7 Nisan 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

7 Nisan 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

b — 4 — VAKIT 7 NSAN 1931 LL — —İŞARETLERİ Cehalet göbek atıyor Çekoslovakya hariciye nazırı Mösyö (Benes) Sobota mecmuasında yazdığı bir makalede diktatör rejiminden bah sediyor. Bu makaleyi okumak istiyen- ler 15 kânunusani tarihli Tan gazete- sine müracaat edebilirler. Hariciye nazırı Mösyö Benes dikta» törlük düşmanıdır. Darası alınmış bu söz orta mektep kitaplarında bile yazı- lıdır. Çek hariciye nazırı istediği yer- a pi kadar demokrasi vâı et- sin Beceriksiz demokratların, bhecerik- sizlikleri diktatör rejimine yol acar, diktatörlük (siyasetin tima Ra- tio (Son merci) i desin. Tarih allâme liği yapsın, Romadan, şuradan, bura- dan bahsetsin.. Dilediği lâf etsin? Kimse bir sey demez. Nemize lâzım elâlemin ağzını kapamak bize düş- mez. ... Geçenlerde Sovyet maarif komiser- Tiklerinden birinin hududu içinde çe- cuklara bazı sualler sormuşlar, demiş- ler ki, “— Hindenburg kimdir? Çocuklar cevap vermişler: “— Komünist şeflerinden biri, : “— Müsolini kim demişler, çocuk- ar: “— Komünizme en çok hizmet eden a ı — Seat kii Umumi buhran karşısında İngilterede iş buhranı günden güne elim bir vaziyet âlıyor. Hükümet bir taraftan işsizlerin terfihi için ohirçok hayatın şekli hazırı il& idamesi için ya vmiyeleri azaltmağu veya istihlâkât yatını yükseltmeğe lüzum görmekte- idir. Bir eli Hintte diğeri Afrikada mü temadiyen iki kıt'ayı sağarak onların servet membalarını kendine tahsis eden İngilterenin, hali hazırdaki iktrsadi va #iyeti amele hükümetinin son (derece gayret sarfetmesine rağmen düzelemi- yor. Açılmış olan yara günden güne büyüyor, ... Almanyada işsizlik için fevkalâde tedbirler alınmağa lüzum görüldü. Buhranın önüne geçmek çarelerini a- raştıran bir komisyon haftada 4$ saat iş yapılmasını ve bir san'atte ihtisası olan bir amelenin diğer bir san'ate gir memesini teklif ediyir. Bu suretle iş. sizlerden bir miktarının daha çalıştı. rılması mümkün olacak ve diğer ta- raftan muhtelif san'atler erbabı arasın da daimi bir miktar tesbiti imkânı gö- rülecektir. .... İtalyada hükümet yeni programının bir insan.. Bu haberi alan bazı Avrupalesaslarını neşretmiştir. Bunda en bi- gazeteleri çocukların bu cehaletinden!rinci mevkii dahili ıslahat ve ticaretin hayretle bahsettiler, ve bu cehaletten|inkişafı mes'eleleri işgal ediyor. Hükü- © Oyeler yapmak. Fransız tiksindiler. met buhranı umumiden İtalyanın az müteessir olması için menabi aramak- Luit Corç 918 de sulh müzakere- tadır. İşletilmesi arzu edilen varidat leri devam ederken bir coğrafya hata-; Sını dünya işitmişti, deha derecesine fırlamış Lujt Corç orta mektep tale- besi olmadığı için sınıftan dönmemiş, onun hatası makamile mütenasip bir) zerafet halini almıştı. | Sözün kısası Lult Corç Galiçya ile! Kilikyayı biribirine Karıştırıyordu, Benes Lult Coreu yeride bıraktı, Çekuslorakya Türkiye ile daha bir hafta evvel hir muuhede imzaladı. Bu muahedenin üstünde Benesin de imzası vardır. Benes hari nazırıdır. Hem bir 2 bilmese, o sefarethaneleri vardır. ihbarat teşkilâtları mevcuttur, Tür-| kiyenin de Prağda sefareti, konsolos- hanesi vardır. Oradan Türkiyeni si teşkilâtı hakkında malümat istiyebi lir. Türkiyenin teşkilâtı esasiye kanu nünu okumak renmek Roma tarihi- mi okumak; anlamak, üzerinde nazari- v fikriyatına şark kapılarında bezirginliık yapmak- tan daha kolaydır. olan olmuş.| Netice, Türkiye dik lük değil! Çekoslovakya hariciye nazırı Tür- kiyeyi bilmiyor. Cehalet Avrupanın or tasında göbek atıyor. Yalnız o kadar değil, hariciye nazırının aklı da sırıtı yer. SADRI ETEM Aptülkadir Kemalin hali Adanadan firar ederek Suri- yeye iltica etmiş olan Aptülka- dir Kemali parasızlıktan, avukat- hık yapmağa karar vermiştir. Bunun için Suriye kanunlarını Türkçeye terceme ettirip öğren- | mekle meşgul olan Aptülkadir; bundada muvaffak Oolamazsa Halebe giderek Doğruyol gaze- tesinde çalışacağını söylemiştir. — Ankara sergisi perşembeye açılıyor Ankara ikinci milli sanayi ser- gisi bu perşembe günü açılacak- tır. Sergiye iştirak müddeti dün akşam bitmiştir. Bilbassa İstan- bul fabrikatörleri (o şehrimizden mublelif mamulât göndererek membaları arasında (turizm) o mihim bir mevki tuttuğundan Mösyö (Muso- lini) nin doğrudan doğruya mürakabe si altımda bir (turizm) dairesinin açık; masına karar verilmiştir. | ... l Şu suretle Avrupanın ve Amerikâ-! nın her hangi hükümetinin halihazır) siyasetine bakılsa ayni kayguvu ayn İbuhrana karsı tedbir almak düşüncesi nİ buluruz. Senelerce süren kanlı r| harp cihan (müvazenei iktısadiyesini! İo derece sarsmıştır ki bu müvazeneain! iadesi için ne yapılsa falde vermiyor.| Bu buhrandan en ziyade mütezarrır 0- lan milletler ise, harpten evvel zengin olan milletlerdir. Diğerleri iktisadi he tlarında minelkadim (muhafaza mecbur kaldıkları vasat mevkiinden bir) laz düsmüş olsalar bile vaziyetlerinin vaktile cihan piyasasına hükmeden dev letlerinkine nispetle ehvenser addedil. mesi hatalı olmaz zannın Z. â yur KUÇÜK HABERLER | Meyve ihracatı ingilterede marme'âr meyvelerimiz büyük rağbet görmektedir. Bir tcarethanemiz bu meyvelerin hamur halinde bozulmadan nakli için veni bir usul bolmuştur. isviçre“ ve yan, dolayısile birine teyin edileceği hakkında bir ga- İ zetenin verdiği haber doğra değildir. Ecnebi müşteriler — Maruf bir Fransız kompanyası yün ve at kılı almak çin ücaret odasına” Yunanistan tüccarları da memlekerimizden fıçı tahtası mmüba- yansı için ticaret ofisine mifacâat et- mişlerdir. Yağ fiyatları — 15 güne kadar Anadoludan yeni sene yağları gelmiye başlıyacağından (fiyatlar düşmüştür. Bu tenezzül daha devam edecektir biganlılar Dün şehrimize Herattan Ba- tum tarikile 25 Afganlı gelmiştir. içlerinde birde kadın bulunan Afganlılar Eğe vapurile iskende- Muhsin Bey — Ticarer müdürü | Mühsin bevin wcaret mümessilliklerinden riyeye oradanda Hacca gide- klerdi ayrı pavyonlar tutmuşlardır. Ser- gide bu sene satış da yapılacağı için iyi neticeler alınacağı ümit edilmektedir. Bir bira fabrikası açılacak Ekserisi Türk sermayedarla- nndan mürekkep bir grup İs- tanbulda yeni bir bira fabrikası açmak için müskürat inhisar esine müracaat etmişlerdir. Yeni fabrika Buğaz içinde ya- hut Eminönü civarında bulunan bir binada tadilât yapılarak inşa olunacaktır. o —.————— Esat paşa Bir ameliyat için Adanaya gemiyi göz doktoru Esat Pş. evvelki gün avdet etmiştir. oluyor. İ , | 00 avar ene e era Ge RU vae Bican Efendi | | günden güne daha fazla harap | v Boğazar komisyonunda Senelik rapor imzalanıp Akvam cemiyetine gönderildi tedbirler ittihaz ederken diğer cihetten Karadenizde en kuvveli hü- kümet Sovyet Rusyadır Boğazlar komisyonunun sene- lik faaliyeti hakkında hazirlanan rapor ikmal edilmiş ve komisyon | reisi Amiral Vasıf Pş. ile diğer ecnebi âza larafından imzalana- rak evvelki gün Akvam Cemiyeti umumi kâtipliğine gönderilmiştir. | Üç kısım ve yüz sayıfa olan raporda evvelâ komisyonun büt- çesinden bahsedilmektedir. Komisyona geçen sene içinde alâkadar bükümetler tarafından cem'an 8620 Türk lirası verilmiş, 161 lira 17 kuruş da faiz kayde- dilmiştir. bu paranın 8441 lira 12 ku- ruşu sarfedilmiş ve geriye kalan 340 lira $ kuruş ihtiyat olarak saklanmıştır. Komisyon rapuruna göre Ka radenizde en büyük bahri kuv- vele Sovyet Rusya sahip bu- lunmaktadır. İ haziran 930 da Rusyanin 1 safıharp gemisi, 2 Krüvazör, 4 safıharp torbitosu, 5 Tubtelbahir, 4 Mayn gemisi, 11 Sahil mubafaza gemisi, 2 Mu- avin gemi, 3 Mektep gemisi, ve 21 deniz talim tayyaresi bu- lunuyordu. Bunlardan başka | safhıharp o Torbitasu da tamir edilmektedir, Komisyonun ecnebi âzası sahil sıhhiye idaresi ve tahlisiye ida- resi tarafından alınan resimlerin fazla olduğunu iddia etmektedir. Ecnebi âza memleketimiz dahi- linde hiç bir tüccari muamelede bulunmıyarak transit geçen va- purlardan resim alınmasına itiraz etmekte ve tahlisiye idaresi ta- rafından alınan resmin de har, ten eyvelkine nazaran 3 defa daba fazla olduğunu söyliyerek bu resmin indirilmesini istemek- tedirler. Raporda boğazlardan geçen tüccari vapurlardan da bahsedil- mektedir. o Limanımızda düran veya transit suretile geçen va- purların adedi 1930 senesinde 1929 senesine nazaran 540 nis- petinde çoğa'mıştır. Madencilik şirketinde Türk madencilik şirketinin se- nelik heyeti umumiye içtima: evvelki gün yapılmıştır. Şirketin bilânçosu diğer maden şirketle- rinde olduğu gibi zararla kapan- mıştır. Buna sebep mühim mik- tarda Almanyaya manganez ihraç eden şirketin Rus rekabeti kar. şısında ihracat yapamamasıdır. Bican Efendi — Ey ne yapa- hm ? len yüksek rütbeli zabit olan Jeneral! 'Florıde kazasından sonra İnin uğradığı kazaya kurban gidenlerin ikâr fırkasının bir yardımcısı Belçika. doktorları Vİ — -—— HABERLER Ingiliz muhatazakârlar fırkasında bir istifa Londra, 5 (A, A.) — M, Vinston Çör- çil muhafazakârlar fırkası reisi M. Baldvine bir mektup göndererek fırka nın mali komitesi reisliğinden istifası nın kabulünü rica etmiştir . Madere adasında kargaşalık | Vigo, 5 (A, A.) — Portekizden gelen bazı yolcular Mader adasının merkezi olan Funşal limanında bir takım kar-| gaşalıklar olduğunu söylemektedirler. Vaziyet hakkında henüz tafsilât alın. mamıştır. Lizbon, 5 (A, A.) — Nasırlar mec lisi, bir içtima yapmıştır. Bu toplantı da alınan kararlar henüz öğrenilme- miştir, Mader ndasına gönderilmek üzre asker silâh başıma çağrılmıştır. Funşal (Mader) — Dün, hükümet a- leyhine askeri bir hareket vakubul- muştur. Hükümet memurları tevkif e dilmiştir. İdare ve (iktidar mevkii Soza Piyasa terk ve tevdi edilmiştir. Marsilya, 5 (A, A.) — Florida Gemi- sinin uğradığı kazadan kurtarılarak başka bir vapura nakledilmiş olan 450 kişi buzün Marsilyaya gelmişlerdir. Malaga, 5 (A. A.) — Florida gemisi cenaze alayı buzün öğleyin yapılmıştır. Alayda, Fransız, Leh, İtalyan, Yügos- Jaya konsolosları hazır bulunmuşlar. Ir, ; İngilterede müstakil amele fırkası Londra, 5 (A. A.) — Müstakil ame- le fırkasının senelik kongresi dün Senarborough'de toplanmıştır. İçtimaa riyaset eden M. Maxton, Mac Donald kabinesinin takip ettiği siyasete itiraz! etmiş, hu kabineyi bilhassa muhafaza- olmak mevkiine geçtiğinden dolayı müahaze eylemiştir. İngiliz kıralı hasta Londra, 6 A.A.) — İngiliz kralı, ha- fif bir soğuk alkınlığından mustarip- tir, Ayın 12 sinde geliyorlar: | Brukselles - Medical gazetesi | şehrimize böyük bir seyabat | tertip etmiştir. Bu ayın 12 sinde Champollion namındaki vapurla 300 kişilik bekim ve hekim ailelerinden mürekkep bir sey- yab kafilesi gem ziyaret ve rüfekası ; edeceklerdir. seyyahlar ara- sında maruf profesörler, Belçika sıhhiye ve ordusunun yüksek rütbeli etibbası, sefir ve ayân âzası gibi zevat ve Belçika has- taneler umumi müdürü vardır. Şehrimizde Tıp fakültesi, Etibba odası tıbbi gazeteler mümessil- ! leri tarafından karşılanacaklardır. Tıbbi mecmualarımızdan Tıp dün- yası ile muntazaman münasebette bulunan Brukselles Medical ga- zelesi gönderdiği mektup da Türk meslektaşları ile temas ve Türk müessesatı tıbbiyesini görmek için çok arzu duyduklarını ve 1926 senesinde tertip ettikleri seyahatin hatıralannı zevkile mu- hafaza ettiklerini yazmaktadırlar. Misafirler Tıp fakültesini ve di- ğer müesseseleri gezeceklerdir. Serme sera v0 e vaa Harım — Ne yapalım olur mu, bir kaç gün kârarlaştır, bir prog- ram yap da tamir edelim, yok- sa başımıza inecek? Çarşımıza, pazarımıza ne kadar gir- di, bilmiyorum, fakat dumping kelime si dilimize adamakıllı girdi. Her gaze- tede başka bir telâffuzla çıkıp duru- yor. Hatta dostlarımızdan birisi “keli- me yalnız doğru dürüst dile değil, at goya bile girdi. diyordu. Geçen gün köprüden geçen iki külhan beyine ku- lak vermiş, birisi ötekine: — İki günlük bolşevik bizede mi dumping! diyormuş... ilmi bır makale Havanın bir gün yaz, bir gün kış, bir gün bahar haline girmesi üzerine artık bu fettan mahbubesile meşgul ol- mamağa karar verdiği anlaşılan Aptül feyyaz Tevfik Bey üstadımız evvelki gün yazdığı fenni ve ilmi bir müsaha- beyi çaya — ufak nehir mânasına gö len değil — tahsis etti, “Bir bardak suda fırtına, denilen, eski bir atalar sözü vardır. Üstat, bir bardak suda fırtma çıkaranlardan de- ğildir ama bir filean çaydan ilmi bir makale çıkarıp bir çaycıya ithaf etli, Asat B. İlâhi konsolitçi Asaf Bey, 1300 küsur namzet arasına sen de karıştın ha. Sen ki Cem mecmuasının hesap işleri ni tanzim hususunda büyük bir iktısa- di kabiliyet göstermiş (Voyvo) isimli bir gazete bastırarak hilrriyete susadı- ğını anlatmış, nihayet adalet uğrunda fedayi hayata kadar varmış bir zat- sın, elhak bu işi yapmamış olsaydın, 8- yıp ederdin. Amma bin türlü behane bulup ta senin namzetliğini kabul et- miyeceklermiş, adaaam sen de! Bu ha İkikat tahakkuk edince o güzel bıyıkla rını büker, — Ne yapalım, dersin, İstiyenin bir yüzü kara... Toplu İğne Ocaktaki eğlence Türkocağından: italyan darül fünunları şerefine çarşamba gü- nü akşamı saat 9da Türkoca- ğında bir eğlenti yapılacağından ocaklıların aileleriyle birlikte teş- rif etmeleri rica olunur. Elbise serbestir. Naşide H. | Güzellik kraliçesi Naşide Saf İ fet H. bu sabah Lotüs vapurile Pireden şehrimize gelecektir. Dr. Guitrot Meşhur Fransız operatörü ve mide hastalıkları (o mütahassısı Dr. “Guitrot, nun şehrimize geldiğini yazmıştık. Paskalya yortularını geçirmek üzere refikasile beraber şehri” mize gelen bu maruf operatör istanbulda on gün kalacaktır. Profesör bu müddet zarfındâ | hastahanelerin (o birinde (mai operatörlerimizin huzurile ücret” siz iki ameliyat yapacaktır. Mide kanseri ve ameliyati hakkında iki konferans vermesi de muhtemel görülmektedir. Dr. Guitrot şerefine operi lerimiz bir zivafet vereceklet Fransa cografiya cemiyeti azası Fransa cografiya cemiyeti ozi i sından 24 kişilik bir hey'et b” gün şehrimize gelecektir. : Hey'et şehrimizde bir hafi? kalacaktır. a A 08 eger na s09 009 var aaa0 esas Şehrin imar plânı de içi İe imar programı yapılın? biz mi yapacağız? X — Tamir için program?” din? ayol, koskoca şehir