15 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Edirne feyezanı (Baş tarafı birinci 'sahifede ) münakalât Kırklareli yolu üzerin- den yapılmaktadır. Üç gündür posta gelmemiş trenler Kırklar eline kadar gelmişler ve orada kalmışlardır. Acele işi olanlar otomobille ve bin müşkilât ile Edirne'ye gelmişlerdir. Fakat bugün saat on beşte Yunanistanda Kum çiflik civa- rında aktarma yapmak - suretile bir tren gelmiştir. Maraş köprüsü üzerinden muvakkat olarak yapı- lan seri tamirattan sonra trenin geçmesi temin edilmiştir. Bu suretle yalnız bir aktarma olacak- tır ve İstanbula tren gidebile- cektir. Kulelerde okalan askerlerden malümat alınmış ve kendileri ka- yıklarla kurtarılmışlardır. Suyun çabuk çekilmesi daha büyük fe- lâketlerin önüne geçmiştir. Evvelce de tahmin etmiş oldu- ğum üzere suyun bu kadar çabuk kabarmasına sebep nehirlerin kumlarla dolu olmasıdır. Bu su- ların hücumu bir kaç kere daha tekerrür ederse nehrin mecrası bile değişebilir. 15 gündenberi Edirnede nehirler hakkında su mühendisleri tarafından tetkikat yapılmakta idi. Inşallah artık bu feyezanların önüne geçmek için bir çare bulunur. Edirne, 15 (Hususi) — Şimen- difer battı tamir edildiğinden Avrupa trenleri aktarmasız işli- yor. Yalnız Karağaç ile Edirne şehir istasyonu arasındaki kısım- da bozukluk vardır. Bunun da tamirine çalışılmaktadır. Şimdilik Edirne (o yolcuları OKaraağaçtan trene biniyorlar. Balkanlarda kar Sofya 14 — Bulgaristanın her tarafına kar yağıyor. Bazı yerlerde karın irtifa bir metroyu geçmiş, yollar kapanmıştır. Bazı şehirler- den tren gelememiştir. Belgrad, 14, (A. A.) — Mem- leketin her tarafında şiddetli soğuklar hüküm sürmektedir. Dün payıtahtta sıfır altında 12 derece kaydedilmiştir. Kosova mıntaka- sında karın irtifa bir metreyi geçmiştir. £ Arabaların (o müna- kalâtı munkati olmuştur. Lostar havâlisinde müthiş bir fırtına ermekte olup süvari kışla- larının damlarını uçurmuştur. Karaya oturan vapurlar Rusların Iliç vapuru İzmir civa- rında karaya oturmuştur. Vapu- run kurtarılmasına çalışılıyor. Gelibolu civarında karaya otu- ran Yunan vapurunun vaziyeti tehlikeli bir hal almıştır. Selâmet ve Bebek vapurları da henüz kurtulamamışlardır. Bir vapur battı, 30 kişi boğuldu Roma 14 (A.A) — Hali hazır- da Akdenizde hüküm sürmekte bulunan fırtına neticesinde Italyan babriyesine mensup bir romörkör olan Teseo batmıştır. 36 kişi boğulmuştur. Bir çok balıkçı gemilerinin de batmış ol duğu haber veriliyor. 3 yangın Üçü de büyümeden söndürüldü Dün gece Istanbulun muhtelif semtlerinde 3 yangın olmuştur. 1 — Sürp Agopta Şakir paşa apartımanının 3 numaralı daire- sinde soba borularından yangın çıkmışsa da söndürülmüştür. 2 — Küçükpazarda manav Ni- dai efendinin dükkânından yangın çıkmış, dükkân kısmen yandıktan sonra söndürülmüştür. 3 — Asma altında çuvalcı Ab- bas ağanın dükkânında mangal- dan yangın çıkmış ve bis miktar eşya yandıktan sonra söndürül- müştür. Ankara 14 ( Hususi ) — Fırka maliye komisyonu bu sabah tek- rar toplandı. Iki saat devameden bu müzakere esnasında alınacak tedbirler tekrar görüşüldü. Yarın komisyonun büyük erkânı harbiye reisi Fevzi paşa hazret- lerinin riyasetinde bir ictima da- ha yapması muhtemeldir. Bu ic- timada cenup hudutlarımızda ka- çalıçılığa karşı alınacak tedbirlere kat'i şekil verilecektir. Yarın öğleden sonra saat üçte Bu senenin rekoltesi 120 bin kantardır Gireson 15 — Bu senenin re- koltesi, 44 okka hesabile 120 bin kantar olarak tesbit edilmişti. Yapılan istetastiklere nazaran teşrini sani nihayetine kadar 75 kantar fındık mahsulü sevk ve ihraç edilmiştir. Görele ve Tire- bolu kazalarından gelen fındıklar dabi bu yeküna dahil bulunmak- tadır. Bir müddettenberi fındık içi fiatleri 74-75 kuruş arasında satılıp alınamaktadır. Bir çuval fındık kabuğu bu sene 50 kuruşa kadar satılmıştır. Avusturalyada büyük bir çayır yanginı Sypney, 14 (A.A.) — Şiddetli bir şark rüzgârının körüklemekte olduğu son senenin büyük çayır yangınlarındann biri 250 kilomet- relik bir saha üzerinde tahribatına devam etmektedir. Kudüs kongresi Kongrede yeni bazı hadiseler oldu Londra 14( A.A.) — Kudüsten bildirildiğine göre Hindistan yu- varlak masa konferansı müslüman âzasından ŞevketAli ile müslü- man kongresi âzasından Riyaz bey essulh arasında çıkan bir münakaşa esnasında Riyaz bey bu meclis âzasının bilhassa Şark memleket- lerindeki mandalar sistemini ve müstemlekât siyasetini protesto etmek (niyetinde bulunduğunu beyan etmiştir. Mumaileyhb, Abdülhadi ile bir- likte İngiltereyi yahudilerin bu- günkü © vaziyetlerinden (mes'ul telâkki etmekte olduğunu ilâve eylemiştir. Kauçuk istihsalindeki tahdidat Londra, 14 (A.A) — Financial Times yazıyor: Kauçuk istihsalinin tahdidine düşman olanlar, hattı hareketi gayri muayyen olan Fe- lemenk hükümeti üzerinde tazyik icra etmektedirler. Bunlar istihsalâtın tinde pek fazla artıracağı ve küçük | kumpanyalara da hiç bir yardımı olmıyacağı mütalâasındadırlar. Maamafih, istihsalâtın tahdidi aleyhtarları akalliyettedir, hükü- metin teşriki mesaide bulunmasının bir çok Felemenk kumpanyalarını muamelelerini terke mecbur kıla- cağı da beyan olunmaktadır. “/, 50 nisbe- tahdidini umumi mesarifi | Beş liradan fazla satış için satıcı fatura verecek Kaçakçılık hakkında kat'i kararlar verilmek üzeredir yonun raporunu müzakere ede- cektir. Bu içtimada (maliye komsiyonu reisi Gümüşhane me- busu Hasan Fehmi bey icap eden izahatı verecektir. Grup lüzumu görülen kararları verdikten sonra kanun lâyihala- rın hazırlanmasına başlanacaktır. Adliye encümeni, kaçakçılık lâyihasına beş liradan fazla mal için satıcının fatura vermesi mec- buriyetini koymuştur. Maliye komisyonu reisi Hasan Bütün inhisarlar bir müdürün idaresinde toplanacak Ankara 14 (Hususi — Maliye vekâleti inhisarların birleştirilmesi hakkındaki (o tetkikatına devam etmektedirler. Bu tetkikat neticesinde inhisar- larda bir çok tasarrufat yapıla- cağı gibi, bütün inhisarlar, bir umumi müdürün idaresi altında toplanacaktır. Ancak, kibrit inhi- sarı bir ecnebi guruba verildiği için bu müessesenin ayrı olarak vaziyeti muhafaza etmesi zaruridir. Inhisar idarelerinin tevhidinden sonra umumi müdürlük Ankaraya nakledilecektir. Mamafih Otütün inhisarında salâhiyettar bir zat tütün müdü- riyetinin İstanbulda bulunmasını ileri sürüyor. Trabzonda piyasa vaziyeti Trabzon 14 (Hususi) — Umumi piyasa vaziyeti tabiidir. Ithalâtı tahnit kararı burada eşya fiatle- rinin yükselmesine sebep olmadı. Fındık fiatleri yükselmektedir. Yalnız mal az geliyor. Tütün piyasası henüz açılmadı. Müstahsil sıkıntıdadır. Ankarada bir tıp fakültesi açılacak Ankara 14 (Hususi) — Ankara hukuk mektebinin fakülte haline konması için lâzım gelen muame- leye tevvssül edilmiştir. Anka- rada bir de tıp fakültesi tesisi ihtimali kuvvetlidir. Esrarlı bir ölüm Peştee 12 — Bir senedenberi Peştede annesile birlikte oturan Mildred Piller isninddki gayet güzel bir Amerikan kızı yatak edasında ölü olarak bulunmuştur. Ölümün sebebi henüz temamen anlaşılamamışsa da kızın intihar ettiğine ihtimal veriliyor. Şimdiye kadar yapılan tahkikat anasının yakında evlendiği ma- car doktorla kız arasında âşıkane münasebetler mevcut olduğunu meydana çıkarmıştır. Meselenin daha bazı esrarlı tarafları olduğu tahmin ediliyor. Felemenk ve altın mikyası Lonra 14 (A.A.) — Londrada Felemenk hükümetinin altın mik- yasını terkedeceğine dair olarak deveran eden şayialar resmi Fele- menk mahafilince tekzip edilmek- tedir. hakkında : — Komisyonun mesaisini zaman bitireceğini şimdiden tayin edemem. Bir bütçe vekâleti ihtası komisyonda kat'iyen mevzuu bahis edilmemiştir. Diğer taraftan vekâletler de kaçakçılık mücadelesi etrafında icap eden projeleri hazırlamakta- dırlar. Bu projelerin on gün içinde kanuniyet kesbetmelerine çalışılacaktır. Meclis bu lâyihaları neticelendirdiken sonra şubat orta- ne fırka grupu toplanacak ve komsi- | Fehmi bey komisyon mesaisi | sında toplanmak üzere dağılacatır. Fındık İnhisarlar Feci cinayet Bir adamı balta ile ensesinden kestiler Kastamoni, 10 — Mülga göl nahiyesinin Ariz köyünden softa oğlu Yunus ensesinden balta ile kesilmek suretile katledilmiştir. Katillerden üç kişi yakalanmıştır. Tahkikat devam etmektedir. Trabzonda kahveye nark kundu Trabzon 14 (Hususi) — Bele- diye kahveye nark koymuştur. Bazı kahveciler buna itiraz etmiş- lerdir. Belediye marka riayet etmeyenler hakkında şiddetli ted- birler alınacaktır. Gnstav Lebon öldü Paris, 14 (A.A,) Doktor Gustave Lebon 91 yaşında olduğu halde vefat etmiştir. İlmi felsefe kütüpanesinin mü- dürü olan Gustave Lebon bir çok felsefi telifler , bilhassa milletlerin ve cemaatlerin ruhiya- tına dair bir eser silsilesi vücude getirmiştir. Pu eserler dünyanın her tarafında pek derin akisler hasıl etmiştir. Ispanya kabinesi Yeni kabineyi eski başvekil teşkil etti Madrit, 14 (A.A.) — Yeni ka- bine şu tarzda teşekkül etmiştir: Başvekil ve harbiye nazırı amiral Azan, hariciye nazırı M. Lerroux, mesai nazırı M. Largo Caballero, maarif nazırı M. Fer- nando de Los Rios, Nafıa nazırı M. Indaleccio Prieto, Sanayi ve ticaret nazırı M. Marcelino Do- mingo, adliye nazırı M. Albornoz, bahriye nazırı M. Airal, dahiliye nazırı M. Cesares Ouiroga, maliye nazırı M. Carners, münakalât nazırı M. Martinez Barrios. Iki kadın, Yeni Delhi'de bir hakimi öldürdüler Yeni Delhi 14 (A.A.) — Bura hakimlerinden M. Charles Stevens, bu sabah siyasi bir maksatla hareket ettikleri zannolunan iki kadın tarafından rovelverle öl dürülmüştür. Bunun tetbiş niye- tile yapılmış bir suikast olduğu tahmin olunuyor. Diğer bir çok kadınlar da bu işte zimethaldirler. M. Doumer, M. Zamora'yı tebrik etti Paris, 14 (A.A.) — M. Dow- mer, İspanya reisicumhurluğuna intihabı hasebile M. Zamora'ya bir tebrik telgrafı çekmiştir. Mu- maileyh aynı gün bir teşekkür telgrafı keşidesile çevap vermiştir. 15 Kânunuevvel 1931 Aero klüp Kadınlar da tayyarecilik dersi alacaklar Şehrimizde bir sivil tayyarecilik klubü teşekkül ettiği yazılmıştır. Klubün ismi “ Aero klüp , tür. Sivil tayyareciler klübünün bey- nelmilel ismi bu olduğu için Türk sivil tayyerecileri de ayni ünvanı kabul etmişlerdir. Klüp için Beyoğlunda Ambasadör ga- zinosunun üst katları tutulmuştur. Bu katlarda muhteşem salonlar vardır. Klübün ayrıca yukarı katta bir otel < dairesi, (dershanesi, kütüphanesi, (lokantası vardır. Otel dairesinde şehrimize gelecek ecnebi tayyareciler misafir edile- cektir. Dershaneye bir tayyare göğ- desi getirilerek burada ameli tayyarecilik dersleri verilecektir. Isteyen münevver gençler burada ders alabileceklerdir. Cökey klüp- teki binicilik dersleri gibi bura- daki hanımlar da iştirak edebile- ceklerdir. Arjantin hükümeti Türk Aero klübüne müracaat ederek klüple Arjantin tayyarecilerinin temas etmek istediklerini bildirmiştir. Klüp 20 kânunusanide açılacaktır. Tayyarecilik mektebi Tayyareci Vecihi bey Kalamışta bir deniz ve kara hava tesisatı ve sivil tayyarecilik mektebi vücude getirmeğe karar vermiştir. Şimdi- lik arazi alınması ile meşgul oluyor. Moda koyunun intihabı sebebi, uçuşa çok müsait olması ve yazın halkın buraya fazla rağ- bet etmesidir. Hazin bir ölüm Müzeyyen hanımın ölümü şüpheli “değildir Dünkü Son Posta gazetesinde “ Şüpheli bir ölüm,, serlevhası altında bir havadis 'neşredilmişti. Bu havadiste Ekrem Hamdi beyin refikası Zahide hanımın otururken birdenbire (yerinden fırladığı, üst kata çıktığı “Anne ben ölü- yorum, ço mı sana emanet ediyorum,, deyip öldüğü ve tabibi adli ölümü şüpheli bulduğundan cesedin morga nakledildiği yazr- lıyordu. Tahkikatımıza nazaran Son posta'nın verdiği haber hülliyen yalan ve uydurmadır. Ekrem Hamdi beyin refikası kalp sek- tesinden vefat etmiştir. Merhu- menin ismi Zahide değil Müzey- yen'dir. “Anne çocuklarımı sana emanet ediyorum,, demesine im“ kân yoktur. Çünkü Müzeyyen hanımın Ogeride oOtek evlâdı kalmıştır. Ölüm de yazıldığı gibi şüpheli görülmemiş ve merhume- nin naşı morga nakledilmemiştir. Cereyan eden hiç bir tahkikat yoktur. Genç yaşında vefat eden Müzeyyen hanımın cenazesi bu- gün saat onbirde Şişlide Halâskâr Gazi 'caddesindeki evinden ihti- falâtı lâzıme ile kaldırılarak na- mazı Teşvikiye camiinde kılını- cak ve Rumeli hisarındaki aile kabristanına defnedilecektir. Ekrem Hamdi beye ve keder- dide ailesine beyanı taziyet ede- riz. Makine, parmaklarını kesti Bebek motöründe çalışmakta olan Dursun Ali isminde birisi motör Beykozdan hâreket ederken kazaen ayağını makineye kaptır- mıştır. O Motör, Dursun Alinin parmaklarını kesmiştir. Esrar içen iki kişi yakalandı Tophanede bir kahvede esrar içmekte olan Abbas ve Bilâl isim- lerinde iki kişi cürmü meşhut halinde yakalanmışlardır.