29 Ekim 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

29 Ekim 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

6 2. VAKIT 29 Teşrinevvel 193519 TicARET VLİKTİSAT HAYATI m e a Balkan hükümetleri arasında bir iktısadi bi Yugoslav ihracat mühim t Yugoslavya ihracat ofisi mü- dürü M. Tomiçiç dün ibracat ofisini ziyaret etmiş ve Balkan memleketleri arasında ameli ve iktisadi temaslar temin edecek bir teklifte bulunmuştur. Müdür, bu teklifinde, Balkan memleket- leri arasında iktisadi münaseba- tın tesisi hususunda ameli bazı tedbirler tavsiye etmektedir. M. Tomiçiç bu cümleden olarak diyor ki: « — Balkan hükümetleri bir- birlerine en yakın olmak itibarile yekdiğerinin ihtiyaçlarını mantı- Kİ ve iktisadi şekilde temin | etmeleri mümkün iken buna te- | şebbüs etmiyorlar. Binaenaleyh Balkanlar arasın- da ilk yapılacak iş, ber hükü- metin kendi ihtiyacım en yakın Balkan komşularından tedarik etmesi ve bu suretle Balkan hü- kümetleri arasında yekdiğerinin ihtiyacını temin ve itmam ede- öl cek surette bir iktısadi temami- yet vücude getirilmesi | işidir. Öyle bir tamamiyet ki Balkan- ların iktisadi buhranını da ha- fifletebilir. Diğer ameli bir me- sele daha o mevzuubahs olabilir. Balkanlar mühim meyve ve seb- ze ihracatçısıdır. Bu ihracatı in- kişaf ettirmek için Balkan mem- leketleri meyve va sebzelerin © yetiştirilmesi , ıslabı, ambalajı, mesailinde yekdiğerile anlaşa- | rak muayyen mabreçlere aynı Yerli mallarımızı | racına hasrı mesai rlik lâzımdır ofisi müdürünün eklifleri tipte mal gönderebilirler, Ve bu hal meyve ve sebze sürümü- ne çok tesir eder. Bundan başka her memleket, kendi ihtisasına ve azami kabi- liyetine göre sınai ve tıbbi ne- batattan bir veya birkaç madde- yi kendi üzerine alarak en ziya- de onların yetiştirilmesine ve ih- eder. Diğer Balkan memleketleri ona reka- bet etmeyerek onlarda diğer ne- v'i maddelerle uğraşırlar. Bu iş bölümü sayesinde Balkan hükü- metlerinden her biri azami ka- biliyetinden istifade etmeye mu- | vaffak olur, Bunu diğer sanayi» dede tatbik etmek mümkündür. Balkan memleketlerinin nüfusu mecmvu 60 milyona baliğ oldu- ğundan bu kitlenin çok mühim bir istihlâk kabiliyeti vardır. Bir fabrika tütün müstahselâ- tım bir memlekette satamadığı için vücude gelemez. Fakat 60 milyonluk bir Balkan ittihadı her fabrikayı yaşatabilir. Hulâsa olarak diyebilirim ki, Balkan memleketleri arasında iktısat sa- hasında ameli ve derhal kabili tatbik birçok cihetler vardır ki bunların Balkanların iktısadi re- fahına ve bilvasıta dünya iktr sadiyatına çok yardımı dokuna- bilir. M. Tomaçiçin teklifi ofis mü- dürümüz Cemal B. tarafından telkik edilmiş ve serdedilen fikir ve mütalealar doğru bulunmuştur, göstermek için, bir geçit resmi yapılacak Dün, tüccar ve sanayiciler ti- caret odasının daveti üzerine ti- çaret odasında toplanmışlardır. içtimada bu seneki yerli mallar ve tasarruf haftasının ne şekilde yapılacağı, ve bu işle uğraşan wnilli iklisat ve tasarruf çemiye- tindeki komisyonun vitrin mü- sabakası ve yerli mallar resmi geçidi hakkındaki düşünceleri konuşulmuştur. Evvelâ, geçen sene vitrin mü- sabakasına iştirak eden yetmiş müesseseye, bu sene vitrin mü- sabakası başlamadan evvel birer diploma verileceği içtimada ha- zır bulunanlara bildirilmiştir. Sonra, vitrin müsabakasının mü- zakeresine (geçilmiştir. Geçen sene tatbik edilen müsabaka tarzma bazı itirazlar yapılmışsa- da neticede aynı usülün bu se- ne de tatbiki karar altına al mıştır. Geçen sene olduğu gi halk beğendiği yerli mallar vit- yinine rey verecek, reyler bir püvan kazanacak, jüri heyeti bir kaç puvan hakkına malik ola- | caktır, Yerli sanayiimizi halka tanıt- pak için bir geçit resmi tertibi i memnuniyetle karşılanmış- fr, Yerli mallar ve tasarruf haf- dis ii içinde bir gün, yerli sana- yile tefriş edilen büyük bir oto- möbil kattarı şebri dolaşacaktır. Kötarm en önünde giden oto- #tobil bayraklarla süslenilecek, pe mızika bulunacaktır. suretle bir seyyar kara ser- uanmanın verli malları ta. kele İ nıtmak, halkın alâk mı celbet- mek hususunda bü yardımı dokunacağı hakkındaki kanaat- ler umumidir. Otomobillerin yer- li sanayile tanzim ve tefrişini, lâzım gelen program dahilinde stoku, memlekette bir hadise şeklini alacak derecede tertibine itinayı Sanayi birliği umumi kâ- tibi Nazmi Nuri B. tekeffül et- miştir. Ford kumpanyasıda o gün için bu işe yirmi kamyon verecektir. Fransız frangı Dün Fransız frangı bir Türk lirası mukabili 12,6da açılmış ve aynı fiatte kapanmıştır. Frank Üzerine olan muamele miktarı dört milyon sekiz yüz bin frank- tır, ingiliz lirası 826,5 kuruşta a- çılmış 833,5 kuruşta kapanmış- | tır. ingiliz lirası üzerine vaki olan muamele ondört bin dok- sandır, Macaristan hükümeti ve ihracat mallarımiz Macaristan hükümetinin Ma caristana ihraç edilen ihracat emtiamız için, tacirlerimize dö- | viz almak hususunda müşkülât gösterdiğinden bahsedilmiştir. O- da, bu müşkülâtın hangi ihracat maddelerimiz hakkında alâkadar makamdan malümat istemiştir. Akit Bursada ipek fabrikatörlerinden Ferdi bey kerimesi Nermin Olga ha- nımla Matbaacılık ve Neşriyat Türk Anonim Şirketi müdürü umumisi Ul vi beyin akitleri Beyoğlu dairçi bele-| diyesi erlenme memurluğunca kılramıştır. iera İ 4 San şimdiye kadar tekrar intihap İ Sir Herbert Samavel kendisine karşı için gösterildiği | Tarmieyne sandetler te ve Harici Dahili | İngilteredeamelefırkası hezimete uğradı intihabat kalın altında Eski amele nazırlarıı intihap Londra, 77 (A.A,) — İngiliz inti- habatı, kesif bir sis içinde başlamış tır. Bu hal, Bettersen (o müntahiple- rinden birisine (uzun müddettenberi| etrafımızı iyice seçemiyorduk; Şim- di ise hiç bir şey görmüyoruz) de dirtmiştir. Bu tesadüfün fevkalâdeliği bugün mevsimin ilk hakiki intihap günü olması dolayısile artmaktadır. Ortada bir takım meraklılar, itiş- meler, kakışmalar (o görülmektedir. Mahallenin mektebinde veya beledi- yesinde vücude getirilmiş olan inti- hap bürosunu Yalnız bir polis muha- faza eylemektedir. Bir veya iki kişi, çıkanlardan kime rey vermiş oldu. ğunu sorarak neticeleri haber ver mektedir. Müntehiplerden © birçoğu işlerine gitmeden evvel rey vermiye gitmişlerdir. Belediye dairelerinin, mekteple rin önünde kesif sis dolayısile fe nerleri yakılı olan otomobiller duru- yor, bir takım centilmenler, ekse- riya refakatlerinde bir kadm olduğu halde urabadan iniyorlar, şoför de kendilerine imtisal ediyor. Bazan, cessretlerini o kaybetme mek ve tereddüde düşmemek için bir çok kızlar, grup halinde geliyorlar. Yaftalardakij resimlere bakıyorlar. Londra, 28 (A.A.) — İntihabatın ilk günü olan 27 teşrinievvel amele fırkası için ezici bir hezimet olmuş: tur. Filhakika milli birliğin muvaf- fak çıkacağı tahmin edilmekte idi fakat bu muvafafkıyetin bu (kadar) yüksek bir nispet dahilinde £ tecelli etmesine pek az ihtimal © verilmekte! idi. Sabık amele fırkası kahinesinin 2 azasından şimdiye kadar ancak ikisi tekrar intihap edilmiştir. M.| Lansbury ve Sir Stafferd Criffs, Diğerleri, mağlöp olmuştur. Bun lar meyanmda bilhassa Şu zevat var- dır: M. Morrisson, M. Henderson. M. Grecnyeod, M. Shav, M. Hayes, M. Böndfield, M. Ciymes, M. Alox- ender, M . Erevelyan Hammon, M. Pethiek ilâh. Mili kabineye iştirak eden nazır- e...miş olan zevat şunlardır; M. Baldvin, M. Chamberlain, M. Samuel, Hoare, M. Cunliffe Lis ter ve M. Herald. Londra, 28 (A.A.) — Sant 150 M. Arthur Henderson (Burnd) intihap dairesinde muhafazakâr M. Comf. bell, tarafından ezici bir hezimetle mağlüp edilmiştir. Şimdiki kabinede dahiliye (nazırı bir muhafazakâr namzet gösterilmişi olmasına rağmen yeniden İntihap o- Tunmuştur. Tondra, 28 (A.A.) — Saat 3,20 in- tihabatta mağlüp olan sabık amele nazırlarınım listesi uzayıp gitmekte | dir Şimdiki kabinede sıhhiye nazırı olan M. Newille Chemberlain evvel- ki intihabatta kazanmış olduğu 14760 reye mukabil bu defa 27928 rey gibi) büyük bir ekseriyetle tekrar intihap! edilmiştir. Sabık amele nazırlarından M. Sar. kinson tekrar intihap olunmuştur. Yeni fırkanın lideri olan Sir Os. wald Mesley tekrar intihap edilmiş olan muhafazakâr Leydi Astor tara. fmdan mağlüp edilmiştir. Sabık muhafazakâr nazırlardan M. Amery tekrar intihap (olunmuş. tar, Muhafazakârlardan hariciye müs. teşarı M. Locker Lampson, posta nazırı muavini M, Graham Wahtie, amele fırkasınm sabık müddetumumi muavini M. Afford Grıpps ve mu- hafazakârlardan sabık Roma sefiri Reynel! Dod tekrar intihap edilmiş. lerdir, le büyük bir ser İ olunmuştur. bir sis tabakası yapıldı ndan ; yalnız iki kişi | olundu mış maruf bir romancı olan liberal- lerden Edgar Wallace, Blackpool da mağlüp olmuştur. Sabik amele na zırlarmdan M. Bessoth mağlüp ol.) muştur, Amele fırkası namzetlerinin hazine nezareti maliye müsteşarı M Law- rence mağlüöp olmuştur. Münakalât nezareti ( parlâmente kâtibi M, Gillett Londrada intihap edilmiştir. Mumaileyh ilk intihap © dilen milli amele namzettir. ! Londra, 25 (A.A.) — Sabık haşve kilin oğlu olan amele namzetlerin- den M. Oliver Baldvin, Rochesler de bir muhafazakâr taarfından mağ- lâp edilmiştir. Milli amele frrkasından müstemle- kât nazmı M. Tomas Derby de tek- rar intihap olunmuştur Mumaileyhin rakibi muhalif amele namzedi idi. Londra, 28 (A.A.) — Dünkü inti- hapların neticesi hükümete (hemen altı milyon ve muhalefete üç milyon rey verildiğini göstermektedir. Lloyd Georgenin kırı Mis tekrar intihap edilmiştir. Londra, 2 (A.A) —M. Lloyd) George yeniden intihap olunmuştur.| Bu saate kadar intihap olunan şunlardır: 10 Amele fırkası milliyetci azası, 322 Muhafazakâr, 27 Amele fırkası muhalif azası, p 1 Mustakil, 47 Uberal ve 19 Simon iberal, Milli hükümeti tutan namzetler den intihap olunanlar 379 u bulmuş- tur, Londra, 28 (A.A.) — Bu saate kadar intihap şunlardır: 12 Amele fırkası milliyetçi azası, 451 muhafazakâr, 46 muhalif amele fırkası azası, 65 liberal ve 24 Simon taraftarı liberal, Başvekil M. Mac Donald rakibi amele ve komünist fırkaları namzet. lerin; mağlâp ederek tekrar intihap Megan taraftarı) (Sant 19) olunanlar Londra, 28 (A, A) — (Saat 21) Bu saate kadar İntihap olunanlar şum. lardır: 13 Amele fırkası azası nald grupu) 467 Muhafazakirlar 49 Amele fırkası muhalif azası (Henderson grupu) 3 Muhtelif yz 69 Her sınıf liberal 24 Con Simon taraftarı liberal Hükümet taraftarı namzetler ara. Sinda intihap edilen meb'uslar: 549, Londra, 28 (A.A) —(Saat 2140) Bu saate kadar intihap olunanlar şun- lardır: 13 Amele fırkası grupu) 472 Muhafazakâr 49 Amele fırkası (Henderson grupu) 3 Muhtelif 70 Her sınıf liberal 25 Simon taraftarı liberaller Hükümet taraftarı namzetler smdan intihap edilen meb'usla Amele fırkası muhalifleri 2: lik kaybetmişlerdir. Misafirimiz M. Lit- (Mac Do. (Mac Donald muhalif azası Son Telgrallar Çin - Japon ihtilâfı S Hükümetimiz noti verdi Gelen cevaplarda Iki hükümet te kendisini haklı bulma! Ankara, 28 (A.A) — Çin ve Jül ihtilâfı münasebetile (hükümet Çin ve Japonya hükümetlerine 2 mealde bulunan aâtideki notayı etmiştir; “18 Eylülden beri Çin ile Japof” devletleri arasında şayan teemi bir vaziyet ihdas eden hâdisat: hü meti eümhuriyemiz endişe ile tib etmiştir. Akvam cemiyetinin bun resmen haberdar olduğunu va fsi yetle onu halletmekle meşgul bulüf duğunu öğrendik. Hükümetim de mesaiye iştirak etmektedir. Hükümeti cümhuriye kendisile Mi likte 27 Ağustos 928 tarihli harp! vazgeçme misakını İmza etmiş bU nan Çin ve Japon hükümetlerinin bu misakın ikinci maddesine nas dikkatlerini celbetmeyi vazife je” addeder, Işbu madde mucibince yüksek 4k ler tabilyeti ne olursa olsun aralar” da hâdis olacak bütün ihtilâf ve #£” laşamamazlıklarım ancak muslih vasıtalarla halli çaresine bakacaki Cihan efkârı umumiyesi, Çin * Japonyanın bu taahhüdatına risiğ etmelerini bekliyor. Hükümetin ümidin boşa çıkmıyacağma İtii tammr olup, misakm sair imza ede” leri gibi kendilerinin de başlı buluf dukları (taahhüdata riayet et müdrik bulunan her hükümetin, 8$ larında tahaddüs eden ihtilâf s8 han halli için ittihaz olunan ted leri tehlikeye sokacak hareketlerdi kemali dikkatle içtinap edeceklerdi" Derin hürmetlerimin o kabulü?” istirham ederim efendim Hz... Çin hükâmeti bu notaya verdiği cevapta Japonyanım bütün bu muf amaa meydan.okuyarak Çin sehif erini i Jığını, Çin hüküm tinin Akvam cemiyeti misakma ve dü ğer muahedelere sadık olduğunu bu sebeple mukabeleye geçmediği bildirmiştir. Japon hükümeti de cevabi notasi” da Mançuri demiryolunu ve Japot tebaasını Çin kıtaatmın o tecavüzü karşı müdafaa mecburiyetinde kaldi mı, muahedelere tamamen riayet kâr olduğunu ve ihtilâfların sulh y&ğ Niye halini arzu ettiğini bildirme? tedir. gale başlad yafette hariciye, dahiliye ve milli müdafaa vekillerimizle Moskova sefirimiz ve Sovyet sefiri hazıf bulundu. Akşam da Sovyet sefiri M. © Suriç tarafından sefarethanede bir ziyafet verildi ve Başvekilis il mizle hariciye vekilimiz, hariciye © erkânımız ve Sovyet sefareti er- © kânı hazır bulundular. Ziyafeti © müteakip bir de suvare tertip edildi. Ziyarelin dost memlekette uyandırdığı merak ve dikkat Moskova, 28 (A.A) — Bütün Sovyet Rusya efkârı umumiyesi | M. Litvinofun Türkiye seyahatini büyük bir dikkat ve merakla takip etmektedir. Gazeteler M. Litvinofa Türk hükümet ve mil* | leti tarafından gösterilen samimi sureti kabulü ehemmiyetle kay” dederek bu hususta mufassal malüâmat veriyorlar, Pravada gazetesi birinci sahi” fesinde şöyle bir başlık yapmış” tır, “ Sovyet - Türk dostluğu bir sulhu umuminin âmil ve unsuru” vinof şerefine.. Başvekilimiz tarafın-| dan bir ziyafet verildi! Ankara, 28 (Telefon) — Baş- vekil ismet Paşa Hazretleri bu- gün (dün) misafirimiz Rus hari- dur, Bu dostluk Türk-Rus teşriki | masai tarihinde fevkalâde ehem” miyetli ve şümullü bir vak'a teş” kil etmektedir. ,, (Son telgraf haberlerimizi” ciye komiseri M. Litvinof şere- | fine bir öğle zivafeti verdi. Zir devamı 6 mc sayıfamızdadır)