24 Eylül 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

24 Eylül 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—— 4. — VAKIT 24 Eylül 1931 ingilizlere tavsiye : Tasarrufa azami derecede riayet! Beynelmilel tediyat ba İngiltereye yardım için müzak e bulunacak Londra, 23 (A.A.) — Dün bhüyük'desindedir. Kanada doları 92 12 sen Britanya hazine lort komiserlerinin te düşmüştür. altm mikyası kanununun 981 de muad Paris borsası del birinci maddesinin tatbiki elimle! © Paris, 22 (A.A.) — İngiliz lirasının sinden olarak, Büyük Britanya va- vaziyetine dair olan endişe © ve korku tandaşlarile müttehit kraliyet mem-nun tamamen silinmiş olmasina rağ- leketleri dahilinde mukim bulunanla- men Nevyork esham borsasının > mem- rın İş'arı ahire kadar bilvasıta cenebi nuniyeti mucip olan tavrı hareketi ile! dövizleri salın almağa ve yahut müba- tecelli eden Amerikanın itimatkârlığı yaası maksadile para değiştirmeğe me. borsa üzerinde müsait bir tesir husule Şapkaların ilk - çıktığı günler- den birisiydi. Tramvayla Sulta- nahmede çıkıyorduk. Tramvayda yüksek nuşan birisi vardı. Dairelerden birisinde üfak bir maaşla kâtip olan bu efendiyi uzaktan uzağa tanırdım. Bir ara- sesle ko- ! hik lâkırdıyı şapkanın nevilerine getiren bu adam, kendisini can kulağıle dinliyen muhatabına: — Azizim, dedi, sen foterden ayrılmal sun olmadıkları hakkında oresmi bir tebliğ neşretmiş oldukları iş'ar edilmiş tir. Atideki lüzüumlara reket edilecektir: 1 —) Hali hazırdaki ticari ihtiyaç. lar için; 2 —) 21 eylül 1981 den evel yapıl mış mukaveleler için; 3 —) Makul hudut dahilindeki şah- si ihtiyaçlar ve seyahat (omasrafları için; Bundan başka hükümet mahafilin. de, - kabinenin, vaziyetten istifade ey- lemek suretile zarar vermek isityenlesj re karşı şiddetli tedhirlere müracaate karar vermiş olduğu da söylenmekte dir. Her vasıta ile tasarruf Londra, 22 (A.A:) — Sinovdenin bütün İngiliz vatandaşlarına (ecnebi memleketlerde paralarını sarfetmeme-| leri suretinde (vuku bulan tavsiyesi- ne icabet eden mafbuat enstitüsü de. niz aşırı komiseri yakmda Parisle ini- kat edecek olan müstemlikât (o matbu' at kongresine iştirakten imtina etme ğe karar vermiştir. Londra esham bosrsası açıldı Londra, 23 (A.A.) — Esham bor. sasi bu sabah dokuz buçukta tekrar ıştır.. Fakat simdilik piyasalar. da ancak itibari fiatlar Nevyork borsesınde Nevyork, 22 (A.A.) — Borsada İn- giliz lirası 4 dolar 19 sentte kapanmış- tr. - Nevyork, 2 (A.A.) — İngiliz lirası- nm fiatımda sabahleyin küçük bir te- nezzül (ovuku bulmuştur. İngiliz lira! sma tayin edilen itibari fiat dört do- lar on bir sentten ibarettir. Binsena- Teyh vuku bulan tenezzül ZI sent rad- göre istisnai ha- Uzak Şarktaki kanlı hadiseler Ruslar Japonların hareke- tinden memnun değil mi? ihtilâfı, Akvam cemiyeti ve Amerika ehemmiyetle takip etmektedir Tokyo, 22 (A.A.) — Çinli askerler. den mürekkep kalabalık bir müfreze Hang Chulindye mukabil © taarruzda bulunmuşlardır. o Chang Chunun 6) kilo metre cenubunda bulunan hu mev kide başlıyan muharebe devatı etmek- tedir. Cenevre, 22 (A.A.) — Nankinden ge- len ve Çin mümessili tarafından Ce miyeti Akyama okunan bir telgrafna- me, bilhassa Chang — Tehou şehrinin Japon bombardımanından o rüteessir olmuş olduğunu (bildirmektedir. Mez kür şehir, tahrip edilmiş (olup yân- maktadır. 600 asker ve sivi! telef ol- muş olup Japonlar binden fazla kimse yi mevkuf tutmaktadırlar, Pekin, 22 (A.A.) — Japon bahriye erkânı, iki fırka ile 12 kadar geminin Yang — Tzeye müteveccihen harekete amede olduğunu gizlememektedirler. Japon askeri mahafili, (oPekin ile Tien — Tsinin Japonya tarafmdan iş| gal edilmesinin muhtemel bulunduğun | dan bahsetmektedir. Tondra, 22 (A.A.) — Deiliy Teleg- raf gazetesi, Mukdenden istihbar edi yor: Mukdende panik hüküm sürmekte. dir. Çinli ahali ile memurlar yerlerini! terketmişlerdir. Sivillerle o askerler perişan bir halde cenuba doğru kaç- maktadırlar. İ O zamanlar daha eski harf- leri kullanıyorduk. Adamcağız fötr kelimesini foter okumakta haklı idi, getirmektedir. Borsanın, almış oldu- fu istikamette büyük bir mukavemet göstermekte olduğu vazıhan görülmek- tedir. Bu süretle Rio 150 ye mukabil 1400, Royal Doutch 1175 e mukabil 1209 Süveyş kanalı 11.350 ye mukabil 12000 kaydedilmiştir. Kompartimanlarda iyi bir ( fanliyet hüküm sürmektedir. İspanyada Madrit, 22 (A.A.) — M. Prieto güm- rük müdüriyetine bir emir vererek İn- giliz lirasıle verilen çeklerin kabul edil memesini bildirmiştir. İngiltereye yardım Bâl, 23 (A.A.) — Beynelmilel tedi- yat bankası idare meclisinin İngiltere de çıkan mali müşkülât dolayısile bu ayın nihayetinde içtima edeceği ve İngiliz lirâsının yükseltilmesi için bey- nelmilel bir harekette (bulunulmasını derpiş etmekte olduğu söylenmektedir. Federal Reserve bankasının bir tebilği Nevyork, 22 (A.A.) — Federal re zerve bankası ecnebi memleketler he sabına olarak dünden beri bir tarafa ayrılmış olan 109 milyon 100 bin altın doların henüz ihraç edilmemiş olduğu nu bildirmiştir. Bu altınm nereye kuvvetlerinin Vaziyet müsait (Obulunr gönderileceğine dair malümat alınama|bulunmaz şimendifer hattının birisine mış ise de Fransa ve Felemetk hesabı!çekinmeğe hazır bulunduğunu (beyan na olarak ayrılmış olduğu zannedil-etmiştiş, Maamafih teminat alınmak mektedir. Bu münasebetle o Avrupa |sızın askeri noktaların terki hususun- merkez bankalarının Sugiliz “Muh da endişe gösterilmektedir. * Mukdeti idolayısile ihtiyat paralarını çoğaltmak şehri süküneti muhafaza etmektedir. arzusunda bulunmaları muhtemel ol-İFirarilerle dolu olan katarlar cenuba duğu beyan edilmektedir. doğru muhacirleri taşımaktadır. Ja- M. Makdonalt yoruldu pon takviye kıt'aları dün Koreden gel- Londra, 22 (A.A.) — Resmi bir teb.)mişlerdir. Evelki vaziyete o dönülmek liğde beyan edildiğine göre M. Mak)ihtimali çok şüphelidir. Mancurinin Donald fazla çalışmaktan e mütevellit|cenup şehirleri kendisini o muhasamat bir yorgunluk duymağa başladığın. belinde telâkki etmiyen fakat Çinliler dan doktorların tavsiyesi üzerine bir tarafından ika olunan 200 muhtelif kaç gün dinlenmek için Londradan ay. vak'anın tahkiki için zabıta vazifesini det etmiştir. ifa ettiği ititkadında bulunan © Japon kuvvetler. tarafından işgal edilmiştir. Mukden tophane dairesile tayyare ka- rargâhi amemen tahrip edilmiştir, Şeh rin zaptı bilâ mukavemet ve 4 saatten az bir zaman zarfında ikmal olunmuş- tur. Çin — Japon ibtilâfı ve Ce- miyeti akvam meclisi Cenevre, 22: (A.A.) — Cemyeti Ak» vam meclisi Mançurideki vaziyetin ve- hametini arttırabilecek her türlü hare- İketlerden çekinmelerini Japonya ile Çinden müstacelen talep etmek için Re islne mezuniyet vermiştir. Ayni zamanda meclis Çin ve Japon hükümetlerinin kuvvetlerini ve asker- Dün akşam bir gazetede “ken- di, foter şâpkamı sandalyenin üstüne koydum.,, şeklinde bir cümleye rast gelince tramvayda yüksek sesle ve yanlış telâffuz edilen o kelimeyi hatırladım. Burada da fötr kelimesini (fo- ter) dizen mürettibi mazur gör- meli; eline €$ki harflerle verilen müsveddeyi öyle okumuştur. Toplu İğne müsaadesi alınmadığı zannedilmekte- Tokyo kabinesi içinde şiddetli bir nok- tai nazar ihtilâfı hüküm sürmektedir. Dünkü şiddetli münakaşalar | hiç bir neticeye varmamıştır. Seoulden bildi. rildiğine göre Japon umumi karargi- hı Koreden Mançuriye kuvvetler gön- dermiştir. Japonya hariciye nezareti bu hadi- selerden dolayı endişe içindedir, Bu nezâretin resmi bir memuru, © Japon * Tokyo, 2 (A.A.) — Çinliler dün ak- şam saat 8,30 da Chang — Chunun 69 kilometre cenubunda ve (o Mukden — /Harbin demiryolunun ortasında (o mu- kabil bir taarruz icra etmişlerdir. Ruslar vaziyeti takip ediyor Londra, 22 (A.A.) — Japonya ve Mançurinin muhtelif o merkezlerinden verilen haberlere göre vaziyetin slikün bulmaktan uzak olduğu anlaşılmakta- dır. - Sovyetler Mançurinin şimalinde Japonlara karşı olan memnuniyetsiz») liklerini şiddetli bir surette göstermek tedirler. o Changgohumdan bildirildi- ğine göre Çin kuvvetleri 40 kadar Ja- ponyalıyı katletmişlerdir. Japonlar cek çareleri Çin ve Japon mümessilleri ile birlikte aramak icin yeni (o Relsine salâhiyet vermiştir. Meclis bu meslele hakkındak dosya- ları malümat kabilinden olmak üzere Amerika hükümetine tebliğ etmiştir. Cenevre, 22 (A.A.) — Cemiyeti Ak- vam meclisinin bugünkü içtima niha- yet bulduktan sonra M. Lerroks, M. Massigli, M. Grandi, M. Kürtiyüs ve Lort Cecil Çin ve Japon mümessilleri Mukdenden bir tabur göndermişlerdir.!ile müzakerede bulunmuşlardır. Ancak Bu haberler daha henüz teyit edilme-| Japon mümessili hükümetinden sarih miştir... Kuvvetlerini bir taraftan di-İve kat'i talimat almadığını beyan etti- ğer tarafa nakli hususunda hükümetin) ğinden bir hal çaresi bulunamamıştır. GLORYA — 26 Eylül Cumartesi akşamı saat 9.45 de CEDHEDE sn GECE KISTEMAECKERS”in eserinden İransızca sözlü” filmini takdim edecektir. Helleres * Jeğime Hotel: Dubocowrt lerini geri almalarıan imkân hasıl ede-| (Vakir) an Telrikası No.: S5 İsanın kardeşi Yakup! Yakup, isadan büyüktü ve Allaha nezredilmişti Valiler bundan başka. siyasi mic rimleri nefyetmek hükmünü verebili. yorlardı, Bü hüküm © Verildikten son- ra menfinin ikamet yerini o fayin et. mek imperatora © aitti, Menfiler ya bir adaya; yahut çölde bir vahaya ve ya uzak sâhillerden biriüe gönderilir. lerdi. Bu yeni şerait dahilinde taraftarlarma ne yapılıyordu? Yahudi vali Tiberyus o Alexander, İsanın taraftarlarını birer (siyasi mücrim saymakta İdi. Onun için bun- ları idam etmek mümkündü. Fakat her idam hadisesi, İster istemez heye. can uyandırıyor ve bir sürü âksülâmel. ler tevlit ediyordu. Onün için bu vali bunları nefyetmekle iktifa etti, Yahu- di rüesası, bunlar hakkında ihbaratta bulundukça vali o bunları birer birer memleketten tebit ederdi. £ Bunların İsânın sâdere olunan eşyanm bedeli nefi ve teb'it masrafmı çıkarmakta idi. Esas itibarile Filistin haricinde bir yerde İtavattun eden ve Filistine (geldikleri zaman tehlikeli ooldukları oanlaşı- lan ecnebi yahudiler, derhal geldikleri yere gönderilmekte idiler: Evvel vali Fadus, sonra yahudi Tiberyüs Aleksander İsanın taraftarla- rma oObu idari nefi muamelesini fat- bik ediyorlardı... İsanın taraftarları eskisi gibi, yani yine seyyar esnaftan idiler. Bunlar evleri dolaşarak iş is-| tiyen ve yapan ayakkabıcılar ve terzi- lerdi. Bunlarm herbiri köylü kadın. larm dokudukları okumaşlardan elbi- seler biçer, hayvanların derilerinden ayakkabı yaparlardı. Sonra bunlar gerler, demireller, o rençporler ve türlü işçi bulunuyordu. O Du adamlari bir eve girdiler mi derhal propaganda ya başlarlar, o İsrail oğullarını Roma 'esaretinden ove her türlü (zilletten Ikurtaracak günün yaklaştığın: © söy- İlerler, ve İsanın yeniden dirilerek mey" İdana çıktığını anlatırlardı. Yahudiler arasmda türiyen nasranl-! lerin, İsanın yeniden dirilmiş olduğu-! nü söylemeleri, yalnız siyasi bir mahi- yette İdi. Bundan maksat, İsanın geri dönerek yahudileri esaretten kurtar. ması idi Bu kurtuluş, Sen Polün de- larm tesirinden kurtulmak < değildi. Bu bilâkis (o siyasi esaretten kurtul mak idi. Buna müşabih bir itikat, runu vüstada, Gal halkı arasmda şayi- di. Bunların o itikadına göre. kıral Artlir bir gün geri dönecek ve Gal 2- halisin; Saksonlarla Normanların zul- münden kurtaracaktı, o Nasranilerin itikadı ile kurunu vustada Gal halkı. nın itikadı, siyast mahiyeti haizdi, Roma valileri, bundan dolayıdır ki, İNasranilerin propaganda ile halkı sürüklemelerinden endişe ediyor ve onun için bunlara karşı tedbir alarak telkin ettikleri fikirlerin intişarına mâ- ni olmak istiyorlardı. Fakat İsanm ta- raftarı olan seyyar esnaflar, kim ol duklarını belli etmeden O cemiyetin her kısmına hulül ediyorlardı, İsanın kardeşi Birtakım menbaların anlatışma gö- re İsanin kardeşi Yaktp en büyük kâ- hinler tarafından takılan boyun ler. hasını takıyor ve mabedin en kutsi ha: rimine girmek salâhiyetini iddia edi. yordu. Çünkü kendisi nasranf idi ve kâhinler ile sımsıkı bir surette bağlı idi. (1) Sonra Yakup “Davudun nes linden idi. Çünkü (Yusuf) un oğlu lidi ve Nasıralı idi. Yakup, Yusufun lilk oğlu olduğundan Allaha nezredil mişti, Kendisi mabette eski (kâhinler usulü dairesinde Ayinlere riyaset eder- | di. Yakup senede bir kere mabedin en kutsi harimine girerdi. Ve o başma jen büyük kâhine mahsus olan taci giyerdi. (2) l Bu sözleri Eusebius, Iskenderiyeli ! İ malları da müsadere edildiğinden mu-/ arasnda, . diğer el işlerile mesgul dul diği gibi, günah yükünden, fena ruh-| > Kleman, ve sair zevat kaydederler. Ep! fanlus da onlardan o makleder Fakat İsanın kardeşine (o müteallik olan bö sözler biribirini tutmiyor. Çünkü Yı kubun, nasrani veya Nasıralı olmasın" dan dolayı mabedin en kutsi harimine girmesine müsaade edilemezdi. O halde Yakubun O kâhinlere olan rabıtası odaha mühim bir sebep teş i kil eder. Bundan maksat İsanın kar | deşi o Yakubun ailece O hahamlara ve kâhinlere © akrabalığıdır. Bunu tarik | ihi bir mahiyeti haiz sayabiliriz. Çünkü | hahamların O an'anesine göre Rehabit- ler, yani (seyyar esnaflar, bilhasss bunlardan mabedin hizmetinde bulu" nanlar, hahamların kızları ile evleni- yorlardı. Bu evlenme neticesi olarak | bunların evlâtları mabede haham ola" | rak giriyorlardı. İsanın kardeşi Yakup, ihtimal ki bu karabet dolayısile hahamlar tara fmdan giyilen elbiseleri giyiyordu. Fa- kat bu sırada, ruhâni taife mensupları İnn en geri derecesinde (bulunanlar bile bu elbiseleri giymek hakkın haiz sayılırlardı. Bununla beraber (o hiçbir Rehabit, hahamlara olan karabeti Odolayısile, bu hakkı istimal ederek mabedin kat si harimine giremezdi. Bu (hak, ba$ kâhine, yahut baş kâhinlik iddiasında bulunana münhasırdı. Halbuki (oEpifanus, Hegesippus'un ve Eusebiusun eserlerine o güvenerek Yakubun “hem kütsi harime girdiği ni, hem de baş kâhinlere has olan ts cı giydiğini iddir etmektedir. Bunda anlaşılacak (bir şey varsa, oda Yer kühun kendini" yahudilerin haş kâhinİ saymasıdır. .—... (Bitmedi) (1) Epifanus. (2) Keza. Bu akşam Majik Sineması Albert Prejean ve Florelle tarafından temsil edilen Dilenciler Operası tamamen Fransızca sözlü ve şarkılı süperfilim ile Yeniden AÇILIYOR. Reji: GG W PABST Biletlerinizi. “tedarik ediniz. Gişeler Saat 10 dan itibaren açıkur. Fiatlar: Hususi (Kırmızı kadifeli yeni koltuk- lar) 90— Parter (Maroken koltuklar) 70 — Balkon koltukları 70 — Birinci 55— Balkon 40— ikinci 35 kuruş— Localar 3 ve 4 Liradır. Dün akşamdan itibar, OPER Wda E. A. DUPONT tarafından vücuda getirilen ve HARRY BAUR ve MAR- CELLE ROMEE tarsfından temsil edilen GAiP FENER (Aşk ve vazife) esrarengiz ve pek müessir tablolarile temaşakirana heye- canl: dakikalar geçirtmektedir. Yarın ki Cuma saat 1030 da matine Umum! dühuliye 25 kuruş Emil Jannings'in temsili olan ilâhların Sevgilisi muazzam filmde ÖOTHELLO ve LOHENGRİN'in taganni edildiğini dinliyeceksiniz