15 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

MN A ŞAŞMA N O a 15 Kânunuevvel 1931 “AKŞAMDAN AKŞAMA Kaçakçılar ve kutular Tütün inhisar idaresinde :“ Ka- çakçılıkla mücadele için ne yapa- am, ne yapalım? ,, diye düşüne düşüne şu bükme gelmişler ve teklifi ileri sürmüşler : — Muhafaza teşkilâtının kad- rosunu arttıralım | Geçen gün, başmuharririmiz, makalesinde ne güzel izah edi- yordu: Şayet muhafaza teşkilâtını kuvvetlendirmek sayesinde kaçak- çılığın izalesi mümkün olsaydı. Amerikada bir damla içki kal- maması icap ederdi. Halbuki, Amerika'da da her yerdekine yakın müskirat kullanılmaktadır. Demek ki, “ kaçakçılıkla mü- cadele için, muhafaza cihazının kuvvetlendirilmesi lâzımdır! ,, fikri müthiş bir tedbir) sayılamaz. Bilâkis, kolcuların adedi çoğalınca, inhisar idaresinin masrafı arta- caktır. Bu masrafı, cıgara paket- lerinin satışından çıkarmak istiye- cektir. Böylelikle, kaçakçılık daha genişliyebilecektir. Zira, aynı cins tütün, inhisarınsa daha pek pahalı, kaçaksa daha pek uzuz. Bizim kanaatimizce, kaçakçı- lıkla bambaşka tarzda mücadele edilmelidir. Bu tarz, tütün paket- lerinin daha uzuza maledilmesile mümkündür. Faraza, en âdi cigara ve tütünleri bile mukavva paketlere koyuyorlar. Hem de ne zevksiz. paketlere ... (Halbuki fantazi ingiliz cıgaraları bile kâğıda sarılıdır. Sonra, teneke kutularda satılan lüks cıgaralar büsbütün israf ender israftır. Mukavvalar da teneke kutular da Avrupa'dan idhal edilmektedir. Avrupa'ya cıgara satıyoruz diye iftihar eden inhisar idaresine hatırlatmak isteriz ki, ihraç etti- ğimiz cıgaralara kıyasla ithal et- tiğimiz mukavva ve teneke kutu- ların bedelleri - denk gelmekten muvazene temin etmekten çok uzaktır. Bu da, hükümetin son tedbirlerine uymıyor. Tütün kaçakçılığile mücadele etmenin en esaslı çaresi, tütünü ucuza mal etmektir. Kaçak malla âdeta rakabet ederek onu böyle- likle glt etmektir. Beher paketten nisbeten az kazanmak, fakat, çok satişla bunu gereği gibi telâfi etmekti: a bakıci müessesesi Zengin hastaların, zengin ama- lar ile ihtiyarların ve çocukların yanında, daima onları eğlendire- cek, üzerlerine nezaret edecek adamlar bulunur. Bu vazifeyi ekseriyetle dame de compagnie denilen kadınlar görürler ve bu- nun içinde külliyetli para alırlar. New Yorkta bu kabil insan- lar için matlup evasafı haiz has- tabakıcı tedarik etmek üzere büyük bir müessese -açılmıştır. Müesseseye tahriren veyahut tele- fonla müracaat edilerek istenilen kadın veya erkeğin hanği evsafı haiz bulunması lâzım gelidiği bildirilince derhar aranılan tarzda biri gönderilir. — Usta başı — Eh Amca Bey, artık bir diyeceğin yok ya... Adada elektrik Sokaklara yeni lambalar konacak Büyükadada sokak ve meydan- lara konan 60 elektrik lamba- sının ihtiyaca tamamile kifayet etmediği anlaşılmıştır . Bundan başka bazı lambaların mevkileri de muvafık görülmemiştir. Bu vaziyet karşısında masrafı belediyeye ait olmak üzere mev- cutlarına ilâveten daha 30 lamba konacak, evvelce konan lambalar- dan bir kısmının yerleri değiştiri- lecek ve tenvir edeceği sahayı daha geniş olan yerlerde 200 mumluk lambalar yerine 500 mumluk lambalar konacaktır. Florya - Kalitarya yolu İdarei hususiye tarafından yapıl makta olan Topkapı - Çekmece yolu yakında bitecektir. Florya ile Kalitarya arasındaki yolunda, uzun senelerdenberi bozuk bir halde olduğu için, yapılması zaruri bir şekil almıştır. Ancak köy kanunu mucibince her köye uzanan başlıca yolların mahalli teşkilât tarafında yapıla- cağından Florya - Kalitarya yolu Kalitarya köylüleri (o tarafından yapılacak, inşaata vilâyet mühen- disleri nezaret edeceklerdir. Konserveler Meyva konservelerinin himayesi lâzımdır Istatistiklere (Ogöre bir sene içinde (o memleketimize 56 bin liralık meyva konservası girmiştir. Diğer taraftan alınan haberlere göre Bursada bir meyva konserve fabrikası işsizlikten kapamak teh- likesi geçirmiştir. Ecnebi meyva konserveleri en ziyade büyük şehirlerde ve mah- dut bir zümre tarafından satılır. Bilhassa Beyoğlundaki lokantalarda Kaliforniya meyva konserveleri kul- larılmaktadır. Bu lokantaların hiç birinde Bursa, Edirnedeki fabri- kalarımızın meyva konserveleri yoktur. Lokantacılarımızın yerli meyva konservelerine rağbet et- meleri lâzımdır. Bunu temin için bazı tedbirler alınacaktır. Kendir tohumu aranıyor Ihracat ofisinc gelen haberlere göre Alman piyasasında kendir tohumuna karşı fazla talep vardır. Kepek fiatleri son günlerde düş- kün gidiyor. Ekmek fiatı Istanbul Belediyesinden: Kânu- nuevvelin on altıncı Çarşamba gününden itibaren ekmek yedi kuruş on para ve francala on iki kuruştur. Avrupa'nınki ipekli dokuyoruz... gibi KA ATOUŞ IV SCALE ET i | Seyrüsefer Eskisi gibi bir elden idare düşünülüyor Vilâyetle belediye birleştikten sonra zabitai belediye polis mü- dürlüğüne raptedilmiş, (o zabıtai belediyenin idaresi için altıncı şu- be ünvanile bir müdürlük daha teşkil edilmişti. Ancak alıtıncı şube, zabıtai belediye vazifesini umumi surette idare etmekle beraber, memurları kaymakamların emrinde olarak merkezlere dağıtmışlardı. Bu memurlar arasında seyrüse- fer memurları da vardır. Halbuki evvelce seyrüsefer teşkilâtı, ayrı bir surette idare edilmekte idi. Seyrüsefer memurlarının polis merkezlerine dağıtılmasının mah- zurlu olduğu şimdiye kadar yapı- lan tecrübelerle anlaşılmıştır. ? Bu sebeple seyrüsefer muame- lâtının bir elden idare ve altıncı şubeye bağlı bir memurluk ihdasi düşünülmektedir. Sokakların tenviri Beyoğlu, Cihangir ve Üsküdarda bazı sokaklar yeniden yapılacak Bu sene belediye bütçesine konan yol tahsisatından 120 bin lira arttığı için yeniden bazı sokak ve caddelerin yapılacağını yazmış- tık. Verilen karara göre Beyoğ- lunda Şişhane: ile Kuledibi arasın- daki yol ile Nişantaşında Ahmet bey sokağı, Üsküdar ve Cihan- girde bazı sokaklar yapılacaktır. Bunların keşif plânları ve müna- kasa şartları hazırlanmaktadır. Bu sokaklardan bazılarına, evel- ce ihale edilmiş sokaklardan artan taşlar döşenecek, bu suretle mas- rafta bir az tasarruf yapılacaktır. Ticaret odasında intihap Ticaret odası meclisi intihaba- tına yakında başlanacağını yaz- mıştık. Yeni meclise fazla olarak bir kaç sanayi erbabi daha gire- cektir. Sanayi birliği namzet listesinin tanziminde bu |ciheti temin etmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi Bemelix 1400 kuruş (o 7700 kuruş SArLIK 750 >» 4 > SArLı: 400 >» 80 > wap Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır, Saban 5 — Kasım: 38 S. İmsk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 1249 237 728 948 1? o 159 Va, 5,31 718 12,9 14,29 16,41 18,20 Avrupa'nınki şa ki yapıyoruz... gibi ie çorap yapıyoruz... Sarıyer limanı Balıkçılar odun kayıklarından şikâyetçi Sarıyer limanına odun yüklü kayıklar, yelken gemileri dolmuş- tur. Balıkçılar, limanın başka kayıklarla dolmasından şikâyet ediyorlar. - Balıkçıların “-iddiasma göre Sarıyer (limâni balıkçı Tima- nıdır, vaktile balıkçıların parasile yapılmıştır. Bunlar balık mevsiminde balık- çılara ait olan bu limanın odun kayıkları tarafından işgal edilmesini protesto ( ediyorlar. ( Balıkçılar cemiyeti bu mesele hakkında,deniz ticaret müdüriyeti nezdinde teşeb- büsatta bulunmuştur. Balıkçılar cemiyeti Sarıyer lima- nının tahliye edilmesini ileri sür- müştür. Aldığımız malümata göre deniz ticareti müdüriyeti Balıkçı- lar cemiyetinin bu talebini kabul etmemiştir. Deniz ticareti müdüriyeti Sarı- yer limanının balıkçılara ait oldu- ğuna dair elde bir vesika olma- dığını, Sariyer limanının her nevi merakibe açık olduğunu, balıkçı- lar cemiyetine bildirmiştir. Balıkçılar cemiyeti iktisat ve- kâletine müracaat edecektir. Uskumru akını Dün balıkhaneye 27 sandık uskumru geldi Uskumru yeniden bollaşmıştır. Dün Balıkhaneye Buğaziçinin muh- telif yerlerinden27kayık gelmiştir. Geçen günkü uskumru bollu- ğunda yalnız Haliçte 25000 liralık uskumru tutulmuştur. Uskumru perakende olarak 30 kuruşa satılıyor. Beş senelik mesai programı Şehir meclisi geçen şubat içtima devresinde belediyenin beş senelik mesai programını hazırlamıştı. Aynı surette idarei hususiyenin de 5 senelik mesai proğramının tanzimi Olâzım geldiğinden buj proğramın hazırlığına başlanmıştır. Bu proğram önümüzdeki şubat devresinde şehir meclisince mü- zakere ve tastik edilecektir. Meccanen lisan dersleri Cağaloğlunda halk evinde verilmekte olan lisan dersleri saatleri aşağıda yazılıdır : Herkes müracaatla kaydolunabilir. Fransızca : Cumartesi, salı 18,19 Italyanca: Cumartesi, pazartesi 18, 19 Italyanca: Salı, Perşembe 18, 19 Almanca: Pazartesi, Perşemde, 18,20 Türkçe : Pazar, çarşamba 17,18 Avrupa'nınki oOgibi ipek Va EN Oyuncaklar Tasarruf haftası dolayisile mec- lis reisi Kâzım paşa bir nutuk söyledi. Meclis reisinin sözleri arasında bir şeynazarı dikkatimi cebetti ... Fransaya hariçten ecnebi oyun- cakları giriyormuş. Ve bunun için için fransız oyuncakları buhran geçiriyormuş.. Gazeteler buna ateş püsküriyorlarmış. Kâzım paşanın nutkundaki bir çok mühim noktalar arasında benim de bu nazarı dikkatimi “fazla celbetti.- Aklıma bizim Za- vallı oyuncakçılığımız geldi. Eyip oyuncakçılığı ... Bu sabah Beyoğlundan geçer- ken baktım.. Bütün camekânlar Avrupa oyuncaklarile tıklım tıklım dolu.. Noel hazırlıkları, noel he- diyeleri... Raylar üzerinde koşan şimendöferler, büyük tüylü, boz ayıları,kırmızı elbiseli beyaz pamuk sakallı, siyah rugan iskarpinli kü- çük Noel babaları... Garip garip şekilde,lüks otomobiller. Gözlerim camekânlarda boş yere bir Eyip oyuncağı, aynalı, kırmızı boyalı bir tahta araba, kırmızı kâğıttan yapılmış tekerlekli zarif şemsiye- leri aradı ve bittabi bulamadı... Oyuncağa - hiç ihtiyaçla alâkası olmıyan bir şeye - verdiğimiz etek dolusu paralara pek o kadar yanmıyoruz.. Sene başı Çocukla- rının önlerini bin bir çeşit Avrupa oyuncaklarile dolduran anaların, babaların yavrularına verdikleri terbiyeye yanıyorum. Bir taraftan: — Yerli mal kullan.. Lüksten kaçın.. Israf etmel..-Diye bağırı- yoruz.. Öbür tarafatan da çucu- ğun eline Nev York tarmvayla- 'rının küçük bir modeli olan bir oyuncak, küçük fakat en lüks modelde bir otomobil veriyoruz. Küçükte daha beş altı yaşında iken lükse, lüks otomobile bir heves uyandırmağa çalışıyoruz. Çocuk oynadığı tramvayı İstan- bul tramvaylarına benzetemiyor sonra: — Baba bu nasıl tramvay?. — Oğlum o Amerika tramvayı.., Çocuğun küçük başı içinde bir şimşek: oYaaa demek bu oyuncak Amerika denilen o meç- hul yerden geliyormuş... Çoçuğa ne güzel terbiye verişl.. Bir de “ yerli mal kullanmağı bir nevi ahlak meselesi telakki edelim! ,, diyoruz.. Hikmet Feridun aaa 74 bin defter kâğıt Kilis civarında kaçakcılarla bir müsademe oldu Kiliste (o kaçakçılarla ogümrük memurları arasında bir müsade- me olmuştur. Müsademe neticesin- de yakalanan kaçakçıların üstünde 75,000 küsür defter sığara kâğıdı tutulmuştur . A.B. — Âlâaaa, güzel amma iki gözüm efendim, Avrupa'nınki gibi reklâm yapamıyorsunuz!...