4 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

4 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4—VAKIT 4 Teşrinevvel 1931 > “SPOR Balkaniyat müsabakaları Binicilik, bisiklet, motosiklet, eskrim neticeleri Bizi yenen Bulgar milli takımı, diğer bir Bulgar takımına yenildi Vakıt) ın Tefrisası Nakleden No.164 ömer Rıza Yağmurlar İzmir havalisinde üzüm, incir mahsulü zarar gördü İzmir muhabirimizden: Manisa ve havalisindeki tetkikseya- hatinden dönen Manisa meb'usu Tur;| gut beyle görüştüm. o Tetkikatı hak- kında dedi ki: — Salihli, Kasaba, Alaşehir, Mani İsa bağlarında iki milyon okka üzüm 1s-| lanmıştır. Havalar böyle devam ederse ziyan daha fazla olabilir. Aydın tarafma (yağan yağmurlar incir mahsulüne de ziyan vermiştir. Manisa vilâyeti ve civarında devle- tin orman idareleri palamut tüccarla- rından — şimdiye kadar vukuu görül mediği halde — menşe şehadetnamesi ve nakliye ücreti istemeğe başladıkla- rından palamut nakliyatı sekteye uğra mıştır. İsterlinin sukutü üzerine pala- mut fiatları da tenezzül ettiği için tüc- carlarrmız ziyan etmiştir. Hükümet merkezine esasen burala- rı için hiç lüzumu olmıyan bu takyida-| tm kaldırılması teşebbüsleri yapılmış. | Erden vadisine gizlenen isa bir vahşiden farksız bir hale gelmişti Romalıların vergileri arttırmak için tah- riri nüfus yapmaları yeni bir isyana sebep oluyordu Vaziyet Romalılar için son derece! tehlikeli idi, ÜÇ mesihin kumandası altmda hareket edenler Kudüse doğru yürümüşler, hipodromdakj Romalı as. kerleri, Herodun saraymı ve mabede isyandan sonra, yahudilerin kımıldan- mağa mecalleri kalmamıştı. Unun için milâdın altı, yedi senelerinden 19 se- nesine kadar ortalıkta nispeten slikü- net hükümferma idi. Yahudilerin mu mücavir olan Antonya kalesini muha-itedi) fikirlileri sulh ve müsalemeti te sara altma almışlardı, mine çalışıyorlardı. Fakat hu sıralar. İki taraf arasında kanlı müsademe-İda tayin olunan Roma valisi Pilet ta- ler vuku buluyordu. Müsademeler es-İrafından gösterilen şiddet, sulh ve mü nasında mâbedin en güzel Jasımlarıİsalemet siyasetini altüst etmişti. ateşler içinde (o mahvolmuştu. Fakat) (o Pilet, seleflerinin taki pettikleri si- bunlar bu muazzam abidenin başina|yaseti nazarı dikkate almıyurak impa- gelecek felâketlerin yalnız mukadde-İratorun resimlerini taşıyan askerleri- mesi İdi, ni mabedin kalesine sokmuştu. Fakat Romalrların galebesi mukad-) Piletin seleflerinden o biri de bunu derdi. Çünkü üç “Mesih,, arasmda İl: yapmamıştı. Çünkü bunun, yahudi. tifak o yoktu. Bunlar el ele verejleri son derecede rencide edeceğinj ve rek hareket edememişler ve biribirle- onları ayaklandıracağını hiliyorlardı. rile uğraşmağa baslamışlardı. Bunla- Piletin kendisi, bu hareketin vereceği rm her biri kendi davasın; ileri sürü-neticeleri tahminden âcizdi. yor ve ötekilerin ona tâbi olmalarme| (Yahudiler, Piletin bu hareketinden istiyordu. tedehhüş etmişlerdi. Onlara göre Pi- Hususi Sofya muhabirimiz, 2 teşri-lle bir maç yapan nlevel cuma günü yazıyor Berrak, güzel bir hava, İpodrom- da epeyce kalabalık. At mukavemet| yarışları yapılıyor. Müsabakaya on üç Bulgar ve sekiz Türk zabiti iştirak «diyor. Müsabıklarımızın isimleri bi-! rinci mülâzim Cevat, mülüzim Cevat Ali, birinci mülâzim Salâhattin Salih, yüzbaşı Ayni bey, omülizim (Eyüp, mülâzim Salih, Yüzbaşı Mustafa, yüz. başı Vehbi beylerdir. Hakemler mi; ralay Cevdet beyle muhtelif mıntaka- lardan ve seyrden gelen Bulgar zâ- bitlerinden mürekkepti, (o Müsabıklar onar dakika fasıla İle hareket ettiler. Yedi kilometrelik süratli yürüyüş ye onu müteakip başlıyan ikf kilomet-| Telik Smâniden ibaret o Stipilşas paat üçte bitti, . Bu ilk iKi müsabaka. da mütefervik bir vaziyette idik, Ak. ve geçen gün bizi bire karşi beş golle mağlüm eden Bul gar milli takımı üçe karşı beş gol ile AS. V. takimma mağlüp olmuştur. Bu) mağlübiyet Bulgar sporcularını çok müteessir etmiştir, Büyükada — Heybeli spor klüpleri arasındaki maç Büyükada spor klübü ile Heybelin- da spor klübü arasında bir futbol ma- çı yapılmıştır. Çok muntazam cereyan eden maç! /meticesinde, Büyükada 1—3 galip gel miştir, Melediyeder. Küçük çocuklar çalıştırılmıyacak, mekteplerde okumaları temin edilecek Umumi hufzıssıhba Okanunu Burada halkım sıkmtısı iki sebepten neşet ediyor. Biri eski zamana nazâ- ran işleri çok tevsi etmişlerdir. Kredi ise o nisbette darılmıştır. (Bu geniş işlerini yürütebilecek para bulamıyor- gama doğru bazı telefon haberleri ba-| zı hatalar yürlinden tarafeynden bir- kaç müsabikım müsabakadan dığmı haber verdi. Mukavemet koşusunun e: Ru mukavemet müsabakası 32 metredir. Yani kilometresi (omsafenin beher dakikası 2 10 M. olmak üzere süratli yürüyüşle 2 kilometresi sekiz maniadan ibaret olmak ve dâkikada $0 metre katedilmek şartile ( (Stipil Bas) i müteakip bilâtevakkuf on beş kilametresi dakikada 2, 19 metre me- safe katedilmek şartile süratli; yol yü- rüyüşü ile 6 kilometresi mesafe | ve dakikada 450 metre katedilmek süre ile dört nal ile okatedilecektir. Bu mesafeden sonra dakikada 350 metre katedilmek şartile dört nal yürüyüşü yapılacaktir. - Şu halde yarmki müsa bakanım aksamı şöyledir: Yedi kilometre: yol yürüyüşü, iki kilometre Stipil Şas, 15 kilometre yol yürüyüşü, Altı kilometre Kros Kon- İri, iki kilometre düz koşu. Müsabakalarm âmeli neticesi cw martesi günü yapılacak mânia atlama müsabakalarından sonra ânlaşılacak- fır. Bisiklet müsabakaları Perşembe günü on beş müsabıkm iştirakile yapılan ve Yugoslavya, Yu-! nanistan ve Bulgaristan müsabıkları- nn dahil olduğu şose bisiklet yarışm-! da birinci olarak Al, Nikolof, ikinci Genadi Simof, üçüncü V. Çervenkof, dördüncü © N. Aleksiyef (o ve beşinci Frans Drago (Hırvat) (o gelmişlerdir. 'Altı saatte geçilmesi mukarrer olan mesafe ilk müsabık tarafmdan 7 saat 40 dakikada geçilmiştitr. Motosiklet müsabakaları 12 kişinin ve yalnız Yunan ve Bul- gar müsabıklarınm iştirakile dün öğ Jeden sonra saat üçte İpodromda ya- pılan 20 kilometrelik bir pisti (yirmi defa dolaşmak) müsabakasmda neti- eede yalnız beş kişi finale kalmıştır. Birinciliği Bulgarlardan M. Kaly- nee, ikinciliği Rumlardan Aydinofalos Üçüncülüğü Tsorna (Bulgar), dördün eülüğü Kirizis, beşinciliği Kaplanolu kazanmışlardır. Eskrim müsabakaları Perşembe günü öğleden sonra saat #çte yapılan şahet (Pala ile) (o İşpağa müsabakaları yalnız Rumlarla (Bul garlar arasmda icra edilmistir. Üç yüz kişi seyirci vardı. Üç Rum ve bir de Bulgar iştirak etti, Neticeler: 1) Bofasis (Rum) Paisis (Rum) 3:2 ile; 2) Vasilef (Bulgar) Nikolopulos (Rum)u 3:2 ile; 3) Paisis (Rum) Nikolopulosu 3:2 Me; Vasilef (Bulgar) Botası 3:2 ile; 5) Nikolopu- los Bonasi #:1ile; Vasilef o Paisis los Bonasis 3:1 ile; Vasilef o Pnisis 3:2 ile dövmuştur. Vasilef yalnız ol. duğu halde üç ikramiye aldı ve bu su- retle işpâga şampiyonluğunu kazandr. Bulgar milli takımının bir mağlübiyeti Dün As, V. stadyomunda Bulga- ristan şampiyonu AS. V. klübü takımi- çıkarıl.! sekiz yaşında küçük kız ve er- kek çocukların depolarda, mü- essesatta çalışmalarını menettiği halde bazi tütün depolarında küçük yaşta çocukların çalışmak- ta oldukları görülmüştür. Belediye bu gibi küçük ço- cukların derhal çalışmaktan me- nedilmelerini ve çalıştıran mües- sese sahipleri hakkında kanuni takibat yapılmasını alâkadarlara bildirmiştir. Bundan başka ilk tahsil kanu- nen mecburi olduğu için mahal- le muhtarlarının kendi mahallo- lerinde bulunan küçük yaşta ço- cuklarm birer listesini yaparak kaymakamlara vermeleri ve bu çocukların ilk mektebe devama mecbur edilmelerinin herhangi bir suretle olursa olsun temi: de ayrıca kaymakamlara emre- dilmiştir. Küçük yaştaki çocuklarm si- nemalara kabul edilmemeleri de yene kanun iktizasından oldu- ğundan bu bususa da ehemmi- yetle dikkat olunması bildiril 6 kuruşa satılan ek- mekler tahlil edilecek Aksarayda ve Istanbulun di- ğer bazı semtlerinde bir okka ekmek 6 kuruşa satılmaktadır. Narh 7 kuruş 10 para olmasına göre bir okka ekmek 50 para noksanına satılması belediyenin dikkatini celbetmiştir. Bu ek- meklerin çeşnisinin karışık ol- masından şüpbelenildiği için sık, sık nümuneler alınarak tahlil için kimyahaneye gönderilmesi kay- makamlıklara bildirilmiştir. ğer Laraftan fırıncılar arasındaki rekabetin oekmeğin bu kadar ucuzlamasında da büyük bir rol oynadığı ileri sürülmektedir. 18 yaşını bitirmiyen memurlar 18 yaşını bitirmiyenlerin müd- dei bukuklarına sahip olamıya- cağı ve kendilerine cezai mes'- uliyet tertip edemiyeceği kanun müddeti ve cezada yazılı bu- lunmasına göre belediye hizmet- lerinde bulunan 18 yaşını bitir- miyen Ücretli ve maaşlı memur- ların vazifelerine nihayet veril- mesi şubelere tebliğ olunmuştur. Konservatuvar mütahas: yakında gelecek Konservatuvarda tedrisata baş- lanmıştır. Bu sene yeniden 60 talebe alınmıştır. Bilhassa şan, piyano keman kurslarına rağbet edilmektedir. e Konservatuvarın lar. ları, ödeyememeleridir. Kredi işi rin vaziyetini düzeltebilir. rasştır. ziyeti bir kat daha srkıştırmaktadır. Dr. Fahrettin Kerim Seyahatten avdetle hastalarını kabu- aş —————— — Boğazlar kumisyonu çalışmaya başlıyor Yaz- münasebetile tatil edil miş bulunan boğazlar komisyonu önümüzdeki çarşamba günü ilk toplantısını yapacaktır. Mezuniyet müddetlerini geçir- mek üzere memleketlerine gitmiş olan mürabhâslar şehrimize gel- mişlerdir. Komisyondaki Japonya mü- rahhası M. Ekeda Roma sefareti ataşe navallığına tayin edilmiş, yerine Japon sefareti müsteşarı M. Kumabe getirilmiştir. A Kuduz vak'aları azalıyor Son günlerde şehrimizde ku- duz kak'aları azalmıya başlamış- tır. Çapadaki kuduz tedavihane- sinde bundan bir ay evvel 110 basta varken bu miktar son günlerde 50 ye inmiştir. Üç gün evvel Ramide bir merkep üç kişiyi ısırmış ve bunun üzerine tedavihaneye getirilmiştir. Sahibi öldürmek üzere yanına gidince hayvan kendisini ısırmak suretile öldürmüştür. Bu hayvanın ısırdığı hastalar tedavi altına alınmış- lardır. Bugün akşam saat 2150 de NAMUS Piyes 4 Perde Yazan: Sudermann Tercüme «eden: Seniha Bedel Halk Gecesi Alu yaşından aşa- Bı olen çocuklar tiyatroya kabul €- E LU pi mlarını tetkik ve yeniden tanzim için Viyanadan gelecek olan Viyana akademisi sabik rektörü M. Jozef Marksın bu ay zarfında şehrimize gel- mesi beklenmektedir. Mütabassıs şehrimizde daimi surette kalmı- yacak, fasılalı bir surette gelip konservatuvarın proğramını tet- kik edecektir. İkinci sebebi de yaptıkları borç. mahsullerin para etmemesinden tanzim | edilirse mesele yoktur. Hakikati hal de istihsal bereketlidir ve müstahsille- Tabii âfetler maalesef hu sene de bilhassa üzüm ve Zeytine çok tesir yap-| Tütün kumpanyalarınn he- nüz mübayaata başlamamaları da va- Bur EM pi a ii Darülbedayi Temsilleri | oMesihler arasmda bu ihtilâf başlar dığı ve had bir safhaya girdiği sırada Romalılar ile Arçilavs'un kuvvetleri birleşmiş ve isyanı kan selleri içinde bastırmak İçin ellerinden geleni yap- mışlardı. Bir sene geçmeden isyandan eser kalmamış gibi idi. Mesihlerden biri olan yakışıklı Simon parça parca; edilmişti. mesihlerin ikincisi olan Ar- ronga ağlebi ihtimal, birçok âsilerle birlikte, salben İdam edilmişti. Yalnız mesihlerin üçüncüsü olan! Judas samimi müritlerile birlikte kaçabilmiş ve dağlara iltica etmişti. Bu müthiş isyanm patlak vermesine sebep olan başkâhin Yahya, bir âsi ola rak yaşıyordu. Onun ilticagâhı, Erden vadisinin ça- lılıkları idi, Yal 8 ği ve arasira meydana çıkıyordu. Vahşi bir adamdan farksız “bir hale gelen Yahya, insanlara göründükçe son gün lerin tüyler ürpertici dehşetlerinden bahsediyor ve gelecek mesihin ilân ede ceği son harp için (kendisine iltihak eden yeni mücahitleri vaftizliyordu. Mesihlik iddiasile ortaya atılanlar. dan canmı kurtârabilen ve dağlara çe kilen Judas on sene sonra yeni bir İs yan hazmladı. İsyanı temin eden se beplerden biri Romalıların tahriri nüfus yapmaları idi, Bu tahriri nüfur) sun hedefi vergileri ağırlaştırmaktı. Romalıların ba hareketi omağlüp ve makhur halka, zillet ve esaretlerimi yeniden hissettiriyordu. Jüdas, Ro malıların silâh depolarma hücum ede rek taraftarlarını eline geçirdiği silâh- larla teçhiz etmiş ve başma büyük bir kütle toplamıştı. Judasm nasıl ve ne zaman öldüğü- nü veya öldürüldüğünü bilmiyoruz. Fa kat onun başladığı işi oğulları temadi ettirmişler, ve bunlar Romalılara ver- gi verilmemesi için çalışanların alem- darı olmuşlardı. Bunlar, bütün ya- hudilerin Roma hükümetine vergi na- mma bir para vermemesi İçin propa. ganda yapıyor, bunun için dağlarda, sefüs) ile Romalılar bunlara serseri, harami, eşkıya diyorlârdı. Fakat bun- İların telâkkisine göre kendileri, Mu- sevi şerlatinin oahkimmı (tatbik ve onun bir ecnebi devlete vergi vermeyi tahrim eden hükümlerini tatbik ederek tam yahudi olarak yaşıyan mücahit lerdi. vaş külleniyor fakat sönmüyordu. O- nun İçin arasıra kanlı hadiseler ve iğ-i tişaşlar vuku buluyor ve ortalık kan içinde yüzüyordu. Bununla beraberi GÜZEL HAN R, Parthez-Lily Zevaco-M, Ducouret tsi mel şarkılar, Riviera'da çiklik eğlenceli çıplaklık kulübünün mucidi. Arthur, ka. çöllerde yaşıyorlardı. Onun için (Jo İsyan ve ihtilâl ateşleri yavaş yas) Jüdasın altı, yedi senesinde çıkardığı let bu hareketle peygamber Danyalm kehanetini tahakkuk ettirmişti. Dan- yal, mabedin ve Kudüsün böyle put- larla telvis edildiği zaman (insan oğ- lu) nun zuhur edeceğin; müjdelemişti. O halde yegâne “Mesih, zuhur etmek üzere idi. Bütün yahudi kütlelerinin kanaati bu merkezde idi. Tam bu sırada bir adam zuhur etti. Bu adam, fakir ve seyyar bir esnaftı. Fakat içi Allaha karşı iman ile dolu idi. kendisi çirkin ve malüldü. Pakat İinsan sürülerine çobanlık etmek isti- yordu. Asırlardanberi (unutulan betbaht Zerubabel neslinden gelen, yahut ken- disine onun neslinden (geldiği telkin olunmasma mebsi an'aneve sadık kala rak onun Tara eden bu adam, halâskâir hükümdar ol duğunu, kendisinin o şimdiye kadar kimseye nasip olmıyan şan ve şerefi ihraz edeceğini, ayni zamanda müthiş ustıraplara düçar olarak Allahm (şe hit kulu) olacağımı, (bundan başka dünyanm müstakbel cihangirliğine yükseleceğini hissediyordu. Onun merhametle dolu kara göz lerinin bakışlarından onün teselli ve riei sözlerinden, onun hünerli elinin hafif temasından nebean eden esraren şifa kudreti, hastalara, malâlle re, sar'alılara, ve ağır yükler altnda beli çatırdıyanların hepsine onun hak kında derin bir kanaat vermişti. Onun şifaya mall ettiği kimseler et rafında toplandıktan (başka bircok kimseleri de ona cezbetmişlerdi. Bun- larm ona iltihak etmeleri, ona emni- yet ve itimat beslemeleri, onun yegâ- ne kurtarıcı olduğuna dair hissettiği kanaati, büsbütün kuvyetlendiriyor- du. Yahya, son günlerin yaklaştığını ilân etmekte msrar ediyor ve Mesihin çok yakm bir zamanda meydana çıka» cağını söylüyordu. neslinden olduğunu fBitmedi) Bir mahköm,mezarına konulmak üzere karısının gelinlik etbisesindeki çiçekleri istiyor. Bu mübiç dram: OPERA sinemasında gösterilmekte olan Cecil B. De Mille'in Dinamit Almanca sesli ve sözlü filminde cere- yan ediyor. Bugün saat 1030 da ma- “ne Umum? dühuliye 25 kuruş l li Bu hafta MAJIK Sinemasında Fransizca operellerin en güzeli: ARTHUR Bsoucor IMLAR Masörü rafından. Hakiki Fransız rüktesie mükem- leri, pijamalar müsabakası, Arthur, bir dınlar © masörü, Arıhur, güzel bir kadın kocası, güzellik. Gerçlik.. ve tabiatile Aşk.