17 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

17 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Mekteplerde Askeri tıbbiye mektebi Askeri tıbbiye mektebine kay- dedilebilmek için İse mezunu ve Türk tebaası olmak, sıhhati yerinde bulunmak lâzımdır. Askeri Tıbbiye mektebinin şu- beleri şunlardır: Doktor, kimyager, eczacı, bun- lardan herbangi birine girmek istiyen, 21 yaşından büyük olm yan lise mezuniâri velisinin mu- vafakat senedi, hüsnühal varakası, nişanlı ve nikâhlı olmadığına da- ir mahalleden alınacak ilmü haber ve 6X4 büyüklüğünde 3 fotoğrafı ile mektep müdür- lüğüne müracaat etmelidir. Bselerin 9, 10, 11, inci sınıf- larindan askeri tıbbiye mektebine girmek istiyenler askeri biseyi bitirmeleri lâzımgeldiğinden li- seler müfettişliğine müracaat et- melidir. Maarifte : Maarif müsteşarı Orta iedrisat müdürü Fuat B.in tayini söyleniyor Münhal olan Maarif müsteşar- ğına kimin tayin edileceği henüz belli değildir. Bu vazife, Maarif teftiş heyeti reisi Ridvan Nafiz ve maarif müfeltişlerinden Salih Zeki B.lere teklif edilmiş, fakat kabul et- memişlerdir. Müsteşarlığa orta tedrisat mü- dürü Fuat B.in getirilmesi çok mubtemeldir. Muallim mökteplerine alına- cak talebe “Bü sene İstanbul kız muallim mekiebine meccani talebe alin- mamesı kararlaştırılmıştır. Meccani talebeler yalnız Edirne ve Brusa kız muallim mektep- lerine müsabaka ile seçilecektir. Diğer taraftan Maarif vekâ- leti, bu sene muallim mektep- lerini mıntakalara ayırmıştır. Bu mekteplere muayyen muıotaka- lan haricinden müracaat eden leyli talebe kabul edilmeyecektir. Hilmi B- Sabık Edirne Maarif emini Hilmi B. şebrimize gelmiştir. Hilmi B.in Maarif müfettişi u- mumfliğine veya talim terbiye heyetine tayini söylenmektedir. Şehir yatı mekteplerinin mas- rafını kim verecek? yatı mekteplerile san'at mekteplerinin bütçelerininin ida“ rei hususiyelerden temini tebliğ edilmiştir. Bu arada Gazipaşa, Dumlupınar, Edirne, Konya, Van, Elâziz, izmir, Aydın, Diyarbekir, Bursa ve Istanbul san'at ve $€- hir yatı mektepleri vardır. Yerli mallar Dün dihiliye vekilimiz sergiyi ziyaret eti Dahiliye vekili Şükrü Kaya Bey dün yerli mallar sergisini ziyaret etmiş ve her pavyonu ayrı ayrı gözden geçirerek imilli sanayiin varlığını burada teşhir eden sergi heyetini tebrik et- | miştir. © i zi en ikinci a Ali Hikmet Pş. da mensucat dairelerini pek beğenmiş ve kolordu zabıtanı için haki ipekli mensucat yapı Mâsini tavsiye etmiştir. ilk açıldığı günden dün saat 8 e kadar sergiyi gezenler 105 i geçmiştir. e A Maarif Vekilimizin beyanatı Istanbul muallimlerinin mesailerini çok şayanı Maarif vekili Esat bey dün Anka. raya hareketinden evel kendisile gö- bulunmuştur: “— Istanbulda kaldığım müddetçe birçok maarif müesseselerini teftiş et- tim ve İstanbul muallimlerile temas larda bulundum. Kendilerinin mesa ilerini çok şayanı dikkat gördüğümü ev velâ söyliyeyim. Bu bende iyi intiba- lar birakmıştır. Lise ve orta mektepler her sene ol- duğu gibi bu sene de ayni tarihte açı- lacaktır, İstanbulda bir orta mektep küşadı için tetkikat yapıldığını soruyorsunuz. Vekâlet imkân olursa yalnız İstanbul- da değil, yurdun her tarafında, bil hassa memleketin çok ihtiyacı olduğu orta mektepleri açmağı düşünmekte dir Zaten maarif (o ve bilgiye (teşme olan halkımız (tarafından kendi Pe PTT RR LL kiii Beledi; ir Otomobil bilesi —ağım Bazı şoförler verğiden kur- tulmak için ne yapıyorlarmış ? Bazı hususi otomobillerin plâkları- na (Silivri, Kartal) isimleri yazdıra- rak şehirde dolaştıkları görtilmüş, yapılan tetkikâtta ba iste muvazan ya pıldığı anlaşılmıştır. Kartal belediyesi (o otomobillerden belediye resmini İstanbula nazaran da İha az aldığı için Ye imtihan da nisbe- ten kolay olduğu için bazı kimseler otomobillerini civar belediyelere kay- dettiferek plâka almakta ve bu suret- le Istanbulda dolaşmaktadırlar. Be lediye bu İşin önüne geçmek için bu gibiler hakkında toza kesmiye karar Madalyalar şehir müzesinde Belediye Nevyorktan kalkarak bir hamlede şehrimize gelen (o Amerikalı İlayyareciler için birer madalya yap- urmış ve bu madalyaları hava kahra manlarına vermişli. Belediye bu ma- dalyaların birer eşini de şehir müze. sine koymuştur, Belediye memurları Belediye memurlarının devlet me. muru olmadıkları için memurin kanu- nunun belediye memurları hakkında İtatbik edilemiyeceği belediyeye bildi- rilmiştir. Belediye memurları hakkın da, belediye memurin O nizamnamesi tatbik edilecektir. Müderrislerin maaşları Darülfünun divanı dün sabah bir saat kadar süren bir içtima yapmış, müderrislerin alacakları maaşlar hakkında tetkikatta bu- luomuştur. Divan bu sabah tekrar top- lanarak ayni mesele ile meşgul olacaktır. Verilen malümata gö- re 'âli mektep mezunu olmıyan müderrislerin dereceleri bir hayli indirilecektir. Bu (taktirde de bareme göre alacakları maaşlar- da hayli az olacaktır. Bilhassa edebiyst fakültesinde | âli mektep mezunu olmıyan var- dır. Divanda edebiyat faküftesi müderrislerinin alacakları maaş dereceleri tesbit edilirken gü. rültülü münakaşalar olacağı tah- min edilmektedir. Tito meselesini görüştüler Şehrimizde kulunan sıhhiye müsteşarı Hüsamettin B. in riya- setinde vilâyet sıhhiye müdürü Ali Rıza, belediye sıhhiye miü- dörü Neş'et Osman Cerrahpaşa sertabibi Rüştü Beylerle bazı sıhhi müessese müdürleri topla. dikkat buldum rüşen bir muharririmize şu beyanatta ği Maarit vekili Esat B. Vilâ; Müvezziler Vali muavininin beyanatı Küçükler nasıl gazete satacak ? | Yeni matbuat kanunu münasebeti- le gazete ve mecmualar (tarafından dün de vilâyete müteaddit beyanname ler verilmiştir. Ancak bunların bir kısmında neşri yat müdürlerinin eski tahrir müdür- leri ile karıştırıldığı görüldüğünden vilâyet bütün gazetelere ikinci bir teb- liğ göndererek bu çihete dikkat edil- mesini bildirmiştir, Dün gazetemizde kanunun bir mad- çe tebliğat yapılmasını temenni etmiş- tik, z Bu neşriyatımız üzerine vali mü- avini Fazlı bey dün kendisile görüşen bir muharririmize demiştir ki: caat ederek hüviyetlerini ve yaşlarını tesbit ettirmeleri kanunun icabatım- dandır. Bunun için bayilere ayrı bir tebliğe lüzüm yoktur. Kendileri zabıtaya mü racâat etmelidirler. 18 yaşından küçük çocukların ga >ete satmağa mezun kılınmaları key- İlyeti valilere ve hâkimlere © taallük eder bir iştir. Binaenaleyh küçükler müvezziliği umumi ahkâm dalresinde velilerinin fve yahut vasilerinin müsandesile ve on ların nezareti tahtında yapabilirler. 5 Zabıtadan gazete satışı için mezu- niyet alacaklar, mutlaka medeni hak larına sahip olanlar olacaktır. Küçüklerin çalıştırılmasının ahkâ- mı umumiyeye tâbi kalacağı tabiidir... Mübadele meselesi Son kanunun talbikatına devam edilecektir Dün akşam gazetelerinden biri, mü- badil emlâkin iadesi kanununun tatbi- katı hakkında mühim bir karar ittihaz edildiğini ve yeni bir emrin vürudunü kadar tatbikatın durdurulması hakkın da emir verildiğini yazıyordu. Vali muavini Fazlı bey bir muhar- ririmize bunun kat'iyen asılsız olduğu nu ve eski emir mucibince hareket €- dildiğini söylemiştir. Muamele vergisinden maafiyet Yeni muamele vergisi o kanunu, &- Bustosta resmi ceridede intişar etmiş- ti. Kanun o meşrinien oh beş gün son- bugünden itibaren başlıyacaktır. Basradan gelen vapurlar Basrada kolera vak'aları gö. rüldüğü haber alındığından mez- kür liman muvaridatına kolera hastalığına (mahsus o muayenei narak tifo meselesini görüşmüş- lerdir, tıbbiye tetbiri konulmuştur. EAA ayy gs ANMA E AMAN EE Ticaret — Gazete bayilerinin polise müra-| < ra muteber olduğundan bu kanun; mucibince iktisap edilen muafiyetler) ÖZ söylemek. ve karar. vermek TR Orta mektep ve Liselerin iktisadi merkezlere yakın olması faydalıdır, bu ciheti tetkik ediyorum hirlerinde, kendi semtlerinde böyle irfan ocaklarının açılması İçin müra- caatlar yapılmaktadır. Bu cümleden olarak Kadıköy sem. tinde bir lise tesisi hakkında yapılan müracaat da tetkik edilmektedir. Me- sele daha ziyade muallim meselesidir. Bunu Kadıköy orta mektebini liseye tahvil ile temin edebileceğimizi zânne diyorum. Sivas muallim mektebinin lâğvedi- Jeceği doğru değildir. Lise ve mual- lim mekteplerinin iktisadi merkezlerle olan münasebetini tetkik etmekteyim. Bu mekteplerin iktısadi merkezlere yakın olması her halde çok faydalıdır. Mektepler açıldıktan sonra dahil- de umumi bir tetkik seyahatine çıka- cağım ve sınıflara girerek ayrı ayrı talebenin bilgisini ve muallimin farzı tedrisini ânlıyacağım., —3 vey ; — VAKIT 17 Ağustos 1931 — Günün Muhtırası Takvim — Pazartesi 17 Ağustos 8 inci ay 1931, senenin günleri geçen 227 kilan günler 138, 2 Rebitlahir 1950 Güneş— Doğuşu S1 Bang 19,06 Namaz vakitleri. Sebile; 33; Öğle 1218 ikindi 16.27; Akşam 19,06, Yatsr 2049; imsk öÇ& , Mava — Dünkü harirt (azam!) 29 sasgari) 19 derece Bozün rüzgâr mütedil poyraz hava açıktır * ölenler Merhum Muammer Şaban Bin refi- kası, Devler demiryolları memürlanndan Hakkı B. Je şehit miralay İskender B. in kain valdeleri, Hakimiyeti milliye yazi işleri müdürü Naşit Hakkı B: in büyük annesi Şerife Lİ, kıss bir bastahği müten- hip dün saat on yedide. vefat eteiştir. Cenazesi bügün Kadıköyünde Çilek 60- kağındaki evinden kaldırilacaktır; Merhu- meye mağfiret diler, ailesi erkânına ve arkadaşımız Naşit Hakkı Beye beyanı taziyer ederiz. Radyo EAA EEEEEREAEEE EEE “Japon rekabeti Ticaret müdüriyeti ve Ticaret odası rapor hazırladı Japonyadan memleketimize it- hal edilmekte olen pamuklu mensucaltan patiska ve astarlık gibi emtianın emsalinden yüzde onbeş nispetinde daha ucuz sa- tılması milli mensucatımızın in- kişafına mani olacak bir vaziyet Bu rekabetin husule getirdiği tesirler Ticanet müdüriyeti ; ta- rafından tetkik edilerek bir ra- por halinde vekâlete bildirildiği gibi Tiçaret odası da bu husus- ta mufassal bir rapor hazırla-. maktadır. Evvelki gün Ticaret odasında toplanan omanifaturacılarda bu hususta, (o Japonlarla yapılacak meğe karar vermişlerdi. Halbu ki Japonlarla ticaret muahedesi geçenlerde 3 sene mer'i olmak üzere aktedilmiş ve mer'iyet mevkiine konmuş- tur. Maamafi yeni gümrük tari- fesinin 3 üncü maddesinde dam- ping vazıyeti karşısında hükü- metimizin tedbir alabileceği şek- linde bir madde vardır. inhisarlarda: “İzmirden alınan anason Müskirat inhisar idaresi izmir havalisinden külliyetli miktarda anason satın almağa başlamıştır. idare şimdiye kadar okkası 60, 70 kuruştan 12 bin okka anason almıştır. —— . Üç vapur idaresi Limandu işliyen üç vapur ida- resinin birleşerek bu idarelerin bir elden idaresi hakkında bele- diyenin tetkikat yapmasının alâ- kadar vekâletce ihsas edildiğini dünkü nüshamızda yazmıştık. Dün Seyrisefain müdürü Sa- dullah beyin bu birleşme hak- kında mutaleasını sorduk. Bize dedi ki; “Biz memuruz. Bu hususta hükükümete aittir. Ben hiç bir fikir beyan edemem.., —— e — Aksarsyde yangın Dün gece Aksarayda ufak bir kulübede yangın çıkmış, etrafa sirayet etmesine meydan bıra- kılmadan söndürülmüştür, istanbul — Seat 18 den 19 a kadır e. gramofon plâkları meşriyan 1930 dan 90,30 a kadar birinci kısım alaturka saz Hafız Ahmet Bevin iştirakile, Anadolu! Ajansı haberleri 2030 dan 21/30 a kadar orkestra 21,30 dan 22,30 a kadar ikinci kısım $az. Emel Celil H. ve Zeki B.in iştirakile, Borsa haberleri. VakıtıAbone şartları: 1 8 6 12 Aylık Dahilde 150 400750 1400 Kuruş Haricte — < 8001450 2700 “» ———— — —— İlân sartlarımız: San > an ri 10 Kı 1 Santimi 20, ei K ilân şartlarımız: b». 4 Asd 1-10 Defsirk #0 30 65 75 TOO Kurup A — Abonelerimizin ber üç aylı“|' gı için bir defa mecesnendir. B — 4 satırı geçen ilânların fazla atın için $ kuruş zammolunur | Spor Haberleri | Kavaktan Büvükadaya Yüzme müsabakası yapılıyor Kasımpaşa idman klübünden Ka sım efendi bu cuma Kavaktan Büyük. adaya yüzerek geçecektir. Bu müna sebetle kendisi bütün yüzücüleri da» vet etmektedir. Müsabakâyı ikmal &- denlere K. |. K. tarafından birer ma» dalya verilecektir. Yüzücülere klüp denizcilik heyetinden birkaç kişi mo- dir. Beykoz ve Galatisaray klüpleri de ayrıca fıtaları ile yüzücüleri takip edeceklerdir. Sabahleyin sant dördü ellide Ana- dolukavağından denize girilecektir. zücülerin perşembe gününe kadar K, İ.K. ne müracaatları riea olunuyor. | Adliye Haberleri Osman Hamit B. tevkif edildi pa “Pist, gazetesi aleyhinde ikinci bir dava açılarak, bu karar verilmiştir Beyoğlunda Fransızca olarak neş rolunan (Pist) mizah gazetesi aleyhi- ne müddeiumumilikçe bir müddet evel laçık ve müstehcen neşriyat (o kaydile bir dava açılmıştı. Müddeinmumilik, arkadaşları, gazete muhbirleri ve oo“ ir ve sandallarla refakat edecekler; Müsabakaya iştirak etmek istiyen yü ibu davayı takip eden neşriyat arasın. idaki bir yazıyı da açık ve müs! İgörerek, ikinci bir dar ikinci davanın açılmasile beraber ga izete- sahibi ve mes'ul müdürü Osman i Hâmit bey hakkında tevkif kararı ve- frilmiştir. İmaddesine göre açı le, Osman Hümit bey, ceza usulü ka- Ceza kanununun 427 inci — dava dolayısi ei i ununun 104 tincü, maddesinin son fık |“ rası mucibince, tevkif edilmiştir. X