15 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

15 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

Kibrit Kıralının İntiharı Akisleri İstokholm 14 — Kibrit Kr ralı Krögerin inliharı, tasviri gay- ri kabil bir heyecan uyandırmış- tır. Malâmattar mehafil, bu inti- barı, Amerika ile yapılan kredi Mmüzakeratının akamete uğramış olmasına, bazı mahalli kredilerin tediye vadelerinin tehiri imkân- nın bulunmamasına atfetmekte- dir. Bura piyasası iki günden- beri büyük bir bedbini içindedir. Borsa, bilâhare verilecek emre kadar kapalı kalacaktır. Borsa komitesi vaziyeti müzakere için toplanmaktadır. Hükümet erkâm, iktısadi mü- tehassıslarla Milli İsveç Bankası Müdürilo görüşmüştür. — İktısadi ve mall konferanslar verilmiştir. Gazeteler, bankaların kâfi mik- tarda paraları olduğulu, bugün bermutat açılacağımı yazmakta- dırlar. Gazeteler Kröger grupu- Bun dağılacağınmı tahmin etmek- tedirler, Maliye Narmrı ile başvekil, hökümet — tarafından fevkalâde salâhiyetlerin — ibtiyatla — kulla- nılacağını — beyan — etmişlerdir. Kröger-Tol şirketi hükümete mü- racaat ederek 3 ufak şubenin borçlarının tediyesi içi mart so- muna kadar mühlet istemiştir. Bu talebin sebebi şirket müdür- lerine sükün içinde taahhütlerini tetkik edebilme imkânını vermek içindir. Nasıl İntihar Etti? Paris, 4 Paris - Midi, Krögerin intibarı hakkında ye- ni ve meraklı birtakım malümat vermektedir. Bu gazeteye nazaran Kibrit Kırali cuma günü| Parise mu- vasalat ettiği zaman endişeli ve fakat nevmit bir halde değildi. Müteveffa ilk darbeyi Paris, Lon- dra ve Berlinde kredi bulmak için yapacağı teşebbüslerin fai« desizliğini öğrendiği zaman ye- Bunun uzerine kâtibi busust kendisine — Alftenblad gazetesi muhabirinin maruz — bulunduğu müşkülât hakkında kendisile mü- lâkatta bulunmak için israr etmiş olduğunu haber vermiştir. Bunun Bzerine New- York Bankalarının kredi açmaktan im- tina etmiş oldukları haberinin Stokholm'de şayi olmuş olduğu- nu anlıyan İsveçli bankerin rengi kalmamış ve sesi çıkmamıştır. Kröger hemen sokağa çıka- EDEBI TEFRİKAMIZ: 58 Ce Ca SON POSTA ŞOŞT YNT Bu resim, son Almaa intihabatında Hindenburgu ve rakiplerinin vaziyetini gösteriyor. Rakiplerinin karşısındaki icaçlı resim, Umumi harpte büyük bir şöhret alan Hindenburg müdafaa hattını taaziren yapılmış, yine Hiadenburgun kafasıdır. kaldığını gösteriyor. Hasımlarının ona yaptıkları şiddetli hücumların bu, hatlardan —mürekkep baş önünde tesirsiz Avusturyada Siyast Kavga Viyana 14 — Hernalstaki Mil- liyetperverler — kışlasının — küşat resmi münasebetile Viyana civa- rında Hitlercilerle Komünistler ara- sında vahim arbedeler olmuştur. Yaralananların çoğu polis me- murudur. 20 kadar da Nazi ya- ralanmıştır. Komünist yaralılar daha fazladır. Arbedeler saat 8 de başlamış ve bütün gün amele mahallelerinde devam et- miştir. Komünistler üniformalarını giyerek kuvvetli propaganda yap- mışlar ve nümayiş yapan Nazilere bücum etmişlerdir. rak bir rovelver satın almış ve son teşebbüsleri akamete uğramış olduğundan . ertesi günü intihar elmiştir. Kibrit' Kıralının cesedi, hentiz muhteşem otelde istirahat et- mektedir. Gazetecilerin apartı- mana girmelerine mânij olmak için samimi daostları nöbet bek- lemektedir. Bütün —mutabirler, fotoğraf mubabirleri mütemadiyen bekle- mekle oldukları koltuk kapıyı bile açmadan gerisi geriye çov- rilmektedir. Piyasalardaki Akisler Londra, 14 — Londra piya- AÇGCÇLIR Z — Mücllifi: K nat Hamsun Tezgâhın önünde hayretten Başırmış, bunalmış, boşalmış bir balde kalakaldım; kapıya doğfu bir adım atmış, durmuştum. Gözlerimi duvarın bazı noktaları- Ha doğru çevirdim: Orada derinde bir kordona asılı küçük çir çan ve kundura bağları asılıydı. Gözle- rim bu eşyaya dikili, durdum. Dükkâncı benim lâf olsun di- ye bir şey söylemek istediğimi Sandı, acele etmediğim o sırada, tezgâhın üstündeki paket kâğit- larımı düzelterek dedi ki: — Kış geliyor galiba. Mütercimi: P. S — Hım, evet, cevahını ver- dim, kış geliyor galiba. Öyle görünüyor. Ve biraz sonra ilâve ettim: — Adam, pek te erken değil, fakat kış geldiği pek belli. Hem de hiç erken değil, Ağzıma gelen bu manasız sözleri kulaklarım — duyuyordu, fakat her kelimeyi başka bir insan söylüyormuş — gibi — anlı- yordum. Dükkâncı; — Ya, öyle mi? dedi. Elimi para ile beraber cebime [Mndistanda Tethiş Hareketleri Lahur 14 — Tabancalı dört kişi ecnebi mensucat tacirlerinin bulundukları mağazaya girmişler, iki taciri yaralamışlar ve tacir- lerin feryadı üzerine kaçmışlardır. Bu hbareketin ecnebi mensucat satışına karşi mücadele şeklini alan yeni bir tethiş usulâ olduğu * tahmin edilmektedir. Yeni Delbi 14 — Musirrane devam eden tahrikât dolayısile bir kararname neşredilmiştir. Ka- rearname, umumi içtimaların, alay- ların geçit resimlerinin men'ine, duir olan ceza kanunu maddesin- de bir ay müddetle tatbik edi- leceğini ftmirdir. Binnetice tertip edilen nümayişler hitam bulmuştur. ea sası, kibrit kırahı Krögerin İnti- harından fevkalâde müteessir ole muştur. Cumartesi 5,5 İngilize satılan Svediş Maç kibrit esha- mı 3 liraya düşmüştür, * Paris, 14 — Bura borsası da Krögerin intiharından hiç bek- lenmiyen bir suretle müteessir -olmuştur. Fazla miktarda Kröger eshamı arzedildiğinden bu eshamın borsa sicilinden çıkarılması muhtemeldir. koydum ve çıktım ; akşamşerifler hayır olsun dediğimi işittim ve dükkâncının — cevap — verdiğini duydum. Basamaktan birkaç adım uzak- Taşmıştım, dükkânın kapısı — şid- detle açıldı. ve dükkâncı beni çağırdı. Hiç bayret etmeden, endişeye düşmeden “geriye dön- düm; parayı elimde iadeye hazır bulunduruyordum. — Buyurunuz, mumu dükkân- da unutmuşsunuz, dedi. Rahatça: — Oh, teşekkür ederim, ce- vabını verdim, teşekkür ederim, teşekkür ederim. Ve e'imde mumla caddeden iadim, İlk makul düşüncem paraya aitti Bir havagazı fenerinin al- | Yeni Cal Hükümeti Borç Tanımıyor Sidney 14 — Avustralya fe- derasyonuna dahil olan hükü- metlerden — yeni — cenubi- Gal hükümeti, geçenlerde vermiyece- ğini ilân ettiği borçlarına ait teh- didini yerine getirmiş ve federal teşkilâtın zorla borçlarını ödeme- ye onu mecbur etmemesi için yeni cenubt Gal bankasından 800 bin, Ticaret bankasından da yarım milyon İnçiliz lirası çek- miştir. Hükümetin bu hareketini resmi polis himaye etmiştir, Federal hükümetler Başvekili M. Liyon, bu hareketin biçbir şey ifade etmiyeceğini, yeni ce- nubi Gal hükümetinin taahhüt- lerini ifaya sırası geldiği zaman icbar edileceğini beyan etmiştir. Bir Tayyaracinin Yaplığı Alat Menedildi Paris 14 — Tayyareci Alber Süotun kaza halinde sağ ve salim çıkmayı — temin edeci hususi cihazlarla mücehhez ve kendi ihtirar olan bir tayyare ile yapa- cağı nümayişler polis tarafından 3 üncü defa menedilmiştir. Bu nümayişler evvelce de Nis ve Miramada menedilmişti. tına gittim ve onu saydım, elim- de tarttım ve gülümsedim. Böylece sıkıntıdan — güzelce kurtulmuştum, uzun, uzün - bir zaman için sıkıntıdan mükemmel- ce, harikulâde olarak kurtulmuş- tum, elimi para ile beraber ce- bime koydum, ve yürüdüm. Büyük yolda| bir ahçı dükkâ- nnn önünde durdum ve soğuk kanlılıkla, sükünetle, şimdiden küçük bir lönç alip almamayı düşündüm, İçeride bıçak,| tabak şıkırtılarını ve ezilen et kokusumu duyuyordum; bu benim için kuv- vetli bir igva oldu ve içeri girdim. — Bir biftek ! dedim. Gişede duran kadın : — TDir bilteki diye bağırdı. Kapının yanında boş bir masaya oturdum, ve bekledim. Oturdu- —————Âı— . .. . Gönül İşleri Genç Kızlar Boyanabilirler . Mi? Kadıköy — vapurundayız. Bir yaşlı hanımla bir bey konuşu- yorlar : — Şu tazeye bak. Yaşım tahmin edebilir misin ? Efendim bu boyanma, bu tuvaletle bir kızın — yaşımı anlamak mümkün olmıyor ki! Bugünkü genç kızlar maskara oldular çıktılar, vesselâm, — Ne yapalım hanımefendi, moda ! — Bu maskaralık hoşunuza mı gidiyor? — Böyle döşünmeyin efendim. Tetinabı mümküu olmıyan seyler hakkinda hüküm vermiye hakkı- mız yoktur. — Ne demek? — Öyln ya efendim, siz za- Manınızın modasına, itiyat ve iti- katlarına uyduğunuz gibi, bu gü- nun kızları da bu günkü telâkki- lere uymağa mecburdurlar. “Bu gün genç kızların, tabiatın ku- surlarını tashih ederek kendilerini güzelleştirebilecekleri umumiyet- le kabul edilmiştir. — Demek bu boyanmayı hoş- görüyorsunuz? Evli kadınlar için, e.. pek âlâ amma, genç kızlara doğrusu yakıştıramıyorum, WEfîndiîn. uzıuımuymu ki 1300 senesinde değil, 1932 sene- sinde yaşıyoruz. Zamanımız oto- mobil, elektrik, sinema, spor dev: ridir. Sizin zamanınızda Üstü açık araba ile bile sokağa çıkamaz- dınız. Bir erkekle yan yana yü- rüyemezdiniz. Zaman değişti. Yeni bayat ve yeni hayatın zaruretlerini anlamak ve kabul etmek İâzım. Yoksa ictinabı ka- bil olmuyan cereyana karşı dur- mağa çalışmak, akıntıya kürek çekmekten başka birşey değildir. Bu muhaverede genç kızların bu boyanmasına itiraz eden Hanr mefendiyi görseydiniz şaşardınız. O da boyanma — modasından kendisini kurtarmış değildi. Hat- ta bir genç kızda ayıp telâkki edilecek derecede fazla boyan- mıştı. fasanlar öyledir, kendi gözle- rindeki çöpü görmezler. HANIMTEYZE -— TAKVİM —— / SALI ) g1 Gün 154 Mart - 932 — Kasmı Arabt Ruwl 7 » Zillade « 1350 2 “Mart- sane- 1449 Vakit |Ezant |V. tt Vaklit (Ezant | V. W Güceş |1 Öğle |& rır n iindi | 9. 28l1S. 64 ğum köşe biraz karanlıktı, orada kendimi biraz gizlenmiş buluyor: dum ve düşünmiye başladım. Arada bir kadın bana biraz mütecessis bir' göz atıyordu. İk namussuzlağu, ilk hırsız- hğı — yapmıştım, ilk — küçük... büyük - sukut. —Artık — geriye dönemezdim. Hem de bilâhare mönasip fırsatı bulunca bakkalla meseleyi balletimekte — sebesttim. Bu yolda devam etmiye mecbur değildim; bundan başka, öteki insanlar kadar namuslu yaşaya- cak kadar kuvvetli bulunmıyor- dum, mukavele yoktu.. — Biftek hemen geliyor mu? zannediyor musunuz? — Evet, şinidi. Kadın gişeyi açtı ve mutfağa ktı. (Arkası var )