7 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

7 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

—>—,ı.a—>—————————— — Alman hariciye nazırı ka- Berlin, 5 (A.-A;) — Hariciye nazırı M. Curtiüs istifa etmiş- tir. : İngiliz ilrası eski kıymetini bulamıyacak Profesör Buruines, ingiliz li- rasının eski kiymetini bulması- nm mümkün olmadığını ve in- gilerenin arz ve talep netayi- cine tevafuk eden bir nisbette li- ranın istikrarını temin eylemesi lâzım geldiğini söylemiştir. İngiliz Hariciye nazırının Paris seyahati Paris, 6 (A.A) — ingiliz Ha- riciye nazırı Lot Reading bu akşam saat beşte Parise gele- <ektir. kort Reading mali ve iktısadi meseleler hakkında M. Laval, M. Briand ve M. Flandin ile görü- şecektir. Bir milyar dolarlık istikraz Berlin, 6 (A.A) — Bir mik yar dolar olarak yapılacak ikra- zatın sülüsanı Amerika e cümhuriyetleri tarafından lüsü de Fransa tarafından veri- 'lecektir. Beynelmilel | tamirat bankasınca (Bale hazinesinde mevdu altın karşılık e lacak altın şabadetnaı EŞ ingiltere banka- sı ve Reicsbank gibi içi vaziyette Ee bankalara rai sekiz banka daha Ü Nevyork, 5 (A.A) — Ameri- kanın muhtelif yerlerinde bugün 8 banka daha gişelerini kapı” miştir, Bu bankalardaki mevduat yle 13 milyon dolân geç mektedir. öldü Lindbergin (Yeni Jersey), 5 (A.A) — Tayyareci miralay Linde Bursa'da bir cemiyât kuruldu Bursa'da Iktısat vekâletinin daimi mürakabesi altında (Kıvır- cık ve Merinos koyunları yetiş- tirme cemiyeti) adlı bir cemiyet teşekkül etmiş ve faaliyete baş- —eemmmmağmnln lk ll Memleketteki iktısa-, r” we mali vaziyeti- miz sağlamdır ( Ust tarafı ( inci sayılada | cen defa söylediğim ğibi atimin herhangi bir is- ei hiç bir alâ- kası yoktur. alya büyük şehirlerinin büyük müesseselerini göreceğim. Bunları idare eden zevatla te- masa geleceğin. ke iktısaden da ha süratle yükselebilmesi için mümkün olursa bu temaslarım- dan bu defa ve ileride istifade etimeğe çalışacağız. Eminim ki her iki memleketin daha yakından birbirini tanıması ve daha yakın- dan mümasebate girişmesi iki Memleketin de menfaatı ıktıza" sindandır. Yüâyette. Suikastçılar hak- kında tahkikat Zabıta ve adliye suikast tah- kikatına dün de ehemmiyetle de- vam etmiştir. icabettikçe muhte- lif kimseler gerek davet, gerek celbolunmak © suretile isticvap edilmektedirler. Tahkikat derin- leştirildikçe hadisenin gizli saf- haları meydana çıkmaktadır. Bu busustaki tekmil tahkikatın bir- kaç gün zarfında ikmali muhte- mel görülmektedir. Hainleri tel'in Ereğli Cümhuriyet Halk fırka- sı idare heyeti reisi imzasile al- imiş olduğumuz bir telgrafta Ro- manya vapurunda birisi yakala- nap, diğeri kendisini asmak su- retile intihar eden bain suikast- çılar tel'in edilmektedir. Polislerimiz yüz lira ile telif edildiler Ankara 6 ( Vakıt ) — Dahiliye vekâleti İstanbul vilayetine şu tezkereyi göndermiştir : “ Amal ve maksadı habâisleri evvelce bildirilen Taşnak suikast- cılarından komiteci Herant Ca- tam bir muvaffakıyet irae eden deniz teşhisinde nikyanın mürettebatından Necati ve Nuri Efendilere ifa ettikleri kiymetli hizmet ve gösterdikleri basiret- ten delayı kendilerine Vekâlet bamma beyanı takdirat ve te- şekkürat edilmesini ve bizmet- lerine mukabil beşer yüz lira ile taltif ve mebaliği mezbure irsal (okılındığından O keyfiyetin arkadaşlarının O muvacehesinde kendilerine tebliğ ve teslimi rica ederim. “ Vazife alan kayma- kamlar Dün Dahiliye vekâletinden vi- lâyete gelen bir emirde, yeni memuriyetlerine intizaren İstan- bulda bulunan bazı kaymakam- lara, tayinlerinin tebliğini bildir. miştir. “Bulanık, kaymakamlığı- na «Kevar» kaymakamı Fah- ri bey, “Kezre,, kaymakamlığına “Bilecik,, kaymakamı Fabri bey, “Çorlu,, kaymakamlığına mülki- ye mezünlarından Selâhattin bey, “Savur,, kaymakamlığına “Sun gurlu,, kaymakamı Ömer Naci bey, “Konya Ereğlisi,, kayma kamlığna “Beşiri, kaymakamı Abidin bey, “Salihli, kayma- kamlığına “Sarıkamış,, kayma- kamı Kâmil bey, “Saiteli,, kay- makamlığna Istanbul polis birin- ci şube müdürü ibrahim bey ta- yin edilmişlerdir. Vilâyet dün bu zevata tebligat yapmıştır. — a Kodak müsabakası Kodak fotoğraf fabrikası tarafından tertip edilen müsabakada mükâfar kaza. nan fotoğraflar, güzide bir heyet tarafın- dan intihap edilmiştir. Bu heyet Güzel san'atlar skademisi müdürü Namık İsma. il, Galatasaray İisesi müdürü Femi, Gü. zel san'atlar akademisi estetik muallimi Ahmet Haşim, resim rovallimi Nazmi Zi- ya, mühendis Naci beylerden müteşek- kildi. Nizamname mucibince, fotoğraflar al #nifa taksim edilmiş ve 798-722.584. 544-535 ve 791 numaralı fotoğraflar s- nıflann birinciliklerini kazanmışlardır. Kuzananların isimleri; Adanada Zihni B., İstanbulda M. Grohmann, Istanbulda Ferit Ali B, Istanbulda M. Engelmanx Ankarada Sahter Şükrü B, Istanbulda Leonidas Antönisdes. 298 Numarslı ve Türkiye büyük mö- kafatım kazanan fotoğraf, Adanada dava vekili Zihni Beye ginir. Şehrin . ... Güzelliği Mimar Yansenin tenkitleri sirafında fikirler Şehir mütehassısı M. Yansenin Istanbulda yeni inşaat için yap- tığı tenkitlerni harsretli akisleri devam etmektedir. Ankarada maliye ve başvekâ- let binalarınm mimari Yahya Ahmet B, de bu mesele etrâ- | fında diyor ki: — Esas itibarile ben de M. Yansenin söylediklerine iştirak ediyorum. . Hakikaten (mesalâ, Ayaspaşa, Cihangir, Maçka semt- lerindeki mim, uslüpten ari bir kısım yeni inşaat bugünkü “sıhhi ve bedii ihtiyaçlara uygun değildir. inşaat yaptırmak isti- yen çok kimseler maddi düşün- celerle kendilerine mimar süsü veren kalfalari, (anlaşılıyorlar. Böylelikle ortaya garip binalar çıkıyor. Esasen bugibi mal sa- hipleri belediyeden ruhsatiyeyi alabilmek için biz diplomalı mi- mara yaptırdıkları proje ile işe başlıyorlar. Belediyede tabiatile kanun! formül tamam olunca rubsatnameyi veriyor. Fakat bi- lâhare inşaat başka ellere geçi- yor. Ve netice gene ayni. Beleliyeninde kabahatı olmak- la beraber bu hususu, daha 2i- yade bugünkü Ebniye kanunu- nun müsait olmayışına atfetmek daha doğru olur, Her inşaat talebinin ruhsatiye alması kanunen kabildir. Eğer kanun yapilacak binaların mi- mari tarzıtı, caddelerin bugü- vd gelecek senelerin ihti- yaşlarına. göre genişliğini tayin etmiş olsaydı tabiatile bugün kü gibi lâalettayin inşaat ruhsatiye- leri verilmezdi. Memleketin sıhhat ve gözelli- ğile alâkadar olmaları lâzimge- len inşaat sahiplerinin çoğu bu hususa ehemmiyet vermemekte- dirler Eğer şebrin menfaatini düşünselerdi elinde 10 bin lirası olan bir * inşaat sahibi ortaya sıkıpta Teşvikiye yahut Ayaspa- şada yüz binlerce liralık apart manların (yanıbaşında iki, üç katlı binalar yaptirmiya kalk- mazdı, Sehir güzelliğini kaydetmek- Bundan başka inşaatta mima- ri uslüpta ihmal edilerek mo- dern mimari nami altında türlü türlü ve cidden 8ârip, binalar yapılmaktadır. M. Yansenin dediği gibi şehrin menfaatı namına bu va- siyetin bir kanunla önüne ge. çilmesi lâzımdır... a Müderris Ali , natta kama çeri Dün hukut fakti'tesi müderrislerinden Ali Kemal beyden çu mektubu aldık YeniGün gatetesinin neşriya- tma müsteniden “ Vakıt “mİ Teşrinievvel 931 tarihli nüshasının 2inci sahifesin de ( Darülfünuna dair ) serlevbalı yazıda bendeni- ze atfo'unan beyanatın doğru olmadığını ve bu tarzda kimseye beyanatta bulunmadığımı arze- der ve bu varakamın muhtereni gazetenizle neşrini r'ca eylerim efendim. Recep B. Ankara'da Ankara, 6 (Vakıt) — Fırka kâtibi nmumisi Recep B. geldi, Fırka idare heyeti bugün Recep B. in riyasetinde toplandı. Vi | ecnebi lisanı Akalliyet mekteple- rinde ecnebi lisanı Maarif vekâleti bir müddet evvel o akalliyet mekteplerinde tedrisatının 4 ve 5 inci sınıflarda o yapılacağını bildirmişti. Abiren akalliyet mektep mü- dürleri bu emrin üçüncü sinif- | taki talebeleri müşkül mevkide bırakacağını ileri sürmüşlerdir. Çünkü iki sene Fransızca oku- muş olan bu talebeler üçüncü sımfta ecnebi lisan tedrisalı kalkacağı için müşkül mevkide kalacaklardır. Mektep müdürlerinin bu mü- | racaatını Maarif Vekâleti kabul etmiş ve yalnız bu seneye mah- sus olmak üzere akalliyet mek- teplerinin üçüncü sınıflarında ec- nebi lisan tedrisatına devam edilebileceğini bildirmiştir. Polis Haberleri Yuzu koyun yerde yatan yaralı Dün akşam Haydarpaşa istas- yonunda kanlar içinde yaralı bir adamın yüzü koyun yatmakta olduğu görü'müş, zabıtaya ha- Yaralı adam bu esnada bü- yük çığlıklarla istasyonun sükü- nunu bozmuş ve ortalığı telâşa vermiştir. Memurlar bu yaralı ve hüviyetini gizleyen adamı derhal karakola (götürmüşler, bir taraftan yarasına ilk tedavi- yi yaparken, diğer taraftan hü- viyetinin tesbitine çalışmışlardır. Yaralı karakolda rahat durma- mış, bağırıp çağırarak polislere hakarat etmiş, hatta memurları dövmeğe kalkmıştır. Neticede “hüviyetini saklıyan yaralınm sabıkalı Aravut Süley- mau olduğu anlaşılmıştır. Süley- man, ağabeysi Süleyman tnrafın- dan vurulduğunu iddia etmekte- dir. Zabıta tahkikata başlamıştır. Bir yaralama daha Tophanede oturan kömür a- melesinden Mehmet ile manav Hayreltin arasında kavga çıkmış ve nelicede Hayrettin Mehmedi biçakla kalçasından yaralamıştır, yaralı ohastaneye ( kaldırılmış, Hayrettin yakalanmıştır. Beyoğlunda bir hadise Dün saat 4,5 da Beyoğlunda arabacı sokağında bir hadise ol- Aksaraylı Yahya, seyyar cam- cı İsmail, babçuvan yoldan geçdikleri esnada, bir kadına sarkıntılık etmek yüzün- den İokantacı Veli (OEfendile kavğa (etmişlerdir. £ Kavğaya polis memurları çabuk yetişmiş- ler ve hepsini de karakola kötür müşlerdir. Veli efendi, müteca- ! vizlerin, altın osaatıni gaspeltik. lerini iddia etmiştir. Tahkikat yapılmaktadır. Sefaretlerde : Russel Pş. şerefine bir ziyafet Şehrimizde bulunan Mısır umum polis müdürü ceneral Russel Pş. şerefine evelki alışam Mısır sefiri | Abdülmülk Hamza B. tarafından Mısır. sefaretinde bir ziyafet verilmiştir. Polis müdürü Ali Rıza B. dün Russel Paşayı oturduğu otelde ziyaret etmiştir. Algan sefiri geldi Afganistanın Paris, Moskova ve Türkiye sefirlerinin Paris'te yaptıklan biriçtimaa iştirak için Fransaya giden Afgan seliri Ahmet Han dünkü ekspresle şehrimize dönmüştür, Ahmet | PR YAZ ERE 3 — VAKİT 7 Teşrinevvel 1931 mx San'at “âleminde Amerikalı rejisör şerefine Bir kaç gündenberi şehrimizde bulunan o Amerikanın tanınmış sinema rejisörlerinden oCecille B. De Mille ve zevcesi şerefine bu akşam Darülbedayi san'at- kârları tarafından bir çay ziya- feti verilecektir. Ziyafette “Ay- * naroz kadısı,, ndan da bir perde oynanılacaktır. Suriye kanunu esasisi Yeni Mersin ) refikimize Beytuttan bildiriliyor Vatan fırkası erkân Haşim B, in riyaseti altında muh- telif ve müteaddit toplantılar yaparak bazı kararlar vermiştir. i Bu arada 1930 senesinde yapılan kanunu esasinin reddi ile 1928 de müessesan meclisinin hazırladığı kanunun kabulü talep ve te- menni edilmektedir. Spor Haberleri Atina'da Atina, 5 (A:A) — Tenis fina- linde tek erkeklerde Romünyalı Poulieff, Romanyalı Mishu'yu 8-10, 2-6, 7-5. 6-2, 62 yenmiş- tir, Tel kaldınlarda; (o Yunanlı Lenos, Romanyalı Gelesco'yu 6-2, 8-6, mağlüp etmiştir. Çift erkeklerde; Yugoslavyalı Koukouljeviç ile Schacffer, Ro- manyalı Pouhieff ile Misbu'yu 6-0, 6-1, 8:6 yenmişlerdir. Çift kadınlarda; Yugoslavyalı Costisa ile Shreger, Romanyalı Zissovitz ile Golesco'yu 63, 6-3 maglüp etmişlerdir. Çift mubtelit maçta; Yugus- | lavyalı Costise ve Koukouljeviç, Yugoslavyalı Sehaeffer ve Shle- ger'i 7-5, 6-4 yenmişlerdir. Ağır siklet kaldırma rekoru — Lüksemburg, 5 (A.A) — 82 kilo 500 gram ağır siklet gülle kaldırma şampiyonu Mısırlı Nos seir, 397 kilo 100 gramı iki elile kaldırmak suretile yeni bir re- kor tesiz etmiştir. Evelce bildi. | silmiş olan 396 kilo 250 gram i yanlıştır Tayyare ilâ devriâlem seyahali Nev-York, 5 (A.A) — Devri- âlem seyahatine çıkmış olan iki Amerikalı tayyareci Pangbourn ile Herndon, bu sabah Vaşi: hükümeti dabilinde o Venatşe'de yere inmiştir. Bu haftaki şilt maçları me mi ys heyeti riyasetinden: 4 edilecek şild ve çünEü tal : lar müsabakası Kasımpaşa - Fenerbahçe sâat 10,30 (Üçüncü takımlar), (Hakem Şahap B.). Beylerbeyi gençler- Hilal saat 12 (şid), (Hakem | Nuri B.). Süleymaniye - Topkapı | saat 13,45 (şild), (Hakem Emin B.). Istanbulspor - Anadolu saat 15,30 (sildi), (Hakem Necmi B.). Borsada -—— Dün sterlin 807 kuruşta kapandı Sterling evvelki güne nisbe- N ten dün beş kuruş yükselmiştir, Evvelki gün 796 da açılan ster- lin 802,16da kapanrtıştı. Din de 803,27 de açılmış ve 807,37 de kapamışlır, Dolar 47,52 de açılmış, 47, 56,18de kapanmış; Firar fedai 12,06 da açılmış ve ayni fiatte kapanmış; liret 9,30,57de açılmış, 9,38,94 te kapanmış, markta 2,10 da açılmış 2,09 da ki mi 5 Dün borsada 5,3250 Fransız franğı, 22000 dolar, a İsviçre franğı ve 1500 üzerine muamele yapılmıştır,