8 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

8 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

-—4 —VAKIT 8 Teşrinevvel 1931 Günün Haberleri Ucuz taksi meselesi nasıl halledilecek Büyük otomobil sahipleri de yatları Indirmeğe karar verdiler Ucuz otomobil işletmek istiyen şoförlerin (dahiliye vekâletine yaptıkları müracaate henüz ce- vap gelmemiştir. Şoförler bir daha müracaat edeceklerdir. Diğer taraftan büyük otomo- bil sahipleri de ucuz fiatlarla çalışmağa karar vermişlerdir. Şoförler altı kişilik olan otomo- billerine onar kuruş ücretle altı yolcu alacaklarinı ve bu suretle muâyyen mıntakalar arasında 60 kuruşa işliyeceklerini söyle- mektedirler. Diğer taraftan belediyenin üçüncü ucuz taksi bakkındaki tetkikatı da ilerlemektedir. An- trenin 14 kuruş olacağı tahmin ediliyor. Yalnız bu takside uzun mesafelerde şoförler zarar ede- ceklerini söylediklerinden bu za- rarın önünü almak için bazı ça-| reler düşünülmektedir. Maarifte ir izmir mekteplerind Dökroli usulü izmirde müfettişler kongresin- de verilen karar dahilinde mer- kez ve mülhakat muallimleri toplantılar ve temaslar yapiya) başlamışlardır. Son toplantıda bir çok meseleler mevzuu bahs edilmiş bir arada üç sınıflı ve tek muallimli bir mektepte mu-. allimin bir sınıfı müşahedeye| sevkinde diğer sınıfların ne su- retle idare edileceği sorulmuş, * bu suale;'diğer sınıflara vazife vermesi muvafık olacağı cevabı verilmiştir. Mubahasede Dökroli | usulü de görüşülmüştür. içtimada | bulunan vali Kâzım paşa bu usu- | Jön vazu doktor Dökrolinin izmire daveti için maarif idaresine teb- ligat yapıldığını bildirmiştir. Bu usulün aynen alınmak suretile il, rubundan istifade suretile tat düşünülmektedir. İlk mekteplöre alt kitap listesi gönderildi Maarif vekâleti Umekteplere tebliğ edilmek üzere istanbul maarif müdüriyetine kitap liste- sile beraber birde tamim gön- dermiştir. Bu tamimde: O muallimlerim listedeki kitaplardan her Di birini başmuallimin reyini alara! intihapta serbest oldukları ve sene başında aldırılan kitapların o sene zarfında bir daha kat'iyen inis bildirilmek- Polis Haberleri Bir facla .ocuğun tramvay altında ayağı ezildi Dün sabah Kumkapıda 12 nu- maralı evde oturan Aptürrah- man efendinin oğlu Fethi ismin- de sekiz yaşında bir çocuk Ye- dikule- Sirkeci battında işliyen 77 numa. : tramvay arabasın- dan atlarken düşmüş, bacağı tekerlek altında kalarak ezilmiş- tir, Cerrahpaşa hastanesine kal- dırılarak tahkikata başlanmıştır. Ağır bir yaralama Dün saat 15 te Haydarpaşa nhtımında ibrahim ve Enver is- “minde iki gümrük amelesi ehem- miyetsiz bir meseleden kavga etmişler neticede Enver ibrahi- mi başından ağır bir (o surette yaralamış, yakalanarak tahkika- ta başlanmıştır. Bi. iade edilecek Yunan emlâki Noktai nazar ihtilâfı bugünlerde halledilecek iade edilecek Yunan emlâki hakkında muhtelit mubadele ko- misyonu Türk ve Yunan murab- hası heyetleri arasında çıkan noktai nazar ihtilâfmın bitaraf mürabbasların hakemliğine ha- vale edildiğini yazmıştık. Bitaraflar, bugün Avrupadan gelmesi beklenilen M. Anderse- nin avdetini müteakip bir karar vereceklerdir. Diğer taraftan altıncı tali mü- badele komisyonu istanbuldaki rumlara etabli vesikaları dağıt- mağa devam etmektedir. Darültünun ıslah edilmelidir pa Muallim Kâzım Nami B. ne diyor ? Bir müderrisin, darülfünunun 1s- lahı meselesi etrafındaki (o tenkitlere karşı bu yolda neşriyat yapanların vaktile darülfünundan (müderrislik istemiş de talepleri reddedilmiş olan lar olduğunu söylediği yazılmıştı. Islah için neşriyatta © bulunanl: arasmda yüksek muallim mektebi muallimlerinden Kâzım Nami bey) de bulunmaktadır. (Yenigün) refiki. mizin yazdığına göre Kâzım Nami bey demiştir ki: “Dariilfünun hakkında yazı yazan lar içinde benden başkasının kastolu. nacağını zannetmiyorum. Filhakika ben, üç sene evel yüksek (muallim mektebindeki talebem vasrtasile öğ- renmiştim ki içtimaiyat profesörlüğü! eden M. Bonafusun (derslerinden istifade edilmiyormuş, Ben (zate: öledenberi içtimaiyatla az çok | makta olduğum için srf (talebenin istifâde etmesi oOMaksidile M. Bo- nafusun tercümanlığına tayin edik| mekliğimi Köprülü zade Fuat beyi den istemiştim. Bu işten darülfüni müderrislerinden bir zatın daha Tümatı vardır. İhtimal ki bu tercü- manlık talebini, profesörlük talebi şeklinde tefsir etmiş olsa (gerektir. Ben, henüz kendimde darülfününd müderrislik veya muallimlik edece! kabiliyet göremiyorum. Yalnız ben gazeteciyim. Sonra d: dört senedir yüksek muallim bimdeki talebemle daimi temas halin- deyim. Biliyorsunuz ki bu talebe ay- ni zamanda darülfünunun muhtelif | fakültelerine müdavimdir. Binaena- leyh bu müddet zarfında talebemle temasımda darülfünunun ıslahı lü- zumuna kanaat getirecek (kadar bir fikir hasıl etmedimse beni ayrolamak lâzımdır... -B: hareket etti Hükümetimiz namına mal! ve iktisadi o temaslarda bulunmak üzere Amerikaya gidecek olan sabık Maliye vekili Saraçoğlu Şükrü B. dün akşam saat on yedi buçukta Semplon ekspre- sile Parise hareket etmiştir, Şükrü Beyi Sirkeci istasiyo- nunda Amerika sefiri M. Grev sefaret müsteşan ile B, M. Mee- lisi ikinci reisi Hasan, Rüşen Eşref, Vali Muhiddin, Polis mü- dürü Ali Riza, Maraş mebusu Mitat, Dainler vekili Zekâi, Mü- badele komisyonu baş murah hasımız Şevki, Edebiyat fakülte- si reisi Muzaffer, Defterdar Şe- fik, Tütün inbisarı umum müdü- rü Behçet Beyler, şahsi dostları diğer birçok zevat tarafından teşyi edilmiştir. Saraçoğlu Şükrü Beye kâtibi Mukdim Osman Bey refakat et- mektedir. Şükrü Bey Pariste iki üç gün kaldıktan sonra Ameri- hareket edecektir. re iki ay kadar sü- k Bu recek | Binicilerimiz de dün Sofyadan geldiler Kıymetli zabitlerimizin aldıkları neticeler memnuniyete şayandır Balkanyat müsabakalarına iş- tirk eden o süvarilerimiz dün Sofyadan dönmüş ve istasyonda arkadaşları tarafından karşılan- mışlardır. Kafilenin reisi (olan kaymakam Cevdet bay kendisile görüşen bir muharririmize de- miştir ki: “— Müsabaka üç gün o sür- müştür. ilk günü birincilik ve ikinciliği Bulgarlar: aldı. ikinci gün birinciliği yüzbaşı (Cevat, ikinciliği de yüzbaşı Vehbi bey- ler aldılar. Üçüncü günde Bul- garlarla at başı beraber gittik. Fakat müsabakanın yapıldığı sa ha müsabakaya iştirak eden Bulgar suvarilerinin talin yeri olduğundan gerek atların ve ge- rek binicilerinin daima ayni yer- de çalışmış ve ayni maniaları atlamış olmalarından birincilik /| ve ikincilik yine onlarda kaldı. Müsabakaların hey'eti umumi- yesinde birinciliği ve ikinciliği Bulgarlar ve üçüncülüğüde bizden yüzbaşı Cevât bey almıştır. Bunlar Balkanyat madalyası ile taltif edildiler. Harbiye ne- zareti tarafından da binicilerimi- ze bir kupa hediye edilmiştir. Bulgar suvarilerinin müsaba- ikada bize faikiyetini temin eden sey sahanın kendilerine yabancı “olmaması Ve On senedenberi beynelmilel müsabakalara iştirak etmekte olmalarıdır. bizim ise bu temasımız ilktir ve düşünüle- cek olursa Sofyada elde ettiği- miz muvaffakiyetten memnun 0- labiliriz. Hülâsa Bulgar suvari lerinden binicilikte geri kalmış değili Boğazlar komisyonu dün toplandı Yaz mevsimi münasebetile ka- palı bulunan Boğazlar komisyonu dün ilk içtimaıı Amiral Vasıf : Paşanın riyasetinde yapmıştır. Vasıf Pş. içtimadan sonra de- miştir ki: “— Tatil devresinden sonra mutat olan içtimalmızı yaptık. Komisyon mesaisine mutat şekil- de ve muntazaman davam ede- çektir. Bir ihtilâf yoktur. Sefaretlerde * “Türk yetimleri mânfaâtine bir müsamere Hasılatı Türk yetimleri met- “ faatine olmak Üzere bu ayın 22, 24 ve 25 inci geceleri ingiliz sefarethanesinde Üç müsamere ve- rilecektir. Müsamere . biletleri 25 liraya satılacaktır. Nebil bey bugün gidiyor Tokyo Maslahatgüzarımız Ne- bil bey bu sabah Viyana vapu- rile Japonyaya gitmek üzere hareket edecektir. ————— m — Suikast hakkındaki tahkikat ilerliyor Suikast (o tabkikalına devam ve bu arada bazı kimseler is- ticvap edilmektedir. Alâkadar bir zat, tahkikatın ne zaman temizlenecehini soran bir mubharririmize demiştirki: — Tahkikatın ne zaman bi- teceği, meselenin ne zaman Âd- liyeye intikal edeceğini şimdiden kestirebilmek kebanet olur. ihti- mal bugün, ibtimal yarın bu iş bitecek ve mesele Adliyeye in- tikal edebilecektir.,, Stokholm polis müdürü şehrimizde Stokbolm şehri polis müdürü M. Bachman tetkikalta bulun- mak üzere isveçten (o şehrimize gelmiştir. gi (Vakırlın Tefrikası No.: 68 insanların bir altın devrine kavuşma- ları isanın dirilmesine mi bağlıydı ? Geceleri rüyalarında, gündüzleri istiğrak halinde hep isayı görüyorlar, dalma ondan bahsediyorlardı İsa, arkadaşlarının bir kısmı ile burada bulunuyordu. İsanm taraftarları son derece za- yıftılar. Bunlar © mukuvemete teşeb- büs etmişler, fakat isanın kati bir emrile (o mukavemetten vazgeçil- miş ve Romalılar O nazarımda İs yanın müsebbibi sayılan bir ginlük krral (Oderhal yakalanmış, hemen o gece, divamharp (tarafından mah. küm edilmiş ve isyanm rücaasmdan diğer iki kişi ile beraber o gece sal bolunmuştu. İsanm taraftarları arasında katli-| amdan veya tevkiften kurtulanlar, her istikamette kaçıyorlardı. Çoban ölmüş ve sürü dağılmıştı. İsanın en. sadık taraftarlarından bir kaç kadm (birkaç erkek, yakın bir yerde durarak ogün doğduktan son- ra, halâskârın cesedini görmek is temişler (o fakat bunların biri de ce- sedi görememiş ve bulamamıştı. Bunların, birinin burada, birinin ötede gördükleri adam, İsanın her hususta kendisine çok benziyen ikin-! ci kardeşi idi. Yoksa İsanm kendisi değildi. Kadmlar : İsaya çok benziyen ikiz kardeşini gördükler; zaman onu İsa sanarak, (İsanm havarilerine bizzat halâskârı gördüklerini - söylemişler, fakat İsanm havarileri (bu hoş lâ- kırdılara inanmamışlardı.) (1) Fakat bu kadmların.. söyledikle Ti (boş lâkırdılar), etrafı o süran ve bir anda her yere yayılan müthiş bir gaylanın temeli oldu. Tiği ve hükümdarlığı Hâs olunan vak. tile haber verdiği veğhile öldükten son ra dirilmişti! İsanm taraftarlarından hayatta kalanlar. bu şayiayı (yarı teselli, yarı Ümit ve yarr şüphe İle karşılıya- rak onun dirildikten sonra (Celil) e gideceğini söylemesine mebni, onu a- ramağa gitmişler ve şimalde yart- Yarına dönmüşler, fakat aradıklarını bulamamışlar, ve bir daha da eski ha- yatlarına kayuşamamışlardı. İsanm emri dairesinde hareket &- derek (o Kudüste kalan ve oradan ay- rılmıyan o bazı taraflar vardı. Bun- lar onun riyaseti altındaki (o hicret yollarma dökülmeyi bekliyorlardı. Bunlar onun yokluğunu hissettikten sonra < evvelâ Piyerin, ( firarından sonra İsanın kardeşi (Yakup Sadık) m etrafında toplandılar. o Bunlarm! hepsi de gece gündüz dun ve niyaz | larla meşgul olarak İsanm ( avdetine| muncazırdılar. İsa, bunlara, geri döneceğini kat'i hir imanla telkin et miş, bunlar da tam onun imanmdan farksız bir imanla onu beklemek te devam etmişlerdi. Bunlar geceleri rü yalarmda, (gündüzleri istiğrakla- rmda ( İsayı görüyor ve ruhülâkde- sin bütün İsrail oğullarını ve kızları- nı okucaklıyacağı anı, eski peygam- berler (tarafından tebşir edilen gü- nün hulülünü bekliyorlardı. Sema- vi her işaret ve her hâdise beklenen cihangirin okudumünü febşir eden bir alâmet telâkki edilmekte ve onun kudümu İle, Babil kulesinde dilleri dolaşan ve karışan insanların o yeni bir altm (devre ulaşacağı, ve bu devirde anlaşacağı ve birleşeceği ta- savvur edilmekte idi. Esasen “mu. kaddes lisan, m başka lisanlarla ko- nuşanlar tarafından O tekrar edilme si bunun en birinci ve en kat'i işare- ti addediliyordu. Cihangir OSargon bütün dünyanm lisanlarmı obirleş- tirmekle iftihar ederdi. (Fakat, se madaki babasmın O tahtında, babası- nın yani başında oturan (İsa da ayni muvaffakıyeti elde etmişti. Çünkü o- nun ilâhi iradeye tercüman olan sözleri, iyi kalpli Obütün insanlar tarafmdan anlaşılmakta idi. Tbitmedi) mmm (1) Lüka incili (11 - 24) Nufusumuz artıyor — İsististik vüdürlüğü yeni bir İstatistik hazırla maktadır. Geçen sahrirden bügüne kâdar rufusumuzun dikkate değer bir şekilde artığı anlaşılmaktadır. Öldükten sonra yakılmak — Cetetlerinin yakılarak küllerinin ailelerine teslimini istiyen bazı (O kimselerin bir cemiyet teşkil etmiye ceşebbüs ettik leri yazılmaktadır. Bu müteşebbisler ara- sında doktor All Riza, müderris Talha B. lerle kimyager Norettin Münsi B. lerin isimleri zikredilmektedir. Rumlar ve Papa Eftim — Şehrimizdeki © Rumct gazeteletin biri “Türk - Yunan dostluğundan bahsederken Papa Eftim Et, nin arada nifaka sebep olduğunu ve kendisinin budut harici edilmesini istemektedir. Papa Eftim E& buna cevaben: — Ben Türklerle dost olmayı öteden: beri tavsiye ettim. Onların beni hudut harici ettirmek istiyeceklerine takdir et #inler, demiştir, Tekirdağı fabrikası— Dr isi seyahatine giden müskirmt ümüm mü dürü Asım B. Tekirdağından dönmüştür. Tekirdağında yapılan fabrika bitmiş ve şarap imaline başlanmıştır. Bu şaraplar bir kaç eya kadar piyasaya çıkacakur. Boucot'nun MAJIK öilemesini En cazip bir Fransız opereti olan ARTHUR Güzel Kadınlar Masörü filminde kazandığı “fevkalide muvaf- fakiyet ve gördüğü Tagbet hasebile Bir kaç gün daha irae edilecektir. Haşiye: Yarınki cuma günl seat 11 de tenzilâtiı matine Umum! dühüliye 25 k. atlantik E. A. DUPONT'UN ESERİ Darülbedayi Temsilleri Buytin akşam sast İSTANBUL BELEDİYESİ “Ki E UN i | Mum Söndü Komedi $ tablo Yazan: Müsahip- zade Celâl Aluvyaşından aşa- Bı olan çocuklar Üyatroya kabul e- dilemezler. OPERA sinemasında MAX DEARL”nin temsil ettiği A Z A 1 S Fransızca sözlü ve şarkılı filmin büyük muvaffakıyeti dün ak- şamdan beri başlamıştır. İlâveten: ismet Paşa Hz. nin HHaydarpaşa'dan başlıyan ve bütün teferruatnı gösteren Atina seyahati inribaatı, 2 büyük kısım yarınki Cuma günü sas 1090 ine Umumi dühuliye 25 kuruş