13 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

13 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

KE NK KN ——6 — VAKIT 13 Kânunusani 1932 David Golder Yazan: lren Nemirovski — Evet, fakat bu sefer., Bu sefer seviyorum. Dad, onu bana ver.. — Otömebil gibi mi? Joys güldü, fakat neş'eli değildi. — Hadi, gel, çabuk mantonu al, inelim. Otomobilde, elmaslar içinde pırıl pırıl yanan Glorya, barbar bir mabu- deye benziyor, ve, yanında Hoyos ol:! duğu halde, onları bekliyordu. ON İKİNCİ KISIM Gece yarısı, Glorya birdenbire kes casma doğru eğildi, £ sabursuzlukla| sordu: — Ölü gibi Nen var? Bi , sararm'şsın (o Davld, Sibuna' gidiyoruz. Haberin olsun. Sen eve dönsen daha iyi edersin. Bunu işiten Joys seslendi: — Dad.. Çok iyi bir fikir.. Gel, seni götüreyim., Anne, ben sizi Siburn'da Dafne, otomo- bulurum, olur mu? bilini alacağım. İ Alkol ve esrardan sesi boğulmuş! olan Dafne : — Al ama, parçalama, Diye tenbih etti, | Golder, garsonu! çağırdı: — Hesap, Buna, alışkınlıktan © söylemişti. | Sonra, Gloryanm kendisine davetli ti) olduklarını söylediğini hatırladı. Fa-| kat, sofradaki erkeklerden © kimse! buna aldirış etmedi ve hep başlarını gevirdiler. Yalnız, Hoyos, müsteh-) zi bir gülüşle Goldere bakıyordu. Gol- der, omuzlarını silkti, hesabı gör“ dü ve kalkarak kızmı çağırdı: — Joys, gel! Gece gireldi. Dafnenin küçük ve açık otomobiline bindiler. Joys rüz- gâr gihi hareket etti. Yolun iki tara» findaki ağaçlar, bir kuyunun dibinde kaybolur gibi geçiyorlardı. Gojder, sararak haykırdı: — Joy. Çilem kız. Bir gün bu yol | larda gebereceksin, İ Joys cevap vermedi, istemiye is - temiye yavaşladı, Ve gazinonun önün de durunca, irileşmiş gözleriyle ba- basma bakarak: İ — Korktun mu Dad! — Bir gün bu yollarda gebe sin. Yavan, müşfik bir hareketle, deye) elinin üstündeki küçük bir yaraya du-| daklarını yepiştırdı, emdi. — Güzel bir gece. Balo tuvale - tiyle şöyle bir kaç kilometre... Sonra, Her şey tamam... Gölder haşiyetle haykırdı: — Sus! Joys güldü: m m —ğ—— Pixiyi dudak dudağa yören genç ka- dm müteessir oluyor ve gitmiye, Ver neri de kendi eğlencelerine birakmı- ya karar veriyor. Vernerin göndereceği locada beklerken muhteşem © elbiseli ve arkasında yaverleriyle er prens locaya giriyor ve Rene zaruri olarak onunla konuşmıya başlıyor, osonra dost oluyor ve nihayet dansı kabul e- diyor, Şampanyanm buharları içinde| kendini prensin nüvazişlerine kapti- ran Rene kocasının Pixiyle balodan gızlice kaçtığını görünce prensin da- vetini kabul ve onün oteline gitmiye muvafakat ediyor. Prensin otelinde- ki dairede dans, #ampanya, müzik... derken genç kadm bitap bir koltuğa yığılıyor. Diğer taraftan, Pixnin evine gi - den Verner balo biletlerini kendisine bu krzm gönderdiğini anlıyor. Darül fününda mimarlık tahsil eden Pixi umum! müdürü görerek sevmiş ve ©- nu bir gece baloya davetle eğlenmek istemiştir. Sabah olunca, o zevcesini hatırlı. yan Verner, Pixiyle beraber evine ko- şuyor, fakat zevcesinin heniiz gelme. diğini görünce çılgına dönüyor, v, « Y.S Bu filimde prens rolünü oynıyan delikanlı, kendisini muhakkak suret» te bir Valantino, bir Ramon Novaro. bir John Gilbert zannediyor ki. bu ka- dar mağrur ve.. Sofuk davranıyor. Bu filim vasat derecede bir filimdir. Oynıyan artistler (arasında Harry | Titke vardır. | otomobili i Nakledem sn: fa. — Zavallı Dadi © Sonra birdenbire: — Eh, hadi insene, geldik. Golder başımı kaldırdı: — A, dedi. ? di anlıyorum. — İstersen derhal dönelim. Joys ona bakıyor, tebessüm edi - yordu. Emindi ki babasının, gazinö- nün ışıklarını, pencerelerin önünden geçen otomobillerin gölgelerini gör» dükten sonra oradan ayrılması kabil değildi. — Hadi, bir saatçik.. Yalnız bir saat Joys, kapının önünde duran ha - demelere ve garsonlara (hiç aldırış etmeden vahşi bir sesle haykırdı: — Dad, Dad seni ne seriyorum, bilsen.. Muhakkak kazanacaksın Bö. rlirsün. Golder homurdandı: — För halde, yavrum, haberin olsun. Kazansam bile sana metelik! vermiyeceğim, Oyun salonuna girdiler. Orada, masaların etrafında dolaşan bir kaç kız, Joys'u tanıyarak kendisine, dost ça gülümsediler. Joys, babasma; — Ah, dedi, Dad, ne zaman be. nim de oynamama müsaade edecek - ler. Fakat Golder onu < dinlemioyrdu bile. Gözleri kâğıtlara dikilmiş, el- leri titriyordu. Joys babasını bir kaç defa çağırmak mecburiyetinde kaldı. Nihayet Golder duydu, döndü ve birdenbire, sinirli sinirli haykırdı: — E. Ne var, ne istiyorsun. Ca. nımı sikip durma, Joys bir kanape göstererek: — Ben gidip şurada oturayım, değil mi? — Evet, nereye istersen git otur fakat başımdan defol. . Joys güldü, bir sigara yaktı, sert, küâdife koltuğun üstüne, ayaklarıne! altına alıp oturdu, incileriyle oyna- muıya başladı. Bulunduğu (yerden, İ süde, etrafındaki kalabalığı göriyor- du. Erkekler, duruyorlar, titriyerek ve susarak kadınlar, hep birden, âynı garip, haris hareketle boyunlas! rmı, kâğrllara, paraya doğru uza tıyorlar, sonra geri çekiliyorlardı. Etrafmda, yabane! bir sürü erkek -. ler o dolaşıyorlardı. Bazan, vakit geçirmek için, Joys birisine şehvetli bir bakışla kirpiklerinin O arasından bakıyor, onu gayri ihtiyari durdu » ruyordu, Sonra, kahkahalarla gülü- yor, başmı çeviriyor, yeniden baş - liyordu. Burası gazino. Şim.| | | Bir defa yeni oyunculara yer vers! mek için açılan kalabalığın arasm -! dan babasını gördü; elektrik ziyası! alımda yeşilleşen, ihtiyar UZAMIŞ ve çizgilerle dolu (yüzünün ani, ve| garip ihtiyarlığı dikkatine çarptı, mü- him bir surette merakmı uyandırdı. — Ne de rengi uçmuş, acaba kayıp mi ediyor? Kalkındı, baktı, fakat masanm etrafını halk çoktan kapatmıştı. Joys yüzünü buruşturarak düşündü: — Or., Gidip bir baksam? Fakat hayır. Oyunla alâkadar gibi masa ya yaklaşırsa uğur bozulur. Gözleriyle etrafı araştırdı, yaban- &, bir delikanlı gördü. Yanmda yes! rıya kadar çıplak bir tuvalet giymiş bir kız vardı. Amirana bir obakışla onları çağırdı ve sordu: — Baksamza... İhtiyar Golder ka- zanıyor mu? — Hayır öteki maymun kazaniyor. Donovan, meşhur Donovan... Bü- tün dünya batakanelerinde meşhur Donovan. — Joys sigarasmı (hiddetle yere attı, nevmit bir hareketle mırıldan- dı: — Ah, kazanması lâzım... Ben oto-| mobilimi istiyorum... Alekle İspanya- ya gideceğim. Yalnız başımıza... Ser» best. Şimdiye kadar onun kollarmda bütün bir gece Ouyumadım. Canrm Alek'im benim. Ah, kazanması lâ- zım, yarabbim, Allahım. babamı ka- zandır!,. Vakit geçiyordu. İstemiye istem” ye, Joys başmı koluna dayadı, du. man gözlerini yakıyordu. (Gitmedi) # Günün Muhtırası Takvim — Çarşanba 12 Kânunusani 1 inci ay 1932 $ Ramazan 1351 Senenin geçen günler 12 kalan günler 347 Güneş — Doğuşu 7,25 ranşı 179 Namaz vakitleri — Sabah 795 wğle: 1223 ikindi 1448 Akşam (72 Yatsı 1838 imsak 539 Radyo Istanbul radyosu 6 dan 7 ye kadar gramafon, 730 dan sız B30dan9 a kadır gramelön vas» tasiyle opera 9 dan 104 kadar inci min iştirakiyle 10 dan 1039 a kadar cazbant 12 K. sani 931! Kambiyo Fransız Frangı 1 ingiliz lirası Kr iz birer siye Drahnl la, Prank Leva Fiernn Kuron Siline Perera Mark Zioti Pengi | lerimiz. idi Imekte k | 8430 kadar Artakya efendinin iştirakiyle | ike e ? Les Türk Mirası Dinar erinner » Karuş Nukut 20 Frask (trassız Hiğterlin «ingilizi 1 Dolar (Amerika #0Lirer Klnalya BORSA HARICI | 954 954 ba iğ Ingilterenin harici ticareti Londra, 12. (A.A) — Tiçaret nezareti tar fından neşredilen istatistiklerden anlaşıldığına gö- re geçen Kânunuevvelde ithalât TI milyon 27,303 ve ihracat 3? milyon 77,425 ingiliz İirası bulmuştur. geçen seneye ait ithalât » 1930 senesine mazaran 181,800,522 ilra noksan olarak - 862,174,709 ve ihracat 181,591,559 lira nok- san olmak rzere, 389,163,817 İn- | giliz lirasından ibaret bulun mustur buğday piyasası Roma, 12 (A.A.) — Buğday piya- sasiyle alâkadar başlıca teşkilât ve cemiyetlerin mümessiller; ziraat na- zır M. Acerbonun O riyasetinde bir içtima yapmışlardır. Bu toplantıda cereyan eden mü « zakere neticesinde mezkür mümessil ler tarafmdan bir karar sureti kabul edilmiştir. Bu karar suretinde hu - bubat ambarları inşaatınm tezyit ve teksifi, gösterilecek teminat mukas bilinde ödünç para verilmesi husu * Alan Mecidiye Bankonot sunda müsaadeli davranılmasını te» min için hükümetin müdahalede bu lunması temenni edilmiştir. SEYRISEFAİN Trabzon Postası (ANKARA) 14 kânunusani perşembe 18 de Mersin Postası (MAHMUTŞEVKETPAŞA) 15 Kânunusani Cuma lu da Ga- iata nhtımından kalkarlar, Adliyede daktilo imtihanı İstanbul müddetumumiliğinden: Daktilo vazifesine tayin edilmek | içim müracaatta bulunup (evrak ve vesaiki müsbitelerini ibraz etmiş o - lanların berayı imtihan 18 —1 —9 tarihine müsadif pazartesi günü saat 10,50 ta Adliye encümenine müraca- atları Elektrik isteriz! eşi taşta Vişnezade mahallesinden sporcu Adil sokağında 49 numarada oturan, karilerimizden Necdet B yazıyor. “Bizim sokağımız da dahil o'- duğu halde c'varımızda beş altı sokak vardır ki bunlar şimdiye kadar elektrik veya havagazıyla aydınlatılmak şerefine mazbar olamamıştır. Bundan dolayı ev- büyük zabmet ve sıkıntılar çek- mekteyiz, bilhassa yağmurlu ve karlı zamanlarda bu fecaat büs bütün artmaktadır. Mahallemizin Çukurçeşme de- nilen bir yeri vardır, burası aitı sokağa nazırdır, eğer belediye ütfen buraya kuvvetli bir elek- trik lâmbası korsa bem sokak- larımız karanlıktan kurtulur, hem de gelip geçerken belediyemize bol bol dua ederiz. Ne olur biz de bu memleketin evâdıyız, bu ihtiyacımızın muhterem gazeteniz delâletiyle (Otemin edileceğne emin olarak müteselli olmakta- yız. Çinde bir hadise Rahip ile rahibe ev- lenince kıyamet koptu ! Çinin Kiang kasabasında garip ve şayanı dikkat bir hadise olmuştur. Bu hadise kendi muhiünde O büyük bir alâka uyandırmış; ve bir takım kürültülere sebebiyet vermiştir, ! (Lezeçung) manastırındakj buda rahiplerinden (Çünçang) (Gaginya “ ta) manastırı rahibelerinden (o (Yen! kuang) Ja evlenmiştir. Bu izdivaç es- ki adet ve an'aneleri ihlâl ettiğinden Çin rahipleri buna şiddetle muhale -| fet etmişlerdir. Çünkü tenmül muci bince Çin rahipleri nefislerini manas- tra vakfederek bekir kalmıya Yemin etmektedirler. nçang bu taahhüt.! ten nükül ettiği hareketi şayanı! nefret görülmektedir, Mamafj Çun- çang bu hususta daha ileriye gitmiş, düğün merâsimine frak ve silindirle; iştirak etmistir. Zevcesi olan rahibe Pen Koar da bu merasime bir Av« rupalı kadın gibi gayet asrı bir kıyt- fetle iştirak etmiş, ve ba hal muhit.| te büyük bir dedikoduya mevzu ol « muştur. Marangozların Iskeleti Alman âlimlerinden bir grup ay“ lardanberi bir mevzu etrafında mü - him bir tetkikle meşguldürler, Bu tetkike aynı zamanda Alman hükü - metj de İştirak etmiştir. Şimdiye ka. dar iş hayatında muvaffak olan Al- man erkek İşçisi, ve kadm işçisinin daha az maddi kuvvet sarfiyle daha fazla iş çikârarak, bir an evvel harp borçlarına bir nihayet vermek mese. lesidir. Bu uzun tetkiklere bir çok fabrika mütahassısları da iştirak e- derek işçiyi, doğrudan doğruya ne zariyeyle değil, bilfiil işin en ince) noktalarını öğretmek emeliyle bir çok; şehirlerde müsabaka sergileri açmış»! lardır. Bu sergilere en fazla sandal. | ye fabrikaları iştirak etmektedir. Ya- rangozlarım — İşlerken, vücutlarınm muhtâlif aksamını işle alâkadar ede rek, az küvvetle fazla iş çıkarmak için bir çok marangoz ustalarının iş| üzerinde yapılmış iskeletlerin; teşhir! etmişler; ve evvelce bir maransozün pek fazla kuvvet sarfiyle çıkardıkla» naz İşi, bu müsabaka (o neticesinde yüzde 15 fazlaya ç'karabilmislerdir. Bü neticelerden memnun olan alâka. darlar diğer san'atlar üzerinde ayar tecrübeleri tatbik etmiye karar vere. rek işe başlamışlardır. | Lo'uu ve Katın öasta'ıkan mütehassısı Doktor Hüseyin Naşit Türbe, eski Hilâiabmer binası | No. 10 Te. 27622 i zarlığa iştirak edeceklerin Ez K. O, Sa, AL, Ko, dan) Yerli fabrikalar mamulâtından yüz yirmi bin metre hakj renkte € selik bez kapalı zarfla münakas konmuştur. İhalesi 39 — Kânumu — 932 tarihine müsadif cumari günü saat 15 te yapılacaktır. Tal lerin şartname ve nümunesinj görü üzere her gün Ankarada merkez tin alma komisyonuna müracaati ve münakasaya iştirak edeceklerir gün ve saatinden evvel teklif ve te) nat mektuplarının makbuz mukabil de mezkür komisyon riyasetine t€) eylemeleri. (12) (40) |. İstanbulda levazım müdüriyeti © rindeki kanije rukup motörü al müzayede ile satılacaktır. İhalesi —i1— 932 tarihinde çarşamba gü saat 15 te komisyonumuzda yapılaca tır. Taliplerin şartnamesini alm Üzere her gün komisyonumuza ven törü görmek üzere yollama müdür yetine ve münakasasına iştirak edt ceklerin de vakti muayyende komi$ yonumuza müracaatları. (659) (4669 ... Birinci fırka kıtaatı hayvanatın saman İhtiyacı aleni münakasa ile Uınacaktır. İhalesi 19 — 1 — 992 tari salı günü saat 15.20 da komisyonu muzda yapılacaktır. Taliplerin şar! namesini almak üzere her gün vep de vak muayyende komisyonumuza müraci atları, (684) (4631) , Askeri ihtiyaç için 6500 kilo kır | mizi mercümek 16 — 1 — 932 cuma! tesi günü saat 4 de ihalesi yapılma Ürere talik o edilmiştir. Alıclari şariname ve nümünesini görmek ü zere her gün ve muayyen (o saatind komisyonumuza muracaatları, (22 (135) *.. Yerli mamulâtından (3500) ade deri kadana yular başliği kapalı zari la münakasaya konmuştur. İhalesi 21 — KA, sani — 992 tarihi ne müsadif perşembe günü saat 15 $ yapılacaktır. Taliplerin şartname nümunesini görmek üzere her gün AR karada Merkez satın alma komisyo' nuna müracaatları ve münakasayi İştirak edeceklerin o gün ve saatin den evvel teklif ve teminat mektup' larmm makbuz mukabilinde mezki komisyon riyasetine tevdi etmeleri. (677) (4618) .#. K. 0. kıtaları ramazan ihtiy için pazarlıkla üzüm almacaktır. İh lesi li — 1 — 932 perşembe günü at 14 de komisyonumuzda yapılacaf tr. Teliplerin şartnamesini gör Üzere her gün ve pazarlığa iştirak deceklerin de vakti muayyeninde k* misyonumuza müracaatları, (25) (152) — Eminönü askerlik şubesi relsliğinden Sinni mükellefiyete dabil olan efradın ilk yoklamadan ibtiyata kadar o'an bütün muamelâfı as keriyelerini yeni tabedilen ve nüfus o memurluklarında mev cut bulunan yeni nüfus cüzdan” larmdaki hanei (o maksusalarn kaydı olbaptaki Kanun icabatın” dan bulunduğundan yoklamals" rma o beşlanacak (Oolan (o 328 do umluların hemen yeni cüzdal tedarikiyie davet vukuunda işbü yeni cüzdanlarla subeye müra” caatları, an, Mi Himaye: Etial cemiyeti kati kaza şubesi heyeti umumiye! | 15-1-3. Cuma günü saat “7 Fatih kaza merkezi salonun! ıçlima edecektir. Cemiyet, azanın gelmelerisi rica etmekte ra Muallimler kongresi Istanbul Musilimler Birliğinden: Birliğim zin yıllık kopgres. 39” müzdeki cuma gd saat ti ai | Beyazıtta, Dartifünun konfers sa onunda toplanacaktır. Topl tıdan evvel arkadaş'arimız1”* Birlikle olan o usmelelerini 1£ | wamen larzim ve ikmal et olmaları rica olücür,