25 Ağustos 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

25 Ağustos 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

“ Allo! Allo! ,, davası neticelendi. | “Bir ay hap 30 Ağustos is kararı ve- | bayramı için rildi; ceza tecil edildi | 5 Müdafaa şahitleri, mecmuanın sahibi ve | fğğ8 mes'ul müdürü Hasan Rasim Beyin ahlâkının temizliğini anlattılar Istanbul birinci ve ikinci ceza mah- kemelerinde dün bazı neşriyat davala- zınm rüyetine devam edilmiştir. Bunlardan, neşriyatını tatil etmiş! olan haftalık (Allo! Allo!) (gazetesi aleyhindeki davada, evveli (o gazetenin sahibi ve mes'ul müdürü Hasan Rasim beyin müdafaa şahitleri (o dinlenilmiz tir. Şahitlerden dartilfünun ruhiyat mi derrisi Mustafa Şekip bey, Hasan Ra. sim beyin ahlâkına çok itimadı olduğu- nu, kendisinden müstehcen bir hareket sâdır olamıyacağını söylemiş, Hasan Rasim beyin vekili İrfan Emin bey, ay rica neşrolunan ve ilmi bir yazı ile a- lâkadar olan resmin mahiyeti hakkın- da bu şahidin mütaleası almmasmı is. temiştir. Mahkeme, ehli vukufa ha vale talebi evelce roddolunduğu kaydi- 18, bu talebi kabul etmemiştir. Şibin Karahisar meb'usu Vasfi Ma şit bey, şöyle demiştir: — Hasan Rasim bey, gayet İffetli, dürüst, nezihtir. o Kendisinin ahlâkma ve terbiyesine tam ve sarstl-, maz bir itimadım vardır. Uzun zaman- danberi tanırım. En ufak bir mübalât sızlığını bile görmedim. Gireson meb'usu Musa Kizim bey, Hasan Rasim beyden ahlâka münafi hiç bir hareket sudur etmiyeceğini, hi; bir eni halini görmediğini, işitmediğini, bilakis hüsnü halini bildiğini anlat. mıştır. Yüksek ticaret mektehi müdürü Tü seyin Hüsnü, muharrir Reşat (Nuri, muallim Ahmet Halit, muharrir Sadri Etem, Refik Ahmet beyler sırasile din lenilmişler. Hasan Rasim beyin oçok afif ve nezih olduğunu teyit etmisler dir. Hasan Rasim. bey, şahitlerden An- kara valisi Nevzat beyin o mahkemeye geldiğini, fakat müstacel ibr işi oldu- ğundan muhakeme zamanma — kadar bekliyemediğini bildirmiş, dinlenilen şahitlerle iktifa olunabileceğini kaydet miştir, Bunun üzerine, müdelumumi — raun- vini Salâhattin beyden esas hakkında mütalaası sorulmuş. Salâhattin bey, (Allo! Allo!) nun dördüncü nüshasın-| da orta sayıfada neşrolunan resmin, ceza kanununun 426 nmı maddesinin tarifatı dahilinde olduğu mütalersin- da bulunmuş, ceza isten 'ştir. | Sonra vekil İrfan Emin bey, müda- faa yapmış, davayı şu şekilde teşrih etmiştir : — Şahsın vaziyeti hakkında kâfi derecede izahat verdik. Şimdi sira ©; temayüllerine sere geldi, Bir kere şunu arzetmek İs-| terim, ki ahlâkan nezih olan bir insan, müstehcen sayılabilecek hiç bir hare- kette bulunmaz. Mecmuada çıkan resimle beraber ya ziyı da, heyeti umumiye halinde tetkik etmek lâzımdır. Bu, bir küldür. R*- sim yazıyı, Yazı resmi tamamlıyor. Bu, vuzuhla görülüyor, ki ilmi bir ya- zidir, Medeni dünyadaki çıplaklık ta- râftarı insanların hayatı, memleketi- Miz münevverlerinin fikirleri de alına Tak, tetkik ve tahlil olunuyor. İlmi bir tarzda tetkik ve tahlil olunuyor. Re sim de, bu cereyanlar hakkında, !w Cereyanlara taraftar olanların halleri| Ni göstererek daha esaslı bir fikir ver- mek için konulmuştur. Zâten kıs men de kapalıdır. Bir Avrupa mecmu- Asında neşrolunan Aslı ise, tamamile Açık, çıplaktır. Milekkilim, hiv bir vakit çıplaklığın İstismar vasıtası olmasına, menfaat teminine vasrta teşkil etmesine taraf. tar olmamıştır. Bu resimler, avare hisleri okşamak maksadile | meşrolun. Müş bir resim telâkki edilemez. Mer. butu olan yazı, yüksek bir doktorun mütaleasıri: tesbit ediyor: Resimde gö rülen kadınla erkek de müstehcen bir vaziyette — değildirler, tamamile ta. bii halde duruyorlar. N Biraz da kanundaki maddeyi tetkik *delim. Maddede, takibatı müstelzim Yazıların ve resimlerin (müstehcen ve hayasızca) yazılar ve resimler old fu temiz, | "lbu gibi iddialarla mahkemeye veri'en İrolunan resim ceza kanununun 426 ıp. tasrih olunmuştur. (Açık) resim © ve yazılardan dolayı takibat yapılacağ”. nâ dair bir şey yoktur. Bu ikisi ara. smdaki fark, barizdir. San'at ve ilini mevzularinda bir şeyi izah için açıklık! çıplaklık, bazan zaruri bir hal may yetini alır. Hatta ilim ve san'at bahsin- lerinde, başlı başma (müstehcen o lan bir şey bile müstehcen sayılamaz. Bu bahislerde müstehcenliğin yeri yok.! tur, Kanun, (müstehcen ve hayasiz- ca) tabirile iffet ve ismete taarruz ma hiyetinde olan yazı ve resimleri kastet-. miştir, İnsan, haddi zatında çıplak © larak yaratılmış en yüksek hilkat ese-| ridir. Böyle tabii bir duruş (halinde, müstehcenlik aranrlamaz. İrfan Emin bey, yeni matbuat ka. nunundan da bir nebze bahsederek, bun da Him ve san'at eserlerinin müstehcen olmadığı kaydedilmekle beraber, neşir mahallerine de işaret olunduğunu, Lu resmin de herkesin okuyabileceği yev. mi bir gazetede değil, haftalık bir ga- zetede çıktığını zikretmiş, müteakiben temyiz mahkemesinin açık neşriyat hakkındaki iştihadmı — birkaç misalle anlatanş, müstehcen neşriyat kaydile; dava açılıp da heraetle neticelenin ba- zı mevzuları hulâsa ederek, temiyizin neşriyaâtım neresi ahlâka mugayir, ne- resi iffet aleyhinde bir kastı mutazam- min olduğunu araştırdığını, bu mülâ- hazaları ehemmiyetle tetkik © ettiğini İleri sürmüş, bernet istemiştir. Hasan Rasim bey, vekilinin müdafa asma şu sözleri ilâve etmiştir: — Hakkımda müstehcen (neşriyat! kavdile dava açılarak huzurunuza çık- Zımdan çek müteessirim. Müstehcen neşriyat yapacak yaradılışta olmadı. #rm için, böyle bir zan altında kalmak bile bana ağır geldi. Ve esasen, müs tehcen neşriyat yapan bir adam vasi. yetinde telâkki olunmamak için, gaze. temi kapatmış bulunuyorum. Reis Hasan Vasıf, aza Kemal © ve Şükrü Beyler, müzakereye çekildiler. bir buçuk saat süren müzakereden son ra, müdafaanın varit görülmediği, nesi cr maddesine tevafuk ettiği cihetle Ha san Rasim bey hakkında ittifakla © ve temyizi kabil olmak üzere bir ay hapis,! 15 Hira ağır para cezası karari verildi.! ği, ancak mahkemede dinlenilen mü- dafaa şahitlerinin şehâdetine, şimdiy> kadar hiç bir mahkümiyeti olmamasına ve indelmuhakeme nümayan olan ahlâ! nazaran, &9 uncu maddeye göre hakkmdaki bu cezanın ekseriyetle tecil olunduğu bildirildi. Vilâyette: Köprüyü dolduran satıcılar yakalandı Bir zamanlarda bilhassa gice- leri köprünün üzerini seyyar sa- uçıların doldurdukları Eminönü kaymakamlığı tarafmdan yapı- lan teftişlerden anlaşılmış dün akşam altı memur ansızın Köp- rüye giderek satıcıları yakala” mak ve haklarında zabit tutmak istemişlerdir. Bunlardan bir kis- #91 kaçmış, ekseriyeti teşkil eden köfteci, mısırcı, börekçi, karpuz” cular yakalanmışlardır. Bunları merkeze götürmek için bir me- mura beş, altı satıcı isabet et- miştir. Bu arada bir memura iki şeftalici düşmüş. bunlar mer- keze gitmekte bir hayli inatlaş- mışlar, hatta bir tanesi köfesini ve kendisini yere atmıştır. Şef- talilerin yere düşmesi ve satıcı- nın bir hayli bağırması köprü- | den geçenleri oraya toplamış isede memur vazifesini yapmış ve kanuna riayet etmiyen satr- cıları merkeze götürmüştür. Köp- içtimada bulunanlardan bir gop Tayyare cemiyeti kaza ve na- biye reisleri dün tayyare cemi- yeti merkezinde iki saat süren bir içtima yapmışlardır. Bu top- lanmada 30 Ağustos tayyare bayramı günü yapılacak olan müsamereler, üç istanbul tayya- resinin tİevsim merasimi, rozet tevzii mes'eleleri görüşülmüştür. Dumlupinar merasimi için 30 Ağustosta Dumlupinarda meçhul asker abidesinde yapıla” cak olan merasim programını hazırlamakta olan komisyon dün alâkadar makama istanbuldan gidecek hey'etler için iki vagon tahsis edildiğini bildirmiştir. Şehitlikleri ziyaret İm Perşombe günü Çanakkaleye haraket edili, SELU v9 por ari imar çemiyetinden: Çanakkale * Arı burnuna müret- tep seyahate tahsis olunan Çük cemal vapuru 27 Ağustos per- şembe günü saat 19 da Galata rıbtımından haraket ve cumartesi sabahı avdet edecektir. Bu 8e- yahat ve. merasime iştirak ede- cek zevatın yakti muayyende vapurda hazır bulunmaları rica olunur, Belediyede! Vezneciler kavsi düzeltilecek Beyazıtta Veznecilerdeki tram Vay kavsinin düzeltilmesi için belediye fen cemiyetince hazır- lanan proje Tramvay şirketine gönderilmiştir. Şirket yakında burada faaliyete geçecektir. Halis Hamidiye Sularının tör- Bardagı kırk paraya midiye suyu diye satılan sular- dan dün muhtelif numuneler alı- i marak tahlil edilmiş, bunlardan yüzde sekseninin terkos ve di» ğer sularla karışık olduğu tes- bit edilmiştir. Karışık su satan lardan ceza alınmıştır. m Şerep mütehassısı — Yüşi irat inhitar İdaresi $aap mücehama KL Bufar izmire gitmiştir. M. Bufar İzmir civan bağlarında tet: kikat yapacaktır. Şa rüyü işgal eden ve pisleten sa- tıcılar cezalandırılmışlardır. Eminönü kaymakamlığında tahrir başlıyor Eminönü kaymakamlığı dahi- linde çalışacak olan tahriri mü- sakkafat komisyonları 14 eylül- den itibaren işe başlıyacaklar- dır. Komisyonlardan ikisi (Okaza merkezinde çalışacaklardır. Dün Eminönü kazasındaki O Nahiye müdürlerinin riyasetinde maballe muhtarları bir İçlima yaparak komisyonlarda bulunacak olan ikişer azaları seçmişler ve tah- rir hakkında müzakeratta bulun- ; Maarif vekâlâtine gönderdiği hitlerimizin hatıralarını taziz. | maksadile cemiyetimiz tarafından | Mekteplerde kayt ve kabul şartları Yüksek mühendis mektebi Yazılma muamelesi, Ağustosun | sonuna kadar sürecektir. Bu mektebe yirmi üç yaşından bü- yük olmıyan ve liseyi bitirenler kabul edilirler. Türk tebaası ol- mak şarttır. Talipler muayyen miltırı geç- tiği takdirde ( Hesap, Hendese, Cebir, Türkce) den bir müsa. baka imtihanına tabi tutulurlar. Yazılabilmek için nüfus kâğıdı, lise şabadetname veya tasdikna. | mesi, 3 fotoğrafi, hüsnühal va- rakası, sihhat ve aşı raporlarile mektep idaresine müracaat edil- melidir. Yazılan talebelerden is- tiyenler imtihan vermek şartile 2 inci sınıfa girebilecekleri gibi Darülfünun mezunu olan ve yahut âli tabsil gördüklerini ispat edenler de imtihanla 3 veya 4 üncü sınıflara kabul edilirler. Darülfünunda Köprülü zade Fuat B. iie nelördân bahsetti? remin ağustostan itiba tatbiki o dolayısile Darülfünun divanının omüderris maaşlarını menşe meselesini göz önünde tutarak tespit ettiği ve emin Muammer Raşit beyin de bu | mesele hakkında vekâlete iza- hat vermek ve kararı tastik et- tirmek üzere Ankaraya gittiği malümdur. Divanın kararma göre beşinci dereceden maaş alacağı anlaşı- lan Köprülü zade Fuat beyin hakkını aramak üzere vekâlete müracaati etrafında dedikodular devam etmektedir. Öğrendiğimize göre, Fuat bey | vekâlete gönderdiği istidasında müsteşarlık (meselesine temas etmmiştir, (Bununla (beraber Köprülü zadenin şimdiki halde izah etmek istemediği diğer bir çok meseleleri mevzuu bahset- tiği ve ancak bu yolda divanın kararına itiraz ettiği anlaşılmak- tadır. Bu arada söylendiğine göre Fuat bey bilhassa Haydelberg darülfünunu meselesini ehemmi- yetle zikretmiş ve kendisinden daha yüksek dereceden maaş alması tensip edilen bazı mü- derrisler hakkında da mütalea- larım bildirmiştir. m Yerli mallar sergisi kapanıyor Üçüncü yerli. mallar sergisi yarın akşam kapanacaktır. Dün akşama kadar sergiyi 233,000 kişi gezmiştir. Sergi bilhassa Beyoğlu muhi- tinde kuvvetli bir alâku uyan- | dırmış ve bu civar halki sergi- den mühim miktarda alım yap- mışlardır. Sergide dün akşam Cümhuri- yet gençler mahfeli tarafından | bir müsamere verilmiştir. Müsa- merede Hücteba Salâhaddin B. in güzel bir eseri temsil edilmiş ve davetliler tarafından takdir edil- miştir. İşsiz güçsüz buzı adamlar mahkemeye verildiler Bazı işsiz, güçsüz kimselerin galabalık yerlerde gelip geçen kadınlara sataştıkları, sokaklarda bağırip çağırdıkları görülmüş, haklarında zabıt varakası tutu- | larak mahkemeye verilmiştir. Bundan başka genç çocuklara sabahlara kadar iskambil oyna- malarına müsadekâr davranan iki sabahçı kahvesinin de müsa- İ adeleri geri alınmıştır. İ 3 — VAKTI 25 Ağustos 1931 — Günün Muhtırası Takvim — Sah 95 Ağasos 8 inci ay 1031, senenin günleri geçen 237 kala günler 198 10 Rebiülâbir 1350 Sert sümum günlerinin sonu. Güneş— Doğuşu 5,10. Başı 1838 Namaz vakitleri— Sıbih 346 Oğle 12,16 ikindi 16.0X Akşam. 1855 Vatsı, 2035 imseie 3.30 . Hava — Dünkü hararet szamiı 28 asgari) 19 derece Boz'in rüzgür mutedil poyraz, hava ekseriyerle açıktır. ” Bugün Gelenler - gidenler — Tetkik ve tetebba maksadile rupa seyahatine giden Cerrahpaşa hastanesi Bakteriyoloğu Dr. Feshi B. şehrimize dönmüsür üddettenberi şehrimizde bulu- nan posta ve telgraf umum müdür müâ- i B Ankaraya dönmüştür. & Dün feliks Frezine vapurile Varna» dan 60 seyyah gelm Seyyahlar bu- tada dört gün kaldıktan sonra Ralgaristan döneceklerdir. Yarın da Balestins vapörile muhtelif milletlere mersup 80 seyyah gelecektir. . Radyo Istanbul — Sen 18 den 19 a kadar gramofon plâkları neşriyan 1030'dan 2030 a kadar birinci kısım alaturka saz, Vedia Rıza ve Nermin H arın iştirakile, Anadol 4 haberleri 2030 dan 21,30 « kadar orkestra 21.30 dan 22902 kadât ikinci kısım saz, Tahsin EK, Belkis H. iştirakile Borsa haberleri | Tabsko şirketi Ruslarla tütün alımı için mukavele mi yapıyor ? Kaydedildiğine göre memleke- timizde iş yapan Tabako ismindeki Amerikan tütün şirketi ile Rus- lar arasında 5-6 sene müddetli bir satış mukavelesi yapmak için « müzakerat başlamıştır, Bu haber bazı tütün tüccarlarımız tarafın- dan teessürle (karşılanmıştır. Çünkü şirketle Ruslar arasında itilâf hasıl olduğu taktirdeşirke- tin munhasıran Rusyadan tütün alması muhtemeldir. Maamafih bu mes'ele hakkında mühim tütün tüccarlarımızdan birisi demiştir ki : Endişeye lüzum yoktur. Çünkü Tabako şirketi birkaç sene evveline gelinciye kadar memleketimizden 3-4 milyon kiloya yakın tütün alırken iki senedenberi mübayaatını 2-3 yüz bine indirmiştir. Bundan başka bu mukavelenin tastik edilip tatbik mevkiine şüphelidir. EN Öğrendiğimize göre ticaret odası da bu mes'ele ile alâkadar olmuştur. İş bankasının sekizinci teessüs senesi Yarın iş bankasının teessüsü- nün sekizinci senei devriyesidir. Bu münasebetle banka kapalı İ bulunacaktır i Recep B.sehrimizde Fırkanın umumi idare heyeti dün fırka merkezinde toplandı C. H. F. kâlibi umumisi Recep B. Yalovadan dönmüş ve dün firka umumi idare heyetinin iç- timaıma riyaset etmiştir. Tekirdağı meb'usu Cemil B. de Ankaradan gelmiş, dün fırka merkezine gelerek bir saat ka- dar kalmıştır. Dahiliye vekilimiz Çanakkale bavalisinde | bir teftiş seyahatında bulunmakta olan dahiliye vekili Şükrü Kaya beyin yarın şebrimize gelmesi beklenmektedir. Şükrü Kaya bey buradan Yalovaya gidecek ve 29 Ağustosta d. katacaktır," A e