15 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

15 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

e 2 — VAKIT 15 MART 1Y32 —-——— e | elgrailar | Kitap kuponları- mızı biriktiriniz! a ap | Gazi Hz. Ankara, 14 (Vakıtr — Gazi Hz. bugün Cümhuriyet Halk Fır- kası merkez'ni teşrif buyurmuş- lardır. Kaymakamlar arasında becayiş ve tayınler Ankara, 14 (Vakıt) — Dahi- liye vekâleti on beş kadar kay- Ecnebilere mizde yasak işler Adliye encümeni kanun !âyihasının tetkikini bitirdi Hükümet yasak san'at arasına başka san'atları da koyabilecek Ankara, 14 (Vakıt) — Adliye encümeni bugün Türk vatan- daşlarına tahsis edilen san'at ve hizmetler hakkındaki memleketi- lâyihayı Mücadele TÖst tarafı 1 inci Sayıafad | hin siyasi vaziyeti bundan dola- yı kuvvet bulacaktır. Hitler fırkası, 11,5 milyonluk | bir blokla Almanyanın en kuv- vetli siyasi firkası gibi görül mekte olduğu (münakaşadan azadedir. Müfrit milliyetperver- ler, Reichstag'ta 200 azaya malik | olacaklar ve Reichtag reisi de bir Nazis. olacaktir. Reisicümbur intihabatında muh- Türk-Alman Ticareti - (Baş makalemizden maban mallar Hamburg limanına çıka” İ nlır, buraya çıkarılan malların yalnız bir kısmı Almanya dahi- line gider, orada sarfedilir, ge- riye kalan kısmı ise serbest mıntakadan muhtelif şimal mem- leketlerine dağılır. Demek olu- yor ki gümrük istatistiklerinde Almanyadan Türkiyeye ithalât kaydedilen rakkamlar (hakiki miktarı ifade ettiği balde Tür- kiyeden Almanyaya ibraçat ola- rak kaydedilen rakkamlar bilâ- kis hakikatin çok aşağısındadır. telif namzetlerin kazanmış olduk-| ları reyler, intihabattan evvel 15 milyon rey topliyacaklarını | ilân etmiş olan Hitlercileri yese tetkik ve inlaç etmiştir. Encümen hariciye encümenince bir se“ neye çıkarılan müddeti hükümetin teklif ettiği gibi altı ay bırak- mış ve şunları da ilâve etmiştir: Duvarcılık, nakkaşlık, sıvacılık, kaldırımcılık, tesviyecilik, tor- Bacılık, hamurkârlık, fırıncılık, alelümum işçilik, hamallık, kü- fecilik, kundura boyacılığı, danzig ve barlarda kadın ve erkek vizmetçilik,bar oyunculuğu ve şarkıcılığı, hükümetin teklifindeki matbaacılık kaldırılmış, büyük şöhreti olan artistlerin hükümetin müsaadesile .gelebilmeleri ilâve edilmiştir. Mesiki alâtı imal eden- makam arasında becayiş ve yeni tayinler yapacaktır. Liste bazır- lanmaktadır. Drrültünun mutahassısı Ankara, 14 (Vakıt) — Mem- leketine dönen darölfünun mu- tabassısı martın 25inde fekrar avdet ederek tetkikatına devam edecektir Binaenaleyh Türkiyeyle Alman- ya arasında mübadele edilen ve Türkiye hesabına menfi suretle düşürmekten hâli kalmamıştır. | fark veren rakkamların hakiki | Hitlere karşı mevcut olan te | pi : İ kıymetini takdir ederken bu ci- veccüh ve incizaplar da zafa dük | petide hesaba katmak iktiza ! çar olacaktır. Kendi kuvvetleriyle meşru bir oder. Kontenjan işleri Uts tarafı 1 inci sayfada tenjan işlerinide kolayca tanzim edecek bir veriyette bulunmak» tadır. Bu mesele etrafında salâbiyet- | tar kimselerin fikirlerine göre, gümrüklerden muayyen miktar da eşya sokmak usulü müşkülâtı mucip olduğundan bu usulün kaldırılarak, malların sipari rileceği zaman kontenjana tabi tutulması daha muvafık olacak- tır. Bu takdirde Döviz varsa si- pariş verilebilecek ve Döviz yok- sa verilmiyecektir.Bu şekilde alı- nacak esaslı tedbirlerle piyasada yapılmakta olan spekülâsyonun da- önüne geçilebilecektir. ten mahrum kaldım. : Tahdidi teslihat (konferansı daha ziyade intizara imkân bı- rakmadı. Bildiğiniz gibi dönerken Bul- garistanın kiymetli başvekil ve büyük devlet adamı M. Muşa- nof'un cok nazik daveti üzerine çok büyük memnuniyetle dost Bulgaristan dost Bulgar hükü- metini ziyaret ettim. Sofyada on sekiz saat kaldım. Komşu balkın şabsımda Türkiyeye karşı | gösterdikleri büyük tezabürat- tan. çok mütehessis ve mütehey» yiç oldum. Her adımda ve her yerde Sofyada gördüğümmubab. bet alâmetleri bizim, Türkiyenin haklarındaki beslediğimiz hisle- rin tem bir makesiydi. Bütün bu seyahat esnasında her yerde gn ve görüşlüğüm şey- erden ajanslar halkımızı günü gününe haberdar ettikleri için artık onları tekrara lüzum gör- miyorüm. Çok iyi taktir edersiniz ki her şeyden evvel Ankaraya giderek büyük şefimiz reis'cümhur haz- rellerine ve büyük başvekilime ve bükümelime malümat arzet- meden evvel şimdilik daha fazla beyanatta bulunmakta mazurum. Maamafih şurasım da tasrih et- mekten vaz gemem ki temiz ol- duğu kadar açık olan siyaseti- mizin hiç bir gizli tarafı ve saf- hası yoktur. Onun için Ankara- ya avdetimden sonra dahi mey: dana çıkacak esrarlı bir şey bek- lemessiniz. Çok tabiidir ki bu seyabatim bütün safahatını mu- tat olduğu üzere hariciye encü- menimize derhal arzedeceğim gibi bu seyahat esnasında imza ettiğim vesikaların tetkik ve tas- vibi ricasıyle Millet vekillerinin huzuruna takdim ettikçe Büyük Millet Meclisinde iktiza eden | maruzat ve izahalımıda işide- ceksiniz. Bu itibarla şimdilik benden daha fazla bir şey sor- mamanızı çok rica ederim, © ler hükümetin müsaadesle gelebileceklerdir. binden muteber olacak ve ecnebilerin altı bırakmaları mecburidir İşlerini bırakmıyanlardan sulli mahkeme- si karariyle elli liradan yüz liraya kadar ceza alınması ve bir izahname yapılması da kabul edilmiştir. Encümen bükümeti, ya- sak san'atiar arasına başka san'atları da koymıya mezun bırak- mak için lâyihaya bir kayıt kovmustur. . .. Yeni bütçe Maliye tetkik komisyonu varidat miktârını tespit etmiştir Ankara, 14 (Vakıt) — Fırka grubu yarın toplanacaktır. Yarın ne müzakere edileceği belli değildir. Fırka mali komisyonunca hazırlanan rapor grupta müzakere edilebilmesi için tevzi edil mediğinden yarın müzakeresi şupbelidir. Ağlebi ihtimal perşem- be veya cumartesiye müzakere edilecektir. Ma'i encümence va- milyon tahmin edildiği avlaşılmaktadır. Aaridat bütçesi ona göre hazırlanacaktır. ridatın yüz elli yedi İsveç gurubuyla müzakere Gurup hükümetin ödeme şeraitini kabule mütemayildir Ankara, 14 ( Vakıt) — Fevzipaşa, Diyarbekir, Filyos, Irmak hattını inşa etmekte olan İsveç grubu mümessilleri Kampman ve Saksla muhasebat umum müdürüFaik beyin riyasetindeki komis- yonumuz arasında dün ve bugün müzakere cereyan etmiştir. Müzakereye yarm da devam edilecek ve ağlebi ihtimal yarın Mümessiller bükümetin teklifini ka- bule mütemayildirler. Istihberma göre bükümet iki hattaki in- şaatın bir sene fazlasile 935 senesinde bitirilmesini, taksitlerinde 938 senesine kadar hesap edilerek ödenmesini istemektedir. Hü- kümetçe verilecek taksitler müzakere müsbet neticelendiği tak- müzakere neticelenecektir. dirde yarısı nakit yarısı hazine Büyük Millet Meclisinde Ankara, 14 (Vakıt) — B. M. Meclisi bugün reis vekili Refet Beyin riyasetinde toplanarak Seyrisefain idaresinin 1927 senesine ait mutabakat beyannamesiyle idarenin ayni sene hesabı kat'isi hakkındaki kanun lâyihasmı müzakere ve kabul etmiştir. Mhtiyat zabitleri ve askeri memurlar maddesine bir fıkra ilâvesine dair kanun ikinci müzakeresinde derşembe günü toplanacaktır. Dünya piyasasını kabul o'unmuştur. Mec sarsan ölüm Kibrit kralının intiharı etrafında Paris, 14 (A A) — M. Krew- gerin intihar etmiş olduğu kat'i surette sabit olduğundan adliye | makamatı bu gün defnedilmesi için bir rubsatname verecektir. Stokholm, 14 (A.A) — Krew- gerin intiharı, tasvri gajri kabil bir heyecan uyandırmıştır. Borsa- nın bir kaç gün kapalı kalacağı zannolunuyor. Ma'ümattar mahafil, bu inti- harı kredi açılmasına müteallik olarak Amerikada girişilmiş olan müzakeratın akamete uğramış olmasına ve bazı mahalli kredi- lerin tediyesine ait vadelerin te- biri imkânının mevcut olmama- sına atfetmektedir. okholm piyasası iki günden betbinlik izhar et- beri Kanun neşri tarik ay zarfında işlerini bonosu olarak ödenecektir, hakkındaki kanunun dördüncü ingilterede akisler Londra, 14 (A.A): Mali mahafilde bütün dünya- | ya dalbudak salmış olan bu müessesenin başına gelen işlerin ticaret ve sanayi alemindeki akisleri ne olursa olsun bundan | tevellüt edecek bütün zararların | ancak alâkadar şirketlerin hisse senetlerini hamil olan İngiliz ef- radına ait olacağı söylenmiştir. Fransada akisler Paris, 14 (A.A) — Krcuger'in ölümü Paris borsasında evvelce tahmin edildiğinden daha fazla bir tesir yapmıştır. Isviçrede Berne, 14 (A.A) — Zürib'teki ticaret senetleri borsası idare İ olmuştur. Bunun için suyuna şa- | gayretinizi teşdidetmenizi bekli- İ yorum. İkinci intihap mücadele- İ si bugün başlıyor. Evvelki mü- | burg İ ler çıkmıştır. İ Ottakrin ve Hernals'daki amele m tahvillerin bugün fiat cetveline meclisi Kreuger konsorsiyonuna ait her türlü hisse senetlerile surette iktidar mevkiine gelme- nin mümkün olmadığı sabit rap katmıya, bir koalisyon ka- bulüne meşruti surette icrayı hükümete karar vermiye mec bur olacaktır. Hitlerin beyennamesi İ Münib, 14 (AA) — Hitler | Nazıs'lere hitaben bir beyanna- me neşretmiştir: Birinci (omücadele, bitmiştir Merkeze ve marksistlere kar şı taarruzumuza daha ziyade | şiddetle girişmiye sizi şimdiden davet ediyorum. Evvelce irat | etmiş olduğum nutuk'arda 13 Mart intihabatının neticesi ne 6- lursa olsun tekrar iş başında gö- rüleceğimizi ehemmiyetle kaydet- miştim, Şimdi hiçbir şey bizi tevsif etmemelidir. . Sizden ka- üyyen tereddüde kapılmaksızın cadele gibi bunu da bizzat ken- dim takip ve idare edeceğim. Hindenburg, tekrer namzet Berlin, 14 (A.A.) Hinden- intibabatın ikinci devre- sinde de namzet olarak kalıyor. Olen komünistler Berlin, 13 (A.A) — 3 Komü- nistin Nazisler tarafından itlâf edilmesine sebebiyet vermiş 0- lan ve Hucckswagen'de vuku bulan kanlı müsademe baricinde Reisicümhur intihabatı her ta- rafta sükün içinde cereyan etmiş- tir. İntihabata iştirâk edenlerin miktarı nisbeten yüksektir. Berlinde Mareşal, Riyaseticüm- hur şarayındân çıkmış ve binâ- enaleyh intihabata iştirâk etme- miştir, halbuki 1925 intihabatı- nın ikinci devresinde reyini ver- mişti. Viyanada arbedeler Viyana, 14 (A.A.) — Hernals'- daki Naris kışlasının küşat resmi münasebetile dün" Viyana civa- nnda Hitlercilerle koministler | arasında oldukça vahim arbede- Birçok kimseler yaralanmıştır. Bunların çoğu po- lis memurlarındandır. 20 kadar da Nazis vardır.Arbedeler, saat 8, de başlamış ve bütün gün manallelerinde devam etmiştir. Buralarda komünistler kuvvet- li propaganda yapmışlar ve üni- formalarını giymiş oldukları bal de sokaklarda nümayişler yapan | Nazislere hücum (etmişlerdir. Nazis'lerden © yaralananların | miktarı. 20; komünistlerinki ise daha fazladır. Gece, halk ile Nazi'ler arasında arbedeler ol- muştur. ithal edilmemesine karar ver- miştir, İ muhtelif milletlerle | Türkiyeye Almanya arasında mübadele vaziyetini bu suretle tesbit ettikten sonra bir de Al- manyanın Yunanistan ve gene Almanyanın Bulgaristanla olan ticareti hariciye muvazenelerine dikkat edelim: Yunanistanın Almanyayla ha- rici ticareti Itbalât lira . İhracat hire 00 44835000 30,492,000 (o 38.666000 Sene Iç.) 1939 i Bulgaristanın Almanyayla he rici ticöreti Sene o Itbalât lira (o İbracsf lira 1929 1930 Bu rakamla görülür ki Yunanistan ve Bulga- ristanla Almanya arasındaki ti- cari münasebat Türkiyenin aksine olarak Yunanistan'la Bulgaristanın Tehinedir. Yunanistan A manyaya 1949 senesinde 10 küsür milyon, 1930 senesinde sekiz milyon kü- sür milyon liralık fazia mal sevk etmiştir. Kezalik (Bulgaristan Almanyaya 1929 senesinde bir küsur milyon, 1630 senesinde sekiz küsur milyon lira fazla mal satmıştır. Acaba Türkiyenin Almanyaya ihracatı neden dolayı böyle aza- yor? En ziyade bangi ticaret malımız bu vaziyetten zarar gö- rüyor ? Bu suale tereddütsüz olarak “Türk tütünü,, diye ce- vap verebiliriz. Zira Türkiyenin Almanyaya olan tütün ihracatı son sene zarfında büyük bir nispette te- nakus etmiştir. Yani 1930 sene- nesinde (Türkiye (Almanyaya 8.447.071 liralık tütün sevk ve idhal ettiği halde bu miktar 1931 senesinde birdenbire (6) milyon Jiralık azalarak 2,058,897 milyona inmiştir, Diğer taraftan Yunanistan bu memlekete 1928 senesinde 37 milyon, Bulgaristan 13 milyon liralık, kezalik Yunanistan 1929 senesinde 32 milyon, Bulgaristan ise 15 milyon liralık tütün ithal etmiştir. Binaenaleyh her omemleket olan ticari münasebâlını kontenjan esasla- rıla tanzim ederken bizim de yukarıya kayt ve işaret ettiğimiz rakamların gösterdiği manalı va zıyeti göz önünde tutmamız bir vazifedir. Mehmet Asım Rus sefirinin ziyareti Ankara, 14 (Vakıt) — Bugün Rus sefiri Suriç Yoldaş hariciy& vekâleti vekili Şükrü Kaya bey! ziyaret etti. yy Eyy gg Telgraf haberlerimizin bif kısmı 6 ıncı sayıfamızdadır. «|