11 Ocak 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Ocak 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

EE er gam e a > k Ns : 5 gin ee AŞ KN OY Ee ea Mk aa Sahife 2 Akşam 11 Kânunusani 1932 Abbas Hilmi Paşa Suriye Krallığından haberi olmadığını söyliyor Eski (oOMısır o hidivi (o Abbas Hilmi paşanın Suriye krallığına çeceği söylenmekte idi. Abbas İmi paşanın son seyahatleri bu şayiaları biraz daha kuvetlendir- miştir. Tekrar Istanbula dönen Abbas Hilmi paşa dün şu beya- natta bulunmuştur: — Benim Istanbula ve Ankara- ya kidip gelmemden daha tabii bir şey olamaz. Bunda hiç bir fevkalâdelik yoktur. Şarki Erden seyahatine gelince.. Ben buraya daha erken gidecktim. Fakat dayakla neticelenen Kudüs kon- gresinin zamanında, o patırdı esnasında bulunmak istemedim. Kongrenin dağılmasını bekledim. Şarki Erdeni ziyaretim Emir Abdullah hazretlerine karşı duy- duğum muhabbetin saiki iledir. Erdene giderken (Anadolunun şimdiye kadar görmediğim bir çok yerlerini gördüm. Suriye ve Filistinden geçerken fransız ve ingiliz hükümetlerinden (büyük bir hüsnü kabul gördüm. Bence Surye krallığı mesele- sinden pek erken bahsediliyor. Suriyede her şeyden evvel manda meselesinin halli lâzımdır. Bundan idare şekli taayyün edecektir. Hattâ, Suriyede cumhuriyet tesisi bile muhtemeldir. Bana Suriye krallığı için hiç bir teklif vaki oliliğütir. : Bü çalık, pek uzak bir iştir. Kendimi öne atmak istemem. Kral olmak arzu edile- cek — şey değildir. Ben Mısırda emokrat bir hayat dım. Gi Hilmi Yar Kel Faysalın da Suriye krallığı ihtima- linden haberdar olmadığını söyle- miştir. İşgüzarlık ? Köprü bu sabah ta 40 dakika geç kapandı Istanbul belediyesi işgüzarlığ pek sever. Terllom line abi idare etmek ister, kanalizasyonu idare etmek ister, otobüsleri idare etmek ister. Hani kabil olsa belediye Istanbul tramvaylarını almağa ve onları bile idare etmeğe kalkışacaktır. Fakat belediyenin nazariyat halindeki bu işgüzarlığına rağmen tatbikat sahasında gördüğü işler Allah için meydandadır. - Meselâ köprü.. Biz yazmaktan usandık, belediye usanmadı ve bir türlü köprüyü tam zamanında mayı öğrenemedi. Köprü hai KAL ei kırk dakika B kapandı. Bu seferde motörü ulmuş muş. Motör bozulmuşsa belediye bu ibtimali evvelden düşünerek ted- bir almalı idi. Bu gayet basit bir iştir. Motör bozulnca bir romor- kör gelir köprüyü çeker.. Netekim bu sabah da kırk dakika sonra büyle yapıldı. Istanbul halkı çoluk çocuk iş güç sahipleri ayazın ve yağmurun altında kırk dakika bekletilemez. Mavnada yangın Bekçi ağır surette ' yaralandı Dün Kuruçeşmede liman şirke- tine ait ve içinde infilâk edici maddeler ye karpit bulunan 513 numaralı mavna birden bire ateş e ve Beşiktaş polisine er verilmiş, polis te telefonla itfaiyeye maMimat vermiştir. Bu esnada zaman geçtiği için mavna muhteviyatı temamen yan- dığı gibi mavnanın bekçisi elli yaşlarında Mehmet'te vücudunun muhtelif kısımlarından ağır suret- te yaralanmıştır. Yaralı bekçi hastahaneye kaldırılmıştır. Polis tahkikata başlamıştır. İnhisar idareleri ne olacak? Bu Sahahki Telgr aflar Vekil Rana bey müsteşarla birlikte Istanbula gelerek tetkikatta bulunacak Istanbul ve Izmir gümrük memurları arasında mühim değişiklikler yapılacaktır Ankara 11 (Telefon) — Kaçak- çılığın men ve takibi kanununu tatbik için yapılması lâzım gelen teşkilâta başlanmak üzeredir. Temyiz reis ve âzalarından mürekkep adliye vekâleti intihap encümeni içtimaa davet edilmiştir. Encümen 16 ihtisas mahkemesine memur edilecek hakimleri intihap edecektir. Gümrük muhafa ku- mandanlığına Seyfi paşanın tayini de Reisicumhur Hz.nin yüksek tastiklerine arzolunmak üzeredir. Yeni kanunun ibtiva ettiği şiddetli hükümler ve alınacak yeni tedbirler sayesinde kaçakçılığa karşı amansız mücadeleden en kısa bir zamanda hayırlı neticeler elde edileceğine umumi bir kanaat vardır. Gümrük ve inhisarlar vekâleti gümrüklerde yapılacak ıslahat ve inhisarlara verilecek yeni teşkilât şekli etrafında hazırlıklarına de- vam etmektedir. Mevsuk bir menbadan aldığım malümata nazaran son vaziyeti ve tevessül edilecek teşkilâtı bik diriyorum : Sanayli teşvik Sanayi erbabına yeni kolaylıklar gösterilecek Ankara, 10 — Teşvikij sanayi kanununun tadiline devam edil- mektedir. Şimdiki kanun sanayi erbabına Obir çok kolaylıklar, faideli hususat temin ettiği halde bunların yerinde takbik edilip edilmediği hükümetce lâyıkıyle kontrol edilmemektedir. Yeni kanunda sanayi erbabının menfaatleri temin edileceği gibi bu menfaatler hükümetin menfa- atlerile telif edilecektir. Iktisat vekâleti bundan başka bir sanayi borsası teşkil edecek- tir. Mevcut makineler için de bir tasavvur vardır. Buna nazaran memlekette sa- hipleri elinde muattal kalan maki- neler, bunları işletecek olanlara satılacaktır; Bununla harice ma- kineler için fazla para gitmiye- cektir. Tahranda bir infilâk Tahran 11 ( A.A ) — Kömür istihsalâtında kullanılmak için depo edilmiş olan mevadı infilâkıyenin bulunduğu binanda zuhur eden bir infilâk neticesinde 4 kişi ölmüş ve 9 kişi de tehlikeli surette ya- ralı olarak hastahaneye kaldırıl- mıştır. Infilâkın vuku bulduğu bina tamamen harap olmuştur. Piyango bugün çekiliyor On birinci tertip tayyare pi- yangosunun son keşidesi bugün öğleden sonra Darülfünun kon- ferans “salonuda yapılacaktır. Bu keşidenin en büyük ikramiyesi 200000 liradır. Bundan başka 50000, 40000, 25000, 15000, 10000 liralık oikramiyeler ve 100000 liralık bir mükâfat vardır. 1 — Gümrük ve inhisarlar vekili Râna bey yakında Istanbula gide- cektir. Oradan İzmire de gitmesi muhtemeldir. , Râna beye vekâlet müsteşarı Adil beyinde refakat etmesi. ihti- mali vardır. Râna Bey Istanbulda inbisarlar idaresinden, inhisarların tevhidi ve: Ankaraya nakilleri mevzuları hakkında mütalâalarıni isteyecek, ve ayrıca yapacağı ve yaptıracağı tetkikattan alınacak neticelerle bu mütalâalar birleşti- rilmek suretile inhisarlar teşkilâtı takarrür ettirilecektir. Inhisarlar idarei mekeziyelerinin hükümet (o merkezine nakilleri muhakkaktır. Verilecek (karar Istanbulda bırakılacak dairelerle inhisar (o idareleri (omemurlarınm maaş ve ücretlerine dair olacaktır. Idare memurları ile mütehassıs memurların ayrı ayrı tasnife tabi tutulması (oidare (omemurlarının devlet baremine teknik kısımlarda çalışan omütehassıs memurların ise hususi bir bareme tabi olma- ları lüzumu tebellür etmiş bir kanaat olarak ifade edilebilir. Ankara 11 (Hususi) — Gazi | Hz. bugün saat 16 buçukta (| hususi bir trenle Istanbula ( hareket edeceklerdir. o Tren yarın sabah dokuz buçukta Haydarpaşaya müvasalat ede- |) cektir. £ Reisicumhur Hz.ne | dahiliye vekili Şükrü Kaya beyin refakat etmesi muhte- ( meldir. ( —— amma Kaçakçılığı sanat haline getirmiş Ankara 11 (Telefon) — Istan- bulda sabık maliye müfettişlerin- den bir zatın gümrük kaçakçılı- gile iştigal ettiği ve bu meşgalesini âdeta bir sanat haline getirdiği haber alınmıştır. Alâkadar maka- mat lâzım gelen tahkikata teves- sül etmiştir. Maarif vekili tettiş seyahatine çıkıyor Anka 10 (A.A)— Maarif vekili Esat bey, meclisin tatilinden bil- istifade evvelce mektepleri teftiş için başlamış olduğu seyahate devam edecektir. Vekil B. önü- müzdeki salı günü şehrimizden hareket ve seyahatinde kendisine Maarif umumi müfettişlerinden Kadri, Hususi kalem müdürü Nihat beyler refakat eyliyecektir. Bu defaki teftiş mıntakası Eski- şehir, Konya, Adana ve havalisi olacaktır. Seyahatin 15 gün kadar süreceği tahmin olunuyor. Izimirde bir otomobil tram- vayla çarpıştı. Altı yaralı var Izmir 10 (A.A.) — Karantinada askeri hastahane civarında bir kamyonet yolun solunu takip ettiği için elektrikli; iki tramvay arasında parçalanmış, kamyonette bulunan 13 yolcudan altısı yara- lanmıştır. Yaralılar hastahaneye nakledilmişlerdir. Bunlardan ikisi ağır yaralıdır. Tevkif edilen şoföre bir şey olmamıştır. 2 — Hükümet şubat ayı niha- yetinde Millet Meclisine 932 bütçesi üzerinde yapılmasını za- ruri gördüğü tadilleri bildirirken inbisarlar idaresine verilecek şek- lide aynı zamanda meclise arzet- mek kararındadır. Esasen inhisar- lara verilecek yeni şeklin varidat bütçemiz lehine bir netice vermesi kuvvetle . arzu ve temenni edil- mektedir, 3— Tütün inhisarında üç maliye müfettişi (tarafından (başlanan teftiş devam etmektedir. Bu tet- kikatın Râna beyin Istanbula hareketine kadar ikmali ihtimali vardır. 4 — Gümrüklere gelince, yeni vekâlet tarafından mezkür idare- lere hareket tarzları hakkında yeni ve ehemmiyetli direktifler verilmiştir. Gümrüklerde maliye ve gümrükler müfettişleri tarafın- dan devamlı teftişler başlamıştır. Bundan maada yapılmakta olan tetkikat neticesinde başta Istanbul ve İzmir olmak üzere gümrük memurları arasında esaslı tebed- di icrası muhakkak addoluna- nir. Almanyaya karşı Temps gazetesi i Alman başvekiline ateş püskürüyor Paris, 11 (A.A.) — Temps gazetesi, M. Brüningin beyanatı- nın beynelmilel sükün ve intizama karşı ağır bir hata ve siyasi bir cinnet hareketi olduğunu söylemekte ve mumaileyhin be- yanatım (tavzih için yaptıkları teşebbüslerin vakayiin hakikatını değiştirmemekte bulunduğunu ilâ- ve etmektedir. Mezkür gazete, Almanyanın, Young plânının ret ve inkârına muadil olacak bir halde tamirat bedellerinin tediyesinin ilgasında ısrar etmek niyetinde olduğunu ve bu hareketin bir suiniyet hareketi olacağını yazmaktadır. Cemal Hüsnü bey Bern sefirimiz Cemal Hüsnü bey, dünkü ekspresle Bernden şehrimize gelmiştir. Cemal Hüsnü bey, Sirkeci istasyonunda darül- fünun omüderrislarinden Behçet ve Muzaffer beyler ile dostları tarafından karşılanmıştır. Cemal Hüsnü bey, mezuniyetle şehrimize gelmiştir. Bern sefirimiz dün akşam An- karaya hareket etmiştir. Şarki Erdende vaziyet Iki günden beri şehrimizde bu- lunan şarki Erden sabık başve- kili Hasan Halit paşa bir iki güne kadar Suriyeye gidecektir. Hasan Halit paşa dün demiştir ki; “ — Ben aslen Arap olmakla beraber bu memleketin yetiştir- diği bir adamım, bu itibarla kal- ben Türküm, pek sevdiğim bu memleketi arasıra ziyaret ederim. Bu defa Ankaraya giderek baş- vekil İsmet paşa hazretleri ile görüştüm. Şarki Erden'de tam bir sükün vardır. İngiltereye gayri- mahdut bir surette verilmiş olan e Erden mandası elyevm ber- levam olmakla! beraber memle- ketimiz müstakildir.,, Türkiye - Irak : Irakla muahedeler dün imza edildi Türkiye rae ticarel; ikamet ve iadei mücrimin muahedena- meleri dün Ankarada imza edil- miştir. İmzayı müteakip Irak baş vekili Nuri paşa muahedelerin tiki taraf için hayırlı ve feyizli olmasını temenni atmiştir. İktisat vekili Mustafa Şeref bey bu te- menniyata iştirak eylemiştir . Nuri paşa dün akşam İstanbula hareket etmiş, istasyonda başvekil, dahiliye ve iktisat vekilleri, Riya- seticumhur kâtibi umumisi, Irak ve İngiliz sefaretleri erkânı tara- fından teşyi edilmiştir. Başvekil Ankarada çok iyi bir tesir bırak- mıştır. Nuri paşa bugün şehrimize gelmiştir. Anadoluya kar yağıyor Bir kaç gündenberi iyi giden havalar dün birdenbire bozdu. Yağmur başladı ve soğuk fazla- laştı. Dünden beri fasılalarla za- man zaman yağmur yağmaktadır. Yeşilköy rasat merkezi hava hak- kında şu malümatı veriyor: Bu gün hava bulutlu ve hafif yağmurlu devam edecektir. Rüzgâr cenup istikametinden esecektir. Dün tazyiki nesimi 759 azami hararet 1l,dün gece asgari hararet İ, bu sabah saat yedide 3 derece idi. Dün gece ve gündüz yağan yağmurun miktarı 27 milimetredir. Hararet oeksilmeğe başlamıştır. Memleketin bir çok yerlerine, orta Anadoluya, Konya havalisine ve Bileciğe kar yağmaktadır. Esrar içirenler Mustafa üçüncü defa ya- kalanarak adliyeye verildi Beyoğlu polis merkezi Mustafa isminde bir esrarhane sahibini tevkif ederek mahkemeye ver- miştir. Mustafa bundan bir evel Galatasarayda bir hane açarak gizli, gizli esrar içirmeğe başlamış; bir omüd- det sonra polis haber almış've esrarhaneyi kapamış, Mustafayı da adliyeye vermiştir. Bundan sonra Mustafa başkasının namı altnda ikinci bir yer açarak gene esrar içirmeğe başlamıştır. Bu defa Mustafa tekrar yakalanarak kahvesi kapatılmıştır. Bu azılı esrarcı üçüncü defa olarak bir esrarhane daha açmıştır. Galatasaray polis merkezi Mus- tafayı gene yakalamıştır. Mustafa hakkında, evvelki ve son cürüm- leri tevhit edilerek evrak tanzim olunmuş ve adliyeye verilmiştir. Dün 1 inci ceza mahkemesinde Mustafanın muhakemesine başlan- mıştır. Bazı şahitlerin celbi için muhakeme başka güne bırakıl- mıştır. Apandisit Serumla tedavisi kabil değil mi? müddet esrar- Bir Alman doktorunun apan- disitin serumla tedavisi oüsulünü keşfettiğine dair dün bir telgraf neşretmiştik. Operatör Kemal bey bu hususta diyor ki: «— Vakit vakit bir takım ha“ berler çıkar: Kanserin serumla kati tedavisi bulunmuş, veremin serumla tedavisi kabil olacakmiş.. Fakat bu haberlerin hiç birisi tahakkuk etmez. Filbakikâ bu hususta birçok tecrübelerle uğra- şılmıştır. Fakat hiç birinin neticesi kat'i değildir. İltihap, seromla tedavi edilemez; bilhassa apan- disit igibi muhtelit bir iltihabın serumla tedavisine katiyen imkân yoktur.,,