15 Aralık 1931 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Aralık 1931 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

KA YL NN , Sahife 10 Konya mektupları Konyaya inen İskoçyalı tayyareci ne diyor? Konyada maarif, gece hayatı, gazino ve kahveler sesli sinema Konyada hükümet caddesi Konya 12 (Hususi)— M. Mol lison isminde bir tayyarecinin Konyaya indiğini bildirmiştim. Dün kendisile görüştüm. Bana şunları anlattı: — Iskoçyada doğdum. Sekiz buçuk sedenberi (omütemadiyen uçuyorum. Benim için gaye mü- temadiyen havada dolaşmak. Fa- kat yerdeki eğlencelerdende geri kalmamaktır. Lozovde küçük bir tarlamız var. Tarlanın yanındaki küçük evdede annem !oturur. Ben evelâ vatanım sonrada annem için yaşıyorum. Şimdi gözlerim telg- rafçıda, annemden haber bekle- yorum... yi - Bundan üçay evvel Avustralya - Londra rökorunu kırmağa muvaf- fak oldum. Şimdi de Kap röko- runu kırmak için çıkmıştım. Ilk istasyonum Mısır oldu. Fakat burada yere inerken taklak neti- cesinde tayyarem yaralandı. Pasa- portumu kaybettim. Her nekadar tayyareyi tamir ettim ise de bu yaralı makine ile Kap rökorunu kıramıyacağımı Otahmin ettim. Şimdi Londraya dönüyorum. Gelirken Toros ile Konya ara- sında kar tipisine tutuldum. Kon- yada durmak programımda yoktu. Fakat o kadar üşümüştüm ki inmeğe mecbur oldum. Şehrin istasyonunu bilmiyor- dum. Şehir üzerinde dolaşmak mecburiyetinde kaldım. Ancak bir odada birinin kollarını açıp işaret verdiğini gördüm. Pasapor- tumda Konya yazılı olmadığı için buraya inmem bir hata oldu. Şimdi en yakın hududa kadar tayyarem ve ben trene binmek teklifi (o karşısındayım. Buna da imkân görmeyorum. Beni İngil- terede herkes tanır. Fakat burada hiç kimse.. * .. Size bu mektubumda birazda buradaki maarif hayatından bah- sedeyim. Bir lise, kız muallim mektebi, erkek muallim mektebi, askeri orta mektep gibi dört Kenya erkek lisesi leyli mektep vardır. Lise son zamanlarda bilhassa pek terakki etmiştir. Mektepte kooperatifcilik izcilik teşkilatı, musiki dershanesi vardır. Erkek muallim mektebi tesisatı, tertibat itibarile çok mükemmel bir mekteptir. Diğer iki mektep de her hususta mü- kemmeldir. Konya mekteplerinde bilhassa spor faaliyeti çok can- lıdır. * .. Konyada gece hayatı... Burada geceler pek sönük geçmektedir. Konyada gece hayatı demek, kah- ve hayatı, gazino hayatı demek- tir. Bittabi ben bekârlardan bahs- ediyorum. Evliler kendi araların- da hususi gece toplantıları tertip ederler. Fakat burada gazinolar, kahveler pek pahalıdır. Kahve, Çay fiyatları meselâ 100 paraya da olsa pek alâ gazino sahiplerinin kazanmaları ve rahat rahat yaşa- maları kabildir. Sonra Konyada bir de sesli sinema vardır. Burası da pek rağbet görmektedir. Istanbulda gösterilen bir çok filimler bir müddet sonra buradaki sinemaya getirilmektedir. Slavya - Muhtelit maçı Müsabakamız 8 kânunuevvel 1931 tarihli nüshamızdan itibaren başlıyan Hediyeli müsabakamızın E, Sualini sorduk. Sualler bitti. 5 sualin cevaplarını, cevap varakasına yazın ve beşini birden kesip: 24 Kânunuevvele kadar Akşam spor müsabakası dairesine gönderiniz. Akşam Japon parası Bütün borsalarda yen düşüyor Londra 12 — Ingiliz gazeteleri mütemadiyen (o Japonyanın altın miyarını terketmesinden obahse- diyorlar ve bunu hayretle karşılı- yorlar. Finaminal Nausis gazetesi Man- çuri ibtilâlinin sebeplerinden biri- nin para meselesi olduğunu, Japonyanın bu hareketinin bey- nelmilel bir tehlike doğuracağını, nakdi istikraza karşı bir emniyet- sizlik doğacağını yazmaktadır. Times gazetesi Japonyada kabi- ne buhranının bu altın miyarı meselesinden ileri geldiğini kay- detmektedir. Daily Express: “ Altın miyarr- nın Japonya tarafından terki bu sarı madenin kıymetini kaybet- mekte olduğunu gösterir. , de- mektedir. Bu gazete yazdıklarına nihayet verirken Japonyaya imparatorluk parasının tekrar ihdasını tavsiye etmektedir. Japonyada altın miya- rının terk eylediği haberi New Yorkta âdeta bir fırtına kopar- miştir. Evvelce 49 dolara satılan yen kıymeti heman 42 dolara düşmüştür. Tokyo 14 — Esham hep bir- den 60 yen fırlamıştır. Tokyo esham borsasının iki gün tatil yapması muhtemeldir. Diğer şehir ve ayalet borsalarında da ayni yükselme vardır. Bu risale de mu- vakkaten kapanacaktır. Rusyada faaliyet Beş senelik plân dört senede ikmal edilecek Moskova 14 (A. A.) — Sovyet merkezi icra komitesi içtima dev- resinin yarın küşadı dolayısile merkezi icra komitesinin bütçe en- cümeni, umumi'bir celse aktet- miştir. Reis Rogov, Sovyet Rus- ya'nın iktisadi ve harici vaziyeti hakkında bir rapor vermiştir. Mumaileyh, raporda diyor ki: Sanayiin ( istihsalât (o yekünu geçen seneye nazaran */, 38 nis- betinde artmıştır. Gıdai sanayi de tedrici surette “/, 90 nisbetinde artmıştır. Holkozislerin zirai istih- salâtı umumi istishsalâta nazaran geçen seneki */, 30a karşı */, 66 ya baliğ olmuştur. Rapor mu- harriri, beş senelik plânın 4 sene zarfında tahakkuk ettirileceği ne- ticesine varmaktadır. İranda kolera Irak'ta büyük ihtiyat tedbirleri alındı Londra 14 (A.A.) — Basra'dan bildirildiğine göre cenubi Iranda, Irak'ın karşısında ve Şattuliran'ın o bir tarafındaki petrol mıntaka- sında kolera hüküm sürmektedir. Bu illet bir aydanberi Basra vilâyeti dahilinde kâmilen mündefi olmuşsa da yine gayet büyük ihtiyat tedbirleri alınmıştır. Winston Churchill, New-York'ta bir otomobil tarafından devrildi New-York, 14 (A.A.) —M. Churchill, bir otomobil tarafından yere düşürülmüştür. Hastahaneye yatırılan mumaileyhin omuzu ze- delenmiş ve yüzünde bereler ha- sıl olmuştur. Madrit'te taksi yok Madrit 14 (A.A.) — Taksi sahipleri, tarifeler hesabile bele- diye ile ibtilâf halinde bulunduk- larından arabalarının çıkmasını menetmişlerdir. Hükümet merke- zinin sokakları görülmemiş bir manzara arzetmektedir. Bu tatilin ne kadar devam edeceği lü, değildir. alez U S. Reffazum 52 Suallerinize: 1 - Iradeniz hayli zaiftir. 2 - Zekânız fena değildir. Ilim derinliklerine dalmamak şar- tile, hayatta size kendi aleminizde kifayet eder. 3 - Duygularınızın kuvveti normaldır. Sade mütevazı ve mahcupsunuz. 4 - Nefsinize itimadınız azdır, betbinliğe meyli- niz fazladır. 5 - Oldukça kıskanç ve bir az da hasissiniz. 6 - Sizi utandıracak (oderecede (o büyük kusurunuz olduğunu zannetmiyo- ruz. 7 Hiç cesur değilsiniz. 8 - Teşebbüs kabiliyetinizde, intizam duygunuz da çok kuvvetlenmeğe muhtaçtı. 9 - Size pratik bir mes- lek, bilhassa bir san'at tavsiye ederiz. Sanayi mektebine girmeğe çalışınız. Sanki anladı Müfret muhatapla ve samimi bir lâubalilikle sorduğunuz sual- lere, usulden ayrılmamak içi ma- ateessüf cemi muhatapla cevap vereceğiz: 1- Zeki olduğunuza hiç şüphe yoktur. Zekânız bil- hassa “intuitif, tir, buluşlarınz güzeldir, hazırcevaplığınız da var- dır. Ayrıca, göz hafızanız da kuv- vetlidir. 2- Katiyen hassas değil- siniz, bilakis. 3 - Hâl ve bha- reketleriniz de en ziyade gö- ze çarpan cihet, atıp tut- ma ihtiyacı, (samimiyetsizlik, faikiyet iddiası ve vefsinize fazla bir itimattır. Mamafi bütün bun- lara rağmen muaşeretiniz haşin ve sevimsiz değildir, çünkü zeki- siniz ve kimseyi lüzumsuz yere incitmezsiniz. 4 — Hayatta muvaffak olaca- gınız ve hâttâ muvaffak olmakta bulunduğunuz muhakkaktır. Ira- deniz vasat derecede ise de seba- tınız çok kuvvetlidir. Ayrıca iyi cihetleriniz: Cevvâl ve müteşeb- bissiniz, gayet dikkatli've intizam- lısınız, etraflı umumi malümatınız vardır, idare kabiliyetiniz bariz- dir, serbest, cessur ve girginsiniz. Remziniz pek manidar olduğun- dan, müfassal ve gayet açık olan tahlilimiz hakkında 'fikrinizi lütfen hildirmenizi rica ederiz. Pardayanlar ve kotra Bu iki nümüne çizgili kâğıda yazılmıştır. Halbuki kâğıt çizgisiz olacaktır. A.K. S. 452E Nümuneniz pek kısadır. Lâakal 8-10 satır yazınız, kâğıt ta çizgisiz olsun. T7TA.N.B. Kaç yaşındasınız? Ankar Zerbank No. 1637 A. Ş. Kaç yaşındasınız? Erkek mi, kadın mı? Atideki nümunelerin yazıları tahlil kabul etmiyecek derecede acemidir: Ankara M. F., Uğur, 15 - At'im, İzmir DR, Energie, Kaya, Mızrak 50, Harbi 51, M. Ş.34, Vefalı Suallerinize: 1- Çok ketum, anlaşılması güç ve fazla (Komp- leks)li bir karakteriniz mahsus, bir parça eksantrik yollardan gidersiniz. Mamafi ahlâkan temiz bir insansınız. 2- Bıraktığınız ilk tesirin pek lehinizde olmadığı muhakkaktır. 3/ Size muallimliği okadar tavsiye edemeyiz. Gerçi kanaatkârlığınız ve tevazuunuz bu mesleğe müsait ve zekânızda 15 Kânunuevvel 1931 Yazı nümuneleri nasıl olmalıdır ? Nümune büyükçe çizgisiz kâğıda mürekkeple yazılmış 8 - TO satır olmalı, yeni harf- lerle yazılmalıdır. Nümuneler hüsnü hatla değil, çabuk yazı ile yazılacaktır. Hakiki imzası bulunursa iyi olur. isimler gizli tutulur, neşredilmez. Metinler türkçe, fransızca, ingilizce almanca, italyanca olabilir. Yazan erkek mi, yoksa ka- dın mıdır ve kaç yaşındadır? Mutlaka diriniz. Yazı sahiplerinin-seciyesinin bilhassa öğrenmek istediğiniz noktaları hangileridir? Kısaca yazınız ve sorunuz. Nümunenin baş tarafına bir remiz yazınız, ayni remiz ile cevap vereceğiz. Mümuneler iade edilmez. Tahliller hakkında hiç bir mes'uliyet kabul olunmaz. doğru olarak bil- kâfi isede, gayet “impulsif, bir insan oluşunuz ve bu itibarle ekseriya hiç muhakeme etmeksizin ani hareket edişiniz, mutehammil olmayışınız , Sabırsızlığınız o ve oldukça hiddetiniz, iktihamı hayli zor manilerdir. Volkan: 32 Suallerinize: 1 - Muktedir bir banka veya ticarethane memuru olabilirsiniz. Idareyi elinize alma- mak yani tamamen müstakil olma- mak şartile, becerikli bir iş adamı da olabilirsiniz. 2 - “Aşktaki ro- lüm nedir?,, Sualini anlayamadık. Mes'ut olup olmıyacağınıza gelince, bu sualin grafolöji ile alâkası yoktur. 3 - Bil'akis biz duygula- rınızda istihkar görüyoruz. 4 - Karakterinizin en bariz hatları: Sükünet, itiraf, intizam, nezaket, teşebbüs, gayret, bir parça hırs ve fazlaca hayâl. 5 - Iradenizi kuvvetlendiriniz. Hayâllere kapıl- maktan çekininiz. Bir az daha kanaatkâr olunuz. Lüzümsuz gös- terişten vaz geçiniz, sayinizi bir tek gayeye hasretmeğe çalışınız, dağıtmayınız. Gökhan Ikinci sualinizde beliren müş- külünüzü halletmeğe çalışalım, ayni zamanda birinci sualinize de cevap vermiş oluruz. İyi bir ro- mançının ber şeyden evvel ne gibi evsafı haiz olması lâzım geldiğini düşünelim ve bunları sizde bir bir arayalım: Geniş bir hayâl, cevval bir zekâ ki siz de ikisi de var. Tertip ve tanzim kabiliyeti. daha doğrusu tahkiye kudreti ki, sizde pek fena değil, Ince bir görüş, tetkik ve tahlil kabiliyeti ki, ikisi de pek yok. Müstesna bir zevk, bir orijinâllik ki, birincisi sizde he- men de yok gibi, ikincisine ge- lince, gerçi bir parça orijinâl olduğunuz muhakkak ise de, siz esrarenğiz bazı tavırlar takı- narak bu suni surette pişirmeğe çalışıyorsunuz. Halbuki orijinalitk fıtridir, iktisap olunamaz. Ve ni- hayet, iyi bir romancı olmak için yorulmak bilmez sayi lâzım- dır, halbuki siz çalışmaktan pek hoşlanmaz doğrusu çabuk bıkar ve yorulursunuz. T.A. Çizgisiz kâğıda yazınız. Fotog- rafa lüzum yoktu. vi