15 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

15 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Bugünkü Sayımızda Gençlik sayfası —.—... ——— , 1Sinci Yıl * Sayı : 5094 Sal, 15 MART ( 15 MART (3 üncü ay) 1932 — — —— Sayısı 5 A Alman reisicümhuru seçilemedi. Türk-Alman ticareti Rakkamların © gösterdiği manalı vazıyeti göz önünde tutmalı Türkiyenin muhtelif memle- ketleriyle olan harici ticaret Vaziyeti tetkik edilirken bilbas- sa Almanyayla olan iktisadi münasebatımızın mübadele pi- lânçoları birkaç cihetten dikkati calip bir manzara gösteriyor. Bir kere geçen gün (Milliyet) refikimizde Siirt meb'usu Mah- mut Bey arkadaşımızın ettiği veçhile Türk ticareti ha- ric'ye (ofisindeki (istatistikler Almanyanın Türkiyeye itbalâtı Türkiyenin Almanyaya olan ih- röcatından çok fazladır. Vak'a Alman mahafili resmiyesi tara- fından böyle bir fark olmadığı, bilâkis itbalâtiyle ihracatın he- işaret duğu iddia ediliyorsa da cemi- yeti akvam tarafından tertip edilen istatistikler Almanların iddialarından ziyade Türk kayıt- larının daba #iyade hakikate yakım olduğuna delâlet etmek- I tedir. Buvun için bu mevzu üzerinde ciddi surette tevekkuf etmek lâzımdır. Filbakika bizim istatistikleri mız son üç sene zarfında Alman- yayla Türkiye arasında mübade- le edilen ticari kiymetleri şu suretle tesbit etmiştir: Türkiyenin Almanyayla harici ticareti İhracatımız Jira 20551,611 İbaldtmız Hira 1931 1 3449049 Şu rakamlara nazaran Alman- yadan Türkiyeye 7 milyondan 18 milyona yükselen fazla itbalât vuku bulmaktadır. Bununla bera- 7.048.541 İ ber şunuda ilâve edelimki Al men mütevazin bir halde bulun- | manyadan Türkiye limanlarına gelen ve Türk gümrüklerine kaydedilen mallar tamamen Tür- kiyede sarfedilir, halbuki Türki- yeden Almanyaya giden bütün Mehmet Asım Alt taralı 2 inci sayıfada | Kontenjan işleri Devlet bankası tarafından mu- vaffakıyetle tanzim edilebilir Mutahassısların mutaleaları soruluyor Devlet bankası idare. meclisi reisi Nusret Bey çi den bazı Alman Reisicümhur intakt münasebetiyle Haber aldığımıza göre kon- tenjan tatbikatının değiştirilerek bu işin devlet bankası tarafın- dan görülmesi hakkında tetki- kat yapılmaktadır. Bu hususta Istanbul mali mabafiline mensup milli bankaların idare meclisin- zevatın o fikirlerine müracaat edilmiştir. Diğer taraftan bu meselenin ecnebi banka direktorlarının dahil olacakları bir komisyonda tetkik edileceğide mevzuubahs- olmaktadır. Devlet bankası şimdiki halde kambiyo mürakabe işini gör- mekte olduğundan Döviz kon- | Alt tarafı 2 inci sayfada | “Hitlerin yüyası — Bir Fransız karikatürü — Mücadele 10 Nisanda Tekrar edilecek Berlin, 14 (A.A) — 37,387,000 intihap pusulasının neticeleri; Hindenburg, 18,487,000 rey, Hitler, 11,300,000 rey, Tbael- mann, 4,940,000, rey, Duester- berg, 2,456,000 rey, Winter, 103,000 rey, Hindenbuurgun mutlak ekse- riyeti haiz olması için takriben 400,000 rey noksandır. Reylerin tâsnifine müteallik resmi muamelelere hitam vermi- ye imkân yoktur, Zira tasnif işi- ni görmekte olan Berlin memur- larından biri Berlinde 800,000 i reye ait neticeleri gösteren tab- loyle birlikte ortadan kaybolmuş- tur. Berlin, 14 (A.A) — Berlin intihap dairesinin bir kısmına ait intihabatı gösteren cetvelle birlikte ortadan kaybolan me- mur bu vesaik elinde olduğu halde bir lokantada yakalan- mıştır. Mamafih Berlin ve eyaletlere | ait reylerden takriben 800.000 reyin ne olduğu malüm değildir. Berlin, 14, (A.A) — Relsicüm- hur intihabatının neticeleri, baş- vekil için dolayısiyle bir zafer- dir. Hükümetin rakipleri mare- şalin o müntehipleri (o meyanında bulunmasına rağmen mumailey- (Alt tarafı Sinci sayıfamızda | Telefon şirketi mahkemede! Belediye müfettişlerinden Ali Yaver B. tarafından telefon şir- keti aleyhine açılan dava evrakı altıncı müstantikliğe verilmiştir. Müddeiumumllik de ayrıca şirket müdürü M. Vatson aleyhine da- va açmıştır. Yeni Belçika Sefiri geldi Başka bir vazifeyle memleke- | timizden ayrılan sabık Belçika sefiri M. Leclere'in yerine tayin | edilen Belçikanin yeni Ankara sefiri M. De Raymond dünkü Avrupa ekspresile şehrimize gel miş, istasyonda Belçika sefareti müsteşarı M. Mott'la İstanbul Belçika başkonso'osu M. Filipos tarafından karşılanmıştır. Belçikanın sabık Çekoslovak- ya sefiri olan ve şehrimize Pe- ragdan gelen yeni sefir dün bir mubarririmize şunları söylemiştir: — Türkiyeye ilk defa geliyo- rum. Memleketinizi şimdiye ka- dar ziyaret etmiş olmamakla beraber çok takdir ediyor ve buraya gelmeyi çok arzu edi- yordum. Bu arzumun tahakkuku beni pek memnun etmiştir. Türkiye ile Belçika arasındaki münasebat dostanedir. güne kadar hükümet erkâniyle temas etmek ve itimatoamemi reisicümbur Hz.ne takdim eyle- mek üzre Ankaraya gideceğim. ido) ozi Yarali YAŞI sakloyin Hariciye vekilimiz Tevfik Rüş- tü bey iki buçuk ay kadar sü- Bir iki | ren İran ve Rusya seyahatinden sonra dünkü Avrupa ekspresile Sofyadan © şehrimize © gelmiştir. Ekspres Yugoslavşadaki kar fır- tınası yüzünden Sofyaya teehhür- le geldiği için Tevfik Rüştü bey ancak on altıda şehrimize var- mış, Sirkeci istasyonunda polis selâmlanmış bu sırada askeri bando selâm havası çalmıştır. Hariciye vekilimizi karşılamıya gelenler arasında Bükreş sefiri- miz Hamdullah Suphi beyle kol İcra ve iflâs Yeni kanun lâyiha- sının son şekli | — Dördüncü sayfada — Darülfünun meselesi j — Altuner sayfada — ( efofalrN ve Aİ Kep Le EE ri sel ir vee ie syn yele A Va vg gp EREN TANİ Kile eye ın ıle! eme koj ov lee ae LİE İarikiye vekilimiz geldi Siyasetimizin hiç bir gizli tapa ar Tevfik Rüştü bey istasyonda ordu kumandanı Şükrü Naili Pas şa, vali muavini Fazlı, polis müs dürü Ali Rıza, mubtelit mübas dele komisyonunda baş murah- hasımız Şevki beyle murahbas- lardan Kerim bey ve M. Ander- sen, M. Holştad, Amerika sefa- reti müsteşarı M. Şov, Sovyet konsojosu M. Maligin, Bulgar konsolosu M. Balamezof, ticaret ve asker müfrezeleri tâtafından | Odası reisi Nemlizade Mitat, be- lediye reis muavinlerinden Hâ- mit beyler ve diğer bir çok ze- vat bulunuyorlardı. Hariciye vekilimiz trenden in- dıkten sonra Tokatlıyan oteline gitmiştir. Bu akşam Ankâraya hareket edecektir. Vekil beyin sözleri Hariciye vekilimiz, seyahati hakkında gazetecilere şu beya- natta bulunmuştur : “ Seyahatim bu sefer biraz | uzun sürdü Tahrandan Moskova ! we Berlin tarikiyle Cenevreye | | İ i i geldim, Kar ve yolların kapan- ması buradan hareket ederken tasarladığım seyahat programını değiştirmiye mecbur etti. Bütün arzuma rağmen Bağdatı ziyaret» (Lütfen sayfayı çeviriniz)