31 Ocak 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

31 Ocak 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

“Çekoslovakya | üzümlerimizin ithali- ni menetmiş! Haber verildiğine göre Çekoslovakya hükümeti Türk kuru üzümlerinin mem- Jekete ithalini menetmişlir. Bunun th. dit kararma bir mukabele olduğu söy- lenmektedir. Bu srada Macarlar da memleketimizi “alâkadar eden kuru üzüm, ipekli eşya “gibi bazı mevadın ithalinin ticaret nezs- retinin müssadesine tabi olmasını karar- Jaştırmışlardır. Yeni bir narenciye mıntakası zmir mıniakası zirast müdürlüğü t- rafından Ceşme bavalisindeki narenciye bahçelerinin teksiri, fazla miktarda por takal ve mandalina yetiştirilmesi, Yuna- nisana rekubet edilmesi için ziraat ban kası tarafından Narenciye bahçesi sahip- lerine ve müteşebbislere ikrazatta bu- İunulmasi hakkında teşebhlste hulunul muştur. Bu hususta ziraat vekâletinden cevap gelmişdr.: Bunda o vekâletin Meteoloji enstitüsü tarıfındın çeşme untakasının (Narenciye mentskası) kabul edilmediği ve evvelâ mahdut bir sahada tecrübe yapılarak alınacak neticeye göre hareket olunması muvafık görüldüğü bildirilmiş- tir, Çeşme mmıntakasında narenciye fasile- sine mensup muhtelif mahsul yetişmek- tedir. Fakat Yunanistanın Sakız ve sar adaları derecesinde istihsal edilmemek- tedir. Mıntaka ziraat müdürlüğü, ba hu- susta vekâlete ozun bir tahrirat yaza- caktır. © Fındık ve fasulya piyasası Trabzonda fındık piyasası durgun gibidir. Pintlar düşüktür. Kayırları bila. dışarda yapılan hususi arz ve: talebe bakılırsa iç 69 kuruş istekli arza karşı | talep pek nazlıdır. Dünya buhranının fin- dık üzerinde mühim tesirleri görülmek- tedir. Fasulya fisılanna gelince bu rah“ sulun bu sene: Romanyada pek mebzul yetişmesi ve piyasaya vaktinde dökül- mesi bizim piyasaya hayli tesir yapımış- or. Bogün fasolya fiat 3,50 — 4 kuru- şa düşmüştür. Mısır fatları yeni mahsul 4,50 kuruştur. Çöşme anasonları Çeşme havalisinde bu sene 7 bin dönüm anason ekilmiştir. Müskirat inhi- $arı yakında anason zürrama pera tevzi edecektir. Amerikanın Türkiye sefiri Kim olacak? (Şikago Tribun) un Vaşingtondan| istikbarma göre, Nevyorkun maruf a yukatlarından ve Amerikanın sabık “Arjantin sefiri ceneral Şarill, reisi» cümhar Mister Hoover tarafımdan A- merikanm Türkiye sefirliği için tav-| siye olunmuştur. Ceneral Şarill 1911 de sıhhi sebepler dolayısile diplomasi mesleğinden ayrılmış ve Amerikanın “Japonya sefirliğini kabul etmemişti. © — Ceneral Şarili 1976 da tevellüt et»! miştir. Kendisi talim ve terbiye işi ve diplomasile alâkadar olmuş, Nevyork 'darülfünununda sanayi; nefise kolle« Jini tesis etmişti. Ceneralin siyasiyat hakkında müteaddit eserleri bulunduk $an başka 1S inc; asırda Fransa hak- kında da bir eser yazmıştır. Kendisi bir çok devletlerin nişanları ve ez cümle Fransanm Lejiyon donnürlünü hâmildir. Ceneral Şarill bütün diplomasi A“ Teminde maruf bir simadır. edilmiştir. Dün belediye memur. ları koridorlarda dolaşarak yer- lere tükürenlere ve sigara içen- lere mâni olmuşlardır. Hayasızca neşriyat Haftalık “Göroğlu,, mizah ga- zetesinin 23 kânunusani tarihli “mlrifler Tütün kongresine hareket ettiler İzmir, 20 (Hususi — Tütüncüler İ kongresine şehrimizden gidecek murah- haslar Ankaraya hareket etmişlerdir. Mu- rahhaslar Bornuvalı zade Ahmet ve Şerif zade Salâhattin beylerdir. Ticaret odi- sında içtima eden tütün tesirleri Ege mıntakssının ihtiyaçları, Satiş ve saire vaziyetleti hakkında müzükeratta balan- muşlardır. Ankarada toplanacak kongre- de İzmir tüccütları namına serdedilecek noktai nazarlar tesbit edileiştir rlar; tütün istihsaldtının urafterdır. . Fakat bu ünü istihsal eden Yu- nanistan ve Bulgarisrının da istihsaldrnı tahdit etmesi şartını ileri sürmektedirler. Aynı zamandı tütün İuhisâr. idaresinin piyasadan sin almakta olduğu cütün miktarınm tezyidi istenecektir. Çünkü inhisar, mübayaatını sz miktarda vap- maktadır. Zürma ve ziraat odası namına da ay- rca iki murahhas iştir. Bu murah- haslar Tire ve Ödemiş gibi: mühim tü. sün istihsalac merkezlerinin tütün istihsa- lürile alâkadar olan şahsiyetlerinden tef- rik olunmuştur. Bürün tütün müstahsil kongreden pek çok şeyler beklemekte- dir. Gelecek sene istihsal edilecek tü- tünlerin bu seneki gibi saulmadığı tak- dirde vazıyet çok feci olacakur. Kongre nin çare Dulması icabeden en mühim şi bu olmalıdır. Şahap Izmir şarap istihsalâlı Bu sene İzmirdeki Şarap müstahsil | leri tarafından imeliınelerinde 127,074 harz borsada yapılıp barcı verilmek üzre | kilo şarap istihsal olunmuştur. Bu miktar satış için. piyasaya “rzedilenidir. Hususi meskenler ihtiyacı olarak iş- dibsal edilen 22,274 kilodur. İstihsal “ye- kâünu 150,748 kilodar. ; » Müskiret inhisar idaresinin yaş üzüm. den kendi imalâtanesinde: imal. ettiği 8000 kilo şarap Tekirdağına sevkedil- miştir. İdarenin oradaki mahzenlerinde bekletilmektedir. Zeytinyağları İzmirin muhtelif mahsllerinde istihsal edilen zeytinyağlarının nümuüneleri iktisat vekâletince mırtaka den istenmiştir. Nümünelerin ihzarm başlanmıştır. Muhtelit mübadele komsiyonunda Muhtelit mübadele komsiyonu umumi heyeti yarın saat on altı da toplanacaktır. e Toplântıda riyaset bazı tebligatta buluna- cak, komsiyon bitaraf umumi kâtibi M. Valfbajn'nın vazifesin- den istifası umumi heyete bil- dirilecek, bürolardan gelen on beş günllük faaliyet raporları ve ve 391 No. nüshasında “bir sa- | hür hatırası,, başlığı altında çı- kan hikâyenin hayasızca yazılmış olduğu noktasından müddeiumu- te zete ve dava —— ikame edilm aker muhakemeye Mccain yakında başlanı- Gömülcüne tali mübadele kom- siyonunun gayrı mübadillere ya- pılacak 150 bin Ingiliz lirası tev- ziatında takip edeceği usul mü- zakere edilecektir. Komsiyon reisi M. Andersen validesinin cenaze merasiminde bulunmak üzere memleketi olan Danimarkaya gittiği için yarınki içtimaa şehrimizde bulunan bita- raf mürahhas M. Holştat riyaset edecektir. Şehrimizdeki altıncı tali mü- badele komisyonunda M. Holş- tad'un riyaseti altında baş mu- rahbasımız Şevki Beyle Yunan baş murahhası M. Fokas ve tali komisyonunu Türk, Yunan ve bitaraf reislerinin iştirakile bir toplantı yapılmıştır. Içtimada şehrimizdeki alâka- dar Rumlara yapılmakta olan etabli vesikaları tevziatının tes- rii için alınacak tedbirler görü- şülmüştür. Istanbul tali komisyonunda etablı vesikaları alacak Rumlara i ve tüccarlan; Ankarada voplanacak. olan | İzmirde Bir Cinayet 20 Yaşındaki dul ka- dını kim öldürdü ? İzmir, (Hususi) — Karşıyakada Muradiye caddesinde dedikodulu | ve esrarengiz bir cinayet ika edilmiştir. Selânikli Fatma H. namında henüz yirmi yaşında güzel ve dul bir kadın bıçakla kalbi ve umuzu üzerinden aldığı iki derin yarayla ölmüştür. Fat- ma H.; gece yarısı öldürülmüş ve katil olarak İzmir müteferri- ka polis merkezi serkomiseti Ha- san beyin oğlu Niyazi ismindeki şahıs yakalanmıştır. Niyazi; ev- | velce tramvay vatmanıydı. Bu sırada biç bir iş yapmıyordu. Mamafi Niyazinin bu cinayeti ika ettiği hakkında ortada kuvvetli deliller yoktur, yalnız zan ve tahminler katilin Niyazi olduğuna hükmettirmektedir, çünkü Niya- zile Fatma H. nişanlanmış vazi- yetteydiler. o Cinayet hakkında adliyece yapılan tabkikat neticesi şudur: Niyazi yece Fatma hanımın evine gitmiş, onun arzusu hilâ- fına israr ederek Fatma hanımı almış, sinemaya gitmişlerdir. Fat- ma hanım; sinemadan eve dö- nerken öldürümlüştür. Niyazi; Fatma hanımdan ayrılarak evine gittiğini, erkenden yattığını söy- lemekte ve validesi de aynı ifa- de de bulunmaktadır. Niyazinin çizmesinde görülen bir kaç dam- la kanında bir gün evvel kesi- len tavuğa ait olduğu söylen- mişse de kanın tahliline ve la- vuk kanı mı, yoksa insan kanımı olduğunun tesbitine lüzum görül- müştür. Niyazi, tevkif edilmiştir. Çünkü Niyazinin Fatma hanımla öldürüldüğü. sokaktan geçtiğini görenler, biraz sonra da; — Aman vuruldum Feryadını duyanlar vardır. Adliyece bu cinayet hakkın- daki tahkikata devam edilmek- tedir. Fatma hanımın kürt Hü- seyin isminde birisiyle görüştüğü ve bundan mütevvelit kıskançlık | yüzünden cinayetin ika edildiği tahmin o'unmaktaır. Mübahat Beyin Cenazesi Matbuatımızın eski emektar- larından muallim Mübahat Bey arkadaşımızın vefatı haberini dün teessürle yazmıştık. Merhu- mun cenazesi dün Kadıköyünde Altıyol ağzındaki evindan kal- dırılarak Karacaahmet kabrista- mma defnedilmiştir. Cenazede Çengelköy askeri orta mektebi zabitan ve talebe- si ile Kuleli mektebi talebesi lunmuşlardır. Askeri mekteplerde Almanca muallimliği eden Mübahat Be- yin kadirşinas talebesi hocaları- na son vazifeyi bihakkin ifa et- mişlerdir. Merhumun kabrine Çengelköy askeri orta mektebi tarafından bir çelenk konmuştur. Mübahat Beyin irtihali gazeteci arkadaş- larını da son derece müteessir etmiştir. İstanbul matbuat cemi- yeti bu teessüre tercüman ola- rak merhumun ailesi erkânna beyanı taziyet etmiş ve kabrine bir çelenk koydurmuştur. Allah rahmet eylesin. — a ait 1050 dosya mevcuttur. İçti- mada etabli vesikası almak üzre müracaat eden Rumların nüfus kayıtlarının » çıkarılması işinde bazı tedbirler alınmasına Karar verilmiştir. Bu işlerle e meşgul olmak üzre komisyon kadrosun- dan bazı memurlar ayrılmışlar- Püküdü Halkın dilekleri tas- nif ediliyor Acuzenin Müellifi : Nizamettin Nazif - Acaba aman gene bizi asar mı Definesi Ressamı : Münif Fehim dilesek paşamığ 7 Sorguçlu evvelâ buna bir mana ve| remedi. Şaşkın şaşkm bakındı.. Hat-i ta kendisi de bir iki kahkaha attı. Fakat alaya alındığı da nihayet farkediverdi. O zaman yüzü lopkır « mızı kesildi: — Aaah! Benimle eğleniyorsunuz ha? — diye haykırdı. Buna cür'et ede! biliyorsunuz ha? İ Bağırdı ama. Kimin Ona kulak asan yoktu ki. Aksakallar, elebaştlar, yan gözle ona bakıyorlar, sonra kasıklarmı tu- ta tuta gülüyorlardı. Sözlerinin dinlenmediğin; görünce işi tehdide bindirmek istedi: — Gülün öyleyse, — dedi — Fa- kat bilin ki benim hoşuma gitmiyen sey vezirin de hoşuna gitmez. Üç tuğ Tu bir vezirin hoşuna gitmiyen şeyle- ri yapmak ne demktir, bunu yakında öğrenirsiniz! Herif bu sözleri öyle iğrenç bir; küstahlıkla söylemişti ki, ihtilâleiler! birdenbire işi ciddiyete döktüler, kah kahalar kesildi. İ Öteden Kara yazıcinm sesi işitil dis | — Yasa! Demek ki bu vezir pek dehşetli bir şey. Şimdi taş odada ses seda kesilmişti. Kahkahaların Aânide kesilişi, sonra umrunda ?| Halk fırkasınn ocak, nahiye ve koza kongrelerinde. tesbit edilen haikın dileklerine ait İıs- teler hemen ses bütün kaza- lardan vilâyet merkezine gelmiş- tir, Bunlar fırka merkezinde tas- nif edilmektedir, Halkın dilekle- rinden belediyeye, vilâyete, hü- kümete ve fırkaya ait olanların ayrı ayrı birer listesi yapılmak- | tadır. Ocaklardan başlıyarak kazalara kadar gelen kongrelar- de halkın en ziyade şikâyet ve talep ettiği şeyler bilhassa be- lediyeye ve ikinci derecede vi- lâyete taallük etmektedir. Belediyeden istenilen en ziya- de aydınlıkla yol, vilâyetten is- tenilende mektep ihtiyacının teminidir. Fırka, bu taleplerden beledi- yeye taallük edenleri süratle tesbit etmektedir. e Bunlardan | mümkün olanların belediyenin 932 bütçesile yapılması için ter- tibat alınacaktır. Diğer taraftan mektep ihtiyacının da 932 büt- çesile mümkün mertebe temini çareleri araştırılmaktadır. Hamallar işinin tetkiki ve hâlli için bir encümen kuruldu Istanbulda zaman zaman or- taya çıkan hamallar meselesinin Halk fırkasınca kati şekilde balledilmesine karar verilmişti. Bu maksatla fırkada birkaç defa içtimalar yapıldığını ve iskele hamal başılarının fikirleri sorul- duğunu yazmıştık. Hamallar işini tetkik etmek üzere fırka idare heyeti azasından Necip beyin riyasetinde fırkada tali bir en- cümen teşkil edilmiştir. Bu en- cümen icabında mahalli tetkikat yaparak bir proje hazırlıyacaktır. Yeni bir arkadaşımız Ankarada “Ankara haftası, ismiyle haftalık siyasi bir gazete çıkmıya başlamıştır. Tebrik ve © İ muvaffakiyet temenni ederiz. y Kara yazıcının gür sesile, birden dırışı, sorguçluyu gene şaşırtmış Alık alık bakındı, cevap veremedi — Acaba bu vezirin içinde bir yüreği mi var? Oda çm çın ötüyordu. Bunlari lerken ayağa kalkmış, ellerini K larma dayamıştı: — Ha? De durursun?. Söyle bre? Bu sefer de başlar sorguçlu a. ma dönmüştü. Yani, aşağı yukari elli çift göz. Bu kadar gözün karşısında İ onurunu korumak istedi. Bryıkla” bura bura: — Bizden cevap istersin.. Ve — dedi — Fakat sen kimsin? — Ben mi? Ben. Hayır, sen Söyle, sonra ben. — Ben malümum. Adım $ denberi bağınıla bağırıla söylen Hadi bir daha tekrarlıyalım. 6 adıyla sanıyla kapıcı başı Mehmet © ler. Üç tuğlu vezir Hüseyin paş elçisiyim.. — Yaa? N — Beli. Beğenemedin mi? “ij Kara yazıcı gülümsedi: — Yook.. — dedi — Beğendim. şallah.. Cidden maşallahm var. Sonra ilâve etti; — Herşeyi söyledin ama, bit söylemedin... — Neymiş 0? — Elçiyim, elçiyim diyorsun. caba Kime elej gönderdi paşan? — Bu da sorulacak şey mi? R ya gelen kime gelir? — Kara yazıcıya. — Eh hen da ana geldim işte. Aptülhalim de tıpkı onun gibi nun sesinj ve tavurlarını taklit rek muhavereyi bir neticeye bağli — Eh ben de oyum işte, Herif, hiç şüphesiz böyle bir gi” kabeleye intizar etmiyordu. Bir an © rakladı. Karşısındaki adamm kır3 nı ölçmek istiyormuş gibi gözlerini na dikti. Baktı, baktı. Sonra AP* halimi galiba kendi dişine göre bil muş olmalı ki: ğ — Peki öyleyse Kara yazıcı, — © di — Otur da konuşalım. l — Oturmıya hacet yok. Aya” da olur bu iş, Reisin artık canı sıkılmıştı. Herifi bir iki tersleyip kapı d$9* etmeyi kurmustu. — Kısa keselim. — ded; İste nedir? (Bitmedi) , Darülbedayi Temsilleri Bugün akşam saat İstesbul Be 2130 da — ŞehirTiyatr0 lik musikili if komedi İl ni) Tl Yazan: Ml Bestekârı : hill Hasan Ferit. Hn | Halk, talebe ve zabitan cesi, Altı yaşından aşağı olan cuklar tiyatroya kabul ediler ler. Raşit Rıza Tiyatro! (Şehzadebaşında) Bu akşam 21,30 dı (8ir Dona ma Gecesi) vodvil 3 perde — “4 leden : Reşst Neri bey. Yakında (9 mirhane Müdürü) piyes 5 PO Nakleder : Vedar Urfi bey. Şehzadebaşı İ Ferah Sinemad8 , Bu gece tam 930 da 3 üncü Vi ramazan program: Biltmum ; numaralarını değiştirmişlerdir. 3 GM“ cal kuru;