14 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

14 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HALKIN “GÖZÜ HATLKINOKULAĞI HALKAN DİĞİ ——— gene 2 — No: 588 son Posta a Yanı o.ıın ııuo-ııı hııbıl 20203 — PAZARTESİ — 14 Mart ıcm Fııb 5 lnmı İdare ı.ı-ı tolalermır lıı.-h.ı - —— —— Bu İş Teknik, İlim Ve İhtisas İşidir Ve Bir Konferansa Lüzum Vardır Ekmek fiatlerini mi arttırmalı, eşya fiatlerini mi indirmeli? Buğ- dayı kıymetlendirmek için ekmek fiatlerinin arttırılamıyacağını an- hyanlar, şimdi toprak mahsulü- nün bimayesi lânmgeldiği iddi- asmı müdafaaya başladılar. Şimdiye kadar sanayi mamu- lâtı gümrük resimlerile, inhisarlar- la, teşviki sanayi kanunlarile hi- maye görmüştür.Bu sayede mamul eşya fiatları, beynelmilel piyasa- ya karşı kendisini tutabilmiştir. Fakat toprak mahsulâtı hima- yesiz kalmıştır. Bu yüzden bey- nelmilel piyasa karşısında kıy- metini kaybetmiştir. Konferans Toplanmalıdır Bu müteleada mutabıkız. Biz de bunu iddie ediyoruz. Bu va- iyeti ıslah için biz Ankarada masa konferansı Sabah Fefiklerimizden biri de bizim bu fikrimize iştirak etti. Hatta mü- derris Nizamettin Âli Bey, gayet vakıfane bir lisanla, bu konferan- labileceği mevzüları Böyle bir konferans hükümetin toprak ve tespit — et- gerek — buğday — ve gerek diğer toprak — mahsul- lerimiz kında alınacak tedbir- ler muvakkat ve geçici olmaktan kurtulamaz. İndi mütalealar ve keyfi kararlarla memleket ziraat ve buğday meselesi helledilemez. Böyle bir konferansın ictimâını, yuvarlak ileri sürdük. sın meşgul tesbit etti. siyasetini O Patüraz Üzetne İk İhtikâr İstanbul Mıntakası — Ticaret Komiseri Bahri Bey dün Beyoğ- lunda İstiklâl caddesinde Posta sokağındaki Kifidis ticaretane- sinin ihtikâr yaptığı hakkında Müddeiumumiliğe bir istida ver- miş, istidasına müesseseden aldığı bir faturayı da raptetmiştir. Bahri Bey istidasında şunları söylemek- tedir: “ Kifidis namındaki tacir- den hasta refikam için bir çift Varis —çorabı — satın — aldım. Fiatı bundan beş ay evvel azami (13) lira iken bu se- fer uzun bir pazarlık devresinden sonra (16) liraya almak kabil ol- muştur. Müessese hakkında ihti- kârın men'i hakkındaki kanuna istinaden ilâ...,, Bu suretle muddeiumumiliğe fatura üzerine ilk müracaati Bahri Bey yapmıştır. Bahri Bey kendisile görüşen bir muharriri- mize: Herkes bu şekilde hareket etse ihtikârın Önü alınır. Demiştir. Limoncular Müddeiumumiliğe Verildi , İstanbul — Ticaret limon — hakkındaki bitirerek bir kısım Müdiriyeti tahkikatını Himoncuları Buğday neşriyatı önünde fazla murürelalı reğmen Pat Yirlüdi hükümetin iktidarsızlığı ve aczi manasında anlamak isteyen arka- daşlarımız çok aldanıyorlar. Çün- ki bunlar, dünyada bütün işlerin şimdi. konferanslarla — halledildi- ğginden gafil bulunuyorlar. Bu gün fen ve ihtisas devrinde bu- lunuyoruz. Buğday ve toprak mahsulleri meselesi de bir fen ve ilim meselesidir. Bu mesele- nin iktısadi, fenni ve teknik ta- rafları vardır. Mesele salâhiyet- kik edilmedikçe ilmi bir tarzda halledilemez. Fiatler Ucuzlamalıdır Fakat, hükümet toprak mah- (Devamı 8 inel — sayfada| Şikâyeti | Komiser Bahri Bey Müddeiumumiliğe vermiştir. Diğer birkaç ev hakkındaki tetkikat ta yakında ikmal edilecektir. Müddeiumumiliğe — verilenler: Mandelo, Pandeli, Varyenezler, Polini, Pelini, Peligrino, Kigadis Efendilerdir. Bunların ikisi Türk, ikisi İtalyan, diğerleri de Yunan l tabiiyetindedirler. tar mütehassısları tarafından tet- | —ii Eşya - fiatldiğı arasında bir muvazene' tesisi jçin bazı sanayi eşyasının — fiatleyini — indirmeyi teklif — ediyo- ruz. Bua teklifi- miz hakkında salâ biyettar tanıdığımız ze- vatın da fikir. lerini — toplu- yoruz. Sorduğumuz sualler şunlar- dır : Nizamettin All Bey 1 — Hamgi eşyanın fiatleri gayri mütevazindir. 2 — Hangi eşya fiatlerinde tevazün temin etmek mümkün- dür? 3 — Hangi eşyaların fiat- lerini - indirmek — doğru — ve mümkündür ve bu İş nasıl ya- pılabilir ? Ziraat Borsası Komiseri Niza- meddin Âli Bey suallerimize şu cevapları vermiştir : “Geçen sene bu vakit buğ- day 7,5 kuruştu. Bugün (5) ku- ( Devamı 10 uncu şayfada ) —|HindenburgKahir 'Bir Ekseriyet Kazandı Fakat Cümhur Reisliği İçin Henüz 150 Bin |Rey Noksandır Berlin, 14 (Hususi) — Bütün intihap — merkezlerinde — verilen reylerin tasnifine devam ediliyor. Mareşal Hindenburgun kahir bir ekseriyet kazandığı anlaşılmakta- dır. Tasnif neticesi bugün on bire doğru bütün Almanyada ilân edilecektir. Berlin, 14 (A.A) — Reisicüm- hur intihabında verilen reylerin şimdiye kadar yapılan tasnifine nazaran — Mareşal Hindenburg 18.500.800 , M. Hitler 11.305.200, ve Komünistlerin namzedi Talman 4.814.000 rey almışlardır. Mareşal Hindenbnrgun mutlak ekseriyeti kazanabilmesi için he- nüz (150) bin rey noksandır. Berlin 14 (Hususi) — Riyaseti cümhür intibabı, -hükümet ve za- bitanın — sıkı bir. kontrolu ak tında — yapılmıştır. Son — gece hükümet kararlarına mümantcat ettiklerinden — dolayı (150) kişi tevkif edilmişlerdir. Bıracılıgı DaM skirat İnhisarı Alamaz Mı? Bilânçoya Göre Geçen Bir Sene Zarfında Alınan Kâr 234 Bin Liradır Bu İşten Bugün fili bir inbisar halinde bulunan Bomon- ti müessesesinin bir zamanlar, di- ğer ispirtolu me- vat gibi hazine inhisarına —alın- ması düşünüldü, uzun boylu mü- nakaşalar yapıl- di ve her ne- dense sonra bir tarafa bırakıldı. Vaktile hazine için kârlı bir kazanç membal olarak — tavsiye edilmiş olan bi- ra İşibin haki- katen ihmal edil- miyecek bir va- ridat esası oldu- ğunu, birkaç gün evvel bu mües- sese heyeti umu: miyesinin yaptığı senelik — toplan- tı göstermiştir. Bu — toplantıda Devama 10 uncu sayfada İzmir Kollejinde Müessif Bir Hâdise Oldu İzmir, 14 (Hususi) — Dün gece Amerikan Kollejinde müessif bir hâdise olmuştur. Muallim M. Merkret gece saat dokuzda müzakere salonuna girerek leyli talebeye yatakhaneye çıkmalarını ve yatmalarını emretmiştir. Son sıtıf talebesinden üç Türk genci mektep idaresinin kendilerine verdiği müsaadeden istifade ederek derslerine çalışmıya devam etmişlerdir. Bu esnada ayni muallim, tekrar müzakere salo- nuna girerek talebelere, yarım saat içinde yatmalarını, aksi takdirde tardedileceklerini bildirmiştir. Bu esnada Türk talebelerle muallim arasında milliyet hislerini rencide eden heyecanlı bir münakaşa cereyat etmiştir. Mektep idaresi bu sabah üç talebeye dörder gün tardı muvakka cezası vermiştir. Bu kararı haklı bulmıyan son sınıfın bütün talebe- leri sabah saat dokuz buçukta protesto makamında mektebi terket- mişlerdir. Hâdiseye vaziyet eden Maarif idaresi talebeye sükünet tavsiye etmektedir. Adnan Havaların tsınması ile hararetinl teskine çalişan bir delikanlı I Cevahir Yumurtlamış! Şair — Size neşredilmemiş bir şiir kitabımı. terhin etmek isti- yorum, kabul eder misiniz? Emniyet Sandığı memuru — Biz ancak mücevheratıkabul ederiz. Şair— Eyi ya işte, benim şiirlerim de de zümrüt çııııuıılu, gümüş l denizler, pırlanta sular, elmas yağmurlar, altın güneşler, inci dişler, yakut kayalar var!