20 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

20 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

milyede. | rüşvet meselesi- Din muhakemesi iç Vet iddiasile muhakeme ikinci ceza mahkemesi #inden Turhan ve Salih T beraet etmişler, temyiz » bozmuştu. İstanbul ağır © mahkemesinde, dün yeni- ,, Muhakeme başlamış, mah- vakza ittiba etmiştir. eiumumilik, dava edilen- “ mevkufen muhakemelerini i de mahkeme, bu talebi miştir. | Müddeiumumilik, “ye talebinde © bulunmuş, ©me, müdafaa için kal- Adalar davası | e ybeliada başta olmak üzre adanın mülkiyeti mevzuu lan bir davadan bahsetmiş- | Evkafla defterdarlık arasın: Sıkan bu davaya Heybeliada sahibi ölen bir evin ne şekik i, Puzmeleye tâbi olacağı ihti- Sebep olmuştu. Beşinci hukuk mesinde dün bakılacak bu dava defterdarlık vekili mede hazır bulunamadı , başka bir güne bırakıl Mevcut olmıyanı mevcut göstererek... | Köprü, inşaatında mevcut ol- n bir kısım amele çalıştır. | gibi gösterilerek ücretleri- 3immete geçirildiği iddiasile bir dava, Istanbul ağırce- Mahkemesinde son safheya ir. Mübendis muavini Sabri ve | Kenan beyler aleyhindeki | davada, müddeiumumi, 240 Maddeye göre ceza istemiş- | Müdafaa yapılacaktır. © Mecmuanın muhakemesi N neticelendi ör »» möcmüaları, müddeiu- | Ke iğe çıkan her nüshadan ği tane gönderilmek icap et- Kalde, eksik gönderdikleri Mike, Istenbul üçüncü ceza ! esine verilmişlerdi. Mah- 4,» mecmuaların neşriyot mü- inden onar lira ceza alın- kararlaştırmıştır. | ; t iddiası sabit olmadı k nahiye müdürlerinden iy, Biza bey, hükümet aleyhinde Ni bulunmakla maznun dün Istanbul Ağırceza Sti, Ni esinde muhakeme edil- » Tefevvühatta bulunduğu N Olmamış, braet etmiştir. k sigara kâğıdı davası ia er ismindeki Ro- vapurunda kaçak sigara Nİ bulunduğu iddinsile acen- Jorj, birinci kaptan M. baş ambar memuru M. aleyblerine açılan dava, , üçüncü ceza mahkeme- Mi iet kararile bitmiştir. A ya göre, 138,500 defter a, 501,300 varak kaçak si- bulunduğu ve bunun A da 47,506,500 kuruş tut- İŞ Mevzuu bahsoluyordu. e malı kullanalım in vekâleti devaire yeni Ma Mm yapmışlır. Bunda me- ii İMüuzin yiyecek ihtiyaçlarını Mahsulâtla temin eyleme- devairce yapılacak sar- Yerli malı prensibinin ha in temini bildirilmiştir. Gidenler sefiri Ahmet Han dün i “an şehrimize zelmiştir. | ilya konsolosu dün An- Zetmiştir. M. mübadele komisyonundaki ihtilâf — 3 —VAKII 20Könnnnevevl1931 — Komisyon reisi M. Anderson M. Rivasın sözlerini reddediyor Hükümeti tarafından bir sefa- rete tayin edildiği için muhtelit mübadele komisyonundan ayrıl - mak üzere bulunan bitaraf mu- rahhaslarmdan M. Rivas'ın komis yon işleri hakkında söylediği söz- leri dün yazmıştık. M. Rivas beyanatında, iki ay süren seyahatini müteakip şehri - mize geldiği vakit komisyon işle- rini biraktığı gibi bulduğunu söy- lüyor, buna sebep olarak da İn- İ misyon teknik bürosu faaliyetini idare için bulduğu sisteme kendi- sinin hareketinden sonra değisti- rilmesini gösteriyor, “sistemim ta- mamile tatbik edildiği takdirde sene başına kadar bitirilmesi ka - bil olan işlerimiz bu vaziyet dahi- linde baziran nihayetinde bile bi- tirilemiyecektir. Bundan da ben mes'ul değilim.,, diyordu. Dün bu beyanat hakkında ko- misyon reisi bitaraf murahhaslar- dan M. Andersen'le görüştük M. Rivas'ın noktai nazarma iştirak etmediğini söyliyerek dedi ki: — M. Rivas beyanatımda yalnız reisi bulunduğu teknik büronun me-! , saisinden bahsetmiştir. Komisyonun| | bütün işleri bü büronun işleri demek! ! değildir. Bu büro, garbi Trakya Vİ Yunanistandaki etabli Türklerin Yı. M. Anderson nanıstanda ve diğer yerlerdeki keza İstanbuldaki etabij rumların da Ana- doluda emlâkini tesbit © etmek işile uğraşmaktadır. Fakat bütün işleri bundan ibaret değildir. Daha bir çok işler vardır. M, Rivas- ın burada bulunmadığı müddet zarim da komisyon bu İşler üzerindeki mw saisine devam ve büyük bir. kısmın intaç etmiştir. Meselâ garbi Trakyu- da etabli Türklere 105 bin vesika ves! rildiği gibi İstanbuldaki etabli rum- lara da 67 bin vesika verilmiştir. Etabl; rumların İstanbulda bulu- komisyonun | nan emlâkinin indesi için Türk hükü- meti tarafından çıkarılan yenj bir kas nun bizim bir çok vazifelerimizi kolay laştırmıştır. 1990 ağustom ve eylül (aylarında Yunan tebeasından 157 kişiye ait em- lâk iade edilmiştir. Daha iade edile cek 138 kişiye ait emlâk kalmıştır. Yal İ »ız bunlardan onunun tabiiyetleri ih- Bunlardan manda komis - tilâflıdır. yon bitaraf azasının hakemliklerine verilmiş bazı meseleler de halledilmis- tir. Meselâ etablilere ait olup Türk ve Yunan hükümetine intikal eden stabli emlâkine konulmuş haciz mua» meleleri hakkımdaki kararımızı ver - dik. * M. Rivas beyanatında, benim koy-| duğum mesai sistemi değiştirilmiş, di- yor. Teknik büronun işlerini idare eden müşavir ve mutahassıslar dosyaları yeniden gözden geçirmiye lüzum gör. müşler, bu sebeple bu büro mesaisin- de bazı tadilât yapılmıştır. Bitaraf murahahsların bu fadilâttan haberle. ri vardır. Fakat bitaraf murahhas» lar evvelce mevcut olan sistemin esas Ir surette değiştirildiği intibamı elde etmiş değillerdir. Teknik büro erkânı bana büro iş lerinin mart başlangıcına kadar bi- teceğini söylemişlerdir... Talebenin sıhhatini Kaza kongresi salıya öğrenmek için Bir lk mektepte talebelerin, mum üfletilmek suretile teneffüs cihazlarının muayene edilmesi me- s:lesi bir hayli dedikodu uyan- dırmıştır. Mektep müdürü dün aşamak yotu;, VE RUMEN --maarıl müdüriyetine gelerek me- sele hakkında izahat vermiştir. Dün öğrendiğimize göre me- sele mektep müdürünün talebe- nin sıhhatile alâkadar olarak ba- zı tecrübeler yaptırmasından iba- rettir, Ancak maarif müdürlüğünün i ehemmiyet verdiği nokta başmu- allimin edindiği kanaati talebe velisine rapor halinde verip ver- mediği meselesidir. Maarif mfi- fettişleri bu hususta tahkikatla- rına devam etmektedir. Lisan dersleri meselesi nasıl halledildi ? Bir müddet evvel maarif ve- kâleti ecnebi ve akalliyet mek- teplerinde lisan derslerinin 4 ün- cü sınıftan itibaren okutulması lüzumu bildirilmiş, fakat bir çok mektepler buna itiraz etmişlerdi. Çünkü bu takdirde 2 inci sınıfta bulunan yani 2 sene ecnebi İi- sanı okuyan bir talebenin 2 se- ne sonra dördüncü sınıfa gelince yeniden lisana başlaması lâzım geldiğinden müşkül mevkide ka- lmacağı ileri sürülmüştü. Maarif vekâleti bu itiraz üzerine bu me- seleyi de şu suretle hallederek mekteplere tebliğ etmiştir. Bu sene birinci, gelecek sene ikinci, öbür sene 3 üncü sınıflarda Fran- sızca okululmıyacak ve bu su- retle 3 sene sonra ecnebi ve a- kalliyet mekteplerinde lisan ders- leri 4 üncü sınıftan itibaren baş- hyacaktır. Mekteplerde yapılan yazı mü- sabakalarının neticeleri Tasarruf haftası münasebetile mekteplerde yapılan yazı müsa- bakalarının neticeleri bir kaç gü- ne kadar belli olacak ve mükâ- fatlar dağıtılacaktır. Yazı evra- kını maarif müdüriyetinde müte- şekkil heyetler tetkik etmekte- | verilecektir, başlıyor Halk fırkası nahiye kongrala- rma ait raporlar hazırlanarak kaza merkezlerine £ verilmiştir. Kaza kongralarının yapılması için hazırlıklar dün akşam bitirilmiş- tir, Kaza kongraları salı günü başlayacak, perşembe akşamı bi- tirilecektir, bu sene vilâyet kon- grası loplanmıyacaklır, yalniz vilâyet idare heyeti bir senelik mesai tarzile neticeleri ve kon- gralarin inukarrarat bulâsaları hakkında bir rapor yapip umu- mi kâtipliğe gönderecektir, dilsiz ve sağırlar mektep istiyorlar Dilsiz ve sağırlar Cemiyeti halk fırkası Fatih kaza merke- zinin yardımile yeniden faaliyete geçmiştir. Dün, bu hususta ce- miyet reisi Sırrı Beyle görüştük bize dedi ki: “ Şimdiki balde istedigimiz şey Maarif Vekâletinin bir dilsiz ve sağırlar mektebi açması ve yahut bu hnsusta bize müsaade vermesidir. Bir müddet eyyel bunun için müsaade istemiştik, Maarif baş müfettişliği bizim mek: tep açamıyacağımızı aksi halde ho- calarımızın yüksek mektep me- zunu Olmaları (o İazımgeldiğini bildirdi. Halbuki şimdi cemiye- timizde 60 aza içinde 3 kişiden başka yeni harfleri bilen kimse yoktur. Bize yeniden dört sağır ve dilsiz çocuğun velisi müracaat ederek evlatlarına okuma, yazma öğre- tilmesi için ricada bulundular, Fakat bu ricaların isafı ancak maarifin müsaadesile kabil ola- bilecektir. Bunun içinde gerek vekâlet, gerekse maarif baş müfettişliğine tekrar müracaat ettik, gelecek cevabı bekliyoruz ,, ———— —ğ—— dir. Neticede tasarruf ve iktisat hakkında en iyi yazı yazan 15 | talebeye nakti mükâfstla bera- | ber daha bir çok hediyeler erde Yiyecek verilen tale- be miktarı artırıldı Hilâliahmer cemiyeti tarafın- dan fakir mektep talebelerine gıda tevziatına devam edilmekte- dir. Muhtelif mıntakalardaki şu- belerde haftada üç gün munta- zaman. yiyecek verilmektedir. Dün kendisile görüşen mu- barririmize, rais Ali Paşa, şöyle demiştir: — Tevziata başlarken, iki bin talebeye yiyecek dağıtmayı ka- | rarlaştırmıştık. Fakat tahsisatı- mız artarsa, daha fazla talebeye yardım etmeyi düşünüyorduk. Bundan sonra yeniden beş yüz lira tahsisat temin ettik ve bu- nun üzerine üç bin talebeye yiyecek verilmesi için şubeleri- mize tebligatta bülenduk. Ali Paşa, Erenköy sanatoryo- mu etrafındaki suale de şu ceva- bı vermiştir; — Sanatoryomu biran evvel | kadar gidecek oradan Lâzkiye Matbuat balosu; 9 şubatta Abbas Paşa Dün Şarki Erdene hareket etti Sabık Hidiv'in Suriye Kıralı olacağı söyleniyor Bir müddettenberi şehrimizde bulunan sabık Hıdiv Abbas Hil- mi Pş. dünkü Toros ekspresile Şarki Erdene gitmek üzere ha- reket etmiştir. Abbas Hilmi Pş. trenle Halebe yoluyla ve otomobille Berota gide- cektir. Berutta bir gün kaldık- tan sonra Kudüse gidecek, Ku- düstede bir hafta kadar kala- caktır. Sabık Hıdiv Kudüsten sonra Ammana geçecek, sonra Şam yoluyla tekrar şehrimize gelecek» tir. Abbas Hilmi Paşaya Mısırlı gazetecilerden Mahmut Azmi beyle Arif Paşa, Abdullah Elbe- şeri ve Hasan Nasır beylerle Ismail Hakkı B. isminde bir Türk taciri refakat etmektedir. Suriye kralı oluyor Adanü, 19 (Vakıt) — Suriye gazeteleri Royter ajansına atfen Suriye fekalâde komiseri M, Yon- sonun sabık Hıdiv Abbas Hilmi Pş. nin Suriye krallığına intiha- bına muvafakat ettiğini yazmak- tadır. Et meselesi çıkmâz sokakta mı? Et meselesini tetkik etmek üze- re teşekkül eden komisyonun ete narh konulmasına karar verdiği malümdur. Komisyon azaları arasında muhtelif nokta nazar ibtilâfları ol- duğu, batta narh kararı verilirken reylerde müsavat hasıl olduğu bu yüzden komisyon kararının daimi encümene verilemediği yazılmak- tadır. tabkikatımza göre komisyon kararın ekseriyetle ( vermiştir. Ve karar daimi encümene sevke- dilecektir. Diğer taraftan daimi encüme- nin narha taraftar olmadığı söy- lendiğinden komisyon kararını tasdik edileceği şüpheli görül- mektedir. Bu vaziyet karşısında et meselesinin ne suretle bal- ledileceğini tahmin etmek müş küldür. amı İŞ açabilmek için, çalışıyoruz. Şim- diki halde tesisat için lâzım olan malzemenin teminile meşgulüz. Balo komitesi dünkü toplantısında 9 şubâtta verilecek matbuat balosunun hazırlıkları çok ilerle- miştir. Balo komitesi dün Maksimde, Zonguldak meb'usu şair Celâl Sahir beyin riyasetinde toplanarak bu mevzu üzerinde meş- gul olmuş ve balonun fevkalâde cazip olması için ressamlardan ve San'atkârlardan mürekkep bir komisyon seçmiştir. Matbuat balosu mevsimin fevkalâde bir hadisesi olacaktır. GN