14 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

14 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Bir milyoner intihar etti Kibrit kıralının hayalını ve ölümünü 7 inci sayıfamızde okuyunuz 15 inci Yı * isine Yal * Sayı : 5093. 5093. © Pazartesi, 14 ya 8 üncü ay) 1932 Sayısı 5 Kuruş Almanyada Rejim Değişmiyecek rl) Kazanıyor Köylü Ne Halde? Bilecik mebu'su Hayrettin bey intihap dairesiyle Balıkesir köy- lülerin iktisadi ve zirai vaziyet- leri hakkında yaptığı bir tetkiki tabederek Büyük millet meclisi azalarıma tevzi etmiştir. Hayret- tin beyin bu yazıları Türk mat- buatının bugday meselesisiyle meşgul olduğu ve umumiyetle müstahsil sınıfının iktisaden hi- mayesi üsullerine büyük bir alâ- | ; ka gösterdiği şu sırada bilhassa | dikkati ocelbedecek kiymet ve mahiyettedir. Çünkü Hayrettin bey Balıkesir ve Bilecik köyle- rinde yaptığı tetkikat kazançla- riyle masraflarını okapatamıyan bir kısım köylülerin muvaffaki- yetsizlikleri sebebiyle bunların islâhı ve izalesi çarelerini pek açık bir sürette tebarüz ettir mektedir. Hayrettin B, tetkikatını yapar- ken mülenevvi ziraati olan iyi topraklı, yahüt nisbeten kısır topraklı köylerle mahdut ve hu- susi Ziraat usulletiyle geçinen köylüleri, kezalik tabii istihsal seneleriyle bolluk, kıtlık, ve yok- luk senelerini nazar: dikkate ala- rak vasati seviyede köy tipleri almış, bu muhtelif köy tiplerinin Sebelik vasati kazançlariyle mas- Taflarını kârşılaştırarak şu neti- Seye varmıştır: Balıkesirde en fazla irat geti. ren toprağı kuvvetli, istihsali mütenevvi olan yağ, yumurta, yoğurt, kavun, karpuz günlük ve haftalık istihsalâtını muntazaman Pazara getirebilen şehre yarım saat mesafede Çayırhisar kö- yünde dört nüfustan ibaret çift sahibi bir ailenin senelik umumi istibsalâtı yekünu 414 Jira, 70 kuruştur. Buna mukabil ayni ailenin bir senelik masrafı yekünu 408 lira 16 kuruştur. Aradaki fark bu ailenin bir senelik safi varidatı- ni teşkil eder ki buda 6 lira 54 kuruştur. Bununla © beraber Fahrettin beyin ifadesine göre Mehmet Asım | Alttarafı 2 inci sayıfada J Dört idare şeklini temsil eden dört namzet çarpışıyorlar Son dakikada Hindenburg 24 milyondan 12, Hitler ise milyon Hindenbür, Almanyada dündenberi büyük bir hadise vuku buluyor. Yeni .i aldı. Intihabat devam ediyor .r eömkur reisinin intihabından iparet olan bu hadise daha de- rin bir esasa dayanıyor: Alman- yanın hangi hükümet sistemini istediği ve terih ettiğidir. Almanyada Cümbur riyasetine dört kişi namzetliğini koymuş- tur. Bunlar mareşal Hindenburg Her Adolf Hitler, miralay Düs- lerberg ve Her Talmandır. Be- şinci bir namzet Her Vinterdir. Fakat bu sonuncusu ehemmiyeti haiz olmadığından onu kaydet- mekte beis yoktur, Fz'rat ehem- miyeti haiz dört namzetten her biri diğerinden ayrı bir hükü- met sistemi temsil ediyor. Reisicümhur o Hindenburg, sa- bık Kayser Vilhelmin Almanya- dan fırarı üzerine Vaymorda top- lanan Milli meclis (o tarafından kabul edilen kanunu esasiyi mü dafaa ediyor ve on üç seneden- beri Almanyada teessüs eden rejimin devamını - istiyor, 84 yaşında olan Mareşal Hin- denburg, eski rejim içinde, doğ- muş büyümüş, ve ihtiyarlamış olmakla beraber mürteci olma- dığını vatanının menafiini, şahsi kanaatlerinin fevkinde tuttuğunu Hitler Onun için Hin ispat Roy I Ak tara bei sayıfamızd | Tdi a e : Kuponlarımız yy Al Yavrularinıza Parasız kitap veriyoruz Hergün gazetemizin başlı- ğının sağ tarafındadır. Nu- mara sırasına tâbi olma- dığı için istenildiği gün- den itibaren biriktire- bilirsiniz önrmlnn VAKIT kari olmamz sizi ders senesi başında yavru- larınızın kitap masrafından kurtaracak ğ # 3 ulkem öralümlüirüiii 16 Mart şehitleri Bu çarşamba bir ihtifal yapılacak 16 Mart şehitleri için çarşam- ba günü Eyüpte yapılacak olan ihtifel programı hazırlanmıştır. Mütarekenin başlangıcında Şeh- | zadebaşında karargâhlarında u- yumakta iken şehit edilen Meh- metçikler için her sene yapıl makta olan İytifal bu sene daha parlak bir sülte icra edilecek» tir, Ibtifal merasimine Istanbulda Bulünan meb'uslar, vilâyet, be- lediye, kolordu, adliye, darülfü- nun, maarif, posta ve telgraf, ticaret müdürlüğü, vekâlete mer- but mülkiye heyeti teftişiyesi ve | öütlem sayfayı çeririniz) Kıral Hz.ile Hariciye vekilimiz arasın-! daki mülâkat 1,5 saat devam etti Bütün partilere mensup Bulgar matbuatı Dr. T. Rüştü Beyi bir Bulgar dostu olarak selâmlamaktadırlar Sofya 13 — (A. A.) — Tevfik Rüştü Beyefendi bu sabah saat 11 de Bulgar kralı Boris Hazretleri, tarafından kabul © buyuruldular.' Bulgar hükümdarı ile Türkiye ha| riciye vekili arasında cereyan e- den bu mülâkat bir buçuk saat de vam etmiş ve Bulgar (milletinin haşmetlü kralı bu Oomünasebetle i Türkiye hakkındaki yüksek hissi- yatmı beyan eylemiştir. Tevfik Rüştü Beyefendi bu # Memlektimizin her tarafında Halkevlerinin açılıp faaliyete Zeçtiğimi kaydetmiştik. Resmimiz bu feyizli ve ümitli faaliyetten bir intiba: tesbit ediyor. Bu resimde görülen gençler Eskişehir Halkevinin spor şubesini teşkil etmişlerdir. İ yaret esnasında Gazi Mustafa Ke mal Hazretlerinden bahsetmiş ve kral Hazretlerine karşı Türk dev- leti reisi hazretlerinin ve Türkiye muhabbetini iblâğ etmişti, gar milletinin haşmetlü reisi Tür- kiye Bulgar dostluğu etarafında güzel sözler söyliyerek (hariciye vekilimizden (Gazi Mustafa Ke- mal Hazretlerine ve Başvekil İs- met Paşa Hazretlerine hörmetle muhabbetlerinin arzına delâletini stemiştir, Tevfik Rüştü Beyefendi saray- dan 12,30 da cıkarak Bulgar ga- zetecilerinin davetine (o icabetle Bulgar matbuat cemiyetini ziya- ret etmiş ve bu münasebetle irat edilen nutuklarda o Türk Bulgar dostluğunun takviyesi etrafında ki mesai lüzumu kaydedilmiştir. Hariciye vekilimiz O müteakiben Türk Bulgar dostulk cemiyetinin verdiği ziyafette hazır bulunmuş ve akşam üzeri seferatanede veri- len çay esnasında Bulgaristanın bir çok ricaliyle temas etmiştir. Ekspres 3 saatlik bir teahhürle geldiğinden Tevfik Rüştü Beye- fendi fevkalâde bir merasimle teş yi edilerek ve sokaklarda topla» nan halk tarafından alkışlanarak saat 11 de İstanbula mütevecci hen hareket etmiştir. Resmi tebliğ Sofya 12 — (A. A.) — Bulgar ajansı bildiriyor: Hariciye Vekili LA taralı 2 inci sayıfada | | M. Gruvdün gitti Sabık Amerika sefiri muharririmize neler söyledi ? M, Gruv vapurda teşyicileri ârasında Sabık Amerika sefiri Misler Grov .dün sabah Loit triyestino kumpanyasının İtalya vapuruyla Venediğe gitmiştir. Sefir cenap- larını Galata rıhtımında Vali mu- âvini Fazlı, belediye reisi mua- vini Hâmit, polis o müdürü Ali Rıza beylerle şehrimizde bulunan lonisi teşyi etmişlerdir. Sefireye rıhtımda bir çok buketler veril- miştir. Mister Guro ve refikası Venedikten © Parise ve oradan Amerikaya gidecektir. Sefir cenaplası kendisini teşyi İ ecnebi sefirleri ve Amerikan ko- | alâka ve sevgiyle eden mubarririmize memleketi- mizden ayrılırken şu sözleri söy» lemiştir. Türkiyenin Büyük reisi Gazi M. Kemal Hazretlerinin ilhamı * ve nurlu (o rehberliği altında ihrazettiği mühim muvaf- fakiyet ve tarakkiyi en canlı takip ettim. Bu muvaffakiyetli bu geniş ve faal rehberlikten en derin suret- te mütehassis bulunuyorum. Tür- kiyenin geçen senelerde şayanı dikkat Obirdercede (gösterdiği kudret, azim ve fedakârlık, onun (Lütfen sayfayı çeviriniz)