17 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

17 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

-— 7— VAKIT 17 Kânunusani 1932 Taşnakcı Ermenilere Bir Hitap! (Baş makslemizden mabait) wmza ettikten sonra reislerni Rusyaya göndererek Türk ordu- sunu (arkasından vermak için Şark vilayetlerimizde nasıl ihti- İâl hareketleri uyandırmış ol- duklarını adım adım tak'ip et- miştir. Nihayet omütarekeden sora Türkiyeden firar eden ermenile | rin mem'eket haricindeki tabri- kâtlarına da alâkadar olmuş, hatta geçen sene Suriyede bu lumarak oralarda o'up biten ha- diseleri şahsan görmüş ve anla” mıştır. Bütün buolardan sonra bu zat komiteciliği bir nevi ma işet vasıtası haline getirmiş olan bu adamların Ermeni milleti için yeni bir felâket hazırlamakta bulunduklarına kanaat getirmiş- tir. Onun için kendi milletine karşı vicdani vazifesini yapmış olmak maksadıyla mevzuu bah- settiğimiz eserini yazmış ve neş- retmiştir. Samoel efendinin eseri erme- ilik alemi için hatikaten mü- him bir hadisedir. Anlaşılıyor ki vaziyeti müdrik olan ermeni m'i- leti de artık bu komiteciler kar- gısında derin bir nefret ve elem hissetmektedir. Bundan dolayı Samoel efendi ermeni mil'etinin hissiyatına tercüman olarak ese- rinde Taşnakçılara hitaben: “E- ğer zer:e kadar milli hamiyeti- niz varsa bir dakika beklemeyi- niz, hemen komilelerinizi dağıtı- nız! Hiç olmazsa mezar taşları- nıza, bir losma ekmek için mil- letine hiyanet eden adamlar di. ye yazı yazılmasından kendinizi kurtarınız! ,, demektedir, Çok ümit ederizki bu hitap t etleri artık haydutlula ha- ir olmuş kimseler Üzerinde bir tesir uyandırmamış o'sa bile Samoel efendinin isimlerini zik- rederek doğru yola davet ettiği adamların bakikati anlama'arına hizmet edecektir. Mehmet Asım Dahiiye vekili Ankarada Gazi Hz. le birlikte şehrimize gelmiş olan Dahiliye vekili Şiük- rü Kaya B. dünkü trenle Anka. raya dönmüştür. Vekil B. istas- yonda birçok dostları tarafından teşyi edilmiştir, Vekil beyin kısa bir müddet sonra tekrar gele- ceği haber alınmıstır. nn duruşmaları yapılmış, ve ba zı şahitler dinlenilmiştir. Doktor Şirinyan efendi vak'ayı şövle an- latmıştır: — O sabah işlerimle meşgul düm. Muayehanemde kullandı- ğım Onnik vasıtasıyla bir kadın müracaat etti. Muayenesini iste- di. İşlerim çoktu, Bakamıyaca- ğımı söyledim. Biraz sonra dişçi Ahmet Rıza B. geldi. «Dışarda bir kız var. Dehşetli bir sancı içersinde kıv- ranıyor. Bakıver» dedi. Muayene ettim, yeşil renkte kusuyordu. Vaziyeti ehemmiyetini görüyor- dum, karnında şişkinlik vardı. Apandisit yahut peritonit ihtimali mevcuttu. Burada bakılamaz, hastahaneye Okaldırmak lâzım dedim. Ahmet Riza B. kızın pek zi- yade fakr içinde bulunduğunu, bastanede tedavi için parası ol- madığını söyliyerek müstahdem bulunduğum hastanede tedavi edilmesini rica etti. Kadın ba- mile olduğundan bahsetm:mişti. Maamafih şüphe ettim. Aybaş: yemeğin söyliyerek müracaat ettiği doktorlar, bunu başka | | haslatık! sra hamletmişler. Ceneral Daves Amerikanın Londra sefir- liğinden çekiliyor Vaşington, 16, (A.A) — A- merikanın sabık Cbili, Meksi.» Belçika ve Italya sefiri M. File toner, kongrenin Pansilvanya he- yetinden jeneral Daves'in yeri- ne Londra sefirliğine tayin edil- mesine müzâheret etmesini talep etmiştir, Vaşington, 16 (A A) Sabık Roma sefiri M. Fletcheanın, ce- neral Davesin yerine Cemahiri Müttehidenin Londra sefirliğine tayin erli'ecai yanno'nruvor, e Bir Japon *ayyaresi PinwÇo üzerine bombalar attı Cenevre 16, (A.A) — Çin tarafından cemiyeti akvama ve- rilen bir notada 10 kânunsani sabahı iki Japon tayyaresinin Pinleeou üzerinde dolaşarak bom- balar atmış olduğunu bildirilmek» tedir. Maddi hasarat mühimdir. Iki telef ve birçok yaralı var- dır. Çin notas, Kirin'in işgalinden sonra oradaki hükümetin muvak- kat surette Pinteseouya yerleş- miş olduğunu ilâve ediyor. Bo n- bardımana sebebiyet (verecek ufak bir tabrikte bile bulunul- mamıştır. o Japonların © evvelce bu gibi hadiseler hakkında ileri sürdükleri hafif itizarlar bu ha- dise O hakkında kabili tatbik değildir. Madam Gandi Altı ay hapse mahküm edildi Surat 16 (A.A) — Madam Gandi, 6 ay hapse mahküm edil. diği gibi kongre mensuplarından diğer iv kadında 3,5 hapse mahküm Yi e sensen iade, Kızı hastaney: kaldırdık, Atmet Rıza B, hastane parası diyerek on beş lira verdi. Hastanede, aynı hastane doktorlarından Morelli efendiyle konsültasyon yaptık Mihbeli temizledik, kan pıh- hlarını çıkardık, biraz sonra ben ayrıldım. Ertesi sabah hastaneye gittiğim zaman kızm öldüğünü haber aldım. Rahimde bir ufunet olduğu na ohükmetmiştim, yaptığımız ameliyat, iptidai müdavattı. Mü- tahassısların hastanede olmama. sına mebni bu ilk ameliyata lü- zum görmüştük.,, Müddeiumumi, Cemil Bey, emrazı zübreviye mütehassısı ol- duğu balde lâvta işini niçin yeri doktordan sormuş, maz- Dun — Hastaya karşı yaptığımız hareket ve tedavi insani bir vazifeydi, Cevabını vermiştir. Olüyü muayene etmeden ra- por vermekle maznun bastane ser tabibi Kostantin efendi de şöyle demiştir : — Şirinyana sordum. Ona emniyet ettğim için. raporumu muayene yapmadan yazdım... Bilâhere morgun raporu okun- muştur, Bu raporda cebri vesâit istımaliyle rahmin ve mani müs- takimin delindiği, kadının bu su- retle öldüğü anlaşıldığı kaydo- lanmaktadır. Gene raporda, a- meliyatta ku'lanılan aletin kazı cı, kürete benzer bir alet oldu. ğu da beyan edilmiştir. Melek hanımın, yanında ça'ış- tığı diş tabibi Ahmet Rıza bey şahit sıfatile dinlenilmiştir. Ah- met Rıza B. Meleğin, üç sene- dir yanında çalıştığını, ö'ümün- den bir buçuk ay evvel kendi- sinde bir zafiyet olduğunu, para vermek meselesine gelince, dok- tor Şirinyan efendiye o gün pa- Son Telyraflar a TAR Liman tahmil ve tahliye işleri hakkında Bu işlerin doğrudan doğruya Anka- radan murakabesi düşünülüyor. Ankara, 16 Vakıt) — Gümrük ve Iktısat vekâletleri halen sükümetin idaresinde olan İzmirle Istanbul tahmil ve tahliye şir- ketleriyle Zonguldak, ve Mersin gibi belli başlı ithal ve ihraç limanlarımızdaki tahmil ve tahliye işlerinin doğrudan doğruya Ankara tarafından mürakabesi mağı ve bir tahmil ve tabliye etmektedir. için bir kanun Jâyıbası hazırla- inbisarı teşkil edilmesini tetkik Varidat umum müdürü geliyor Ankara, 16 ( Vakıt ) — Varidat umum müdürü Cezmi bey İs- tanbula hareket etti. Cezmi bey, İstanbulda Barut şirketinin ayın 28 indeki heveti umumive ictimama irtirak edecektir. Sotyada Un verilen yon kulüpte ziyafet Türk ve Bulgarlar arasındaki müşterek tarihten veBulgar dostlarımızın Galatasa- ray lisesindeki hatıralarından bahsedildi Sofya, 16 (Hususi muhabiri - miz saat 14,30 da telefonla bildiri yor) — Ünyon kulüpte Balkan bir liği Bulgar heyeti tarafından ikin <i Balkan eransı umumi kâ- tibi Ruşen Eşref bey şerefine bir ziyafet verildiğini dün haber ver- miştim. Ziyafette Türkiey sefiri matbuat erkânı hazır bulundular. Sabık nazırlardan M. Vasilyef şayanı dikkat bir nutuk söyledi. Bulgarlarla Türklerin müşterek! tarihinden bahsetti. Nutkunun 80- nunda kadehini Gazinin şerefine kaldırarak Türkiyeyi kurtaran bü- yük adamın aslen Makedonyalı ol ve bu hadisenin iki mille- tin istikbali ve saadeti için bir sem bol mahyetinde telâkki leceğini söyledi ve aynı zamanda: “— Gazi bizim de şefimizdir!,, Diye ilâve etti. Vasilyef'ten sonra Tevfik Kâmil bey güzel bir cevap verdi. Müteakiben Ruşen Eşref bey hayatından bahisle Galatasa- ray İisesindeki hatıralarını anlat: tı Ve Bulgar heyetile ilk temasla». rına ait olan bu hatıralar etrafın: da Sofyadaki Bulgar ve Türk Ga- latasaraylı arkadaşlarımı göstere- rek aynı gave icin o müsteseken İ yalnız Sofyanm garmı tanıdıkları- olunabi-| ! ran etmiş olan şayialar dolayısile çalıştığını kaydetti. Bu nutuktan sonra Bulgar ajan sı müdürü ve Galatasaray talebe- sinden Hraytogol (o söz alıp o da samimi hatıralarını (o zikretti. Ziyafetin sonunda Bulgar kız talebe cemiyetleri reisi Matmazel Pikov fevkalâde güzel bir Fran- sızca ile nutuk söyledi. Türk kadınlığnın Sofyaya mümessil göndermelerinden ve Türkiyedeki kadm hareketlerin - den bahsetti. Avrupaya gidenlerin rı, şebrin içini bilmediklerin, hal- buki anlaşmak istiyen iki milletin birbirlerini ii me Jâzam, geldiğini söyledi ve alkışlandı. Ispanyadaki yahudiler Vatican, 16 (A.A Saat 15) — İspanya sefarethanesi, geçen hafta Vatican mahafilinde yahudilerin İspanyadan koğulacaklarının der- piş edilmekte olduğuna dair deve- bu bapta hiç bir güna malümat mevcut olmadığını ve İspanyadan gelen son haberlerde böyle bir tet- bir ittihaz edileceğini farkettire - cek hiç bir şey mevcut olmadığını bildirmiştir. Hariciye vekilimizin Pehleviye hareket etti Moskova, 16 (A.A.) — Tahrana gitmekte olan Türkiye Ha- riciye Vekili Tevfik Rüştü Bey Batumdan Baküya geçmiş ve Kafkasyadaki hariciye komiserliği o mümessili, Acemistan hari- ciye komiserliği memuru ve fından o selâmlanmıştır. Tevfik gurüyle Pehleviye hareket etmiştir. ra vermediğini söylemiştir. Şirin. yan efendinin, konsültasyonu be- raber yaptıklarını söylediği dok- tor Morelli, kendisinin sonradan çağrıldığını, hastanın doğurduk- tan sonra “son,, un dahilde kal- dığım ve onun Çıkarılması için davet edildiğini zannettiğini ter- cüman vasıtasile anlatmış, Şirin- yan efendinin bu işte bir möte- hassıs gibi kürtaj yaptığını bil bassa kaydetmiştir. Bunun üze- rine maznun vekili, Morellinin ilk ifadesinde kürtajdan bahsetme» diğini, bu cihetin nazarı dikkate alınmasını söylemiştir. Diğer bazı şahitler daha din- lenilmiştir. o Celse nihayetinde müteveffanın o veresesi vekili, Abmet Rıza B. bakkında da da- va ikamesini, ve doktor Şirinya- nın tevkif ve mevkufen . görülmesmi fakat kabul edilmemiştir. Muhakeme Sör Margrit ismin- deki şahidin celbi için 13 şuba- ta bırakılmıştır. istemiş muhakemesinin | Türk ve İran konsolosları, tara- Rüştü Bey Baküden Fömine va- Darülfünunumuz hassıs geldi (Üs tara 1 inci sayfada | beyle görüşeceğim. Ankaradan bildirildiğine gö- re profösörün kâtipliğine Maarif vekâleti mütereccimlerinden Na: hit Sırrı Bey tayin edilmiştir. Darülfünu. emini ne diyor? Darülfünun emini Muammer Raşit B. dün kendisile görüşen bir muharririmize verdiği izahat arasında Kâzım Nami Beyin ma- kalelerini işaret ederek şunları | söylemiştir: | Hastalığıma rağmen gazeteleri muntazaman takip ettim. Baz İ mütalcaları şayanı teessür gör- düm, Ağsoğlu Ahmet Beyin ce vabi maka'esini de okudum. Ta- İ mamile efkâr ve bissiyatıma te- tabuk etmez.Darülfünunun teka- A er ve. â e idi Cümhuriyet Marşı Malatya meb'usu doktor Hilmi bey bir cümhuriyet marşı tertip etmişti. Tu marş Muhafız Gücü tarafından söyleniyordu. Hatila Muhafız Gücü bundan dört 4€ ne evvel turneye çıktığı zam08 bu marş Adana, Mersin, Rado Sisam taraflarında halk tarafın” dan çok takdir edilmişti. Bu © fa doktor Hilmi beyin Cümbur yet marşı plağa geçirilmiştir. Diğer taraftan molası da yapı” mıştır, Ramazanın ilk gecesi de Radio tarafından çalınmıştır. Dr. Hilmi beyin tertip ettiği bu mar$ dinliyenler tarafından takdir © lunmaktadır. Bu münasebetle bu marşı9 göültesini buraya dercediyoruz : Cümhuriyet marşı 'Türsler Cümbriyet temeli kurdular Oğlun camurunu kanla yoğardular Hem düşmanları vurdular, hem sultan ları kovdulıf Kutlu olsun ey miller varlık bayramını bugü! Tarihte yoktur böyle gün en büyük bayram bugü Bozkürtlâra örnektir dernektir Gasimi Karanlıktan kurtulduk biz aydınlığa âzi” mif Kurlu olsun ey millet Gazi bayramınıZ bugün Tarihte yoktur böyle gün en büyü bayram bugün Bütün dünya anladı biz nesil bir bei el Medeniyet aleminde müstakil devletiz Hem zalimlere değneğiz, hem mazlurr" lara örneği Kutlu olsan ey miller Türklük bayr* tnız bogü” Tarihte yoltar böyle gün en büyük bavram bugü Doktor Hilmi bey Türk inkr lâbı içinde yetişmiş hakikaten duygulu bir zatlır. Fakat ne şair, se-edip, nede “musikişinas--de- ğildir. Bununla beraber Hilmi bey sırf inkılâp heyecanıyla bu eseri vücuda getirm ştir. Marşın güftesinde sarf kaidesi noktasın* dan belk bir, iki bata buluna” bilir. Ye ut fılan arapça kelime yerinde Türkçe bir kelime bu" lunsaydı daha güzel olurdu, de" silebilir. Bunlar doğrudur. Fe kat şurası muhakkaktır ki böyle milli marşların kiymeti sadec? ne elfaz ve ibares nde, hattâ n€ de manasındadır Netekim Hik mi beyin marşı bunun delillerin den biridir Recep 5. Izmıre gidiyor Aldığımız habere göre C. H fırsası umumi kâtibi Recep 14 pazartesi Adana cihetine bar€ ket edecek ve Konyadan sonr? izmire gidecektir. Kecep beyif bu seyahati tetkikat içindir. için çağrılan müte-(“ülü hususundaki aiide ve ümi” lerimlevise asla tevafuk etme” Darülfünun tekâmül etmektedi” Ve etmekten de biran hali mıyacaktır. Bu tekâmül herkesi tastikına da muhtaç değildi Tekâmülü inkâr edenlerin vücV” duna rağmen tekâmül bi mevcutlur. Gazetecilik mektebi işine £€ lince; teşkilât için proje teksir edilmiştir. Tetkika devam olunmaktadı"" * Divan bu meseleyi neticel, mek için çarşamba günü nacaktır. Ve divanın tastik kabulünden sonra proje vek gönderilecek ve heyeti tastikma arzedilecektir. Darülfünun mütehassısmin ?* gün geldiğini haber aldım. Be raya gelip gelmiyeceğini bile yorum. ,,