15 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

15 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 1

HÂBKIN GÖZÜ HALKINKULAĞI HALKMNDİLİ İstiyoruz? Ekmek fiatlerini — arttıracak yerde, eşya fiatlerini indirerek Fiatler — arasında bir muvazene tesisi hakkındaki — teklifimize itiraz edenler belli başlı şu mü- talcayı yürütüyorlar: “Sanayi mamulâtının fiatlerini düşürmek çok tehlikelidir. Sana- yi zaten ancak bin türlü hima- ye tedbirlerile — inkişafa başla- mıştir. Daha henüz kuvvetlenme- miş, kendi kendine yaşayabilecek hale gelmemiş olan Türk sana- yüni birdenbire himayesiz bırak- mak, cihan piyasasile başbaşa terketmek demektir. Rekabete tahammül etmeleri mümkün ola- Mmıyacağı için, derhal birer birer dökülüp — kaybolacakları görüle- cektir.,, Bu itiraz kuvvetli görünür. Fakat biz sanayiin himayesiz br rakılmasını iddia etmiyoruz, bir. Bütüan sanayi mamulâtının fiatle- rini düşürmeyi teklif etmiyoruz, iki, Zorla ve destekle sanayiin inkişafı ilelebet mümkün değil- dir, üç. Yazı işleri telefonut — İstanbul — — SALI — 15 Mart 1932 Sanayiin himayesiz bırakılmasını istemiyoruz. Fakat daima zor ve destekle yürütülmesini de tabit görmiyoruz Biz sadece, köylünün istihlâk ettiği eşya fiatlerinin indirilmesi- ni ve buğday fiatlerile mütevazin bir hale getirilmesini istiyoruz. Bunun da ceffelkalem yapılma- sını istemiyor, bir yuvarlak ma- sa konferansı toplanmasını tek- lif ediyoruz, Bizim teklifimizi bizden evvel tatbik eden memleketler de yok değildir. İki sene evvel İtalya, geçen sene Almanya, değil ba- n eşya fiatlerini, fakat bü- tün eşya fiatlerini indirmişlerdir. Bu sayede hayatı ucuzlatmışlar ve malt bubranıa Güüne “geçmiş: lerdir. Eşya fiatlerinde ne suretle tenzilât yapılabileceğini bu sütun- larda uzun uzadıya izah edece- ğiz. Şimdilik salâhiyettar tanınan zevatın fikirlerini nakil ile iktifa ediyoruz. Bugün Belediye İktısat Müdi- ri Süreyya Asım Beyin fikirlerini her gün sütununda naklediyoruz. Yeni Bütçe Hazırlanırken Bir Kısım Vergilerin Tezyidi Ve Yüzde BeşTekaüdiye Kesilmesi Düşünülüyor Ankara, 14 (Hususi) — Yeni | ç sene devlet bütçesinin tam ma- nasile mütevazin bir şekilde ha- zırlanması için Halk Fırkası mali komisyonu tarafından tespit edi- len esaslar hükümet tarafından tetkik —olunmıya — başlanmıştır. Fırka Meclis grupu şu günlerde fevkalâde olarak toplanarak mali komisyonun tetkikatı — etrafında müzakerede bulunacaktır. Verilen malümata göre büt- Çenin muvazenesi için varidatın tezyidi ve masrafların azaltılması gibi iki mühim esas Üüzerinde durulmaktadır. Varidatın tezyidi Şu suüretle mümkün görülmek- tedir: Memurlardan yüzde beş teka- | Üdiye kesilmesi, arazi, bina irat- ları ve kazanç vergisine bir mik- far zam yapılması, gümrük - tari- fesinde lüks eşya resminin asttı- Tılması. , Tekaüdiyeden (3) milyon, di- Berlerinden (7) milyon kadar bir Varidat temin edileceği anlaşılı- Yor. Bu suretle komisyonun 147 Milyon olarak tesbit ettiği vari- dat bütçesi (157) milyona çıka- ilecektir. Tekaüt kanununun tadili mev- Zubahs değildir. Kesilecek teka- iye yerine memurların Devlet Maliye Vekili Abdülhalik B. Bankasına hisse senedi mukabili olan borçlarının tecili düşünül- | mektedir. Masraf — bütçesinde tasarruf imkânlarına gelince; bu hususta şu düşünceler hâkimdir: İnhisar- ların tevhidi suretile masraftan bir miktar tasarruf yapılması, fab- rikalara verilen muafiyetlerden (Devamı 3 üncü sayfada) Alman İnthabatı. Mücadele 23 Nisanda Neticelenecek Berlin 15( Hususi) — Reisi- cümhur intihabı, namzetlerden hiçbirinin — ekseriyet — nisabını bulamaması yüzünden tekrar edi- lecektir. Kanun mucibince bu inti- hap bir ay sonra. yani nisanın on üçünde icra olunacaktır. Hitler, kendi taraftarlarına bir beyanname neş- rederek ikinci devre için şiddetli bir mücadele tavsiye etmiştir. İlk ne- tice hükümetin bir zaferi telâkki edilmektedir. Çünki Hitlerciler on beş — milyon rey alacaklarını iddia ediyorlardı. Halbuki 11,5 milyon rey toplayabilmeleri, on- ları biraz da inkisara uğratmıştır. Mamaafih Hitler Fırkası, bu şeklile meclis intihabatında cn mütecanisi siyasi fırkayı teşkil edecek, mecliste 200 azası bu- hanacak ve ağlebi ihtimal meclis reisi de bu fırkadan seçilecek- tir. Fakat Hitlerin, hasimlarile esaslı sürette çarpışabilmesi için kendisine yakın diğer bazı fırkalarla anlaşmıya temayül etmesi bekleni- yor. Mareşal, bu devrede de nam- zetliğini koymuştur. osta. Kdare işleri tokfonu: — İstanbul — 20203 Fiatı 5 kuruş — Telefon Şirİ;tıhe Bir İsveçw Grupu Talip Şirketin Yaptığı Teklifler Muvafık Görülmemiş, Müzakere Kesilmiştir Avrupa ile telefon muhabe- resi filen başladı, demektir. Bu iş için lâzım olan makine getir- tilmiş, İstanbul Telefon Şirketine yerleştirilmiştir. Birkaç güne ka- dar da hükümetle şirket ara- sında müzakeresi yapılan mukave- lename imza edilecektir. Bu münasebetle hatıra gelen bir noktayı kaydetmek istiyoruz: Getirtilen makinenin kıymeti, tahkikatımıza göre 14 bin liradır. Avrupa ile muhabere edebilmek için hattın transit olarak Roman- yadan geçmesi düşünülüyormuş, Bükreşle muhabere — temini noktasından belki faydalı görük müş olan bu transit ameliyesi, yine tahkikatımıza göre Roman- yanın alacağı transit bedelinden dolayı pahalıya mal olacaktır. Halbuki hattın Sefya ve Belgrad- dan geçirilmesi daha elverişli addolunuyor, Aceba mukavelede bu nokta tadil edilemez mi? Sonra muhabere makinesi 14 bin lira ettiğine ve başında da bir memur bulunacağına göre bu makine posta idaresine ikame edilerek şirket hattile lüzumunda iltisakı temin olunmak umuml menfaat noktasından daha clve- rişli bir muamele olmaz mı? * Haber - aldığımıza göre bir Malatya, ( Hususi ) şehir ) in Alacakapı mahallesinde Tarifesi Üzerinde müzakere cereyan eden Avrupa telefonile bir tecrlbe mükâlemesi yapılırken İsveç gurupu, — bükümetin bir sene evvelden haber vermek şartile telefon bhatlarını satın a- mak hususundaki hakkını istimal etmesini teklif etmiş, bu hakkını istimal e'eği takdirde eski şir- kete vermek mecburiyetinde bu- lunduğu gebeke iştira bedelini kendisinin vereceğini, ayrıca mu-« habere ücretlerinde tenzilât ya- pacağını teklif etmiştir. Bu gu- rupla anlaşılamamıştır. — Malatyaya iki saat mesafede ( Atik mahiyeti henüz kat'i surette an- laşılamıyan bir facia olmuş, Elif isminde bir kadın ustura ile bo- ğazından malümat şudur: Elif kırk, kırk beş yaşlarındadır. boğazlanarak — öldürülmüştür. Hâdişe hakkında mevcut Hayatı macera doludur. Eski efelerden ve kaçakçılardan Yağmurlu oğlu Yusufun evinde yalmız oturmaktadır. Yusı Elifin, genç ve güzel bir kızı dolayı evde yalnız yaşamaktadır. ise hapishanededir. elyevm — Malatya vardır. Elif Yusufun hapishanede bulunmasından umumhanesinde — bulunan Rivayete mazaran son günlerde kendisine bir korkaklık ve sinirlilik gelmiştir. (Devamı 11 inci sayfada) I Meydanda! I z Bey — Nişanlın evin önünde dolaşıyor. Hizmetçi — Nişanlım olduğunu nereden anladınız ? Bey — Boynunda benim kıravatımı gördüm de ondan.