11 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

11 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—6 — VAKIT II Kânunusani 1932 David Golder Yazan: iren Nemirövski şöyle böyle? Fena mı?.. David, sana söylüyorum. — Pek o kadar fena değil, — Azizim, paraya ihtiyacım var. — Gene mi? Glorya sinirlenerek bileğine girmiyen bileziği aldı, masaya attı, Bilezik yere düştü, bu se- fer de ayağıla iterek baykırdı: — Nasıl gene mi? Böyle söy- lediğin zaman nakadar sinirlen- diğimi bilmezsin? Ne demek bu.. Gene mi? Burada bedava mi yaşadığımızı zannediyorsun? Ev- velâ senin Joys'unl. Ah bu kız.. Para sanki parmaklarını yakıyor. Hem kendisine bir şey söyledi- ğim zaman ne cevap veriyor | © biliyor musun? “Dadverir.,, Fik hakika onun için oldu mu, veri- yorsün. Bana gelince, sanki ben yokum. Havadan mı yaşıyacağım? Bu sefer de ne var sanki? Gol- mar mı? — Bırak şu Golmar'ı.. İş ona kalsaydı çoktan açlıktan ölür- dün .. — Yeni bir iş mi var? — Evet. — Ne? Golder birdenbire patladı: — Ey.. Canımı sikiyorsun! Ne- dir bu mütemadiyen sual sorar- sın. Sanki işten de anlasanl Bu kadınların Allah belâsını versin! Ne merak ediyorsun? Daha ben buradayım, (o görmiyor musun? Büyük bir. gayretle kendine hakim olarak mükâlemeyi değiş» tirdiz Yeni bir gerdanlık almiş- sın.. Göster bakayım. Glorya >gerdanlığın taşlarmı tutarak © avucunda bir müddet ısıttı ve: Fevkalâde değilmi? Dedi, gö- rüyorsun ya,. Her zamn bana fazla sarfettiğimden bahsedersin, Bu aralık, elmas almak, para- sını eniyi yere koymak demek- tir. Hem biliyor musun? İyi bir iş yır'ım. Kaça aldım dersin? Sekiz yüz bin Franga azizim. Bedava değilmi? Sadece şu ka- panacak yerdeki taşa bak, ne eder? Şu pırlantalar pek düzgün değil amma üç büyük taş nası'? Burada bazan böyle fırsatlar ele geçiyor. Bütün fahişeler, ellerine para geçsin diye, neleri var, ne- leri yok satıyorla, Bana biraz fazla para verseydin, daha neler alırdım amma.. Golder, dişlerini sıktı, Glorya devam etti: — Burada bir kız var, dostu kumarda dehşetli para kaybet- miş. Kız çocuğu delicesine sevi- yordu, geldi, bana mantosunu satmak istedi. Şenşilla bir man- to ki fevkalâde.. Almadım, Pa- zarlık ettim... Kız ağlıyordu... Fakat verdiğim paraya razı ol madı. Ben de nihayet razı ola- cak zannediyordum, sıkmadım. Fakat kabahat etmişim. Çocuk intihar etti Pek tabi, kızda © mantosunu salmıyacak.. Ah, Da- vit, ya şu acuze Ledi Rovenna- nın elmaslarını görsen!,. Bu sene pırlanta moda değil, Biliyormu- sun? Ledi Rovenna beş milyona satın almış diyorlar. Ben, eski elmaslarımı yaptırdım. Şimdi yal- nız, biraz uzaltmak için beş altı yeni elmas almaklığım lâzım. Nakleden: | fa. idare etmek mecburiyetinde ka- layor. Fakat şu Ledi Rovennanın nede çok elması var ah.. Cirkin, acuze, altmış beş yaşında da karı.. — Glorya, şimdi sen benden daha zenginsin! Glorya, bir timsahın ağzını ka- patırken dişlerinin çıkardığı sese benzer bir sesle ağzım kapattı: — Böyle: şakalardan nefret ederim, pekâlâ bilirsin! — Glorya, biliyor musun Mar- kus? — Hayır. Ne var, Markus? — Ya.. bilmiyor musun? Oldü, dün de gömdüler. Glorya, hiç istifini bozmadı, göğsüne lavanta sürerken, ürk- müş gibi bir tavur takındı: — Vah vah, dedi, kabilmi? i Neden öldü? — İntihar etti, Iflâs etmişti. Glorya hiddetle bağırdı: — Ne alçaklık değilmi? Ya karısı? Kimbilir ne memnun ol- muşlur, Gördün mü? Golder acı acı güldü: — Evet, boynunda fındık bü- yüklüğünde pırlanta bir gerdan- hk vardı, Glorya yüzünü gererek sordu: — Ne yapmasını istiyordun ? Bütün elmaslarını ona versin de borsada veya ötede beride kay- bedip de iki sene sonra intihar etsin, Onuda beş parasız mı bı- rakmasını istiyordun ? Aman bu erkeklerin kodgâmlığı 1. Golder homurdandı : — Bir şey istediğim yok, vız gelir bana. Yalnız sizler için çalışa çalışa geberdiğimizi düşünü- yorum da... Garip, kindar bir bakışlı. ba- karak sustu. Glorya omuzlarını sikti; — Hayır Azizim, bayır.. Sizin gibi adamlar kanları için çalış- mazlar, kendileri için çalışırlar. Evet.. Evetiş.. Nihayetönn haye bir iptilâdır, motfin gibi. Eğer senin elindeki bu işler olmasaydı bedbaht olurdun yavrum, bed- baht.. Golder sinirli sinirli güldü. — Nede güzel uyduruyorsun karıcığım. Dedi. ON BIKINCI KISIM Joys'un oda hizmetçisi yavaş yavaş kapıyı açtı, Kendisine ters ters bakan Gloryaya çekingen bir tavurla : — Matmazel gönderdi efen- dim, dedi, kendisi hazırlandı. Be- yefendiye yeni tuvaletini göster- mek için gelmesini rica ediyor. dudaklarını büzerek mırıldandı; — Aman bu kızda ne can sıkıcı şey.. Sen de ona, ibtiyar bir aşık gibi yüz veriyorsun., Pek gülünç oluyorsun, biliyormusun? Fakat Golder cevap bile ver- meden kapıdan çıkıyordu, Glor- ya omuzlarını silkti ve arkasın- dan seslendi; — Hiç olmazsa, Allahaşkına çabuk olunuz. Ben arabada bek- lerken, o hâlâ aynasının karşı- sındadır muhakkak... Mükemmel kızın var doğrusu. Erkeklerle nasıl konuştuğunu kördünmü.. ben gidiyorum, baberiniz olsun Öyieya, | da ona göre hareket ediniz das aa İm olmazsa (Bitmedi) p BEZE KAİN ça a Nasıl oldu? Ibtiyarda değildi. | Golder hemen kalktı. Glorya, İl On dakikaya kadar gelmezseniz | Komşu Memleketlerde Sırbistandaki Hadiseler Sırbistan kral: Aleksandr, ge. çenlerde mütenekkiren Parise gitti ve döndü. Bu seyahat etrafında çıkan şayi- lar, Kral Aleksandr'n (O Fransadan yeni bir istikraz yapmak tesebbüsün- de bulunduğunu tekit etmektedir. Filhakika, Yugoslavya - bu gün mali ve iktisadi bir buhran geçirmek. tedir ve şayet bir istikraz aktedemez- se vazıyet vehâmet (kespedecektir. Fransadan gelip Belgrattan da tekit edilen haberler, Kralm seyahati et« rafında çıkarılan o şaylaların asılsız olmadığmı gösteriyor. Fransa, Kral Aleksandr'a Para vermediği takdirde Yugoslavyada bü- büyük bir değişiklik olmak (ihtimali vardır, zira, vazıyeti yarrm bir dik. tatörlükle idare etmiye çalışan Obu günkü hükümet, yerin; bir başka hüküemete bırakmak mecburiyetinde kalacak ve aglebi ihtimal köylü de -| mokrat fırkası iş başına geçecektir. Esasen Kralm Parise seyahati müna» sebetiyle bu fırka lideri (o Pribiçeviç matbuata (gönderdiği bir mektupta şunları söylemektedir: Diktatörlük yıkılıp da serbest in- tihaptan doğacak olan müstakil hükü.| met, halkın ve milletin bütün arzu ve iradelerini temsil edecektir, Yugoslav! ya diktatörlük zamanında giriştiği taahhütleri istikraz veya imtiyazları tannnıyacaktır. Yugoslavya demokrasisi, bugünki! şeralt altında Yugoslavya devletine yapılacak her nevi istikran, bir dik- attörlük ve şiddet rejimine o yardım ve tarafgirlik olarak telâkki eder ve Pransa demokrasisine er geç halkın iradesi karşısında yıkılmıya mahkim böyle şiddetli bir rejimin devam et « mesine sebep olacak hiç bir yardımda bulunmaması için müracaat eder, Bu mektuptan anlaşılıyor ki, bu gün, Yugoslavyada mühim bir va. ziyet vardır ve en son yapılan cebri ihtihabattan sonra, Kral Aleksandr. dahilde arzu ettiği sükünu elde ede memiştir, Fakat küçük itilâfım mühim uzuv. Jarmdan birisi olan ve orta Avrupay- la Balkanlarda istinat ettiği unsur - lardan birisinde dahili karışıklıklar olmasına Fransa müsaade edecek mi? Fransanm siyaseti, bu yeni şekil kar. şısında iki türlü olabilir; Birisi, dik. tatör rejimini (o kuvevtlendirmek ve şiddet tarafmı iltizam etmek. İkinci si, demokrat köylü fırkasıyla yeni bir anlaşma zemini bulmak, Fakat hadiseler ve vaziyet bu son ve en makul görünen şeklin, Fransa için pek müşkül olacağım gösteriyor. Zira bu gün hudutları içinde cümhu. riyetçi hariçte emperyalist bir Fran sa vardır, oğum ve Kadın hastalıkları mütehassısı Doktor .. : : Hüseyin Naşit P Türbe, eski Hilâliahmer binası No. 10 Tel. 22622 © Diş Tabibi Zeki Muci Hastalarını her gün saat 5,30—12! ve 13—20 kadar kabul ve her salı saat on üçlen ilibaren meccanen diş çeker ve tedav; eder. Muayenehane: Kadıköy (Mısırlı oğlu Yavuz Türk sokak No. & REŞAT ENiS KANUN NAMINI Ibtiras ve Ahlâk Romanı Bu senenin En güzel, En reslist Edebi eseridir Sübület Kütüphanesi Basıyor “YAKINDA ÇIKACAK PETROL Saç dökülmesinin ve kirpiklerin en müessir ilâcıdır. Saçları uzatır, kuvvetlendirir, parlatır ve mikropları imha eder. Eczane ve Parfümleri mağazalarında arayınız. ilanlârı | Devlet Demiryolları Bakır lokomotif ocakları ve teferruatının kapalı zarfla müna- kasası 6 Şubat 932 cumartesi günü saat 15 te Ankarada idare merkezinde yapılacaktır. Tafsilât Ankara ve Haydarpaşa veznelerinde yirmi beşer lira mukabilinde satılan şertnamelerde yazılıdır. (42) YENİ Golumbia PLAKLARI Füsun Hanımefendinin İn 10 H'caz: Gülşeni Hüsnünde Suzinak: Vad eylemiştin Hafız Saadettin Efendinin İN. | 1014 Hüzzam şarki: Leylâ Hüzzam şarkı: Bir yer ki sabah Kelumbia Bayilerinden arayınız. Bilecik Vilâyeti Daimi Encümeninden Adet Nev'i 44000 Riparye Rüspestiris 22000 Riparye Rüspestiris 55000 Şosla Berlendiyeri 33000 Mürvedri Rüpestiris 66000 Rüspestiris Dü Lot 220000 Yekün 1.—.Balâda miktar ve evsafı muharrer beheri 98 para -mu- hammen bedelli (5390) lirahk 220 bin adet köklü Amerika as- ma çubuğunun münakasa kaimesinde yazılı şerait veçhile 20-Kâ- nubusani “32 tarihine müsadif çarşamba günü saat 15 te encü- meni daimice kat'i ihalesi yapılmak üzere 1-Kânunusani-932 ta“ ribinden itibaren 20 gün müddetle ve kapalı zarf usulile müna- kasaya konulmuştur. 2 — Münakasa şeraiti suretleri İstanbul Vali ve Belediye Reisliğine, Izmir, Bursa ve Kocaeli vilâyetlerine gönderilmiş ol duğundan mezkür mahallerde çikacak taliplerin bu suretle ve di- ğer yerlerden çıkacak taliplerin de doğrura Bilecik Vilâyetine müracaatla malümat edinmeleri ilân olunur. (37) 10114 3319 4 B 1202 —İ istanbu! Belediyesi Beşiktaş Belediyesinden: Ortaköy Mecidiye kapısında başı boş olarak bir adet merkep bulunmuştur. Sahibinin üç gün zar- fında müracaatla alması ilân olunur. Dünya Gazetesi ilânları Ç va Yarın çıkıyor. Alınız ve okuyunuz. ke BONO BONO Satar, alır Balıkpazar, Maksndiye Han No. 35 M. Derviş. Karadeniz postası — Kiralık öp E R Z U R U M | Nışantaşında Teşvikiye cami | arkasında Çınar sokağında cağ" Çarşamba de üstünde yep yeni bir ev ki ralıktır. Dört odası, bir antresi günü akşamı Sirkeciden bare- ketle (Zonguldak, İnebolu, iki sofası var, bir daraçası, g& niş bahçesi, tulumbalı kuyusu “9 Samsun, Ordu, Giresun, Trab- zon, Sürmene, Rize ve Hope) # elektriği çok vasi nezareti var” ye gidecektir. dır. Kirası ehvendir. Fazla tafsilât için Sirkeci, Talip olanların aynı sokakt8 mezkür evin ittisalinde Enis b€ Yelkenci hanındaki acenteli- ğine mürscaat. Tel. 21515 vapuru 13 K. sani İ ye müracaatları. Tophane Kara baş Mustafa ağa dere S. 41 — 43 N, Iu arsadaki attkar- cılığa ait kâffel eşyamı (ayni yerde tulumba çıkmazında 7 N. da ankazu Kâmil efendiye sattım alâkam kal - madığanı ilân eylerim. (2313) Mahalli mezkurun sabık|| İzmir « Pire - İskenderiye Postası (EGE) 12 Kânunusani Salı 11 de Galata Rıbtımından kalkar,