1 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

1 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

En güzel mısra ! Ercüment o Behzadın çıkardığı (8. 0. S) isimli o şiir kitabı o hakkında şuarayı okadimeden (Tahir (Nadi Efendinin ( fikirlerini sormüşlar.! Meşirur farisi o ve edebiyat hocası de miş ki: — Kitabı gördüm. İsmi üç harfli olduğuna göre ( (sülâsi mücerret) tir; fena değil. Bu kitabı (o vüücüde geti- ren Behzadı da yakından tanırım. Istanbul sultanisinde zekâsı (parlak bir talebemdi. Daha o zaman, onun ahval harekâtından - ileride mühim bir şair olacağını tahmin ederdim. Tahmin ettiğim gibi oldu. Eserinde birçok (madide, dilâşup, mazarrü- ba muısrslar gördüm ki cidden tak- dirü şapaşa şayandır. Bilhassa beşinci sayıfanın daki şu mısraa hayran oldüm: “Menem ki kafile salârı oKârbanı game. Hilâli havada! Bir müğdentten beri (o Yunanistan- dü bulunan ve < yazdığı yazılardan © rayı hiç yadırgamadığı anlaşılan Hk) lâli Bey arkadaşımız son günlerde Türkiyede bile gösteremediği bir kah- ramanlığı o Demostenin (beldesinde gösterdi. Rivayetine: bakılırsa bu emektar vasiyetnamesini YA» retle karşılanır. lânik üzerinde parmak ısırmamak mümkün yor. $ i ilk Hilali ismini taşıyan bir zatın defa e m lere muhakkak, ti leri mühim (bır hâdise eriği du . er m Bir iki temsil ver- mek iyere A'inays. giden ve bu vesile ile mühim Yunan ricalile temas» ,arda bulunan Bedia Muvahhit Hanım dabu uçus berabermiş ve Hilâl, Beyin dahil olduğu. bir. hitaben: Tisiyetname: Çocuklar, demiş. muştur!, iş Mühim işler Gazeteler, yırtına yırtına yazıp du rlar: SOR orduları (Çinde ilerliyor; uzak (o şarkta kan dökülüyor. Cemi- yeti Akvam nerede? Neye bu < harbe mânj olamıyor? ; Bizde sahiden hayret ediyor duk, hakikaten, neden cemiyet bu İse karışmıyor? diye.. Halbuki, bu (o hayrette haksız imişiz, çünkü cemiyet, (bugünlerde balina balrklarmı O himaye etmek Ü- zere hazırlanmış bir. projenin tetkiki meşgul oluyormuş. ” Avrupanın balina balıklarını hi ek dururken (o cemiyeti deli apn iki milletin ha ; ıkması, kan dökülmesi gibi e a bir işle uğraşır mı hiç?. Tonlu Töne Ticaret âleminde: mma vapurcuların rekabeti Ticaret odası meclisi dün top- lanarak müddetleri biten meclis âzalıklarına intibap yapılması için bir komisyon teşkil etmiş, zi cuların rekabetine ait raporun da iktisat vekâletine gönderilmesine karar verilmistir. Fırkada: Bazı ocaklar birleştirilecek Muhtelif semtlerde bulunan bazı fırka ocaklarının birleştiril- mesi kararlaştınlmıştır. Hangi ocakların birleştirileceği kaza ve nahiye ocakları tarafından tes- bit “edilmektedir. Birleşme işi * fırka kongrelerinden evvel biti- rilecektır, Maarif haberleri Vekâlet dün tale- benin notlarını istedi Vefa orta mektebinde yapılan imtihanda dönen76 talebenin Ma- arif vekâletine müracaatı etra- fında tahkikata devam edilmek- tedir, Aldığımız malümata göre vekâlet mektep idaresinden dö- nen 76 talebenin bir sene zar- fındaki şifahi ve tabriri aldıkları bütün notları istemiştir. Bu tah: kikatın bugünlerde neticelene- ceği tahmin edilmektedir. Davutpaşa orta mektebinde bazı sebeplerle başka bir güne bırakılan Fizik-Kimya bakalorya imtihamının evvelki gün yapıldı- ğını yazmıştık, Bu imtihana giren 40 talebe- den 34 nin muvaffak olamadı- ğı da söylenmektedir. işittiği mize göre bu talebeden bir kısmı da haklarını aramak üzere vekâlete müracaat edeceklerdir. Muallimler birliğinde dün topla” nıldı, kooperatif işi konuşuldu Dün Muallimler birliğinde ma- arif müdürü Haydar, Ticaret o- dası raportörü ve müderris Hak- kı Nezihi, muallim Servet, yük- sek muallim mektebi müdürü ve Muallimler birliği (o reisi Hamit, ilk tedrisat müfettişleri ve baş muallimlerin de iştirak ettiği bir Neticede bir komisyon teşki- line karar verilmiştir. Bu komis- yon bugünlerde faaliyete geçe- rek ilk mekteplerde, kooperatif» zrlıyacak ve faaliyetini diğer bir içtimada tesbit edecektir. ilk mekteplerde derslere başlanıyor Bugün ilk mekteplerde ders. lere başlanılacaktır. Bu münase- betle Maarif müdürü Haydar bey ile ilk tedrisat müfettişleri mın- takalarındaki mektepleri teftiş edeceklerdir. Bu arada ber müracaat kabul edildiği için lâzım gelen tedbir- ler de alınacaktır. Doktorlar arasında Bugün saat 14 te, eski Türk binasında, Etıbba odası umumi hey'eli toplanacaktır. Bu toplantıda iki sene evel seçilen oda idare hey'eti, haysiyet divanı ve yedek azalarının yerlerine yenileri seçilecektir. Toplantının şok hararetli geçeceği. anlaşıl- maktadır. Hilâllahmerin sanatoryomu İki #ya kadar açılacak Hilâliahmerin Erenköyünde aç- mağa karar verdiği verem sana- toryomu için bir köşk bulundu- ğunu yazmıştık. işittiğimize göre bu köşkün kıymeti 50 bin lira- dan fazla olduğu halde sahibi olan Fahrettin paşanın ailesi Hi. lâliahmere bir yardım olmak öz- re yarı kiymetinden daha aşağı bir fiata, 19 bin liraya satmıştır. Ba itibarla 2 aya kadar açılaca- ğı tabmin edilen . sanatoryoma (Muhittin paşa sanatoryomu) adı verilecektir. Bundan başka Mu- bittin paşanın ailesi köşkün etra- fında mühim bir yekün tutan çam ormanını da Hilâliahmere terkedecektir. ———e— — Fırke bürosu Fırka bürcsu cumartesi günü Ankaraya nakledilecektir. —ie game İ we VAKİT 1 Teşrinevvel 1931 m Irakta Krallık aleyhinde . gizli tertibat | Berutta çıkan (Ebahrar) gözetesi- nin hususi Bağdat muhabiri şu mühim malümatı veriyor; “Son günlerde İrakin her tarafımda bir takım beyannameler ( dolasıyordu. Beyannamede © arap milliyetperver - liği o hakkında tarihi maldmat veril. İdikten sonra © umumi harp esnasında İşerif (Hüseyin) in nasıl isyan. ettiği, İharp bittikten sonra kıral (Feysal) m .Şamda nasıl tahta oturduğu anlatır İmakta, ondan sonra İraktan bahsedi- lerek şu sözler söylenmektedir. “1920 senesinde İngilizler İvakta büyük bir ihtilâl oo ğe karşılanmış lardır, İraklılar, İngilizleri birçok yeri lerden sürmüşler ve onlara tam istik- Mi istediklerini göstermişlerdi. Bunu müteakip — İngilizler manda- ya yeni bir şekil vererek İrakı elle rinde tutmak © İstemişler ve oİrakta müstakil bir kıralık (tesisine karar vererek oraya (o Suriyeden uzaklaş tırılan kıral Feysalı sunda bulunmuşlardır. Eskiden İraklılar (o şerif Hüseyin İle oğullarma itimat ederlerdi. Bu İ- timat kâmilen sarsılmıştır.. Beyannamede (o bundan sonra ki ral Feysal aleyhinde oçok ($iddetli sözleri o söylenmekte, sonra şu SÖZ Ter ilâve olunmaktadır: “İrak on senedir kırallık idare sinde yaşıyor. Bu menfur devir tür- lü türlü zulümler, hukuka hürmet sizlikler, o memleketin o mukaddesatı- na karşı (oOen çirkin tecavüzler devri- dir. İrak bu devirde (o anarşi içinde kaldı... bu şeklide hükümet getirmek arzum; Beyanname ve kırallık aleyhind, birçok ittiham- larda — bulunmaktadır. Anladığımıza göre o İrakta kırallığı atmayı, bilhas- sa kıral Feysalı hafetmeyi istihdaf eden bir hareket (o yardır. Bunu teyit eden bir nokta, Pariste (çıkmakta olan Açıksöz gazetesinin 14 eylül nüshasındaki yazılardır. e Bu gazete, Bağdatta — devlet şeklini değiştirme yi İstihdaf eden suikastler tertip olun- duğunu © yazıyor. Bağdatta neşrolünan bu beyanna- me İse, o suikastin oldukça vâsi oldu- ğunu göstermektedir. İrak hükümeti (bu gizli tertibatı hissederek ona göre tedbirler almakta-. dır. İrak hükümeti halkın bu beyanna- me ile meşgul olmamasını temin için kıral Peysala gayet parlak bir kabul resmi hazırlamaktadır... inhisarlarda Avrupa ve Türk Tütünleri Tütün inbisar idaresi Avrupa" da tütünlerimizin revâcını temine lışmaktadır. wils malümata göre inhisar idaresi Cenubi Amerika hükü- metile harman tütün göndermek ve orada imal edilmek özre bir mukavele imzalamıştır. Bundan başka Danimarka ile de mamul sigara gönderilmek şartile bir diğer mukavele yapılmıştır. Her iki memlekette de Türk firma- sile satış esastır. Ayrıca Felemenk, Şimali Ame- rika, Mısır ve isveç hükümetle- rile bu memleketlerde birer Türk sigara fabrikası açılmak üzre müzakerelere devam edilmekte- dir. Aldığımız haberlere göre | Berlinde yaprak tütün satışı da- ba kârlı olduğundan buradaki fabrikanın kapatılmasına ve ma- kinelerinin Cıbalideki tötün fab- rikasına ilâvesine karar verilmiş- tir. inhisar idaresinin Avrupada | Balkan konferansı | Yoğoslavlar mürah- haslarını seçtiler Balkan konferansı bazırlıkla- rma devam edilmektedir. Aldı ğımız malümata göre Yoğoslavya Balkan birliği milli komitesi 24 eylülde teşkil edilmiştir. Buna göre komite riyasetine eski na- zwlardan ve eski radikal fırkası lideri M. Vassa Yovanoviç tayin edilmiştir. ikinci reis profesör M. Yoniç, umumi kâtip M. To- paloviçtir. Verilen malümata göre istan- bulda toplanacak ikinci Balkan konferansına iştirak edecek olan murahhas hey'etine M. Yovano- viçin riyaseti muhtemeldir. Diğer mürabbaslar Ohenöz (katiyetle malâm değildir. Diğer taraftan geçen sene Atinada toplanan birinci Balkan konferansında mevzuu bahsedilen Balkan milletleri paralarının tev- hidi ve posta tarifeleri mes'ele- lerinin ilmi ve iktisadi noktadan alâkadar encümenler tarafından tetkiki Bu mes'eleler komisyonlar iç- timamda mevzuu bahsedilmekte ve ber ikisi için de hal çareleri tesbit edilmektedir. işlere yakında başlanıyor Mezuniş etle memleketine git- miş olan Türk ingiliz mubtelit hakem mahkemeleri reisi M. Hammerich sehrimize dönmüştür. M. Hammerich kendisile gö- rüşen bir muharririmize demiş- | tir kis — Mezüniyet müddetlm bittiği ” için yakında tekrar faaliyete geçecek olan mahkememize ait işler hakkında tetkikatta bulun- mak üzere İstanbula döndüm. Tatil müddeti esnasında yapı" lan işler hakkında bir fikir edin- dikten sonra mahkememizin açı- lacağı kat'i tarihi tesbit edece- ğim. Mahkememizde tetkik edilecek mühim meseleler hemen yok gibidir. En mühim davalar, me- seli sabık Hidive dit emlâk meselesi evvelki devrelerde hal- » Mahkememizde şim- diki halde 75 dava kalmıştır. Bunların intacı çok sürmiyecek- tir. Nisan veya Mayıs sonlarında mabkememiz bütün işlerini biti- rerek tatil edilecektir. Diğer muhtelit mahkemelerde | Teşrinievvel ortalarında faaliyete | geçecekledir. Bu mahkemelerden | Türk italyan, Türk - Fransız mah- kemelerinin işleri de mühim me- seleler evvelce halledildiği için epey | azalmıştır. Fakat Türk - Yunan mabkemesinin işleri henüz epey çoktur. Maamafih bu mahkeme- de şimiye kadar halli kendisine tevdi edilen meselelerin en bü- yük kısmını intaç etmiştir. Halkı zifosa bulayan şoförler cezalandırılacaklar Son günlerde devamlı surette yagan yağmurlar, cadde ve s0- kaklarda çamur © birikintileri satılacak Türk tütünleri için ka- bul ettiği iki nevi paket pek zariftir. aa Matbuat kongresi istanbul matbuat çemiyeti bu gün saat İ3 de eski Türk ocağı binasında (senelik ( kongresini yapacaktır. KRM Ti zy murlu yollarda arabalarının hız- larını indirmedikleri halkı zifosa | kuladıkları, görülmektedir. Bu, haklı olarak halkın. şikâyetini mucip olmaktadır. Belediye mes'eleyi ehemmiyet- le dikkate almış, alâkadar me- yapmaktadır. Şoförlerin, bu ça- İ | murlara | Sofya telefonu Bulgarlarla muka- vele imza edildi Muhaberenin Eükreşe ve Viya: naya açılması Işi de tesbit olunmuştur Bir müddet evvel açılmış olan Ankara - Istanbul - Sofya telefon hattımın işletme bususalına ait yapılması lâzım gelen mukavele, birkaç gündenberi telgraf işletme müdürü ihsan Cemal B. le Bul- garistan posta ve telgraf işleri müdür muavini Gospodin Kristef tarafından müzakere edilmekte idi, Mukavelenin müzakeresi biti- rilmiş ve dün sabah ihsan Cemal B, ve Gospodin Kristef tarafın- dan İmza edilmiştir. ihsan Cemal B. mukavele hakkında şu izabatı vermektedir: —Bu mukavele ile müstacel mü- kâleme, gece işinin az olduğu zamanda tenzilâtı mükâleme me- selesile muhaberatın oSofyadan Bükreş, Viyana ve diğer Avrupa memleketlerine de açılması işi tesbit edilmiştir. Bundan başka şimdi alınmakta olan ücretler de bu mukavelede asgâri hadde indirilmiştir. Bu hususta mümkün olduğu kadar halkın faidesi göze“ tilmiştir. AŞ AŞ | sustaki maddelerinin (şiddetle tatbikini bildirmiştir. Zifosa se- bebiyet veren şöferler hakkında sık bir takibat yapılacak ve kendileri cezalandırılacaklardır. Kış şiddetli olursa fakirlere kömür dağıtılaçak Geçen kış belediye tarafından fakirlere odun ve kömür dağıtıl- mıştı. Bu sene tevziatın yapılıp yapılmıyacağı hakkında henüz bir karar verilmemiştir... - «eb Fakat mevsim mülayim geçtiği taktirde odun kömür dağıtılmi- yacağı anlaşılmaktadır. Makarna fiyatları niçin İnr "yor? Son zamanlarda buğday ve ekmek fiatları ucuzladığı balde makarna fiatlarında bir değişik- lik olmaması nazari dikkati cel- betmiş, ve belediyeye şikâyet edilmiştir. Belediye ihtikâr olup olmadığını tetkik edecektir. Yeni gaz depoları için yapılan mukavele feshedildi Şehrimizde yeni gaz depoları tesisi için belediye ile Suyuzneft şirketi arasında evelce yapılan ve şehir meclisince tastik edilen mukavele şirket tarafından fesh- edilmiştir. Belediye ne yapılması icap edeceği hakkında dahiliye vekâletinin mütaleasını sormuştur. Kurtuluş bayramında ordu şörefine ziyafet verilecek istanbulun kurtuluş bayramına tesadüf eden 6 teşrini evelde, belediye ordu şerefine bir ziyafet vermeğe karar vermiştir. Ziyafe- | tin verileceği yer henüz taayyün etmemiştir Vapurların birleştirilmesi Şekrimizdeki üç vapur idare- sinin birleştirilmesi için beledi- yenin yaptığı tetkikat ilerlemek» tedir. Halicin tetkiki bitirilmiştir. Tetkikattan sonra bir karar verilecektir. Otobüs » Şimendüfer Kış geldiği için Taksim - Bü- yükdere hattındaki otubüslerin müşterileri azalmıştır. Buradaki otubüslerin sahipleri de Sirkeci -Yeşilköy battında sefer yapmi- ya karar vermişlerdir. Fakat Şark demiryolları idaresi, bu te- şebbüsün otobüs talimatnamesine | mugayir olduğunu ileri sürerek belediyeye müracaat etmiştir. Otubüscüler ise aksi fikirdedirler, t yapmaktadır,