15 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

15 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

t —VAKIT 15 Ağustos 1931 iktısadi buhran Yığılan paraların, bankalarda durdukça kıymeti sıfırdır Fazla mahsulu istihlâk için dünya nüfu- sunun 'onda bir artması lâzımdır Sundey Ekspres gazetesi, dünya-| Lâstik: — Lâstik mahsulü geçen nın iktısadi o vaziyeti hakkında son'senenin mahsulüne göre (130.000) ton derece şayanı dikkat bir makale yaz. artmıştır. maktadır. İngiliz gazetesi diyor ki:| Bu rakamların manası hedit? “Bugün dünyanın gördüğü mahsul İngilterenin İktısatçılarından biri bolluğu tarihin hiçbir devrinde © £ö: bunu mevzuu bahis ederken şu sözleri rülmemiştir. Hiçbir vakit bugünkü ka söylüyor: dar evlerde, fabrikalarda ve mağa- “Bugünkü vaziyet bir daireli fasi- zalarda kullanılan eşyanın bu kadari gedir, İstihsal, çok fazladır. Onun bol, bu kadar mebzul olduğuna lesâ- icin o satılamıyor ve fiatlar düşüyor, düf olunmadı. "Bu yüzden bütün alâkadarlar zarara Buğday, şeker, çay, kahve, PA- uğramaktadır. muk, teneke, bakır, lâstik ya ambar! larda çürüyor, yahut fiatların yüksel! "utu sevkediyor, Bu yüzden alışveriş mesine intizaren saklanıyor. azalıyor ve fiatlar daha fazla diişü- Bir hesaba göre saydığımız mah) yor, sulâtın mevcudu, dünyaya iki sene ki) fayet edecek raddededir. Bu yüzden! Brezilyada kahve mahsulü yakılıyor. | bugün on bir kişi İşgal ediyor. Hal- İktisatçılar bu hadiseyi tetkik ede| buki fazla mahsul, yalnız fazla bir rek onün sebeplerini o anlamak ve Ça'| kişinin değil, daha fazla bir kişinin reler tavsiye etmek için çalışıyorları! boğazını doyurmağa kâfidir. Onlara göre bunun başlıca sebeplerilbu fazla adam henüz şunlardır: İktisadi Mi İnel vaziyet bu şekilde olduğu 1 — Vergilerin ve borçların Ağır) yi sürfedilmeyi bekliyen prihim bir para yığını vardır. Yalnız İngilterede (560) (milyon lira depozit vardır. On sene evvel bu para (494) milyondan ibaretti. Bu pa- “Zarara uğramak, Yirmi sene evvel dünyanm. her ta rafında on kişinin işgal ettiği yeri, 2 — Nüfusun, istihsal nispetinde artmaması, 3 — Kazançların azalmasile istih- lâk kudretinin tenakusu ve herkesin tasarrufa mecbur olması. ra biriktirmek değil, para yığmaktır. 4 — Bankalarda muazzam servet- Meseleyi halletmek için bu parala lerin Atıl durması ve bunlardan tica-'rı işletmek lâzımdır. Bu paralar ban- ret ve sanayiln terakkisi için istifade!ka hazinelerinde (durdukça onlarin olunmaması, kıymeti sıfırdır. Fakat bunlar tica- Dünyada (o biriken (o mahsullere yet ve sanayi âlemine dökülürse insan alt istatistikler şunlardır: İığın refahına hizmet eder. Buğday: — Dünyada satılmıyan| uğdayın miktarı 5,500,000.000 kilo tah-| min olunmaktadır. Bu hesaba göre) Aydın demir yolları bu sene bir tane buğday ekilmiveceki Müdüriyoti umumüiyesinden * olursa bütün dünyayı idare edecek) “İzmir: Aydın demiryolu hissedaran buğday mevenitur. Ru senenin malvlalölâde altı ayda yüz kıtk yedinci iç- sulü — bu rakama (3590000090) kile'timaı umumiyesini eylülün yirmisine ilâve edecektir. İmüsadif salı günü saat 12 Londrada Şeker: — Satılmıyan şeker, (600) Old Broad Strette 100 numarada kâin milyon tondur. Bu sene ilâve oluna Winchester Housete inikat cak mahsul ile bu miktar bir milyar ilân olunur. tona varacaktır. Bu mahsul istiklâk| o Ruznamel müzakerat berveçhi âti- etmek için her insanın bir kilodan faz-| dir: Ja seker istihlik etmesi lâzımdır. 1 — Heyeti idare raporu, 2 — 1931 Kahve: — Bu senenin kahve mah-İsenesi haziran gayesine kadar (olan sulü. (26.000,000) kilo tahmin edilmek-|hesıhatın tetkiki, 3 — Şirketin mun- tedir. o Nisanın sonunda yalnız Bre-İmelâtı umumiyesinin tezekkürü, zilyada (20) milyon kilo kahve stok bul © İşbu içtimaa iştirak etmek arza © Junacaktır. den hissedaran tarihi içtimadan lâa- Çay: — İngilteredeki çay o stoku kal on dört gün akdem hisse senedatı- 1926 da (167) milyon libreye baliğdi.inı Londrada Old Broad Strette - 100 Hali hazırda (225) milyon libreye var:İnumarada Vinchester House kâtibi u- mıştır, İmumiliğe, İzmirde şirket (idaresine, Pamuk: — Pamuk mahsulü (28) İlstanbuldr Osmani bankasına tevdi milyon balye tahmin o edilmektedir.letmelidirler. Tevdi edilecek hisse se Bugünkü İstihlâk © yapıldıktan sonra'nedatı için alınacak makbuzlar hini iç pamuk mahsulünden (12) milvon bal-'timada ibraz edilecektir. ya kalacaktır. Heyeti İdare emrile kâtibi umumi: Şayet bu mahsul mensucata çevri Hourd Of Glossop lecek olursa dünyadaki her kadıma i- o Winchester House 100, Old Broad kişer katelbise isahet eder, iStreet London E, C, 2, 24 th. July 1931 edeceği ispirto ve ispirtolu içkiler inhisarı umumi müdürlüğünden: Bir adet Dizelmotörü Kapalı zarf usulile münakasaya konmuştur. ihale 29-ağustos- 931 cumartesi günü saat 11 dedir. Taliplerin şeraiti öğrenmek Üzere imalât şubesine müracaat eylemeleri ilân olunur. (1463) Çanakkale Dokuzuncu Jandarma Efrat Mektebi Müdürlüğünden: 1 — Çanakkale 9 numaralı jandarma mektebi hayvanatının 931 eylül. den 31 ağustos 932 gayesine kadar bir senelik inşelerine muktazi (o 243.000 kilo arpa 8 — 5 — 931 tarihinden itibaren yirmi (Ogün müddetle kapalı zarf ile münakasaya vazedilmiştir 2 — Arpanın ihalesi 31 —8 — 991 pazartesi günü zevali saat 14 te vilâ- yet dairesinde icra kılınacağından (ihaleden evel mektep idaresine müra- saat eden taliplere derhal şartnameler mektep müdüriyetinden verilir 3 — Münakasaya iştirak edecek teliplerin vereceklri (— teklifnameler şartnamedeki şerait dahilinde verilecek fiat yazı ve rakkamla ve okunabil mesi için açık yazılacaktır “ 4 — Bedeli mühammenin yüzde 7,5 teminatı muvakkatesi sandık mak- büzu veya hükümetçe maruf banka makbuzları kıymeti muharreresi Üze- Tİnden istikrazı dahili tahvilâtı, borsa fiatından yüzde 10 noksanile o sair milli esham ve tahvilâtın teklifname ile- birlikte ikinci bir zarfa koyarak komisyon riyasetine birer makbuz mukalibinde verilecektir, (1508) l herkesi tasar, Fakat! doğmamıştır.| | Merkez ecentası; Galata köprü başı B. 2962 Şube A. Sirkeci Mükürdar zade han 2. 2740 TRABZON POSTASI (ANTALYA) 18 Ağus tos Salı 17 de Sirkeci rıh- tımından (hareketle Zongul- dak, inebolu, Ayancık, Samsun, Ünye, Ordu, Gireson, Trab- zon, Rize ve Mapavriye gide- cek dönüşte OF, Sürmene, Ti reboluya da uuğrıyacaktır. IZMİR SUR'AT POSTASI (Gülcemal) 16Ağustos pazar 14,30 da Galata Rıhtımından kalkacaktır. Idare vapurlarında unutul- muş 55 kalem eşya açık mü- zayede ile satılacaktır. Ihale 278-931 sast 16,30 teminst “ İ0 dur, 3U ton Fonderi kok kömü- rü münakasa ile satın alına- caktır. Teminat *© 10 dur. Ihale 20-8-931 saat 16,30 ngiliz Hüseyin Rüstem Vapurları Karadeniz postası ŞEYİN Vapuru 17 ağustos Pazartesi günü akşamı saat 6 da Sırkeci rıhtımından hareketle Zonguldak, İnebolu, Ayancık, Samsun, Ordu Giresun, Görele, Trabzon, Ri- zeye azimet Ve avdette ayni iskelelerle Sürmene ve Vakfı- kebire uğrıyarak gelecektir. Merkez acentesi: . Kminönü Reşadive caddesi No. 12 Telefon 2876 iklim il li Sadık Zade Biraj derler vapurları : Karadeniz POSTASI Dumlupınar! V ünü ak- E 16 Ağumton Dizar İz 7 i de Sirkeci rıhtımından bare- ketle (Zonguldak, İnebolu, A- yancık,Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, o Rize, (o Mapavri # ve Hopa) ya azimet ve avdette ayni iskelelerle Sürmene, Gö- rele ve Ünyeye uğrıyarak av- fi det edecektir. Fazla tafsilât için Sirkecide # Meymenet Hanı altında acen- ij yeninde hazır bulunmaları. (53)—1672| teliğine müracaat. Tel. 22134 & Masganeemaemeşeaatapan sep aep arr omisyonu İ ilânları Çengelköy Askeri orta mek- tebi ihtiyacı için aleni nünaka- sa suretile çeki odun satın alınacaktır.ihalesi İ-eylül931 salı günü saat 14 te Harbiye mekte- bindeki mahalli mahsusunda icra edilecektir. Taliplerin şartname- s'ni görmek için komisyona mü- racaatları ve iştirak için de vakti müayyeninde hazır bulunmaları ilân olunur. (46) ... Fen tatbikat mektebi için pazarlık-! la 500 zer kilo darı ve buğday, 150 ki- lo keten tohumu satin alınacaktır. 'Taliplerin Harbiye mektebi satın al ma komisyonuna 16 ağustos 991 pazar günü öğleden sonra eN i | : Askeri mektepler İhtiyacı için a- leni münakasa süretile 10000 kilo yapıncak üzümü satın almacaktır. İhalesi 6 eylül 931 pazar günü saat 11 te icra edilecektir Taliplerin şartna- mesini gör.mek İçin komisyona müra. çaatları ve iştirak için de vakti muay- ... lerinm en büyük vazilesi nedir Çocuklarını Tutumlu Çe Muktesit Yetiştirmek. O halde derhal ZİRAAT Karacabey Harası müdür- lüğünden: Keşif bedelleri mecmuu dokuz bin altı yöz altmış lira yirmi dokuz kuruştan ibaret iki memur evi ile gene keşfi bedelleri yekünu yirmi bin on sekiz lira yirmi iki kuruşten ibaret iki koyun ağılı ve bir lâboratuar inşası 24 Ağustos 931 Pazartesi günü saat on beşte ihale edilmek üzere kapalı zarf usulize ve ayrı ayn münakasaya vezedilmiştir. Şeraiti anlamak, keşif ve plânları görmek istiyenlerin hergün Hara müdürlüğüne müracaat- ları ve talip olanların da teklif mektuplarını ve ehliyet vesika- larını ve yüzde yedi buçuk leminat akçesini hamil olduğu halde ihale günü vakti muayyende Hara merkezinde hazır bulunmaları lüzumu ilân olunur. (1456) Istambul Erkek muallim mekte- binden 1 — Mektebimize bu sene alınacak talebenin kayıt muamele- sine 15 ağustosta başlanarak 25 ağustosta nihayet verilecektir. 2 — Şeraiti anlamak ve kayıtlarını yaptırmak için mmtaka- mıza dahil olan Kocaeli, Bolu ve Zonguldak vilâyetleri ahalisinden olan taliplerin bulundukları vilâyetler Maarif müdürlüklerine ve sefsi İstambul ahalisinden olanların doğrudan doğruya mektep idaresine müracaa'ları. (1687) Ali ticaret mektebi mübayaat komisyonundan: Mektep kaloriferi için lüzumu olan 85 ton kriple maden kömürünün 23 ağustos 921 tarihine müsadif pazar günü saat 14 te ihalesi icra olunmak üzere münakasai aleniyeye vazolun- muştur. Talip olanların şartnameyi görmek üzere mektebe mli- racaatları, 1380