15 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

EY TE Gümrüklerde faaliyet -——— —. -Koliler hakkında yapılacak muamele dün bildirildi ti Gümrüklerdeki muamelenin İki ns maralı kararname ile birlikte tebliğ edilen İzahname o ve talimatnameye| tevfikan yapılmıya başlanması işler Üzerinde mahsus bir tesir göstermiş - tr. Muamele daha basit bir şekle girmiş ve bu suretle baş müdürlükte ki tescil bürosu önündeki izdihamın önü alınmıştır. Yeni kararname iptidai mevatla daha bir çok mevadr kontenjan harici bıraktığından müteakip aylarda it - hal edilecek bu maddelerin gümrük Idaresi tarafından alınmış olan be-' yannamelerin sahiplerine iadesine ve! mallarınm da çıkarılmasına başlan « mıştır, Birinci kararnamede kontenjana tâbi olan ve ikinc; kararname ile kon- #enjan harici brrakılari bazı maddeles| rin fiatlarında hasıl olan tereffu da bu kararnamenin tebliğile derhal za- fi olmuştur. Bu arada saçları zikre. debiliriz. İlk kararnamede kontenjas na tâbi olan saç fiatları otuz para ka-i dar yükselmişti. Fakat bu vaziyet i-i gerine gayrı tabii olan bu yükseliş düşmüştür. İki numaral: kararnamenin hariçle yapılan koli muamelesini de konten» Jana tâbi tutması yeni bir vaziyet ih- das etmiştir. Evvelki gün gümrük bas müdürlüğü kolilere de takyidat vasi zedildiğini paket postanesine tebliğ etmiş olduğundan dün paket posta - nesi koli muamelesi yapmamıştır. Haber aldığımıza göre, koli sahip- leri kararnamenin kânunusaniden iti- baren mer'iyet mevkiine o girecöğin » den bahisle bu ay içinde gelmiş olan kolilerin kontenjana tâbi tutulamıya-! cağından durdurulan koli muamelesi- nin devamı kakkında gümrük baş mü- dürlüğüne ve maliye teftiş heyeti reis si Adil beye müracaat o etmişlerdir. 'Tüccarın bu müracaat; derhal İktısat Vekâletine ve gümrükler umum mü » dürlüğüne bildirilmiş ve kolilerin rol gazı yapmanın çaresini bu- layorlar mış! Aldığımız mevsuk malümata öre Galtada Yaşua Babar ve Şürekâsi firmasile ticaret yapan bir müessesenin bu tarzda bir kaçakçılık yaptığı vazifedar ma- kamlara iki üç ay evvel ihbar edilmiştir. Bu müessesenin 930- 931 seneleri zarfında (2500-3000) ton gaz kaçırdığı iddia edilmek- tedir ki bu miktar gazın gümrük resmi (400,000) lirayı bulur. Bu miktara bir misli de ceza ilâve edilince Yaşun Babar ve Şüre- kâsı ticaretbanesinin (800,000) | lira vermesi lâzım gelmektedir. | Vaki olan ihbar üzerine tica- rethanenin defterlerinde tetkikat yapmak icabelmiş, bir Maliye tetkik memurile Istanbul güm- rük muavini Galatadaki tiçaret- haneye gitmişlerdir. Fakat tica- rethane sahipleri istenilen def- terleri çıkarmamışlar, “defterler kasadadır. Kasanın anahtarı da kâtibimizdedir. Rica ederiz ya- rma kadar müsaade ediniz,, de- mişlerdir. Bundan sonra defter- lerin tetkiki ertesi güne bırakıl. mıştır. Fakat ertesi günü aynı memurlar Yaşua Babar ticaret- hanesine gidince defterler gene meydana çıkarılmamış, bu defa “bu ticarethanenin asıl merkezi Viyanadadır. Defterlerimiz de oradadır.,, Tarzında bir cevap | verilmiştir. | Şayanı dikkattir ki aradan üç | ay geçtiği halde bu defterleri meydana çıkartmak imkânı bu- lunamamıştır! Tahkikat devam etmektedir. Te yapılması lâzım geleceğil cevabı as! Immıştır. Bu cevap alâkadarlara tebliğ edil! miştir. Binaenaleyh koliler hakkında ki - nunusaniye kadar hiç bir muamele yapılamryacak ve kânunusani konten- janına mahsuben memlekete ;thaline müsaade edilecektir. Ticaret odasının yeni meclisi dün seçildi Şehrimiz ticaret ve sanayi odası meclisi intihabı dün yapılmıştır. Ka| zananlarm isimleri şunlardır: Ihracatçılardan: Nemli zade Mi - tat, Gani, Hüseyin Sabri, Habip za- de Ziya, Furtun zade Murat, Rifat Kâmil, Alemdar zade Şeref, Sezai Ö- mer beyler; İhalâtçılardan: Hasan Necip, Hasan Vâfi, Hasan Rıza, Ka» ra Osman zade Suat, Abdülkerim, Sa- it Ömer, Mustafa Rıfkı beyler; mali müesseselerden: Muâmmer, (Ahsen beyler; sigortadan: Hamdi bey; de niz ticaretinden: Sadullah, Hamdi, Sadık zade Rıza beyler; sanayiden: Hacı Recep, Basmacı zade İzzet, Şe rif zade Süreyya, Hasan Halki, Meh- met Ali, Kara Mustafa zade Ahmet, Ahmet Bican, Halil Sezai beyler; de- niz sanaylinden Sırrı bey. Yunanistan üzünden ekmek yapmıya başlıyor Yunanistan hükümetinin dahilde fizüm sarfiyatmı arttırmak için bazı çarele düşündüğünü ve bu meyanda haftanm bir gününde Üzüm ekmeği yapılmasının tasavvur edildiğini; yaz- mıştık. Alman malümata göre ba hus susta totkikat yapan kömisyon Yapo-! runu hazırlamış ve akt olduğu, yere vermiştir. Komisyon raporunda ya- pılacak üzüm ekmeğinin her ekmek a- lana aldığı ekmeğin dörtte biri nisbes| tinde verilmesini tavsiye etmekte ve bu suretle yalnız Pire ve Atinada günde yirmi iki bin kilo kuru üzüm sarfedilmesinin temin edilebileceğini zikretmektedir, isterlin yükseliyor Bir haftadanberi şayanı kayt te mevvüçler gösteren ve mühim miktar. da düşen İngiliz lirası üç gündenberi tedricen yiükselmiye başlamıştır. Dün 729 kuruşta açılmış, 795 ku » ruşta kapanmıştır. dolar 47,660 de açılmış, 47,37 de kapanmıştır. Liret 919,06 da açılmış ve aynen kapanmış- tır. Mark 1,9908 te açılmış ve aynen kapanmıştır. İsviçre frangı da 24243 te açılmış ve aynen kapanmıştır. Kamhiyo borsasında dünkü mua - mele miktarı 3,700 Sterlin, 10,000 do- lar, 25 Mark ve 4,785,000 Fransız frangından ibarettir. Mandalina, iİmon, portakal İtalyadan fazla miktarda limon geldiği için limon fiatları çok düş - müştür. İyi limonların tanesi bir kü- ruşa satılmaktadır. Dörtyoldan da mühim miktarda portakal ve mandalina gelmiştir. Pi - yasaya fazla mal gelmesinden man - dalinaların adedi şki kuruşa, porta - kalların adedi de üç kuruşa (Okadar! düşmüştür. lik Hava Darülfünunu Londra gazeteleri şu melâmatı veri- yor Dünyada ilk hava darülfünunu Southampton da açılmış ve on dört muhtelif millete mensup ta- lebe burada çalışmıya başlamış- tır. Hava darülfünununâ intisap edenler sivil ve askeri tayyare- cilik dersleri alıyor ve nazari derslerle birlikte ameli tatbikat- da gösteriliyor: Darülfünunda her türlü tayya- re ile dersler verildikten başka tayyareciliğin bütün talimat ve nizamatı da öğretilmektedir. Bundan başka tayyarecilikle alâkadar alon bütün ilimler için Dahili Mükâfatlar Dağıldı Vitrin müsabakasın- da kazananlar madalya aldılar Ankara, 14 (A.A.) — Geçen seneki vitrin müsabakasına iş- tirak edenlere verilecek diploma ve madalyalar bugün saat Jl de Ankara ticaret odası salonunda B.M. Meclisi reisi ve Milli ikti- sat ve tasarruf o cemiyeti reisi Kâzım paşa Fiz. tarafından tev- zi edilmiştir. Vitrin müsabakası- na iştirak etmiş olan 37 firma- ya umumiyetle diplomalar veril- miş ve bu müsabakalarda tak- tir edilen 9 ticarethaneye ayrıca madalyalar da verilmiştir. Bu se- ne için tertip edilen yerli malı ve vitrin müsabakaları da baş- lamıştır. Juri heyeti bugün ma- gazaları gezmiştir. Perşembe gü- nü bir defa daha gezdikten son- ra kararını verecektir. Kaçakçılık Kanunu Meclis kanunu çıkarıp tatil yapacak Ankara, 14 (Vakıt) — Kaçak- çılığa karşı alınacak tedbirler dolayısile meclisin ayın sonuna kadar devam etmesi ihtimali kuvvetlenmektedir. Adliye encümeni kaçakçılar lâyibasında beş liradan fazla alı nan mal için satıcıyı müşteri ta- rafından istenilecek faturayı ver- mekle mükellef tutmaktadır. Kaçakçılık komisyonunda Ankara, 14 (Vakıt) — Kaçak- çılık komisyonu öğleden evvel saat onda toplandı, müzakere iki saat devam etti. Toplantıda ka- çakçılığın önüne ilmek Özre almacak tedbirler tetlik edildi. Katil kadın Asıldı Isparta, 14 — Olüm cezasına mahküm olan Fatma kadın, bu sabah Tuz pazarında asıldı. Ka- dın asılırken, kasaba halkı sehpa- nın etrafında kalabalık bir balka teşkil etmişti, Kastamonuda bir katil idam edildi Kastamonu, 14 (A.A) — Üç sene evvel boyacı Ibsan Ef. yi 27 yerinden yaralayıp boğazın- dan kesenKürt Hüseyin bakkın- daki idam hükmü bu sabah Nas- rullah köprüsü başında infaz edilmiştir Milli iktısat ve tasar- ruf cemiyetinin aptığı işler Anim 14 a ) — 1929 kânünuevvelinin 12 isinde teşek- kül eden milli iktisat ve tasarruf cemiyati, ogünden bugüne kadar 230 şube açmış, licari rehber bas- tirmış, Ankarada yerli malı ser- gisi açmış, bu serginin birincisi- ne 40, ikincisine 70 firma iştirak etmiştir. Bunlardan başka cemi- yet ziraat ve sanayi kongreleri akdettirmiş ve 40 kadar banka arasında anketler açarak tasar- ruf hesaplarının 927 de 12 mil- yon diğer 930 senesinde 31 mil- yona yükseldiğini tesbit etmiş ve muhtelif kitap ve mecmualar neşrederek halk arasında tasar- ve iktisat arzusunu uyandır- mıştır. kurslar açılmışlır. Burada layya- re makineciliği, pilotluk, uçmak nazariyeleri, hava kanunları, ah- vali civviye hakkında dersler ve- rilmektedir. Bu hava darülfünunu, büyük bir rağbetle karşılanmış bulunu- yor, Son Telgraflar Türk -- Yunan -- Bulga! ittifakı kabil değilmidir? Bir Sırp gazetesinin iddialar" | Atina, 13 ( Hususi ) — Bel grat'tan telgrafla (bildiriliyor: “ Politika, gazetesi “Türk — Yunan — Bulgar itilâh gayrı kabildir ,, seriâvhasile yazdığı bir makalede üç devlet arasında- ki münasebattan ve M, Muşa nofun Ankara seyahatinden bah- sederek diyor ki: “Biz küçük itilâfa bir muka- bele olmak üzere böyle bir iti- lâf aktedileceğini zannetmiyoruz. Zira Türkiye, Yunanistan ve Bul- garistan menaf'i arasında, küçük ititâfa dahil olanların menfaat- leri arasındaki © iştirak mevcut garistan ile Yunanistan arasın? mevcut zıddıyetlerin kaldı pök' kabil düğildir Bü ri ler, aralarındaki anlaşma ak mania teşkil eder. Türkiye, garların Trakyaya avdetleri” razı olmıyacağı gibi Yunanisiâ” da hiç bir zaman da Bulgarl”* Akdenizde bir mahreç veril” cektir: Diğer taraftan da yak müddeiyattan feragat edebi bir Bulgar kabinesi bul Zira Milliyetperverler tarafınd” devrilecektir. Binaenaleyh Türkif Yunanistan ve Bulgaristan — değildir. sında bir itilâf aktedileceği Bir taraftan Türkiye ile Bul- | berlerine ehemmiyet vermeni garistan ve diğer taraftan Bul- | lâzımdır., Bulgar başvekili nazırlar meclisif Ankara ziyareti hakkında izahat verd Sofya, 14 ( Hususi muhabirimiz telefonla bildiriyor ) — Nazırl#" meclisinin bu günkü içtimanda başvekil M. Muşanof Ankaf* seyabati hakkında arkadaşlarına izahat verdi. Içtimadan sonf# körüştüğüm nazırlar başvekilin izahatından ve Ankarada temaslârın neticesinden çok memnun olduklarını söylediler. ve Türk - Bulgar munasebatının inkişafı ve dostluğun kuvvetlenmEf için yapılması lâzım gelen her şeyin yapılacağını ilâve ettiler. Umumi af kanunu hazırlıyorlar Sofya, 14 ( Hususi muhabirimiz telefonla bildiriyor ) — N. meclisi bugünkü içtimamda affı umumi kanunu lâyihasını tetkik etmeğe başlamıştır. Lâyıhanın tetkikına yarın da devam edi cektir. Aldığım malümata göre affı umuminin daba şumullü umumi olması için lâyibada bazı tadılât yapılmaktadır. Lâyihar* hazırlar meclisinde tetkiki bittikten sonra meclise sevkedilecekti” Balkanlarda müthiş kar yağıyf Sofya, 14 (Hususi muhabirimiz telefonla yazıyor )—Memlek€ her tarafında şiddetli kar yağmiştir. Bir çok yerlerde karın irt 1,30 zu bulmustur. Karın fazlalığı şimendifer hatlarını kapa! oldüğundan yirmi dört saattenberi etraftan sofyaya tren miştir. Şimendifer yollarından başka telgraf ve telefon hatlar! bozulmuş ve muhabere imkânı kalmamıştır. Bugün top nazırlar meclisi bu vaziyeti de görüşmüş ve lâzım gelen tetbir alınması için kararlar almıştır. Belgrat, 14 (A.A) — Memleketin her tarafında yide bif dg soğuklar hüküm sürmektedir. Dün payitabtta sıfır altında derece kaydedilmiştir. Kosova mıntakasında karım irtifat metreyi geçmiştir. Arabaların münakalâtı munkati olmuştur. il Lostar havalisinde müthiş bir fırtına esmekte olup sü“ | kışlalarının damlarını veurmustur. Ermeniler Suriyeden çıkıyorlar Adana, 14 (A.A) — Beruttan bildirildiğine göre, 352 ermeni, Beruttan Hidiviye vapurile hare- ket etmişlerdir. Halepten de10,700 kişi Erme- Rahmi Beyin konferansı Ankara, 14 (A.A) — Mili 8 tısat ve tasarruf cemiyeti wi kâtibi Rahi B. dün akşam ogi yoda bir nutuk söylemiş, agi yetin yaptığı işlerden bal ve demiştir ki; mistana sidecektir Âh iktısat meclisi toplanıyor Ankara, 14 A.A) — Ali ikti sat meclisi yarın saat 15 te top- lanacaktır. İktisat meclisinin bu içtima devresinde ruznamesine mevzu teşkil eden meseleler şunladır: 1 — 1929 senesi tediye muva- zenesi, 2 — Türk limanları ve Türki- yede liman hizmetlerinin inkişa- fını temine matuf teklifler. 3 — Türk ibracat emtiasına müteallık nizamnamelerin tetkiki. Hudut komisyonu işe başlıyor Adana, 14 (A.A) — Irak, Su- riye hudutlarını tahdit için Ce- miyeti Akvamca intihap olunan tahdidi hudut komisyonu ay ba- şında işe başlıyacaktır. — Bundan iki sene evvel . malı, yabancı malı diye w gd sele yok gibiydi ve tasar " mek israftan kaçınmak gli lerle meşgul olmazdık. gi bugün bu mesele günün €9 bim meseleleri olmuştur- Rahmi B., bundan sonrâ sarruf lüzumundan ve milli bir zaruret oli bahsetmirtir. e Peştede tevkiıt ediinn kendisini astı Peşte, 14 (A A) — de meydana çıkarılan teşkilâtile alâkadar olmak tevkif edilmiş olan berer ma müfettişi ceneral o sabah aptesanede kendisi havlu ile su borusuna retile intihar elmiştir. yy Ayyy yg in Telgraf haberlerimiz adi kısmı 7 inci & AĞ K ie AE