13 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

13 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

«2 — VAKIT 13 MART 1932 Kitap kuponları- mızı biriktiriniz! sından pek sitayişkâr bir lisanla babsetmektedirler. Nim resmi Znama gâzetesi yazdığı bir baş makalede Tevfik Rüştü Beyin Gazi ve İsmet Pş. lar Hazeratının en yakım me- sai arkadaşı olduğunu kayıt ve iş'ar ederek müşarünileybin bundan çok evvel ifade ettiği “bence Türk - Bulgar münaseba- tımın ideal şekli iki memleket arasındaki bütün hudutların yal- nız idari hudutlar kalmak üzere kaldırılmasıdır.,, cümlesini müşa- rünileyhin Bulgaristana karşı bes- lediği samimi dostluk hissiyatına en kuvvetli bir misal olarak zik- retmektedir. Bugün elçilikte verilen öğle ziyafetinden sonra Tevfik Rüştü Bİ. ile M. Muşanof arasında bir mülâkat daha vuku bulmuş ve bu mülâkatı müteakıp bir tebliğ neşredilmiştir. Bu akşam İtalyan | sefaretinde verilen çay ziyafetine Sofyanın siyasi mahafiline men- sup en güzide zevat iştirak et- mekteydiler. Bu akşam İngiliz sefiri tarafından Hariciye vekili- miz şerefine verilen bususi ziya- fet pek samimi cereyan etmiştir. Kıral Boris Hz. , Tevfik Rüştü | Beyi yarın saat üçte kabul ede- | cektir. Sofya, 12 (A.A) — Balkan Muhabiri Mahsusumuz bildiriyor: Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyfendi dün akşam M. Mouw- | chanoff tarafından şereflerine verilen ziyafette (o müşarünileyh törafindan “irat edilen nutka verdikleri cevapta bu davetten | ve büyük şefi Gazi Hazretleriy- le Türkiye hakkındaki güzel sözlerden ve kendi haklarında gösterilen iyi kabul tezahtiratın- dan çok mützhassıs olduğunu beyan ve bunlara teşekkür et- tikten sonra bilhassa demiştir ki: Tekrar Sofya'da bulunabil- | mekle ve burada, bulgaristan'ın güzel payıtahtında M. Mouja- noff'u selâmlamakla bahtiyarım, Kendilerinin oOAnkara ziyareti zihinlerimizde O unutulmaz kiy- metli hatıralar birakmıştır. Türk devletinin ve onun büyük şefinin gösterdiği iyi kabul ve dostane tezahtirat Türkiye'nin Bulgaris- tana karşı hissiyatının ifadesidir, Ankarada müzakeresi başlıyan iktisadi o mesainin devamından bahis buyurdnuz. Fikrinize tema" men iştirak ederim, Hakikaten kuvvetli o dostlukların o iktisadi esaslara istinat ve o sahada in- kişaf eylemesi lâzımdır, Ve bü- yük politika iktisada istinat et- t#ikçe daha kevvetlenir. Nasıl ki siyasetsiz ekonomi yepıilmiyor, emniyet olmadıkça iktisadi sa- hada inkişaf olmıyor. O derece ki; Siyasete iktısadi beynelmilel hayatta biribirinden tecrit ede- rek mütalea etmiye imkân vok- tur. Bu itibarla temas buyurdu- ğunuz iktisadi sahadaki mesainin lüzumuna temamile iştirek ede- rim. | Bulgarların haşmetlu Kıral Hz. vin şeref ve saadetlerine, asil Bulgar milletinin refahına ve Pulgaristann büyük Başvekili ve Hariciye mazırımın sıhhat ve afiyetine içiyorum. Dahili . — ©“) Son Telgrailar Adil Beyin beyanatı |Mançuride Gümrük ve inhisarlar vekâletinin hazırladığı yeni lâyıhalar Ankara, 12 (Vakıt) — Gümrükler müsteşarı Âdil Beyle gö- rüştüm. Bana dedi ki: — Vekâletin, muhafaza kumandanlığının, rüsümat idaresinin yeni bütçe ve kadroları hazırlanmıştır. Inhisarlar kadrolarında tenkibat yapılacağı hakkında bir Is- tanbul gazetesinin yazdıkları doğru değildir. Fılvaki meclise bir lâyiha verdik, fakat bu lâyiha, bir tenkihat lâyihası değildir. Bu, memurin kanununun tasfiye ahkâmına mütenazır bir iâyibadır. Inbisarların tevbidi meselesine gelince tur, tütün, müskirat, barut inbisarlarının tevhidi ve bir müdiri uwumiyle idaresi hak- kında meclise bir lâyiba teklifi mukarrerdir. Fakat henüz tetki- kat safhasındayız. Istanbuldan bazı devairin nakli hazirandan sonra olacaktır. Varidat umum müdürlüğünün vekâlete reptedilecdğinden ha- berim yoktur. Küçük sam'atların Türklere hasrı Ankara,12 (Vakıt) — Adli encümen bugün toplanarak küçük san'atların Türklere hasrı hakkındaki lâyihayı müzakereye baş- ladı Bugün lâyihanın heyeti umumiyesi müzakere edilmiştir. Pa- zarlesi günü maddelerin müzakeresine geçilecektir, Halı ihracatımız Gümrük resimlerinin indirilmesi teşebbüsü müsbet neticeler veriyor İzmir (hususi) — Şebrimizdeki mühim balı tacirlerile halı şirket- lerinden bazıları tarafından son zamanlarda ticari vaziyetlerinin müşkül safhaya girdiğinden ba- bisie İktisat vekâleti nezdind teşebbüste ve şikâyette bulunul- muştu. Halı şirketleri ve tüccar» ları; muhtelif hükümetlerin balı- larımızdan aldıkları yüksek güm- rük resmi yüzünden balı ihracı- tımızın fevkalâde azaldığım bildi- rerek hükümetçe bu devletler nezdinde teşebbüslerde bulünul- ması rica edilmiş, halılarımız için | tatbik edilen gümrük resimleri- nin indirilmesi istenmişti. Iktısat vekâletince halı ibra- edilen ziyafeti müteakip hariciye vekili Tevfik Rüştü Beyefendi, Bulgar garetecileri tarafından verilen baloya davet edilmiş ve süvareye muvasalatları sırasında orada bulunan Bulgarlar tarafın- dan şiddetle alkışlanmıştır. Gerek dün akşam Sofyaya muvasalatı esnasında ve gerek baloya gelirken Bulgar abalinin hariciye vekimize gösterdikleri azim alâkadan mütevellit hisleri- ni Tevfik Rüştü Beyefendi Bul- gar Ajansına şu surtte ifade et- miştir. “ Bulgar hududuna girdiğimiz dakikadan itibaren O şahsımda Türkiyeye ve Türkiyenin büyük şefine karşı gösterilen dostane tezahürlerden çok mütchassis oldum. Sofyada halkın izhar ettiği mubabette Türkiyenin Bulgaristan ve onun Hüyük Devlet Reisi Kral Hazretlerine karşı beslediği bizlerin en iyi makesini gördüm ve bu tezahürata şahit olmaktan bahtiyarım, Hariciye vekilimizin ziyaretleri Sofya, 12 (A.A) — “Balkan hususi muhabirimiz bildiriyor: Bu sabah bariciye vekili Tev- fik Rüştü Bİ. , başvekil M Mu- şanofla Sobranya reisini ziyaret etmiş ve kendilerine kart birak- mıştır, Müşarünileyh, müteakiben sa- raya giderek defteri mahsussu imza suretile kral Hzlne arzı tazimat etmiştir. Başvekil ve Sobranya reisi ha- riciye vekilimize sefarethaneye e Mi catımızı arttırmak için Hariciye vekâleti vasıtasile yapılan ve müspet neticeler veren teşebbüs- ler hakkında İzmir mmtakası ti- caret müdürlüğüne cevap gelmiş- tir, İngiltere hükümeti; halılarımı" zın gümrük resmini ehemmiyetli miktarda tenzil eden yeni bir kanunu Âvam kamarasına tevdi etmiştir. Bu kanuna göre mensir cat mevadı iptidaiyesi bilâ resim İngiltereye ithal olunacaktır. Fa- kat; bu kanun ancak altı ay son- ra tatbika başlanacaktır. Diğer bazı hükümetlerin de buna mümasil tetbirler almak üzere oldukları bildirilmiştir. — —— gelerek kart bırakmak suretile iadei ziyaret etmişlerdir. Bugün öğle üzeri sefarethane- de sefir Tevfik Kâmil B£. tara- fından 40 kişilik bir öğle ziya” feti verilmiştir. Bulgar gazelelerinin mutaleası Sofya, 12 (A.A) — Tekmil gazeteler, Türkiye hariciye ve- kili Tevfik Rüştü Beyfendinin ziyaretine uzun makaleler tahsis ederek bu ziyaretin iki komşu memleket arasında daima çok sıkı olan dostluk rabitalarını takviyeye hadim olacağını ya- detmektedirler. Halyan gazeteleri Roma, 12 (A.A) — Havas ajansı bildiriyor: Italyanın şima- linden geçerek Sofyaya giden Tevfik Rüştü Beyin bu seyahati İtalyanın kendileriyle en iyi mü- nasebat idame ettiği Balkan devletleri arasındaki dostluğun takviyesine işaret olması itiba- riyle İtalyan siyasi mahafilinde büyük bir sempatiyle karşılan- mıştır. Politika gazetesine beyanat Paris, 12 — Tevfik Rüştü B. Politika gazetesine vaki beya- natında Cenevrede M. Marinko- viçle fasılasız temasta bulunduğu M. Muşanof ve M. Venizelosun Ankara ziyaretlerini müteakip matbuatta mevzu bahsolanan blok tesisi için Türkiyeye hiç bir teklifte blanulmadığını, Tür- kiyenin tecavüzkâr mahiyeti haiz her bangi bir kombinezona da- hil olmıyacağını söylemiştir. . isyan ! | (Üst tarafı 1 inci sayfada) | sağ sahilinde ve Blagovestchensk- nın karşında (bulunmakta olan | Sakhaiang'de bulunan Çin kıtası İ yeni Mançuri hükümetinin bayra- ğını görerek münfail olmuş ve is- i yan etmiştir. İ Kayam, şiddetli bir top ateşi ve i mitralyöz bombardımaniyle baş- lamıştır. Bir çok mermiler, Bla- govestchensk'a düşmüştür. i Fasılasız birçok yağmalar ya" i pılmıştır. Bilhassa Sovyet Gostorg| trüt Kommers'in şübesiyle Sovyet İ tebasından birine ait olan mağaza bu meyandadır. o Asiler, ayni za” manda 4 Çin bankasını hapisane- İ yi ve emniyet sandığını da yağma etmişlerdir. Japon konsolosu ile Japon teba sından biri ve Çin devleti banka» İ sı memurlarile aileleri Sovyet hu- dudunu geçmişler ve Belagovest- chenchensk'ya iltica etmişlerdir. | Bunların arasında âsiler tara- fından fena muameleye (maruz kalmış olan İngiliz gümrüğü mü-| dürü M. Crossmann ile zevcesi de| vardır. Kıyam etmiş olan Çin askerleri gece iki grupa ayrılarak (şehrin şark ve garbinde mevki almışlar- dır. Sovyet konsolosaneleri memur- larmın aileleri Blagovestchensk- ya nakledilmişlerdir. Çinliler yeni Mançuri hüküme-, tini gayrı meşru addediyorlar Şanghay 12 — (A. A.) — Nan- kin'den gelen resmi bir beyanı me, Mançuride'ki yeni rejimi Ja: pon'ya tarafından iye ve hi- maye edilen gayri meşru bir teş- kilât olarak tavsif eylemekte ve icrai Meclis reisinin hiyaneti va-! taniye cürmüyle ceza görmesi İ- cap eden bu teşkilâtın bütün ha- reketlerinden, binnetice Japonya- nın mes'ul tutulması lâzım geldi- ğini zikretmektedir. Mezkür beyanname ayni za manda, Japonyayı da Cemiyeti Akvam mukavelenamesini ve do- kuz devlet muahedesiyle sair mu- ahedeleri ihlâl etmekle © ittiham eylemektedir. Tokyo 12 (A. A.) — Kabine- nin fevkalâde içtimamda, yeni Mançuri devletinin tastikine ait nihai bir karar ittihazından mur-| kaddem, işlerin alacağı şekil ve| tarzı görmek maksadiyle (ve bu şmeselenin beynelmilel münasebet ve dokuz devlet muahedesi üze- rindeki hususi şümül ve ehemmi- yetinin ihtilâl | tevlit edebileceği düşüncesiyle bir müddet beklemi ye karar verilmiş olduğu zanne- diliyor. Şanghaydaki Japon askerleri geri cekilecek mi? Tokyo 12 (A. A.) — Japonya- nm Şanghay'da giriştiği tehlikeli teşebbüsü biran evvel tasfiye et- meyi kuvvetle arzu ettiği zanno- lunmaktadır. Filhakika 2 şubatta hususi su- rette teşkil edilmiş olan üçüncü filonun dağitilmasına ve bazı ge- milerin geri çekilmesine karar ve rildiği söylenmektedir. Mançuri'deki fırkaları tamam” | lamıya gidecek olan iki liva as- ker korada bulundurulan iki liva-| dan lık fırkayı değiştirmiye memur €- dilmiştir. Tokyo 12 (A. A.) — Şanghan- da bulunan Koralılar'dan mürek- kep Japon fırkasının yakında Ko ra'ya iade edileceği söyleniyor. Şanghay 12 — (A. A.) — Ja- pon harbiye nezaretinin Uyeda- ta olan 9 uncu fırka ile Shimomo- to'nun kumandası altında bulu- nan muhtelit İivayi çekmiye karar ve olduğu rivayet edilmekte- ir, sağemelez 12—(A.A.) — Bu aki dokuzuncu Japon fırka- siyle muhtelit livası çekilmiş olsa| Manevi Kıymet ölçüsü ( Baş makalemizden mabat | re edilen bir memleketin vatan” daşları için en mühim Yazıfe hakiki kiymet ve meziyet sahibi rehberlerle bütün kıymet ve meziyetleri kahp ve kıyafetten ibaret olan ehliyetsizleri tefrik etmiye çalışmaktır. Gerek iyi, gerek fexa günlerde kıymet ve meziyet sabiplerine elden geldi- ği kadar yardım ederek mazide yapılan zararlı tecrübelerin te- kerrürüne meydan ve imkân vermemektir. Mehmet Asım M. Briandın cenaze merasimi Paris 12 — (A, A.) — Harici- ye nezaretinin parmaklıkları ö- nünde tribünlerin tezyinatı ikmal edilmektedir. Çalar saatli salonun etrafında çiçek demetleri ve çelenkler yığın halinde toplanmaktadır. Posta ve telgraf memurları, mü temadiyen dünyenın her tarafın- dan taziye telgrafları getirmekte- dir. Milli cenaze merasimlerinde mutat olduğu veçhiyle alayın gü- zergâhında bulunan sokak fener- leri siyah greplerle örtülmüştür. Ağaçlara resmi nutukları neşrede cek olan hoparlörler O konulmuş- tur. Briand'ın cenaze merasimi İc- rası esnasında matem alâmeti ol- mak üzere Paris sokaklarında münakalât saat 14 ten 14,05 e ka- ! dar duracaktır. Kiliselerin çanları çalacak, fabrika ve vapurların dü dükleri ötecektir. Sabık İngiliz hariciye nazırı Sir Austen Chamberlain ve (o İngiliz “| başvekilinin oğlu ve dominyonlar müsteşarı M. Mac Donald bu gece Paris'e gelmişlerdir. Mumaileyhim cenaze merasi- minde hazır bulunacaklardır. ebusan meçlisi gece ocelsesi- nin bidayetinde âyan meçlisi ta- rafmdan kabul edilmiş olan ve Briad'ın vatanın şükran ve min- netine istihkak kesbesmiş bulun- duğuna dair bulunan kanunu rey veren 505 mebusun ittifakiyle ka- bul etmiştir. bile, şehir etrafında mecmuu 35 bin askere baliğ olan 14 ve 11 in- ci Japon fırkaları kalmış bulu- nacaktır. Şanghâyda henüz müzakerat başlamadı Şanghay 12 — (A. A.) — Çin Japon müzakerelerinin hemen # çılması için görünürde hiç bir iz yoktur.. Anlaşıldığma göre tenvi- ri icabeden bir kaç nokta daha kalmıştır. Japonların, o Japon kıtaatının bilâkayit çekilmesi hakkında Çin liler tarafından yapılan talebin hakiki mânasmı öğrenmek iste" dikleri kanaati mevcuttur. Diğer taraftan, (o Çinlilerin de Şanghay'da bir bitaraf mıntaks tesisi için vaki olan talebi müza“ kere etmek cihetine yanaşmamak ta oldukları söyleniyor. Cömiyeti Akvamda Cenevre 12— (A. A) —U: mumi komisyonun dünkü celse#' esnasında M. Sato, Japonyanıt vaziyetin dostane bir tarzda ha” $ li için müzakereye girişmiye âm de olduğunu beyan eylemiştir. Mumaileyhin isbu (beyanatı sonra umumi komisyon, k#“ rar projesini reye koymuş ve Çi” ile Japonya müstesna olmak ü7€“ re müttefikan kabul etmiştir. 5 Bu arada içtima eden heyeti “ mumiye de Çin - Japon ihtilâfın*. ait müzakerenin bitamını mübe7” yin bulunan karar suretini Çin vi Japon'yanın müstenkif kalmale” l rma karşı 45 rey ile tasvip eyl miştir, Bunu müteakip M. Yen, iyabiz vererek müstenkif kalmasının lıca sebebinin bu bapta bükün tinden telâkki ettiği talimatın kit ve zamaivle eline geçmem olmasından ibaret bul : ifade etmiştir.