11 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

11 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Alman  başvekili M. Brüning tarafından —Almanyanın tamirat borçlarıni artık tediye edemiyeceğine dair vuku bulan beyanat...
 Yoksulluk sahasında Urlada halk çalışmak için kredi istiyor Geçen sene Urlaya 3 milyona yakın para girmişti. Bu sene ise.. p
 Bıçak kemiğse dayanınca... Tıpkı bizim gibi... Yardım edecekler, para verecekler, sermaye gönderecekler diye tamirat...
 :İ")ünya buhranının ortaya çıkardığı yeni bir tip — Merhamet edin efendiler merhamet!.. Binlerce okka tütünüm, anbarlarlar

A MmMmRŞğŞA hh RR Hava soğudu, Anadolu- Istanbul ve Izmir güm- rük memurları arasında mühim değişiklik olacak. — Sene 14 — No: 4762 — Fiatı her yerde: 5 kuruş PAZARTESİ — 11 kânunusani 1932 nun bir çok yerlerine kar yağıyor. » — : —— —— Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 Yeni birumumi harpba Avrupa yeniden bir umumi harbe doğru gidiyormuş Ceneral Ludendorf bu harbin 1932'de vukuunu muhakkak addediyor “Alman başvekili M. Brüning tarafından Almanyanın tamirat borçlarını artık tediye edemiye- ceğine dair vuku bulan beyanat dünyanın her tarafında büyük bir tesir yapmıştır. Bu beyanat bilhassa Fransada heyecan uyandırmıştır. | Fransız gazeteleri, Fransanın derhal hare- kete geçmesini ve icap eden tedbirleri almasını istiyorlar. Müfrit o milliyetperver Fransız gazeteleri şimdiden Fransız ordu- sunun bududu geçerek tekrar Ren havzasını işgal etmesini iste- mektedir. Mutedil ve sol cenaha mensup gazeteler ise vaziyeti daha sükü- netle tetkik etmekte, Almanyanın Avrnpanın yeniden karışmasına sebep olacak bir hattı“ hareket takip etmiyeceği ümidini izhar eylemektedir. Avrupada son zamanlarda mevcut olan iktisadi ve mali buh- rana bu suretle siyasi bir buhran da inzimam etmiş, vaziyet çok karışmıştır. Bazı mahafilde yeni bir harp ihtimalinden bahsedil- mektedir. Yeni bir muharebeyi muhtemel görenler arasında cene- ral Ludendorof (vardır. Umumi harp esnasında Alman ordularının erkânı harbiye reisliğini yapmış olan Ceneral Ludendorf harbi muhtemel değil, muhakkak adde- diyor. Alman ceneralı diyor ki; “1914 de umumi harbin çıka- cağını, daha bir kaç sene evvel, 1912de tahmin etmiştim. Şimdi de yeni bir harbin süratle yak- Ceneral Ludendorf laştığını görüyorum. Bu harp 7932 de vuku bulacaktır. Böyle bir harpten sakınmak kabil değildir. Ahmet Cezmi soruyor: Mürüvvet hanım öldü mü öldürüldü mü? Zihinler biraz yoklanır, hafızalara kuvvet verilirse, bundan uzun seneler evvel, bir müddet ağızlarda dolaşan bu vaka hatıra gelir. Kazasker konağı cinayeti O zaman bütün memlekette heyecan uyandırmış, uzun müddet herkes birbirinden şüphe etmiş, herkes birbirine: idatil kim? Diye sormuştu. Filvaki katil meydana çıkarıldı, mücrimler yakalandı. Amma bu esrarengiz vakayı meydana kim çıkardı? Ahmet Cezmi SALI gününden itibaren AKŞAM'da okuyacaksınız, merakla, zevkle, heyecanla takip edeceksiniz. lunacaktır: 7 - Fransa, Belçika ve Küçük itilâf, 2- Italya, Avusturya, Almanya, Bulgaris- tan, Yunanistan, ihtimal İngiltere, 3- Rusya ve Türkiye.. Rusya ve Türkiyenin bu harbe hemen gir- memesi ve intizar vaziyetinde kalmaları daha çok muhtemeldir. Alman cenralının bu tahminini neye istinat ettirdiği (omalüm değildir. Fakat Almanyanın vaz- iyetinden istidlâlda (bulunması ! muhtemeldir. Diğer taraftan Troçki'de ika- met ettiği Kadıköyünden bazı gazetelere gönderdiği bir mek- tupta 1932 senesi zarfında Avru- pada çok mühim vakalar cereyan edeceğini ve her şeyin Almanya'da cereyan edecek vekayie bağlı olduğunu bildirmiştir. Troçki'nin mektubundan anla- şıldığına göre Almanyada faşistler iktidar mevkiine gelecek olurlarsa bir harpten çekinmek gayrı kabil olacaktır. $ Bıçak kemiğe dayanınca.,. Tıpkı bizim gibi... Yardım edecekler, para verecekler, ser- maye gönderecekler diye tamirat borçlarını muntazaman ödediler. Fransaya ve müttefiklerine her sene milyonlar, milyarlar verdi- ler. Verdikçe sıkıntıya düştüler; verdikçe buhran başladı, verdikçe sefalet arttı. Vere vere nihayet iflâs derecesine geldiler. “Aman darıltmıyalım , Kızdırmıyalım , belki yardım ederler, para verir- ler.., diye uzlaşma yolunu tuttular. Ne yardim eden oldu, ne para veren... Fransa, açlıktan, sefaletten ölüm hâline gelen Almanyadan ha bire alacağını istiyor, yardım için başka şartlar koyuyordu: Esaret, kölelik gibi ufak tefek şartlar... Bıçak kemiğe dayandı. Alman başvekili, o Almanyanın artık tamirat borçlarını ödemiyeceğini ilân etti. Bu haber, tamirat konferasının arifesinde, Avrupa siyaset saha- sında bir bomba gibi patladı. Fransızlar pürhiddet.. Ingilizler bıyık altından gülüyor. Ameri- kanın umurunda değil... Ne olacak? Hiçl.. Zengin alacaklı, ölüm haline gelmiş, açlıktan can )| çekişen o Öorçlunun o gırtlağına bassa ne çıkar? Fransa ile Almanyanın arası daha fazla açılacak, belki “Terki teslihat,, nihayet Amerika harp borçlarını Avrupaya bağışlamak suretile | işler düzelecektir. /| Fransa, yanlış politikasının İ| acı Oo meyvalerinı Oo toplamağa başladı. şlıyormuş Yoksulluk sl kişiyi Urlada halk çalışmak için kredi istiyor Geçen sene Urlaya 3 milyona yakın para girmişti. Bu sene ise.. Urlada muhtaçlara yardım heyeti: 1 Belediye rsisi Âdil, 2 Fır- ka kâtibi Recep, 3 Diş tabibi Hulüsi, 4 Muhtar Sadeddin, 5 Muhtar hafız Mehmet, 6 Muhtar Abidin beyler, ... 7 Muhabirimiz Orhan bey | Urla 7 (Hususi) — Yoksuzluk içinde kalan vatandaşlarla temas etmek ve son vaziyeti tespit etmek üzere buraya gelirken, Kemalpaşada gördüklerim, göz- lerimin önünde canlanıp duruyor- du.. Otomobilimiz; bütün süratile tam bir saat, bir çeyrek müddet zarfında buraya geldi. Şehre girerken; bir çok vatandaşların gözlzrini çevirerek dikkatle bana baktıklarını görüyorum. Derhal tetkikata başladım ve şu neticeyi elde ettim: Urla kaza merkezinin nüfusu 7 bin.. Mülhakatı ile beraber on NANA AYAK dört bin.. Köylerinin adedi 17.. Burada halkın hemen kâffesi toprak, bahçe ve bağ sahibidir. Her sene buraya başka vilâyet ve kazalardan 3-4 bin işçi gelir ve Urla müstahsili ile birlikte Urla istihsalâtını yapar.. Bağları, geniş bir mesafe tutuyor.. Faal olan kısım; (30) bin dönüm.. Her sene bu bağların üzüm verişi 30 bin çuval.. Bu sene ise, 1700 çuval.. Arada müthiş fark var. 30 bin çuval demek, heman heman 358000 kilo ve belki daha ( Devamı dördüncü sahifede ) Dünya buhranının ortaya çıkardığı yeni bir tip meselesi - daha açık | ve kat'i olarak - suya düşecek, | © — Merhamet edin efendiler merhamet!.. Binlerce okka tütünüm, anbarlarlar dolusu buğdayım, dağlar gibi üzümüm varl.. Acıyın, on para verinl..