13 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

13 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

—i— VAKIT 13 Kânunusani 1932 Feci hesapları artık kapatmak lâzımdır Fransızlar beynelmilel bankanın kararını Almanyaya ihtar Milano, 12 (A.A.) —Popolo D'lta-! Ha gazetesi, (Feci harp hesabatmı Kkapatmanm zamanıdır.) (oünvanile! yazmış olduğu makalede diyor ki: Unusanne (konferansı, tamiratı feshetmek suretiyle mulik mesailin üstünden bir sünger çekmelidir. Al manya, Üzerine yüklenen (Haraç)ı ödemek için belki hiç bir zaman fev- kalâde bir hüsnü niyetle mütehassis olmamıştır. Fakat mühim paralar ödemiştir. Şimdi tediye imkânsızlı- ğmda bulunuyor. Matlâp olan paralar © alınmıştır. Borçluların şimdi ödemekte olduklas rı parâlar hakiki ve mecburi bir ha - raçtan başka bir şey değildir. Esa - sen fiatlarm düşmesi dolayısiyle, al tın olarak hesap edilmiş olan borçla. rın aynını vermek için iki misli sây ve iki misli mal lâzımdır. Tehlike de olan yalnız (medeniyetimizin bir cephesi değil belki beyaz ırkın mede- niyetinin heyeti mecmunsıdır. Duçe'de böyle düşünüyor Roma, 12 (A.A.) — Daha birkaç zaman evvel Arnaldo Mussolini tara» fından idare edilmekte (olan Popolo D İtaliada bu sabah intişar eden makale, iyi malümat almakta olan mahafilde şiddetli bir alâka uyandır- mıştır. Zira bu makalenin Duçe'nin efkürmn sadıkane tercüman olduğu mütalaasında bulunmaktadır, Milano, 12 (A.A.) — Popolo d' İta- Na gazelesi müdiriyetinin Arnaldo Mussoliniye halef tayin edilmiyeceği haber verilmektedir. M. Sandro Güilini, baş muhar « rir olarak kalmakta ve gazetenin mü- dürü mes'ulü olmaktadır. Arnaldo Mussolininin genç oğlu Vito Mussolini de gazete erkânımdan- dır. Hitler propagandası Viyana, 12 (A.A.) —. Avusturya Hitlereilerinin Bulgaristanda ve Yu nanistanda bu memleketlerin nasyo- nalistleri arasmda bir mukarenet vü- vuda getirmek maksadiyle kuvvetli bir propaagnda faaliyetinde bulun « dukları haber verilmektedir. Bundan bir müddet evvel Bulga - rislana gönderilmiş olan Avusturya- hı nasyonalist sosyalistlerin bir me « etinin Sofyada ve Bulgar vilâ-| etlerinde pek ziyade iyi bir kabule mâzhar olmuş olduğu söylenmekte - dir, Almanyaya ihtar Paris, 12 (A.A.) — Gazeteler bey. — melmilel tediyat hankası meclisi ida- resi kararmın Almanya ( için hakikt © bir ihtar olduğu kanaatin; izhar et - mektedirler. Ezcümle (Le Joumal) (o gâzetesi,! Fransanm, Almanyaya verilmiş —.. kredilerin mutlak surette müddetle mukayyet olduğunu ve Almanya ta. Müsahipzade Celâl Mmiratın ilgası için hasımane hissiyat gösterecek olursa bu kredilerin de - vam etmelerinin mümkün olmuyaca - ğını pek sarih surette kayt ve işaret #tmiş bulunduğunu yazmakta ve M, Brüningin beyanatına mukabil bun « 'dan daha açık bir cevap o olamazdı, demektedir. Kredi tecdit edilmiyor Bale, 12 (A.A.) — Fransa bankası müdürü, Rayşbanka yapmış olduğu krediyi şarta tâb; olmaksızm tecdit- ten imtina eylemiş ve banka meclisi idaresinin bu meseleden haberdar ol- madığından dolayı idare (omeclisinin bu hususta vereceği (karara hâkim olmıyacağını beyan eylemiştir. Alman Reisicümhuru nasıl seçilecek ? Berlin, 12 (A.A) — Reisicümhur mareşal (Hindenburgun riyaseti, Rayştagın alelide vereceği rey ve kararla tecdit edilmiyecek, bilâkis! kanunu esasinin derpiş etmekte oldu. Zu veçhile bu intihap için Arayı umu-| miyeye müracaat olunacaktır. Kanunu esasinin Rayştag otara - fmdan tadili için müavenetleri zarı ri olan iki büyük muhalefet fırkası yani Hitlercilerle Hugenberg taraf - tarları dün akşam başvekilin proje. | telâkki ediyorlar sini reddetmek hususunda kalmışlardır. Nasyonalist fırka mümessilleri, ev! velki gün başvekille doğrudan doğ- ruya riyaseti eüümhur kâtibi umumisi M. Meissmerle görüşmüşlerdir. Bun- larm reisicümhur intihabı meselesi » nin ne hükümet ve nede Rayştar meselesj olmadığımı beyan etmiş ol - maları muhtemeldir, Sağ cenahın iki siyasi fırkasının ve bilhassa Nazis fırkasının nüfuzu) nü pek mahirane idare edilmiş olan| bu müzakerat neticesinde artmış ol. duğu meydandadır, Arbedeler İ Berlin, 12 (A.A.) — o Geçen gece) Holştaynda kâin oRendsburg'da 79 Nazisle imparatorluk bayrağı teşkili. tma mensup 200 kişi ve bir takım ko-| münistler arasmda (kanlı arbedeler olmuştur. Bir kişi telef olmuştur. 18| kişi de az çok ağır surette yaralan »| mıştır, Hindenburg'un yeniden Rei- sicümhurluğa intihabı temin edilmiştir Berlin, 12 (A.A.) — Siyasi maha. fil, riyaseticiimhur İntihabının ev - velce derpiş edilmiş tarih oOolan 13 martlan evvel icra edileceğin; kabul etmektedir. Sağ cenah fırkalarıyla diğer fırkalarm mareşalı namzet gös termek hususunda mutabık kalmala « rı ve sosyal demokratların da nam - zet göstermekten vaz geçmeleri muh- temeldir, Şu halde karşı karşıya iki namzet bulunacaktır: İhtiyar mareşalla kos münist namzedi. Heriyot borçlarını vermiyenleri mahhüm ediyor Paris, 12 (A.A.) — (Temps) gaze- tesi, Belçikada münteşir (La Meuse) gazetesine harici siyaset ve terki tes Mhat hakkında mülâkat veren M. He riof'un beyanatmı iktibas etmektedir. “ Sarih ve açık söyliyeceğim. Ben verilen sözün tutulması lâzım gel diği akidesiyle büyütüldüm. Alman- larm imza etmiş (oldukları Versay muahedesiyle Daves ve Young plân“ Tanrını ortadan kaldırmak istiyecek- lerini kabul edemem.,. “Muahedelere tam ve kat'i riayet. benim umdem budur. Tediye kudre tinde bulunan ve tediye etmeleri lâ. zım gelen fakat tediye etmek istemi- yen insanları mahküm den ve etmiş olan yegâne insanım... mutabık Darülbedayi Temsilleri Bugün akşam saat Kere Tisan 2130 da Want re ANL Yakında Yalova Türküsü ilk müsikili komedi. Şehzadebaşı Ferah sinemada Bu gece tam 9,30 da Ramazanı şerit münasebetiyle: (o Beynelmilel büyük varyete ve canbaz kumpanyaları 55 artist 38 numara 45 sast bilâ fasıla Zengin proğram. Localarınızı İutfen gündüzden tedarik ediniz. Yakında: Yalova Poliste: İç sıkıntısı neyle geçirilir?! Ismail isminde biri zabıtaya müracaat ederek, Celâl isminde bir şahsın kensini dolandırdığını iddia etmiştir. Polise verdigi ifadeye göre, İsmail şöyle dolandırılmış- tar. Bundan altı ay evvel İsmailin bir sıkıntısı varmış. Celâl, Isma- yilin, bu iç sıkıntısını izale ede- bileceğini, ancak bunun 480 ku- ruş kadar bir masrafı olabilece- ğini söylemiş. İsmail derdinden bir an evvel kurtulmak için 470 kuruşunu gözden çıkarmış, Ce- lâl İsmaile okumuş, üflemiş. Aradan altı ay geçmiş, ve Is- mailin derdi bir türlü zail olma- mış neden sonra Celâl kendisini dolandırdığını anlamış ve polise müracaat etmiş, zabıta Celâl is- mindeki bu üfürükçüyü aramak- tadır. Beş bin tane kaçak çakmak taşı 12,55 Toros eksepresile şeh- rimize gelen Hayrebolulu bile- zikçi Mustafa Hikmetin bavulun- da bin adet kaçak çakmak taşı i çıkmıştır. Kaçak eşya müsadere olunmuş ve Mustafa hakkında takibata baslarılmıstır. Ral ae LELE Marsiiya hümması — Gülhane müsameresinde tet- kik ve münakaşa edildi Bu seneki gülhane bb müsamerele- rinin dördüncüsü ds yapılmıştır. Evveli Mu. Dr. 'Aptülkadir B. tara- fından Marsilya humması) arazı gösteren bir vak'a taktim edilmiş ve bu münase- betle geçen müsamerede Mu, Kemal in B tarafindan tektim edilen (Marsilya humması) min münakaşasına geçilmiştir. Memleketmizde pek yeni ve nadir vak'alar balinde görülen bu hastalığın o münnkaşası pek © hararetli olmuştur Bilâhare dahiliye muavini Dr. Hamdi bey tarafından “tetani, dahiliye muavini Dr. Refik bey tarafından bir “Gravita, tümörü Yakası taktim edilmiş ve teşrihi parçaları gğrrerilmişir Nisa're muavini Dr. Ziya bey trafından Refik lü rahim tespiti ve musl- bey tarsfndan (o suyun hakkında çök istifadeli bir Münakaşalara Mu Dr Letfi, Niyazi İsmet, Zeki Faik, Fahri, Nazım Şakir, Orhan, Kemal o Hüseyin beylerle Dr. İrfan ve Salih beyler İştirak etmişlerdir Aptülkadir —— a. Fakir ve yetim çocukları giyindirmek için Topkapı Türk fıkaraperver heyeti müessesi, o civardaki mek- teplere devam eden çıplak ço- cakları, fakir ve yetimleri giyin- dirmek için çalışmaktadır. Cemi- yet yalnız belediyeden temin ettiği muavenetle bu ihtiyacı ta- mamile temine muvaffak olamı- yacağını düşündüğünden muhte- terem halkımızdan yardım iste- mekte ve bu çocukların başla- rına göre üç liradan sekiz liraya kadar kendilerini ilbas etmek mümkün olamıcağından hayrı se- ven bütün halkın bu muavenete iştirakini rica etmektedir. SPOR Lik maçları Istanbul Futbol heyetinden: 15-1.32 tarihinde Taksim stadyumun” da Icra edilecek lik maçları şunlardır; Topkapı Kasımpaşa saat O hakem Şa- bap B.. Apadnla-Vefa Kumkaçı İl saat 10,45 Refik Bey, Beşikteş-Silleşmaniye Tl saat 11,55 Adran bey, Anadolu-Vefa Kumkapı sast 13 te Refik bey, Beşiktaş» Süleymaniye 14,45 te hakem Adil bey. Bu Akşam MELEK SINEMASI MARLIE Bu mevsim zarfında görülecek yegâne ve muazzam T A Sözlü tilmini Bu eser RİVERA otellerinin ihtişamı L I takdim ediyor. içinde ve kumarbazlar muhitinde cereyan eden vekayii hazırayı musavver bir romandır. Paramount filmidir - Cene namazında menedameiii sin ya beni ? - Öyle bir ederimki... Sevgilisi de bir başka türlü iç Ü-; züntüsü olmuştu. Dündenberi yeme- den içmeden kesilmiş: — Babam da babam! turmuştu. Babası?. Mademkj babasını bu ka- dar seviyordu, kendisini (niçin ba serxüzeşte sevketmişti? Kız ağlıyordu; ağladıkça da gen- cin İçinde bir ikinei azap burgulanı- yordu. Hadi bu işleri bir tarafa bıraka » lim. Ceplerinde para yoktu. Hani yarm sabah, me atlara yem nede kendilerine yiyecek vardı. Abdülhalimin parası yok değildi. Hele Yesarinin yarım (sandık altını vardı. Fakat bu paraların hepsi ev de, Veyselin yatağı altındaydı. Maiyetindekj adamlar Abdülha - limi severlerdi ve sevdiklerini bu se- fer pek âlâ ispat etmişlerdi. Etmir. lerdi ama açlık başka şeye benzemer- di. Bu adamlar, bir gün aç kalır - Jar, iki gün aç kalırlar, nihayet bir gün ölmemek için tüyüverirlerdi. Bi- naenaleyh para bulmak lârrmdı. Bunun en kestirmesi de evdeki pas raları almaktı. Abdülhalim işte bu- na karar vermiş ve arkadaşlarına da- nışmıştı. Hepsi susmuşlardı. Yalnız Vey - sel itiraz etmişti O, her ne pahas“ na olursa olsun Abdülhalimin İstan- bul tarafmda şörükmesine taraftar değildi. Ve. İtirazını bir daha tekrarladı: — Hayır yavrum. Sen burada kalmalısın... Abdülhalimi bu fikre imale etmek pek kolay olmıyacaktı. Bereket ver. sin Yesarinin akıltılığına .. Kisa boylu arslan, bölükbaşınn #feniiğine dokunmadan işin halledi - |, Jecek tarafını bulmuştu. .,, Hemen mintanmâan bir kopça Ke- pararak: — Bak! — dedi — Rulabilirsen gidersin.. Bulamazsan biz gideriz. — Güzel! — diye bağırdı Veysel — — Peki. — dedi Abdülhalim— — Bul bakalım! Yesari iki yumruğunu birden u « zattı: — Hangisinde?. Sağda mı? Abdülhalim: — Sağda!. — diye homurdandı — — Olmadı! Bulamadm... Hakikaten o bulamameştı. Yesari 8ol elini açmen kopça kilimin üstüne düştü. — Hadi sen keyfine bak! Tut ba- kalrm. . Veysel, bu sözleri söylerken Ye sariye göz kırpmıştı. Kısa boylu arslan gene uzattı: — Bul bakalım dev dayı! Böyle derken sol elin; hafifçe kı. muıldattı, Buldum ulan! — diye bağırdı Veys sel — Aç şunu bakayım. Ve limen sıkar (Ogibi Yesariniz sol yumruğunu sıktı. — Hay yaşıyasm!. — Buldu be! — Buldu buldu be! a Rüstemle Recep kahkahayı basite. r. Veysel. Abdülhalimi kucaklıyarak: — Artık — dedi — Müsaade eder- sin değil mi? Bittab; kimse itiraz etmedi. Yesari önüne düştü. Bahçenin hüera bir kısmından küçlik bir kapı » ya iletti: — Uğurlar olsun Veysel! —Allaha ısmarladık Yesari! YİRMİ SEKİZİNCİ KISIM (BAKİNİN SARAYDAN TARDI — Eey Baki efendi! Ben sana de- memiş miydim ki, © dayandığn dağlara Okar yağmıştır.. Heh heh heh heee. Hadi bakalım göreyim ar. kanr.. Artık yağma yok.. O günler bir hayaldi, hani (zaman olur ki ha- yali cihan değer!) derler a... Buds öyle işte... Heh heh heh hesel, — diye tut) mı solda yumruklarım Etrafta can sıkan bir sessizlik var- dı. Topkapı sarayınm surları dibine den, taa kim bilir nerelere kadar s0 kaklar tıklım teklem doluydu. Sarayın iç ve dış avlularında Ye niçerilerle sipâhiler iki sıra o dizik mişler, dimdik duruyorlardı. Her tarafta insanlar kaynnaşıyor, fakat hiç bir yerde bir çıt bile olmuyordu. Bu tezat üçüncü Muradın ölümün- den doğuyordu. Halk ve asker, ge- çecek cenazenin dehdebesini seyret « mek ve harem ağalarınm dağıtacak « ları ıskat alınlarından o çöplenebil mek için sokaklara üşüşmüslerdi. Ve herkes başma bir belâ (gelmesinden korktuğu için eâli bir matem içinde sessiz ve hareketsiz bekliyordu. Ne olur ne olmaz. Böyle (günlerde bir kahkaha, bir tebessüm, yahut bir dostun kulağına fısıldanacak iki çift söz insanın kellesine mal olabilirdi. Az mı görülmüş, az mr işitilmişti? Üçüncü Muradım babası öldüğü gün, kafes arkasında fıkırdaşan iki genç kız, sokakta kavga eden iki esnaf ve kim bilir siniri tutup da neye gülen bir kasap hemencecik tutulup paran» parça edilmişlerdi. Akan göz yaşları karşısında gad- darlığından zerre kaybetmiyen sa - ray; kendi içinden çıkan bir cesedin, isterdi ki matemi alem şümul olsun. * Bir tecrübe bin nasihatlan yek- tir,, derler a... İşte o tarihten tam yir- mi senesonra payitaht, aldığı dersi tat bik ediyordu. Sadrâzam İbrahim paşa Tuna boylarında harple meşgul olduğu için, cenaze merasimini kaymakam Halil paşa idare ediyordu. Kubbe vezirleri, mazül vezirler, mirmiranlar, kazaskerler ve ileri gö” len zorbalar, Ayasofyanm . önünder atlarından iniyorlar, sonra askerin ve ahalinin arasın dan geçerek sara- ya giriyorlardı İşte İstanbul kazaskeri olan şair Baki efendi de bu meyanda saraya girmişti. Fakat iç kapı önünde Da- rüssende ağasıyla burun buruna gel mişti, Kara marsığın suratmda bugün, eski devirlerine rahmet okutacak bir muhuset vardı. Şair dalamdı. Yahya efendinin başına gelen hadise onu herkesten zi» yade müteessir etmişti. (Bitmedi) Memurlar Kooperatifinde" Ticaret odası memurlar koo- peratifi hissedarları dün odada senelik toplantılarını yapmışlardır. Toplantıda bir senelik faaliyet hakkında mürakabe raporu oku- narak kabul edilmiş, müteakıben hisse sahiplerine yüzde 13 ka- anç dağıtılması kararlaştırılmıştır. | Gelenler, Gidenler | Muhtelit mübadele komisyonu bitaraf mürahhaslarından M, Ri- vas ve Türk murabhaslarından Mitat bey dün akşamki trenle Ankaraya gitmişlerdir. M. Rivas hükümeti tarafından sefirliğe tayi9 edildiği cihetle Ankarada hükü- meterkânına veda edecektir. M. Rivas o Ankaradan döndükten sonra memleketine (giderken Atinaya da uğrayacak; Yunan hükümet adamlarile vedalaşa- caktır Ticaret ve sanayi odasının ellinci yıldönümü # Yarın Istanbul Ticaret ve Sa- odasının ellinci yıldönümü” dür. Bu münâsebetle yarın oda”. Mi w am; bir Se ği y f ie. söze ml Pis. “a