14 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

14 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

k iandindilmemsz vadi Kömür mü mazot mu > Bumühinikesedibahla üzerinde mütehassısların — Yarınki sayımızda — 14 öncü Yal * Peşte ziyareti hakkında resmi tebliğ neşredildi Kont Karolyi ve ismet Pş., iki kardeş mil- letin karşılıklı hislerini ifade eden pek samimi birer nutuk söylediler RT Budapeşte, 12 (A.A) — Bugün Tü kiye Başvekili İsmet Paşa Hazretleri- le Hariciye vekili Tevfik Rüştü beye- fendi Macar Başvekili Kont Karolyi ve Macar Hariciye nazırı M. Valko cenaplarile teatii efkârda ( bulunmuk, İsmet Pş. Hz, ve heyelimiz Peştede Macar başvekili Başvekilimiz ve hsyetimiz Tiryestede “ Türkiye Başvekili İsmet Paşa Hz. ile Türkiye (Hariciye vekili Tevfik Rüştü beyefendi, sabık Macar başve- kili Kont Bethlen ile Hariciye nazırı M. Valkonun geçen sene Ankaraya giderek Türkiye Cümhuriyeti hüküme. ve zazırlarile birlikte etmişlerdir. eridi eli Türkiyenin Peşte sefiri Behiç bey ile Macarista- nın Ankara elçisi M. Tahy de hazır bülunmuşlardır. Mülükatın hitammda aşağıdaki Tes- ebliğ neştolunmuştur: Soğuktan donan kırlangıçlar! are İle Macaris- tandan şehrimize getirildiler —— — Yedirilip, içirilip, güneşlendi- rildikten sonra salıverildiler * Muhacir , kuşlardan (olan kırlangıçların ber sene büyük | kafileler halinde yazın mutedil, kışın da sıcak O memleketlere bieret ettiklerini hepimiz biliriz. Fakat şimdiye kadar dünyanın dm süreli Koşa diye tanılan karlangıçların sıcak ve soğuk memleketler arasındaki senelik seyyabatlerini kanatlarından baş- ka bir vasıta ile yapdıkları gö- rülmüş, ve işidilmiş değildi kışın yaklaşması üzerine yazı geçirdik- leri Polunya, Rusya , Heligolun- dadan kalkark büyük sürüler halinde sıcak memleketler egiden | altı, yedi bin kırlangıç bir kaç gün evvel Macaristan üzerinden uçarlarken şiddetli soğuklarla karşılaşmışlar ve baygın yere düşmüşlerdir. Budapeşte hayvan ları himaye cemiyeti oldukları | yerde * bırakılırlarsa bepsi ölecek olan kuşların imdadına yetişmiş kırlangıçların iklimi mutedil bir | memlekete naklini karaılaştırılmış- tır. Cemiyet CIID.N.A gp den bir tayyare kiralamış bep: 3500 olan mecmu ağırlıkları da tine yapmış oldukları ziyareti iade et- mek üzere Peşteye gelmişlerdir. Bu münasebetle bir taraftan Ismet Paşa ve Tevfik Rüştü bey, diğer ta. raftan Macar Başvekili Koni Karol yi ve Macar hariciye nazırı M. Valko Alt. tarafı 5 inci sayıfada Aİ yalnız 54 kilo tutan kırlangıçlar beş büyük kafese koyarak tay- yareye yerleştirİmişler ve evvelki gün şehrimize ogöndermişler- dir, Kuşlar Veşilköy tayyare mey- danında biraz güneşlendikten ve yem yeyip su içtikten sonra bırakılmışlar ve daha sıcak mem- leketlere doğru uçmuşlardır. Yarın da yine tayyare ile Ma- caristandan iki bin kadar kır- langıcın getirilmesi beklenilmek- tedir. —i— gile ueaçlarmın finali Geçen seneki Galarasarayla Fener srasında yapıla caktı. Dün bu hususts birde teblig, çıkarılmıştı. Fakar dün öğrendik ki ne İhtilâf halledilmiş nede bu iki payı kabul etmiştir Mevcut «e ise, bu meselede Galatasarsyla Fenerin havaz olduğu: nu göstermektedir. Bu busustki ya- yı 4 üncü sayıfamızda 4por sütununda Okuyunuz kulüp maç (ie Bal günü gelmeleri muhtemel Balkan konferansı Yunan murahhas- . ları yarın geliyorlar Balkan Balkan konferansı müzakerelerini takip etmek üzere gelecek olan Atina gazetecilerinin yarın şehrimizde bulu-| nacaklarımı yazmıştık, | Ikinci Balkan konferinsi umümi kâtipliğine gelen hir telgrafta gaze tecilerle birlikte konferansa iştirak) edecek Yunan murahhaslarının da ge- lecekleri bildirilmektedir. Murahhaslar . okatliyan otelinde misafir edileceklerdir. Umumi kâtip liğe gelen diğer bir telgrafu göre Bul- gar murahhaslarının da cuma veya dir. Bulgar murahhaşları Kontinan- jtal otelinde misafir edileceklerdir. Konferans gününün yaklaşması iti- barile bugün saat 15 te Yıldız sarayın: da Türk murahhas heyeti bir toplantı; yapacak ve konferansa #it bazı esas- lar görüşülecektir, Yıldıze giden yollarda temizlik Belediye konferansın — toplanacağı Yıldız sarayınm içi ve dışı ile buraya iziden yolların daimi bir surete temiz bulundurulmasını temin için her kay- makamlık emrinde bulunan âiseleler- den onar kişi alarak bir temizlik bö- lüğü tertip etmiştir, Bu temizlik bü- lüğü bugünden itibaren çalışmıya baş- uyacaktır. Balkan birliği Türk murahhasları içtimas davet edildi İstanbul, 13 (A.A) — Balkan birli.! ği kâtibi umümiliğinden tebliğ olun. muştur: | Balkan birliği Türk heyeti murah-| hasası heyeti umamiğesi, yarınki çar- samba günü saat üçte Yıldızda me rasim köşkünde bir içtima yapaca- #mdan murahhas beyefendilerin teş rifleri ehemmiyetle rica olunur. Felemenkliler Tütünlerimizi alır- larken Müttehir bir surette hareket etmektedir. Satıcılar fiyatların düşeceğinden İndişedeler Muğla, 13 (A.A) — Felemenk kumpanyaları tarafından tütün mübayeatına devam edilmekte- dir. Alcı kumpanyalar müttebit haraket etmektedirler. Fiyatlar 110 ve 130 kuruş arasındadır. Satılan © tütünler © umumiyetle ekstra cinstendir. Kumpanyanın fiyatları daha ziyade düşürecek- lerinden endişe (edilmektedir. Satış isteksiz devam ediyor. iki gün zarfında satılan tütün mik- tarı ancak 150 bin kilo radde- sindedir. Reji idaresi bu vaziyet karşısında henüz bir şey yapma- mıştır. Tütün zürraı bu vaziyet- ten memnun görünmiyor, ————... . ingiltere bankası —am... Yeni bankonot çıkaracak Londra, 12 (A.A). i nezareti dört baftanıı ari devreye maksun olmak üzere 275 milyon sterlinge kadar ban- konot ihracı için ingiltere ban- kasına salabiyet vermiştir. —ğ—- Dün geceki cinayet Dün gece Kasihıpaşada bir cine yet olmuştur. Cibayelin sebebi içki. dir. Kâmil ve Garip ile arkadaşları bir meyhawede içmişler, yolda Süley- mana rasgelmişler, arada çıkan hir münazan neticesinde Süleyman Ki. mil ve Garibi ağır surette yaralamış! tır. Bunlardan garip ölmüştür. Ki-| mil ağır yaralı olarak hastaneye ya- tırılmıştır. Katil tevkif edilmiştir. KS e Sayı: 4944 Idare yeri: Jstanbul, Ankara ea, Vakıt Yurdu Çarşamba 14 Teşrinevvel (10 uncu 27) 1931 Telefon: (ldare) 24370 — (Yan ileri) 2471 Sayısı 5 Kuruğ ri ve ispanya — 4 üncü sayfamızda — Edebiyatımız ve okuyanlar ! Dehşetli roman okurum, Çalı kuşunu tam otuz defa okudum... Vali muavini Fazlı, Şişmanlar cemiyeti reisi Akif Beylerle mülâkat Şimdiye kadar (muhtelif edebiyat anketleri yapıldı ve sualler hemen da- ima bizzat yazanlara soruldu. Onla- rm fikirleri ve kanaatlerile hükümler verildi. Halbuki yazılanları yazanlar! dan ziyade o yazmıyanlar okuyordu. Onlar da beğeniyor veya beğenmiyor- du. Velhasıl onlarm verdiği hüküm ve onların kanaati bitaraf olmak ge rekti, İşte, dün işaret ettiği gibi, Vakıt! bu noktaları düşünerek karilerine çok dikkat ve alâka ile takip edeceklerine! emin olduğu bir anket tertip etti. İstanbulun en büyük memurların. dan başlıyarak her zümreden, her &ı- nıftan birer karile konuştu, ne oku- duklarmı, kimi ve neyi beğendiklerini tesbit etti, Bu çok enteressan yazıları bugünden itibaren karilerimize takdim ediyoruz? Vali muavinimizin fikirleri Üzerinde “Vurmadan giriniz!,, diyen tabelalı kapıyı itince ren- gini kaybetmiş görünen bir pa- ravanla ve sonra cigara duma- nile boğulmuş geniş bir oda ile karşılaşılır.. En dipte, üzeri bir yığın evrakın, bir yığın dosyanın kulelendiği bir masa başında sevimli vali muavinimiz Fazlı B. olurür. Günün hiç bir saatinde odasından kendisini yalnız bulma- ya imkân yok gibidir. Her gelen tebessümle karşılanır. işler, is- tekler alâka ile dinlenir ve hal- ledilir. Fazlı Bey, bize masası yanın- daki yegâne boş kanepeyi işaret etti... Oturduk. Belki gene havadis istediğimi, zannediyordu. — Suikastçiler tahkikatı ber- devam... Dedi. — Hayır... Fazlı Beyefendi... Soracağımız bu değil, Kısa bir İ edebiyat anketi. Şiir okur mu- Fazlı B. sunuz? Hangi şairlerimizi sever- siniz? Niçin?.. Güldü.. Evvelâ kalemini bi Lütfen sayfayı çeviriniz Akif B. Atina seyahatine ait notlar Yunanlılar bugünkü Türkiyeye karşı tarihin hiç bir devrinde görülmemiş bir muhabbet ve merbutiyet hissi besliyorlar Atina konserva- tuvarlarında (Odeon Elenik)in san'at mü- | dürü M. Pindiyors — Yazısı öinci Sayılamızda— Başmuharririmiz Mehmet Asım B. Başvekil İsmet Paşa Hazretlerinin ve- fakatinde olarak Atina seyahatine İş- tirak etmişti. Başmuharririmiz bi se yahate alt olan intibalarırı mufassal birsurette yazmıştır. — Bu notları bu- günden itibaren karilerimize takdim ediyoruz: Nihayet oYunanistana geldik. Bir sene evvel Yunan başvekili (o müsyö Venizelosun (Ankara ziyaretine mu kabil İsmet (o paşanın yaptığı Atina ziyareti (o münasebetile Yunan halki. nın gösterdiği büyük (dostluk teza hüratını o gözümüzle gördük. Tür. kiyenin omilli hayatında olduğu ka- dar Yunanistanın hayatında da büytk ve hayırlı inkilâplar yaratacak olan tarihi merasimde bizzut hazır bulun- duk. Şimdi ikj millet arasında asır. larca süren © harp ve cidal tarihini kapatarak © tamamen dostluk, sami- miyet, karşılıkir muavenet (zemin leri üzerine kurulmuş yeni bir teş riki mesai (tarihinin ilk sahifelerini yazmak gibi bir vazife deruhte etmiş bulunuyoruz, Türk — Yunan milletlerinin mazi- de görüp (geçirdikleri acı tecrübele LAlt tarafı 6 ser sayıfada)