15 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

15 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Irak başvekili bugün- lerde hususi surette- Ankaraya gelecektir. Vatandaşları ezmi -| yen yeni bazı vergiler ihdası düşünülüyor. AKŞAM Sene 14 — No: 4735 — Fiatı her yerde: 5 kuruş SALI — 15 kânunuevvel 1931 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Edirnedeki feyezan Kulelerde kalan askerler kayıklarla kurtarıldı Bulgaristan ve Sırbistanda müthiş kar fırtınaları var Feyezandan sonra kısmen sular içinden geçerek gelen tren ve bunun makinistleri Edirne 14 (Hususi) — Nehirler yataklarına girmişlerdir. (Fakat kenar mahallelerden su hâlâ çe- kilmemiştir. Insanca telefat olma- dığı zannedilmektedir. e Hayvan telefatının da az olduğu söyleni- yor. Bir kaç ev ve dıvar yıkılmıştır. Bazı depolarda zabireler su altında kalmıştır. Dün gece ve dün yağan karlar bugün çıkan güneşin tesi- riyle eriyor. Edirne valisi feyezan esnasında Keşanda idi. Hâlâ yol- ların bozuk olmasından gelememiş- tir.Uzunköprü yolu üzerinde Sazlı- dereköprüsü yıkılmış olduğundan (Devamı ikinci sahifede ) Komisyondan komisyona, komisyondan encümene.. Et meselesini halletmek için hâlâ bir adım Şehir meclisi tarafından intihap edilen komisyon yaptığı tetkikat neticesinde et pahalığına çare olmak üzere nark esasını kabul etmiş, Muhiddin beyin riyasetinde toplanan belediye oerkânından, baytarlardan mürekkep diğer bir komisyon da narkın yalnız en çok istihlâk edilen karaman ve sığır etlerine inhisar ettirilmesine karar vermiştir. Narkın miktarını tayin, daimi encümenin kararına bırakıldı. Şehir meclis, et pahalılığına çare bulmak için karar vereli bir aydan fazla zaman geçtiği halde Komisyondan komisyona, komis- yondan encümene havale edil- mekle hâlâ bir netice alınama- mıştır, Diğer taraftan, yalnız sığır ile karaman. etine nark konmasına karar verilmesi, yarım bir tedbir olarak telâkki ediliyor. Çünkü şehir meclisinde yalnız karaman ve sığır etlerinin farklardan şikâyet Dağlıç, pahalılığından edilmemişti. kıvırcık ve hattâ dana atılamadı etlerinin bile Istanbulun muhtelif semtlerinde çok büyük (o fark- larla satıldığı misallar gösterilerek izah edilmişti. Kıvırcık ve dağlıç etlerinin narktan istisna edilmesile şehir meclisinde şikâyet edilen bususa- ta bir çare bulunmamış demektir. Asıl pahalı satılan ve hatta bazı yerlerde doksan, yüz kuruş ara- sında müşteriye verilen, dağlıç ve kıvırcık etleridir. Daimi encümeni, henüz verilen kararı tekik etmemekle beraber, encümenden bazı) zevat bu yarım tedbir ile et pahalılığına çare bulunacağına kani değildir. Esasen, konacak narkın faideli bir netice vereceğine kani olmı- yanlar çoktur. Bunlar et pahalı- lığına yegâne çare olarak bele- olarak diyenin umuma mahsus | büyük kasap dükkânları açmasını ileri sürüyorlar. Bu itibar ile daimi encümenin , büsbütün ayrı bir karar vermesi muhtemeldir. YTL AVE Yeni vergiler Hükümet şubat içtima- ında teklifte bulunacak Ankara 14 (Hususi — Kaçakçılık meselesini tetkik eden komisyonun içtimaında mali işler için bir ecnebi mütehassıs celbini teklif eden- ler olmuştur. Fakat bu teklif taraftar kazanamamıştır. Yeni bütçe hazırlanırken ta- sarruftan ziyade yeni varidat temin edilmesine, vatandaş- ları ezmiyen mükellefiyetler ihdası esasının tercihen kabu- Jüne mecliste taraftar olanlar çoktur. Meclisin şubat içtimaında ) hükümetin bütçe ile yeni vergi lâyihalarını tevdi etme- sine intizar olunabilir. Irak başvekili Nuri paşa bugünlerde Ankaraya gelecek Ankara 14 (Hususi) — Irak Başvekili Nuri paşa bugünlerde Ankaraya gelecektir. Seyahat gayri resmi mahiyettedir. Bu sebeple merasim yapılmıyacaktır. Nuri paşa ile birlikte iki hukü- met arasında aktedilecek ticaret muabedesi (müzakeratını idare edecek olan murahhaslarında gel- mesi muhtemeldir. Kâzım paşa Hiz. de tetik > seyahatine çıkıyor Ankara 14 — Meclisin tatilinde B. M. Meclisi Reisi Kâzım paşa Hz. Adana ve Mersin civarında 10-15 günlük bir tetkik seyahati yapacaktır. 3 kişi dondu Ziganada kardan yollar kapandı Trabzon 14 (Hususi) — Zığana dağına fazla kar yağdığından yol kapanmıştır. O Münakale kızakla temin ediliyor. Polathanenin Maç- ka yaylasında soğuktan üç kişi donmuştur. Cesetler iki gün sonra bulunmuştur. o Trabzonda hava mutedildir. Irak - Suriye hudutu Adana 14 (A.A.) — Irak, Su- riye hudutlarını tahdit için cemi- yeti Akvamca intihap olunan tahdidi hudut komisyonu ay başında işe başlıyacaktır. 24, Mİ nar a PER Tasarruf haftasının bugün dör- meting yapılmıştır. Üsküdarda toplanan halk, bir kafile halinde Tıp fakültesinin önüne gelmiştir. Halkın bir kısmı fakülte binasına girerek salonları doldurmuştur. Metingde doktor Fahreddin Kerim ve tıp talebe cemiyeti reisi Hasan Hulüsi beyler birer nutuk söyle- mişlerdir. Dün gece de radyoda kadın birliği âzasından Nedime Muzaffer hanım tarafından bir konferans verilmiştir. Milli tasarruf cemiyeti âzasın- dan Daniş bey dün gazetecilere: — Bu seneki tasarruf haftası geçen seneye nazaren daha canlıdır. Milli o mamulâtımızı (tanıttırmak için bir çok mağazalar fiatler üze- rinde tenzilât yapmışlardır. Bazı- ları mallarını maliyet fiatine sat- maktadırlar. Bu sene İstanbul cihetinde (vitrin omüsabakasına iştirak edenler yüzde elli fazladır. Demiştir. Tasarruf haftası dolayı- sile dün Istanbul kız orta mek- tebinde bir müsamere verilmiştir. Bundan başka Kandilli kız lisesinde bir müsamere verilmiştir . Kadıköy erkek orta mektebinde nutuklar söylenmiştir. Ayrıca ta- lebe arasında bir müsabaka ya- Dördüncü gün... Mekteplerde müsamere, radyoda konferans verildi 20 bin talebe arasında bir yazı müsabakası yapılacak Yerli mal ile süslenmiş bir vitrin pılmıştır. Bu müsabakanın gayesi düncü günüdür. Dün Üsküdarda | tasarrufu yazı ile en iyi anlatan Halk fırkasının teşebbüsü ile bir | talebeyi seçmekti. Yazı müsaba- kasına Istanbuldan 20 bin talebe iştirak etmiştir. Birinci gelen ilk mektep talebesine 5, Orta mekt.p talebesine 10, lise talebesine 15 lira nakti mükâfat verilecektir. Ankara 14 — Milli Iktisat ve tasarruf cemiyeti umumi kâtibi Rahmi bey dün radyoda verdiği konferansta: “Bütün dünyada fabrikalar kapanırken Türkiyemizde bütün fabrikalar işliyor ve yerine yeni- leri açılıyor. Daha bir çokları açılacaktır da.. Yerli mal davası Edirneden Karsa kadar bütün milleti çalkalayan bir fırtına gibi esmektedir. Fakat itiraf etmeli ki daha bir, çok vatandaşların ruhunda yerli mal kullanılmasını bir iman haline getirmek lâzımdır. Türkiye dünya buhranı içinde en mesut olabile- cek memlekettir. Tasarruf etme- liyiz, her gün biraz daha para ayırmamız lâzımdır.,, Trabzon 14 (Hususi) — Burada tasarruf o haftası nisbeten sessiz geçiyor. Yalnız gençler arasında yerli mallara rağbet uyandırmak için çalışılıyor. —— VA HUN TA