30 Aralık 1931 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

30 Aralık 1931 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Izzet Kâmil Bey Merhum dün teessürler arasında toprağa tevdi edildi Olümünü teessürle yazdığımız bul şehir meclisi azasından doktor Izzet Kâmil beyin cena- 2esi dün dostlarının hörmet ve te$yi tezahürleri arasında Divan- Yolundaki evidden kaldırılarak yasofya camiine getirilmiştir. | Burada öğle namazından sonra Cenaze namazı kılınmış ve Aya- *olyadan Sirkeciye kadar gelen yük bir cenaze alayı tertip Oünmuştür. Alayın en önünde © Ütrhumun çiçeklerle © çerçeve- Vam'ş büyük bir fotoğrafı gö- türülüyordu. Bu fotoğrafın altın- | da krizentemlerin aresında mer- umun beyaz saçlarına telmih © ©ien “Hörmet karların, keli- öeleri okunuyordu. Bu levhayla | tabut arasında da üç büyük çe- #w« gürünüyordu. Bunların biri- 8i “İstanbul belediyesi, tarafın- | dan, diğeri “Etibba Mubadenet İİ Ve teavgn cemiyeti, tarafından, Üçüncüsü de “Gizli ve zührevi astalıklar cemiyeti, tarafından Bönderilmiştir. Alayın iki tarafında polis, 7a- bitai belediye ve etfaiye efra- dından teşkil olunmuş birer ©rdon vardı. Belediye amına Yeis muavini Nuri, teftiş heyeti ?isi Tevfik, fen işleri müdürü iya, iktısst müdürü Süleyman, Umumi meclis zabıt ve muame- İât müdürü Zühtü, istatistik işleri | müdürü Tarik beyler ve diğer | bazı şubeler omüdüriyle memur- rı alaya iştirak etmişlerdi. C. H. Fırkası Istanbul vilâyet Şubesi erkanından ve gehir mec- İisi azasından bir çok zevat son | teşyi vazifesini ifa etmek üzere “gelmişlerdi. Fırka, belediye idaresini ve lediye heyetleri omensupların- | dan başka bir çok hekimler ve burada belli başlı tanınmış etib- Muz cenaze merasimine iştirak etmişlerdi. Cenaze, Sirkecide araba va- Puru iskelösinr oyanaşmış olan © Şirketi Hayriyenin 52. numaralı Vapuruna konulmuş ve Kadıkö- Yüne naklolunmuştur. o Oradan *tomobi'le Erenköyüne götürü- lerek Sahrayı Cedit kabristanı- daki gile makberesinde toprağa Wdi olunmuştur. Dün Istanbul o belediyesinde Memurların censze merasimine ak edebilmeleri (o için öğle © Paydosu yarım srat evvel yapıl * Mış , ©» Setânikle telefon mükâlemeleri Ankara ile Selânik arasında efon Oo mükâlemeleri devam *tmektedir. Reisi cümhur haz“ iin Selânik belediye reisinin telsfonla konuştuklarını yazmış- ve. Atinadan gelen ikinci bir abere göre evvelki günde Se- On'a vörüsmüs'erdir. Yarınki merasim Yarın, Darüifünun ve yüksek bahsi gençliğinin yerli mallar — Ptopagandası yapacaklarını ve Salonundan başlanarak Taksime yürüyeceğini yazmıştık. Bu münasebetle (Türk talebesi er koruma komitesi; bu Aşa radyo vasıtasile bütün ie ve gençliği merasime da- “* edecektir. Tesbit edilen prog- tana göre merasim yarın Saat 230 da Darülfünun konferans , başlıyacaktır. si i nik belediye reisiyle hariciye » Vekilimiz Tevfik Rüştü bey te- merasime Darülfünun konferans; Kurtdoğmuş kö- yündeki cinayet Alâeddini öldüren Lâz Ahmet mahküm oldu Kurtdoğmuş köyünde bir kav- ga neticesinde Alâeddini öldür- mekle maznun Lâz Ahmedin mu- hakemesi, Istanbul ağırceza mah- kemesinde dün neticelenmiştir. Mahkeme, Alâeddini tehevvü- ren katilden on beş seneye mah- küm etmiş, ancak vak'ada ağır | tahrik görüldüğünden ve aynı zamanda. maznanun yaşı olduğundan, ceza müddeti âltı sene üç aya indirilmiştir. Iki memur baraet etti Köprüler tamirat komisyonu kâtibi kenan ve fen memuru Sabri Beyler aleyhindeki vazifeyi Sui islimal davasına ait muhake- me, dün ikmal edilmiştir. cürüm sabit olmamış. ikiside beraet elmiştir. Iki kâtibin muhakemesi neticelendi İstanbul ikinci ceza mahke- mesinde zabıt kâtibi iken bir rüşvet iddiasile haklarında tah- kikat yapılan Turhan ve Salih beyler yaz tatili esnasında ağır i ceza işlerine vekâleten bakan birinci cezada muhakeme edil- mişler, beraetlerine kârar ve-- rilmiş, fakat temyiz bu kararı bozmuştu. Nakzen muhakeme, ağırceza mahkemesinde dün bit- miş, dava edilenlerin üçer ay hapisleri kararlaştırılmıştır.Birinci cezadaki ilk muhakeme neticesine kadar mevkuf kalan Turhan ve Salih beylerin, dün tayin olu- nan ceza müddetine göre, ceza mwüddetlerinin (o bakıyesi (o tecil | olunmuştur. Kamyonet kazası tahkikatı Adliyeye intikal etti Beyoğlundaki feci kamyonet kazası tahkikatına ait evrak, dün zabıtadan adliyeye gönde- rilmiştir. Kamyonetin şöförü Cemal, mevküftur, Vak'a, kalabalık bir yerde olduğu için, bu hususta bir çok şahit ismi tesbit edil miştir. Bunlar arasında vak'anın nasıl olduğunu iyice görenlerde vardır. Müddei umumilik, tahkikatın derinleştirilmesi için, evrakı dör- düncü istintak dairesi hâkimi | Salih beve vermistir Dahiliye vekâletinin çok mühim teşebbüsü Kıymetli neşriyatla bir idare külliyatı vücuda getiren dahiliye vakâletinin son zamanlarda bir “idare coğrafyası ,, vücude ge- tirmeğe teşebbüs ettiğini haber aldık, Vaktile dahiliye nezareti böyle bir eser vücuda getirmeğe teşebbüs etmiş ve vilâyetlere birer sual varakası göndermiş idi. Bu teşebbüs o zaman akim Jsermesmmeması kalmış idi. Dahiliye vekâleti bu mühim işi başarmağa azmelmiş ve vilâyetlere lâzım gelen tali- malı vermiştir. Dabiliye vekâle- tnce muntazaman neşredilmekte olan “İdare,, mecmuasının 44 üncü nüshasında gördüğümüz umumi tahriratta “gerçi ahvali umumiye raporlarında ve eski salnamelerde vilâyetlerin umumi ahvali hakkında baylı malümat mevcut ise de bunlar müteferrik olmakla beraber ihtiva ettikleri malümat itibarile de pek eski olduğundan böyle bir meclenin | Ağda ra in e ei Barut şirketi Tasfiye kararının sebepleri Barut ve mevaddı infilâkiye şir- ketiyle av ve rovelver fişekleri şirke- tinin tasfiyelerine karar verilmiştir. Barut ve fişek inhisarlarımı işleten her iki şirketin mecmu sermayeleri üç milyon Türk Jirasıdır. Bu sermaye nin yarısı hükümet, yarısı (Oriental İndustriel Mönopolies Ltd. şirketi ta-| rafmdan verilmiştir. Şirket tarafım «| dan verilen malümata göre tasfiye ka! rarına sebep, son zamanlarda satış ve varidatın uzalması ve binnetice giv-| ket hükümete karşı olan tanhhüdatını| ifa edemiyecek bir vaziyete düşmesi- dir. Diğer taraftan mevcut mukavele şirketin muayyen bir müddet zarfonda fabrikalar yapmasını âmir bulunuyor- du. Şirket bu mecburiyet karşısında Yozgatta barut ve mevaddı infilâkiye fabrikası, Silâhtar ağada Tovelver fi- şeği fabrikasile av mühimmatı fabri. kası tesis etmiştir. Son sistem olan ba fabrikalar şir- kete dört mülyon liraya yakın bir pa- raya mal olmuş, şirket sermayesi üç milyon lira olduğu için bütçede tevu- zün temin edilememiştir. e Neticede tasfiye kararı verilmiştir. Bu münasebetle inhisarlar işletme şirketleri umumi heyetlerini fevkalâ- de içtimaa davet ederek (şirketlerin vaktinden evvel tasfiyesine ( başlıyan»! caklardır. Tasfiyede alacaklılarla başlıca hissedar olan hazine ve Ori- ental şirketi hukuk ye menfaatlerinin azami derecede muhafazasına gayret edilecektir. Şirketler tafsiye edildikten sonra barut ve fişek inhisarjarı tekrar hükü. mete intikal edecek, hükümet veya yeni bir şirket tarafından idare edile. cektir. Belediyede * Mezarlıklar Müdürlüğü Süleyman B. tekrar asaleten tayin edildi Evvelâ belediye mezarlıklar müdürü iken son günlerde iktı- sat müdürlüğüne nakledilen Sü- leyman B. dün tekrar asaleten mezarlıklar müdürlüğüne tayin edilmistir. Belediye iktisat işleri müdürlüğü münhaldir. Kimin ta- yin oluracağı belli değildir. Hâömit B. geliyor Geçenlerde Ankaraya giden belediye reisi o muavinlerinden Hâmit B, yarın şehrimize döne- cektir. Hâmit beyin, belediye memur- larının © tekaütlüğü O meselesile meşgul olduğu ve bu bususta tanzim edilen kanunun da bir iki güne kadar Millet Meclisinde müzakeresine başlanacağı haber alınmıştır. Tahsili müşkül resimler Tahsilâtındaki müşkülâttan do- layı terkin edilen bir takım eski rüsumun sür'atle cetveli yapıla- rak Şubattan evvel belediye mer- kez muhasebesine bildirilmesine dair şubelere bir tamim gön- derilmiştir. DÜR vücuda .getirilmesi mühim bir boşluğu dolduracağı için faydah görülmüştür ,, denilmektedir, Bir müddet sonra 63 vilâyetin tabii, zirai, idari, sınai, iktsaği, içti mai moktai hazardan umumi vaziyetini gösterir (o baritasile, nüfusile, âsarı atikasile resimlerile birer coğrafyası vücuda gelmiş olacak ve bu suretle memleket bakkında malümat almak için sahih ve kıymetli bir mehaz vücuda getirilmiş bulunacaktır. Dahiliye vekili Şükrü Kaya be- yin bu değerli teşebbüsünü tak- dirle karşılarız. Tütün inhisarında: aa i Kitabeleri Behçet B. niçin istifa etti? Birkaç gün evvel maliye ve- kâletinin daveti üzerine Anka- raya giden tütün inhisarı umum müdürü B. vazifesinden isttifa etmiş ve dün sabahki trenle şehrimize gelmiştir. Behçet B. trenden indikten sonra ddğru Kadıköyündeki evine gitmiş ve inhisar idaresine uğramamıştır. Söylenildiğine göre Behçet beye, eski bir erkânı harp mi- ralayı olması ve uzun seneler tü- tün inhisarının başında bulana- rak kaçakçılık işlerini yakından bilmesi dolayısile, yeniden vü- cuda getirilecek kaçakçılıkla mü- cadele teşkilâtı kumandanlığında bir vazife teklif edilmiş, Behçet B. bu vazifeyi kabul etmek is- temediğinden istifa etmiştir. Maa- mafih Behçet B.dün bir muhar- ririmize, müdürlükten istirahate muhtaç bulunması ve ahvali sıh- hiyesi dolayısile istifa ettiğini söylemiştir. lnhisar işleri, müdiri umumi vekili Nazmi B. tarafından idare edilmektedir, Defterdarlıkta Umumi maaş Umumi maaş tevziatına cu- martesi günü başlanacaktır. Yeni sene hazırlıkları Yarın bilümum resmi daire- lerde eski kayıt defterleri kapa- nacak ve cumartesi gününden itibaren yeni defterlere bir nu- mara Sirasile yeni muamelâta başlanacaktır. Buhran vergisi hakkında şu- belere talimat verildi Kaza mal müdürlüklerine ta- mim edilen buhran vergisi izah- namesi hakkında dün de mal müdürlükleri tarafından maliye tahsil şubelerine icapeden tali- mat verilmiştir. Ay sonu olması hasebile buh- ran vergisinin sureti tahsili hak- kında icap eden tedbirler alın- maktadır. Maarittni Sömestr tatilleri ya- rın başlıyor Mekteplerde sömesir tatili ya- rındân itibaren O başlıyacaktır. Fransız mektepleri dün tatil et- mişler, ecnebi ve akalliyet mek- tepleri de bugün derslere niha- yet vereceklerdir. Resmi mek- teplerde perşembeden itibaren kânunusaninin 9una kadar ka- palı bulunacaklardır. Darülfünun ve yüksek mekteplerdeyse bu ders kesimi 20 gün sürecektir. Fransız mektebi şapkaları Fransadan getirtmiş?! Harbiyede (Noterdam dosyon) Fransız mektebinde talebe şap- kalarınm Fransadan getirildiği hakkında bir ihbar yapıldığın- dan bu hususta ecnebi mektep: ler başmüfettişi Ahmet Hilmi B. tahkikata başlamış ve mektep- ten izahat istemiştir. Diğer ta- raftan müfettişlerde tahkikata başlamışlardır. Hâyat mektepleri islâh edilecek Ameli hayat meteplerinin is- lâhi için bir proje tanzim etmek üzere teşkil edilen komisyon dün toplanarak çalışmıştır. Komisyon tetkikatı neticesi hakkında şehir | meclisine şubat devresinde bir | rapor verecektir. İ ——3— VAKIT 30 leman 1931— Fikir | Fikir Hayatı | Milli Türk — Radyo ile verilen konferanslardan— İstanbul ve Ankara radyolarında za man zaman kiymetli konferanslar ve- riliyor. VAKIT, karilerine bir hiz « met olarak bu konferansları imkön nisbetinde dercedeceklir. Bugün Gazi ter! tarihi muallimi Hüseyin Namık beyin Ankara radyosunda “Ml Türk kile beleri,, ismile verdiği konferansın kus lâsasını dercediyoruz: On sekizinci asrm ilk nsfında Strahlenberg atlı (İsveçli bir zabit meşhur Pultava muharebesinde Kus lara esir düşmüş, on seneyi mütecaviz bir zaman esaret hayatmda bulunup Rusyayı dolaşmış ve buradaki kavim- ler hakkında pek mühim âtetkikatin bulunmuştu . Esaretten memleketine döndüğü vakit (1730) senesinde bü- tün ilim âleminin nazarı dikkatini cel- beden Rusya kavimleri hakkındaki © gerini neşretmişti. İşte bu eserde ilk defa olmak üze re Rusyada Yenisey ve Orhon nehri kıyılarında bir takım meçhul harfler le yazılmış kitabelerden bahsetmiş ve hatta bu kitabelerin bazı kopyelerini de eserine dercetmişti, İlim âleminin nazarı dikkatini celbeden bu malü « mat hakkında Klaproth Çin tarihleri nin kayrtlarma istinaden bu kitabeles rin Kırgız kitabeleri olduğunu ileri sürmüştü. Daha sonra meşhur seyyah (Pallas) da seyahatnamesinin dör - düncü cildinde bu kitabelerden bir tas nesinin kopyesini neşretmişti. Nihayet 1822 senesinde Spassky latince (Sibir- ya kitabeleri) namile bu Türk kitabe Terinden bahseden bir eser neşretmiş- tir, 1825 te meşhur Fransız âlimi A « bel Remusat da bu kitabelerden bah“ | setmiş, herhalde bunların Türk kita besi olduğunu söylemişti. Bütün bun- Jardan daha çok evvel Acem müverri- hi Cüveyni tarihinde böyle bir takım kitabeler gördüğünden bahsetmişse do bunun yazdığı satırlar ilim âlemi» nin nazarı dikkatini celbedememişti. Bu malümattan çok sonra ei dan Jadrintseff Orta Asyada tetki katta bulunmuş, bazı kitabelerin Mo yelerini Avrapaya getirmişti. Bizdes ki müverrih r işte Türk ki. tabelerini ilk defa ilim âlemine tanm tan adamın bu zat olduğunu söyler « Jer. Halbuki evvelce de bahsettiğim gibi Jadrintseff"ten daha çok evvel bu kitabeler ilim âlemince malümdu. Fin. âlimlerinden bir grup (Heikel)in riyas seti altında buralara gidip kitabele « rin stampajmı getirdikten sonrâ Ko « penhag darülfünunu müderrislerin» | den profesör Thomsen bu kitabelerle meşgul olmıya başlamış ve tabelerin alfabesini okumıya . fak olmuştur. Bunu mütenkip Rus âlimi Radlart acele ile kitabelerin tercümesini neş- rTetmiş ve artık milli bir 'Türk kitabe sinin mevzuu bütün im Âlemince malâm olmuştu. Radloff kitabeleri tercüme ederken biraz acele etmiş, bir çok yerleri yanlış okumuş ve yanlış tercüme etmişti. Bundan birkaç sene sonrâ profesör Thomsen çok müdek» kikane bir surette kitabelerle meşgul olup Orhon kitabelerinin Fransızca tercümesinj neşretti. o Epey zaman sonra da gene aynı profesör kitabe - lerdeki yanlış tercüme edilen yerlere ve sair hususata dair Turcica atlı ese rini neşretti, Bundan sonra Melio - ranski, Bang, Nömeth ve daha pek çok âlimler bu kitabelerin malüm olmiyan kelimelerile ve dâha diğer yerlerile meşgul olmuşlar ve bu sayede Türko- loji ilmi pek çek ilerlemiştir. Kita beler sekizinci asırda Şarki Gök Türk hükümdarı Bilge Han ve kardeşi Gül- tekin namma rekzolunmuştu. Hüseyin Namık bey bundan sonra kitabelerin mevzuu ve rekzedenler hakkında izahat vermiş ve bu milli eserlerin hiç olmazsa biraz ilmt su » rette Türkeeye çevrilmesi temennisile konferansına nihayet vermiştir. /