25 Temmuz 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

25 Temmuz 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Küçükilânlarımız- dan istifade ediniz “Yakıt, ın küçük İlânları görünür ve çok okunur Yıl *Sayı:4863 İdare yeri: İstanbul, Ankara ca. Vakıt Yurdu. İdzan Zaler Halimize Şükredelim Neşriyatımızı muntazam suret- te takip eden muhterem kariler pek iyi bilirler ki matbuatımız arasında iktısadi bubran mese- lesile belki en evvel alâkadar olan (Vakıt) dır. Bizim iktisadi ve mali bubran hakkinda neşri- yatımız başladıktan sonradır ki memleketimizde iki sene evvelki para paniği şeklinde bir mali buhran, ondan altı yedi ay son- rada istihsal maddelerinin fiat- larindaki düşğünlük suretinde bir iktisadi buhran kendini his- settirmiştir. (Vakıt) her iki şekil buhran dolayısile alınacak ted- birler üzerinde neşriyat yapmak- tan bir an hali kalmamıştır. Fakat bız iktisadi bukran do- layısile mevcut olan sıkıntıların izalesine matuf neşriyat yapar- ken gene ayni mevzuu memle- kette siyasi bir panik çıkarmak ve hükümet kuvvetlerini inbilâle seykederek kargaşınlık arasın- da hususi menfaat çapulculuğuna | koyulmak maksadını takip eden. ler harekete geçtiler. “iktisadi buhran var. Memleket balıyor. İ Hükümet mes'uldür.,,, Tarzında yaygaralar ile zehinleri teşvişe giriştiler. Bunun üzerine ( Vakıt ) halkı bozğunculuk havası içinde şaşırt- le içim oğsayim ir siyasi yu” pulculara karşı efkârı umumiyeyi ikaz etmeği kendine milli bir vazife bilmiş, bütün cihana şamil olan iktisadi buhranın memleketimiz- deki aksi tesirleri üzerine ciddi tetkikata müstenit malümat ver- miştir. Biz bu bususta vaki olan meşriyatımızın doğruluğuna ve isabetine kani idik. Buitibar ile neşriyatımızdan dolayı vicdanen müsterih bulunuyorduk. Son günlerde Almanyada zubur eden iktisadi ve mali buhran esasen doğruluğuna kani oldu- ğumuz neşriyatın isabetini çok bariz bir şekilde gösterdiği için bir kere daha bu mevzua av- det ederek şimdiye kadar serd- ettiğimiz noktai nazarı teyit et- meği faydalı buluyoruz. Evvelce de yazdığımız gibi Al- manyada zuhur eden son bul ranın bariz vasfı Alman milli parâsınm piyasada birdenbire düşmesi şeklinde tecelli etti. Bu hadise hakikaten inanılmı- yacak bir şey idi. Çünkü parası piyasada altın ile başabaş geç- mekte olan bir çok memleketler evrakı naktiyeleri için devlet bankalarına yalnız yüzde otuz nisbetinde (altın koymuşlardır. Almanya ise son defa çıkardığı marklar için yüzde otuz değil, yüzde kırk altın karşılık tahsis etmiştir. | Bu altınlar bugün Rayişbankta bulunmaktadır. Di- ğer taraftan gene Almanya umu- mi barpta mağlup olmakla be- | İıymetin- l raber millet itibarile den birşey kaybetmemiştir. Bu memleket her sabada yüksek ihtisas adamlarına malik olduğu | gibi bankacılık ve maliyecilik CAN tarafı 2 inci sayfada) Hava faciası Istanbul - Bükreş tayyaresi tutuştu Pilotla birlikte altı yolcu havada yandılar Karnabat, 24 (Hususi) — Bu- gün istanbul “Bükreş seferini yapan tayyare havada yanarak (Korucuköy) civarında yere düş- tü. Tayyarede biri kadın olmak üzere altı yolcu vardı. Pilot ve yolcular tamamen kömür halin- dedirler. Bahsetrin ... VAKIT — (Karnabat) Bulga- ristanın Burgaz vilâyeti dahilin- İ deve Burgaz-Sofya demiryolu İ üzerinde bir kaza merkezidir. Burgaz şehrine çok yakındır. Korucu köy de Karnabata yı- kın bir köydür. Hangi tayyare Telgrafı dün gece saat 11 de aldık. Derhal Yeşilköyde Beynel- milel nakliyat havaiye şirketine (CI.D.N.A.) telefon ettik. Fakat bize esaslı malâmatı verecek kim- - yoktu. Yalnız şunları öğren ik: Facia hakkında şirketede malümat gelmiştir.Telgrafta yan- dığı bildirilen (o tayyare, evelki ece sabaha karşı saat 4'de eşilköyden Bükreşe gitmek üzere hareket etmiştir. Muallim Naciye ilk Hücum! Muallim - Nacinin manzum cevabı: Debşetlicedir benim sitizim Kordon boyu dar gelir azizim arı zeybeğin hafidi na kurtuluş ümidi. Bu büyük alâka uyandıracak bahsi yarın “Vakıt,, ta okuyacaksınız. Üstat Halit Ziya B.in hatıralarında por Dün yaar ie yüzme Dünkü yarışlarda birinciliği: kazanan Nihal H. ve matmazel Arisri | Dünkü yarışlarda birinciliği kaza. ip Nihal H, ve matmazel Aristi Dün Büylikderede yüzme yarışları, stadyumda da boks maçı yapıldı. Yüz )me yarışları çok canlı ve parlak oldu. 2 -—elamrdadır. Yarınki sayımız 12 Sayıfa Gençlik — Çocuk sayıfaları — mmm sin m —- Cumartesi 25 Temmuz (7inciay) 1931 “Telefon: (İdare) 24370 — (Yarı işleri) 24371 Sayısı 5 Kuruş gözümüzün önündedir i Büyük Bir Hararetle Tes'it Edildi Kapitülâsyonlar öldü, evet öldü, fakat bunları yok edenler var olsun ! Lozan , Türk semasında ışıldıyan, bize gidilecek merhaleyi gösteren bir kutup yıldızıdır Şu dakikada, her birimizin önünde hürmet ve tazimlâ eğilmesini bir vicdan borcu bildiği altın saçlı başımız, Türkelinin : en büyük kumandanı Gazi Mustafa Kemal Hz. dırmasında görürüz. © “Lozan, milâdım 1595 senesinde Lozan zaferi bu milletin sadrr hürriyet ve istiklâlin. de temeli atılıp, 1923 e kadar gittik. ce genişler, gittikçe yükselir bir esa- ret binasını yıkıp, enkazı (üzerinde kurulan muazzam bir hürriyet ve istik 1âl abidesidir. Bunun azametini lâyi- kile ölçe bilmek için onu yıktığı bing ile mukayese etmek lâzımdır. Hürri. yetin zevki esarete kıyasla idrak ola. mur; okaranlıkta kalmış olmıyan, ay. 'dınlığı; çirkinliği görmüş-olmıyanlar, güzelliği, şerri birmiyen hayırı, tak- dir, fakat hüsnü takdi redemez. Onun için evvelâ, Lozan muahedesini kapi» tülâsyonlarla karıştırmamalıdır. Lozan muahedenamesinde İki keli. © mevar ki biz bunları kapitülâsyonla- Sad Dünkü tezahüratan bir intiba (Köşede Müderris - Ahmet Reşit-bey) Dün saat 15 te darülfününda Lo'lEtem Akif Bey hitap etmiş ve hukuk zan muahedesinin sekizinel yıl dönümü) fakültesi reisi Tahir Beyin Ankaradan İbüyük bir gene ve münevver kütle ta-İhenliz avdet ettiği için mukarrer hi. rafından tes'it edilmiştir. #abenin söylenilmiyeceğini Merasim konferans 54 yünda Ya İşir, pılmiştir, Bündan #onra umum! hukuku dü Salonu dolduran münevver kütleye) sel müderrisi Ahmet Reşit Bey kürsü- evvelâ hukuk fakiiltesi umumi kÂtİBİ| ye gelerek'bir hitabe söylemiş ve ercüm | Harici Haberler devam. ediyor Anarşi içinde bulunan Barselonadan bir manzara ispanyada vahim ye karışık vaziyet devam etmektedir. Sevil de muhafızlarla işsizler arasında müsademeler gittikçe artmakta» dır. Maahaza bükümet kuvvetli tedbirler almıştır. Komonist fır- kası binası kapatılmış ve fırka- nın icra komitesi azası tevkif edilmiştir. Şehrin manzarası ha- zindir. Yolcular ellerini havaya kaldırarak dolaşmak mecburiye- tinde bulunuyorlar. Diğer taraf” İtan bu şehirde ve Endalojide ürfi idare ilân edilmiştir. ispan- yanın iki şehirlerinde de telefon | hatları grevciler tarafından ke- silmiştir. Madiritte Barselonda- da birçok Sındikalist ve anarşist | İ tevkif edilmiştir. ispanyada kıyamet di “Bagün sekizinci yıl dönümü tes'it olnan' Lozan munhedesinin oçok ha- yırli manaları vardır. Biz, hukuk miintesipleri, buna, kendi o noktkai nâzarrmızdan bakınca, en büyük ha yırlı vaziyeti ecnebi imtiyazlarını kal- bildirmiş (Lâtfen sayfayı çeviriniz) Londra konferansı dağıldı Londra konferansı işini bitir- İ miştir. Almanyaya yardım için mali müesseselere bazı tavsiye- ler yapılacaktır. Almanyaya açı- lan kredi müddeti üç ay daha uzatılacaktır, Konferansa iştirak eden yedi devletin nazırları gelen haberlere göre neticeden mem- nun görünmektedir. Bu mesele- lere. ait tafsilâtlı haberler 4 üncü sayfamızda harici haberlerimiz arasındadır. A A ERE EEE İSA fenalığa karş: gelmeyi niçin menederdi ? Hakikati i Agustostan itibaren VAKIT sütunlarında okuyacaksınız Yazan : Dr. Elcler isa, fenalığa mukavemeti me- nederdi. Şiddete (o mukabeleyi istemezdi. Sağ yanağınıza vurana sol yanağmızı & çeviriniz, sizi bir mil yürütmeğe mecbur eden bulunursa siz iki mil yürüyünüz, derdi. Haksızlığa uğriyan bir kimsenin medeni bir mahkemeye müracaat etmesini O istemezdi. Bir adam aleyhinizde dava aça- cak ve sizin malıniz olduğu mu- bakkak olan entarinizi istiyecek olursa, sizin abanızıda vermenizi isterdi, Tercüme ve tevzih eden: Ömer Rıza Bütün bunlardan» maksat ne idi? Misyonerlerin telkinatını, kili- secılarn propagandasını dinli- yecek olursanız size İsa böylece insanların ruhunu terbiye etmek yükseltmek ve onları rühanili. ğin en yüksek mertebesine çı- j karmak istiyordu, derler, çünkü zulme zulümle,hakarete bakaretle, şiddete şiddetle, yağmaya yağma ile mukabele edilmezse hasmını- zın ruhani sabrınız, bu ruhani mukavemetiniz karşısında mağ“ löp olur ve neticede yer yüzün- de sulh ve müsalemet tesis eder, ilâhi meleküt yer yüzünü kaplar. Bunların hepsi yalan! , Isanın bütün bu tavsiyelerinde siyasi manalar ve maksatlar var- dı. Yalnız bunlar daima gizlem miş ve İsanın nas'rleri onun he- defini yanlış anlatmağa çalışmış- lardır. Hakikati öğrenmek mi istiyor- sunuz? Bir Ağustostan itibaren tefrika edeceğimiz tarihi şah eseri 9 ri