15 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

Brüksel konferansı Yumurta ihracı için nizamname Yumurtaların damgalan- ması kabul iediliyor Brükselde toplanan beynelmilel yumurta konferansı işini bitirmiştir. Konfransa Almanya, : Belçika, Ispanya, Fransa, Yunanistan, Italya, Felemenk, Estonya, Fen- landiya, Norveç, Isviçre, hükü- metleri iştirak etmiştir. Gelen haberlere göre yumurta konferansında yumurta ihracatının bir usule raptına karar verilmiştir. Yumurta ibraç eden memleketler yumurtaların üzerine taze veya konserve olduğuna dair bir damga vuracaklardır. Bu suretle damgalanmıyan yu- murtalar, /koriferansa iştirak etmi- yen memleketler tarafından kabul edilmiyecektir. Ibracat ofisi de yumurta ihra- catı için:bir nizamname hazırlıyor. Nizamnamenin Brüksel:konfer ansı muharreratına uygun olması “lâ- zımdır. Halbuki .henüz ihracat ofisinde beynelmill Brüksel “konfransına ait malümat yoktur. Gümrüklerde.. Müfettişler İzmir gümrü- günü teftiş ediyorlar Izmir 14 — Buraya gelen mı- lümata nazaran “bütün gümrük- lerde teftiş “ve tetkikat başla- mıştır. Maliye vekâleti nakit işleri müdürü Sırrı beyle üç maliye müfettişi şehrimize gelmiştir. Sırrı bey ile maliye müfettişlerinin itha- lâtı tahdit kararnamesinin tatbiki münasebetile kambiyo vaziyeti ve fiatlerin “tezayüdü meseleleri üzerinde -tetkikat -yapacakları, ve gümrükte meşgul olacakları söy- lenmektedir. Ayni zamanda bazı müessese- leride “teftiş edeceklerdir. Bu hususta kati malümat alınamamış- tır, teftiş hakkında ketum davra- nılmaktadır. Jtalyada kumar Roma 13 — Jtalyaya seyyah celbi iiçin kumara kanunen mü- .saade edilmesi ve kumar gazino- ları tesisi hakkında mebusan mec- * lisine bir lâyiha verilmişti. Buhran devrinde münasip olmadığı mü- talâasile lâyiha reddedilmiştir. haki Almanyada modern Zeytinciliğimiz Zeytinlefimizin islahi için birler “alınıyor Kilis, 14 — iktisat vekaleti zöytinciliğimize azami : derecede ehemmiyet vermektedir. Memle- “ketteki zeytin cinsinin islahı için fevkalade - çalışilmaktadır. Kilis ve Nizip'te yetişen zeytin- ler yabani ve gayet ufak olduğun- dan Mudanya ve 'havalisinden kalem -celbedilerek zeytinlerimizin aşılanmasına karar verilmiştir. Kiliste çekirğe we “fareye karşı mücadele Kilis 13, — Burada tarla ve alelumum şehir faresi çoğalmıştır. Fareye ve çekirgeye karşı sıkı bir mücadele açılmıştır. Mücadeleye kemali faaliyetle devam edilmek- tedir. Çekirğenin birinci hafriyatı bitmiştir. Ikinci 'hafriyatı da bir aya kadar ikmal edilecektir. İzmir ayakkabıcıları Altı lâstik ayakkabıların ithali menedildi kmir, 14 — izmir Ayakkabı- cılar birliği geçenlerde başvekâ- lete telgrafla müracaat ederek lâstik ayakkaplarının memlekete ithalinin menedilmesini istemiş- lerdi. Ayakkabıcılar birliğinden verilen malümata nazaran İzmir mebusu Rahmi bey birliğe çek- tiği bir; telgrafta lâstik ayakkap- Jarının memlekete men'i ithaline karar verildiğini tebşir etmiştir. Denizli ve Nazillide Ayakkabı- cılar birlikleri teşekkül etmiştir. Teşekkül eden birlikler Avru- padan ayakkabı ithalâtının tama- men ialeyhindedirler. Yerli mal Irmirde gençler bu isimde bir temsil veriyor Izmir 14 — Önümüzdeki Per- şembe günü Babribaba'da Halk evinde verilecek Tasarruf ve yerli mal müsameresinden sonra Cuma günü akşamı Asansörde Gençler birliği binasında bir müsamere ver Jecektir. Bu müsamere için Birlik ve-sabık heveskâran tiyatro cemiyeti .reisi Sami'bey tarafından (Yerli .mal ) isminde :bir komedi hazırlanmıştır. Bu komedi için gençler Birliği sahnesinde Yerli mal satan üç tane dükkân hazırlanmaktadır. Tasarruf (o baftasında Gençler birliğinin bu müsamereyi vermesi inşaat çok ilerlemiştir. çok yerindedir. n tarzda klise ği yat kli > km” veriyle. 12101. Ağ, i çi i Hattâ kliseler bile bu tarzda yapılmaktadır. Yukarı Dürrenberg şehrinde yapılan mo- dern üslupta bir bir klise görülüyor. Bunun diğer kliselerden çok farklı olduğu ilk bakışta anlaşılıyor. | GÜNÜN HABERLERİ | Hindistanda İngiliz eşyasına boykot kararı Hintliler yeni bir harbe Kazirlanıyorlar Londra 13 — Hindistanın Bin: gale eyaletinin milli fırka kon- gresi İngiltere aleyhine şiddetli bir karar sureti kabul etmiştir. Bu kararda İngiliz seşyasına Ingiliz bankalarına Ingiliz sigorta kumpanyalarına (İngiliz (o vapur kumpanyalarına, ve İngilizlerle alâkası olan her hangi müessese- ve alelumum ecnebi elbisesine karşı şiddetle boykot yapılması talep edilmiştir. Karar (o suretinde Hindistana yapılan haksızlıkların tamiri ve Hint istiklâlinin temini için tek- rar itaatsızlık hareketine geçik mesinin zamanı geldiği de kay- dolünmuştur. Konferans (o halkı çâlişmağa “hazır bulunmağa davet etiniştir. Konferans gayet heye- canlı olmuştur. Boykotun şimdi- lik tatbik vesaiti propaganda ve mağazalar önünde nöbet bekle- mektir. Konferansta müskirat ve mükeyyifatın odabi menedilmesi kararlaştırılmıştır. Ihracat eşyası Berlin türk ticaret oda- sının. bir raporu Berlin türk ticaret odası ihra- cat maddelerimiz hakkında alâ- kadar dairelere bir rapor gönder- miştir. Bu rapor şu suretle hülâ- sa edilebilir; Arpa: Muamelât azdır. Bu gürlerde Berlinde (oarpa için yeni bir ithalât usülü karalaş- tırılacaktır. Vaktı hazırda henüz müzakeratın neticesi malum de- gildir. Mısır: Bir hayli muamele ol- muştur. Fiyatlar 3,35 Florin'e indikten .sonra 3,35e çıkmıştır. Hamburg :mısır üzerinden tekli- fat beklemektedir. Darı: Darının alman piyasasın- daki kıymeti mısır inhisarının mısır için tayin edeceği fiyata bağlıdır. Elyevm atideki fiyatlar tesbit edilmi: > Suriye, Filistin,.... 6,60 Florin inan... . . . 195:Dolar Mısır darısı ( Millets ):'9/, 4 mahsul 5,10 Florin “üzerinden muamele görmüşken son gün 4,90 Florin'e teklif edilmiştir. 'Burçak: Hazır malların fiatleri gevşek olup 7,50 - 7,75 Florin arasındadır. Derhal tahmil edile- cek partiler için satıcılar 8 Flo- rin talep eylemektedirler. Rusya ve komşuları 'Rusya, ademi tecauüz Varşova, 13 (A.A.) — Tallin'- den bildirildiğine göre 'Estonia siyasi mâhafili Sovyetlerle bir ademi “tecavüz .misakı için müza- 'keratta bulunmak imkânını derpiş eylemektedir. Sovyet hükümetinin buna mu- vafakat etmiş olduğu söylenmek- tedir. Müzakerat, M. Potek tara- fından geçen ağustos ayında Sovyet (o hariciye (okomiserliğine tevdi edilmiş olan Leh - Sovyet projesinin esas teşkil edeceği söyleniyor. Diğer taraftan Sovyet Rusya ile Fenlandiya arasında buna mümasil müzakerata girişilmiş olduğu istihbar kılınmıştır. ———— AKŞAM"ın tefrikası: No 65 A rr İİ Sahife 5 15 Kânunuevwel 1931 — - mz KIVIRCIK PAŞA Büyük Milli Roman Bu.da başka 'bir dağıderun idi. Alem zehir desin, zıkkım desin, ne derse desin, kırk yıllık bir dert ortağına veda-edilmiş demekti. Paşa,“bazen yesinden çıldıracak gibi oluyor, her şeyi göze almağa niyet ediyor o zaman da Şehri araya giriyordu: — Mukaddematı kerih görülen bazı hususun avakıbı (hayırdır. Binaenalâzalik Obir (o müddetçik daha intizar evlâdır. Bu meşrubu menhus anamızın ak sütü değil al Sabır buyurunuz. O arife akşamından beri abdi ahkar da bir katra ağzıma koymadım. laşallah yakında acısını çıkarırız | Şehri'nin bu yoldaki sözlerile paşa büsbütün alıklaşıyor, ne yapacağını, neye karar vereceğini şaşırıyor : — Haydi Şehri'ciğim, durma, çabuk git; gene bir kıtır atl diye Çeşmicellâd'a koşturuyordu. Şehri, Beşiktaş'taki evde rakı- sını atıp keyfini kurarken biçare paşa süklüm püklüm, haremdeki daracık odaya giriyor, olduğu gibi yer yatağının üzerine serilikalı- “yordu. * . 'Bir gece gene böyle, yatağın üzerine uzandığı gibi serili kalmış, sabah olunca başını kaldırama- mıştı. Bütün mafsalleri sanki kıyım kıyım kıyılıyor, belini büke- miyor, şakakları (çatlayacakmış gibi atıyordu. Gecenin ayazı ilik- lerine işlemiş, boğazı şişmiş, ateşi vardı. Koridorda bir ayak sesi duydu; “ yahul ,, diye seslendi. Kaç gündür “ yahul , su bile işidilmez olmuştu. Dilber, hanım efendinin odasına koştu; Paşa efendinin seslendiğini haber verdi. Hanım efendi maiyetini etrafına almış, önüne aynalı bakıcıdan gelen çamaşır bohçasını koymuş, Paşanın belindeki yün kuşağın yerine okunmuşunun nasıl tebdil edileceğini müzakere ile mesguldü. — Sürpik Duduyu gönder; bakalım ne isteyormuş? Diyerek Dilberi savdı. Sürpik Dudu, paşanın odasından telâşla geldi. — Paşa efendi hastadır; hem kıyak hastaya benzior! dedi. Hanım efendi işile meşguldü: — Aman dudu, durup durur- ken sen de gök yüzünden top atma'l diyor, dudu beyecanlı heyecanlı anlatıyordu : —'Fırın gibi yanooor. Suratına tutki kızıl yabut kızamık illeti. Kıvrana 'kıvrana öksürüşüne ba- karsan satlıcana benzor. Dudak- Jarı patlıcan ,gibi mos mor; dili ciğer gibi kıp kırmızı. Ağzından | içeri girmeor. Bana .kalırsa dok- torluktur. Hürmüz hanım cevap verdi : — Ayol havalara bâksara! "Nezle zaten salgın; bir az kendini üşütmüştür. Bir ıhlamur içiversin bir şeyciği kalmaz. Hanım efendinin canı sıkılmış, söyleniyordu : — Kardeş, ıhlamur, mıhlamur gürültüsü çıkarma. İçine bir kaşik da konyak koyayım diyecek, şartı “bozulacak! Ha sahi, yemini de var. O yalanciktan soğuk aldı diye yemine mi uğrayacağız? Hüsnücemal hanım: — Benim de boğazım, göğsüm çayır çayır yanıyor. Nezle hepi- | mizdel diyerek göğsünü gösteri- | yor, Hürmüz hanım da karışarak: — Ya bana ne diyeceksin? ayakta dolaşıyorum amma halim harapl diye başını tutuyordu. Hanımefendi Sürpiğe hitap etti: || — Hiç bana gelme; Büyük sözüme tövbe yerimden kımılda- Müellifi: Sermet Muhtar mam; kim bakacaksa baksın! Evde bu kadar adam var! “Hürmüz hanım : — Konağın icinde deli güllâ- bisi gibi dürt dört tarafa bu müslümanmı koşacak? Evinde mecal kaldımı? Sözlerile etek- lerini toplayor , kaşlarile işaret | ederek: — Ben gidip bir defa yokla- yım mı? Demek istiyordu. 58 — Sen şimdi yanımızdan ayrıl- ma; Sürpik Dudu cevabile Hürmüzü sa: Sürpiğe emri verdi: — Haydi Duducuğum iş sana düştü. bir az bulun. Kolonya, molonya isterse sakın verme, yok de malüm a, bazen onu da içki niyetine kullanıyor. Başına gül sirkesi falan korsun. Bir şeyciği © yoktur a, onunkisi nazl Süzpik Dudu paşa efendinin © yanına, hanımefendi ile tevzbii öğle yemeğine gitmek için odadan çıkarlarken mabeyin kapısının üst üste, acele acele vurulduğu du- yuldu. Kapıyı Ismail ağa vuruyor, sa- rayıhümayundan Maheyinci Kâşit bey efendinin teşrif ettikini haber veriyordu. Bunu duyar duymaz hanım efendi gerisin geri odasına koştu. Misafirin küçük odaya alınamaya- cağını, paşanın buraya getirilme- sini söyleyor, telâşlı telâşlı odayı toplatıyor, Sürpik duduya da tali- matı veriyordu: — lçeriki maskara odaya böyle misafir alınırmı hiç? Adamı tefe | koyarda çalarlar., O yatağın ha- lini görecek olursa vallahi yüre- ğime iner. Deli arlanmaz, soyu arlanır derler; haydi koş koltuğuna mı gireceksin, elinden mi tuta- caksın, şu adamı buraya getir; karyolaya yatır.. (Çabuk çarşafı, yastık yüzlerini de değiştirin; canfes yorganı koyun. Ne yapa- caksanız çabuk yapın, benim oğra- şacak takatım yok! (Devamı var) ROMATİZMA İÇİN ANİ VE MÜESSİR DEVA Romatizmadan mütevellit ağrı ve sızılara (SLOANS) dan başka müessir deva yoktur. SLOANS dahile nü- fuz ve oynâk ve ağrıyan adalâtı tahrik ve -sancıyı teskin eder. Romatizma, ku- Tunç siyatik ve bel ağrıları için SLOANS kullanınız. Sloams Linimenti — Ağrıları Keser iRTiHAL Nazır oğlu Ekrem Hamdi Bey refikası Müzeyyen Hanım vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat onbirde Şi iebuhyan apartımanı karşısında Küçük bahçe sokağında Inumerolu hanesinden kaldırılarak "Teşvikiye camiinde cenaze nemazı kılındıktan sonra (o Dolmabahçe Rıhtamında hazır bulunan istimpot ile Anadoluhisarı'nda ailesi mak beresine defnedilecektir. İşbu ilâ nın âile dostlarınca davetiye ma kamında kabul buyurulması rica olunur. gitsin, ne yapılacaksa o yapsın, uğraşsın! * sonra Şu adamın yanına giç o