aramaktadır. BİR MEKTUBA CEVAP Galatada Arkadi sokağında oturan Semiha Hanıma Bandırmadan getirdi. diği bir mektubu vermek üzere Semiha hanımım evine giden seyrisefain vapur. ları kahve ocakları mültezimi İbrahim Ef. Semiha hanımın beraber yaşadığı İzzet bey isminde biri tarafından dö gülmüştür. ies gidüriğiee ; MUSİKİ SAN'ATKÂRLARI KENDİ. LERİNE VERİLEN ÜCRETLERİN TESBİTİNİ İSTİYORLAR Garp musikisi san'atkârları birliği ticaret müdürlüğüne müracaat ederek dansing, bar, otel gibi müesseselerde türk çalgıcılarına verilen (o Ücretlerin muayyen bir şekilde tesbitini istemiş” tir. Birlik ayrıca bazı Rus, Macar gruplarının aralarına (dört, beş türk san'atkâr alarak verdikleri konserler. de türk san'atkârlarma pek az bir pa- ra ayırmalarından şikâyet etmktedir. Gelenler, enler Amerikan sefiri M. Grovv dün ailesile birlikte “izmire hareket | etmiştir. M. Growv izmirde Amerikan | mekteplerini ziyaret (o ettikten sonra Avrupaya geçecektir. $ ingiliz sefiri Sir Corç Klark iki ay mezuniyetle memleketine gitmiştir, ——— —— ——— mu İsmail Bey, 3 — Kuleli lisesi 107 Sabri Bey, 4 — İstanbul K. 1. den Ve dia Halil H,5 — Beyantta Vecihi Münir Bey, BİRER KOLONYA KAZANANLAR 1 — Cümhuriyet kız orta mektebin- den Nüzhet FI, 2 — Bostancı Suat İb- şan H, 3 — Eyüpte çarşı içinde Nesibe Atıf H, 4 — Kızıltoprak Zühtü paşa Şe fik Bey 13 No. Leylâ Sait H, 5 — Un- kapanında Suat Ihsan H, 6 — Sinekli Bakkalda Semiramis H, 7 — Yeniköyde M. Kemal B, 8 — Kandillide Hüseyin Cahit B, 9 —Ayvansaray (o Yeniyolda Ömer Lütfi B, 10 — Yenimahallede Nüzhet Hanım. BİRER KITAP KAZANANLAR 1 — Beşiktaş şehir bandosu Celâl Gündüz B, 2 — 20 inci mektep 234 Beh- zat B,3 — Eyüp orta mektep 367 Rür. han B, 4 — Heybeli ada ilk mektep Se. yim H, 5 — Karacabey şirketinde Ma- lik B, 6 — Kabataş lisesi 628 Ahmet Gültekin B, 7 — Kadıköy orta mektep 233 Necdet B, $ — Çemberlitaş orta mektep 149 Celâlettin B, 9 — Perter- neyal lisesi Mustafa Tahir B, 10 — Ga zi Osman paşa 94 Sadettin Bey. BİRER ÇAY KAZANANLAR 1 — Vefa orta mektebinden 173 Ca- hit Bey, 2 — Reşadiye otelinde Ruşen Eşref B, 3 — Gelenhevi orta mektebin Belediyede Vazıye' ne olacak? Cuma günü çalışan osnafler ve ruhsatiye resimleri meselesi Yeni Belediye kanunu. cuma günü dükkânların açacık olan esnaftan kazançları nisbetind: beş lirdan elli liraya kadar ruh saliye resmi alınmasını amirdir. Kanun mucibince de belediy: bilâmum Esnaf Cemiyetlerine tebli keyfiyeti bildir. | i e geye, hiye Sr a anaya ği ve MEKANA 'adet nama muharrer hisseden müteşek- iki gün evvelki nüshamızde eczacılardan da ruhsatiye resmi alınmak istendiğini ve eczacıların esnaf olmadıklarını ileri sürerek bu vergiyi vermemek istedikleri- ni yazmıştık. Dün aldığımız malümata na- zaran, cuma günleri açık bulu: nan furuncular, berberler, otel- cilerde ruhsatiye resmini verme- mek için belediye nezdinde te- şebbüsatta bulunmuşlardır. Fu- runcular o verginin alınmasında ısrar edildiği takdirde dükkân- larını kapayacaklarını söylemek- tedirler, Dün berberler cemiyeti, yeni reis Mustafa beyin riyasetinde toplanmış ve ruhsatiye resmi meselesini görüşmüştür. Cemiyet reisi şunları söyliyor: “Belediye memurları esnafın elindeki cuma ruhsatiyelerini toplamağa başlamışlardır. Bunlar yenilenirken binanın kıymetinin binde onu rühsatiye resmi ola- rak berberlerden (alınacaktır. Berberler bu rubsatiyelerin top* lanması üzerine dün cemiyete müracaat ettiler. Ve bu hususta bizden malümat istediler. Biz de dün Eminönü kaymakamlığına bu hususta malâmat al- duz itibaren bu resim berberlerden alınacak- tır. Yeni belediye kanunu ey- lâlden itibaren tatbik edildiği için altı aylık ruhsatiye resmi de alınacaktır. Berberler bundan şikâyet etmektedirler. Salı günü bütün berberlerin iştirakile bir içtima yaparak bu vergi ve ce ma günleri dükkânları kapayıp kapamamak meselelerini görüşe. ceğiz. Berberlerin çoğu cuma günleri dükkânların kapamak fikrindedir.,, Dün belediye reis muavini Hâmit B, şunları söylemiştir: “Cuma günleri dükkânlarını açanlardan ruhsatiye resmi al- mak bize kanunla bir hak ola- rak verilmiştir. Biz kanun hilâ- fma birşey yapmıyoruz. Kanunu herhalde tatbik edeceğiz. Esnaf vergiyi vermemek için cuma gün- leri dükkânlarını kapamakta ser- besttir.,, Kanalizasyon işlemeğe başlıyor! Kanalizasyon şirketinin Un- kapanında yaptığı tasfiye havuzu evvelki gün ilk defa olarak işle- tilmiş ve muvakkat son muame- lesi yapılmıştır. Bu tecrübe, mu- vaffakiyetle neticelenmiştir. Havuz Vefa mecrasından ge- len pis suların müzahrafatını ve suyunu ayırmış, sular Halice akı- tılmıştır. Halici © pisletmemek için akıtılmıyan müzahrafat mav- nalarla liman haricine döküle- den 481 Ahmet Cemal B, 4 — Sultanah| cektir. mette 22 numarada Şaziye Hanım, 5 — Üsküdar orta mektep 415 Sacit Kemal B, 6 — Kanlıcada Mehmet Beyin yalı- sında İbrahim B, 7 — Sirkecide Demir lp Mb İS fırkası civarında numara 13 Cemal B, 9 — Mesarburnu İskele karşısmda Ha mit B, 10 — Kadirgz İbrahim Bey ma- hallesinde 13 numarada Nazime H. Şirketin Kumkapıda yaptığı su kuyusu da bitmiştir. Betondan yapılan bu kuyudan mecraları temizlemek hususunda istifade edilecektir. Wemurlera âvans Belediyenin beş aylık bütçesi henüz Ankaradan gelmemiş ve 'raat, Sanayi Maadin, Ticaret, İmar ban iseleri tarafından satın almacaklar, | Cümhuriyet mer- kez bankası için Aldığımız malümata (göre bugün) den itibaren şehrimizdeki milli banka larda cümhuriyet merkez bankasına hissedar kaydi muamelesine başlana- caktır. Kayit muamelesi bu sabah Os. manlı, İş, Esnaf, Emlâk ve Eytam, Zi kaları vezmelerinde (başlıyacak ve 15! nisan 991 akşamı hitecektir. . Devlet bankasının 15 milyon lira kildir. Bu hisseler: 1 — Münhasıran hükümet müesse- 2 — MiWi bankalara tahsis edilenler. 3 — Türkiyede icrayı faaliyet eden ecnebi bankalarla imtiyazlı şirketlere tahsis edilen bir milyon beş yüz bin li ralık adet, 4 — Tür ktabilyetinde bulunanlarla türk tienret müesseseleri (tarafından satın almacaklar olmak Üzere dört kış. ma ayrılmıştır. Bunlarm nominal kıymetlerinin yüz de kırkı banka nizamnamei esasisinin hükümetçe tasdikinden itibaren niha- yet bir ay sonra tediye edilmiş buluna- caktır. Tayin edilen müddetler zarfın- da taahhüt ettikleri hisse bedellerinin ilk yüzde kırkını tediye etmiyen hisse. darlar yüzde on hesabile geçmiş gün- lerin faizini vereceklerdir. İki defa tebli! gat yapıldığı halde bunu tesviye etmi- yenler hissedarlık hukukundan vazgeç- miş addedilecektir, Banka: 1 — Hazineye tediyelerini icra 2 — Memleket hariç ve dahilinde pa- ra nakli 3 — Sikke veya külçe halinde altın alıp satma 4 — Altın mukabilinde avans ver. mek 5 — Vadesi doksan günü geçmiyen ecnebi düvizleri alıp satımı 6 — Biri banka imzası olmak üzere asgari üç imzalı ve vadesi 90 günü geç- miyen ticari senet ve vesikaların mil- kerrer iskontosu 7 — Ücret mukabilinde tahvilât ve kıymetli eşya muhafazası. Muamelele-! rile uğı Bankanın idare meclisi $ azadan mü- rekkep olacak ve sene sonunda temet- tüler şu suretle tevzi edilecektir: 1 — İhtiyat akçesi olarak yüzde 20 2 — Hisse senetlerinin itibari kıy- metleri üzerinden birine temettü ola- rak yüzde 6 bunların tevziinden sonra kalan kârdan memurlara yüzde (beş, fevkalâde ihtiyat akçesine (yüzde on, maliye hazinelerine yüzde 50 ve hiase- darlara da yüzde 50. Bankanın hisse senetleri, ilânları, muhaberatı, damga resmi ile her türlü! resim ve harçlardan muaftır. Banka- nın dahildeki posta ve telgraf muhabe- ratından da ücret alımmıyacaktır. — | Şa dün memurlara maâş avans ola- rak verilmiştir. Bir kısım me- murlar da maaşların bugün ala- caklaidır. Dilencilere para verenlerden cezemi alınagak? Bir gazete dilenciliğin önüne geçmek için dilencilere para ve- renlerden ceza ve belediyenin bu mücadele şeklini kabule mütemayil bulunduğunu yazmıştır. Bizim yaptığımız tahkikata göre, bu mücadele şekli beledi- ye erkânından biri tarafından mütalea olarak serdedilmiştir. Bugünkü (kanunlarla (halktan böyle bir ceza anmasına imkân yoktur, Çiçek aşısı yapıldı pilin e ir Mamaları, içek aşısı yapılması ve - e vala sicil dopyülanakı; Kon maâsı belediye şubelerine bildiril- miştir, Sanayide kullanılan elektrik üç- retlerine yapılesak zam azdır Şehir meclisinin elektrik üc- retlerine zam ya bilhas- sa sanayide kullanılan elektrik kilovatından kırk para alınması- nın fakbrikatörleri çok müteessir edeceği Akşam gazetesi tara- Ermeni pe igin itildi | Harici haberler | haberler Ticaret odayınaa Bir susi ve cevab: ui TA Beynelmilel © ticaret | odası | Gandi ile müzaker€ memleketimizde tâli ve kumar uyunları le vadeli satışlar ara sındaki münasebatı sormuştur. O da cevaben boçlar kanununun bir hususi maddesi mucibince tâli oyumu mahiyetindeki salış- ların Omemnu olduğunu bil dirmiştir. Yunanistan ( peynirlerinden Yeni Delhi, 27 (A.A) — di ile umumi vali arasında bugü vukubulan mülâkatın bitam Gandi, yeniden mükâlemata rişilmesinin mümkün olduğu” söylemiştir. Noktai nazar ibtili larından dolayı Londra hüküm tinin mütaleasının istifsar ed ihraost resmini kaldırdı mesi muhtemeldir. Müzakerat Yunanistan bükümeti inkıtaı şayiası teeyyüt etmemişti erinin hariç piyasalarda sürü- ; , münü temin için ihracat resmini | © - hindistanda bir kaldırmıştır. Oda bunun mem- müsademe Allahabat, 27 (A.A) — O denberi polis tarafından ari makta olan 3 müsellâh si maznun ile polislerden mürekki bir grup arasında şehrin umu bahçelerinden birinde bir mü deme vuku bulmuştur. Y. saat devam seden bir mücade den sonra maznunlardan ölmüş, ikisi de yaralanmış o inkişafına mani oldu- | ; kiyçasğipırin en Sl eğme erki yel fak olamuğtar. Pol müfettişi — den biri hafif surette yaralı Bunun oda on) eee mayan bugüe bir | Arjantin gümrük tari gr yer için hiç bir ücret lerini attırdı alınmıyacak yalınız iştirak etmek | ( Buenos-Ayres, 27 (A.A) — isteyen © müesseseler ( depozito | emirname lüks eşya ile mensucat, filim ve petrol güm resimlerini tezyit etmektedir. Bir vapur ateş içind Napoli, 27 (A.A) — Dian do namındaki bir Yunan vap Gapri adası civarında — içi yangın çıkmış olan bir İtal olarak 25 lira göndereceklerdir. Bu 25 liradan sergi sonunda elettirik hesapları görüldükten sonra artanı iade edilecektir. Segide bütün pavyonları ayni boyda yeknasak ve sade yapıla- cak, fon siyah bezden olacak, fazla süse müsaade edilmiye- lin © nl dediği iy almıştır. Sergiye kaydolunmak > pi & : pılacak m enli ke Müthiş bir kasırgâ akşamına kadar kabul edilecek, Londra, 28 (A.A) — Fici bundan sonrakiler nazari itibara | larında bulunan Suva'dan bik alınmıyacaktır. o Devlet demir- | rildiğine göre, 2İ Şubat g yolları idaresi geçen sene oldu- | burada vuku bulan kasırga ğu gibi bu senede sergiye gön- | nasında iki evden başka bü derilecek © eşyalardan yüzde elli | binaların yıkıldığı alınan lâttan anlaşılmıştır. Draza temlekesinde yerli ahaliden fından işerci ediliyor. Dün bele | kitinin cesetleri ya ek Beşe iii le bir kö 150 kişiden ibaret ahalisinö İL Pİ 18 ertan ibi triğin kilovatına kırk para değil beş para zam edilecektir. Encü- ihaydutlar reisi mahkü men, makamdan yapılan on para Şikago, 27 (A.A) — Mi pim. fazla görmüş, beş paraya bulunduğu irat vergisi a istenen malömatı bizzat ten şimdiye kadar imtina eti olan mahut çete reisi Al Caf Yı haber doğru değildir. Bu zamlarla elde edilecek (305) bin liraya yakın para şehrin aydınlatılmasına tamamen sarf | ne mahkemenin emirlerine edilecektir. etmemesinden dolayı altı Kreş müdürlüğü hapse mahküm edilmiştir. nun mahkemenin bu kars! derin bir hayretle dinlemiş, zından hiç düşürmediği saki bile biran çiğniyemez olmuşt Al Capone beş bin dolarlık falet mukabilinde serbest k kılmıştır. Temyiz istidasın ha laması için kendisine 30 mühlet verilmiştir. Darülbedayi Temsilleri Bu akşam saat İSTANBUL 26) 2130 da Kreşinin tesisinde ge çe meturella çocuk doktoru etmiş, Kreş ei Gül e Gi sym ei çıktı Sürp Agop ermeni mezarlığı nın kime ait olduğu ortaya bir mesele çıkarmıştır. Ermeniler bü mezarlığın kendilerine ait oldu- ğunu ve bu şekilde muhafaza Diğer taraftan belediye, yeni belediye kanununa istinaden şe- He li hir dahilindeki metrük mezarlık- 9 kişi l lara vazıyet etmekte ve bunların | Vodvil 3 perde | belediyeye ferağ muamelelerini | yaptırmak üzere tapuya müra- Nekleden : 111 caat etmektedir. Sürp Agop me- | Nabi Zeki B. Kişe hergün saat 18 ten itibaren açi Alp yaşına dakadar olan o çocekl Vi tiyatroya kabul olunmaz Diğer tarat ermeni başpa- | “Şehzade başı Ferah sinemadi 5 pin belediye aleyhine ikinci İgece tam9da fransız boksörü iğ ta dava açmıştır. Yakında (kan şampiyonu Franki Marten “8'İ | — edilecektir. lâmi Bey iştirakile büyük boks mf” içinde tapuya