15 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

15 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

| Timsah, yılan, arslan api Berlinde işe girişenbir şirket mu- | &. vaffakıyetler temin Birkaç senedenberi, Berlinin | tam ortasında, büyük bir bina | hın beşinci katında bir şirket ! teessüs etmiştir. Orada, mahdut bir daire içinde hemen hemen bir hayvanat bahçesi vardır Bu dairede, timsah, yılan, Bukalemun veya büyük kaplumbagâlar bulunur Bir sirk sahibi, buradan, istediği hayvanı getirtebilir. Sipariş ge- lir gelmez, hayvanlar derhal san- dıklara yeşleştirilerek gönderilir. Bu dünyada eşi olmıyan ticaret- hane, teessüsündenberi, büyük bir inkişafa mazhar olmuştur. pazarı! ediyor Hergün, avın wört tarafın- dan, Kar .dadan, Şiliden, Roma veya Paristen buraya siparişler gelir. Şirket, siparişlerini en seri vasıta olan tayyare postasiyle göndermektedir. Geçenlerde, Londraya sevke- dilen bir arslanın, tayyarede, ka- fesinden çıkarak salona girdiğini bildiren bir hâvadis neşretmiştik. Bereket versin orada bulunan mürebbisi tarafından tekrar ka- fesine konmıya muvaffak olun- muş olan bu arslanıda, aynı şirket sevkelmişti. xi nevi ekmek Buiikrinde fayda ver- miyeceği söyleniyor Buğday meselesi günün ehemmi- yetli mevzularından birisini teşkil el.| mekte devam etmektedir. Dün de mev cut fikirlere ilâveten ekmek; bir ze manlar olduğu gibi iki nevi olarak ya: Pılması fikri ortaya atılmışlır. Bu mevzular üzerinde görüşmele. rimize dün devam ettik, Galatada Ö. merabit hanında zahire tüccarı Meh- met AN Bey şunları söyledi: Etmek fiatlarına zam yap- mak suretile çifçiye refah temin edilemiyeceğ tamamile tevazzuh etmiş bir keyfiyettir. Ortaya atı- lan bu fikrin tahakkukunu temin maksadile bilhassa garpten alı- han misaller çürüktür. (Meselâ Fransada ekmek fiatının şu ka- dar, Almanyada bu kadar ve bilmem hangi garp memleketin- de ne kadar olduğu ileri sürü dü. Bu rakkamları misal olarak ileri sürenlerin bu memleketlerin müstahsıl olmaktan ziyade müs- tehlik olduklarını ve hariçten | milyonlarce ton ithalât yapmak mecburiyetinde © bulunduklarını bilmediklerin kabul edemiyece- Zim, Bizim bu gibi meselelerde ör- Dek olarak alacağımız Fransa, Almanya değil, ziraat memleketi Bulgaristan, Romanya ve Yugoslavya olabilir. | Halbuki bunlarda çifçiyi terfih için yapı- lan teşebbüslerin ne netice ver- ini bilmemiz lâzımdır. Iki nevi ekmek yapılarak bu- bir nevinin fiatını yükselt- | Vek fikride ameli bir çare de ğildir, Bu takdirde bugün beyaz yiyenler böyle bir vazı- - yek “ Tarih yet karşısında ikinci nevi ekmek yemiye başlıyacakları muhakkak- | tr. Bundan başka ekmeğin bir nevine yapılacak zamdan da çifçinin faide görmesi güç ola- caktır. Bu işten belki bazı mu- tavassıtlarm istifade Oetmeleri kabil olacaktır. Çifçinin refahını temin için çâre aramak ve çifçinin mahsu- lünü kiymetlandirmek lâzımdır. Ve bu bir memleket meselesidir. Lâkin bunun için ekmeğe zam yapmak kat'iyen maksadı temin edemez. Bu mesele bugün mü- nakaşa kiymetini kaybetmiştir. Köylünün istihsalâtını ucuza maledebilmesi ve istihsalât için pazarlar temin edilebilmesi köy- lüyü ancak refaha kavuşturabilir. Binaenaleyh mesele bu cepheden tetkik edilmelidir. Darülbedayide akşam saat İsterbul Belediyesi 21,30 da Şehir Tiyatzoşu alara 15 tablo ii yl Yazan: Nazım İ b Hikmet e ii İm Talebe gecesi Yakında: Saatçi ikinci musiki li komedi yazan ve besteliyen Celâl Esat 22 mart salı günü akşamı bü- yük ihtifal Göte gecesi. 100 üncü senesi tesidi temsile tam saat 21 de başlanacaktır. el kitabı ,, ,Ecnebi mektepler- deki Bu sene bakalorya imtihanları ler, Türk mektepleri bakalorya | imtihanına tabi oldukları halde cak gençlerin darülfünun ve yüksek İ zümdir. PR yazımız 5 VAKIT — 15 MART 1932 —— AAA AGA NAME Türk gençleri resmi Türk mekteplerinde yapılacaktır Bu seneye kadar ecnebi mek- teplerine devam eden ve sonra darülfünuna girmek istiyen genç- mekteplerinden aldıkları şeba- detnameyle darülfünuna ve yük- sek mekteplere giriyorlardı. Halbuki geçenlerde yazdığı- | mız gibi Maarif vekâleti bu | sene ecnebi mekteplerinden çıka- mekteplerde bakalorya imtiha- nına tabi tutulmasını emretmiş- tir. Hatta geçen sene ecnebi mektepierinden çıkarak yüksek tahsile başlamış olan gençler de bu sene resmi bir Türk mekte. binde bakalorya imtihanı vere- ceklerdir. Bu gençlere bilhassa şimdi- den bazı tavsiyelerde bulunmak isteriz. Ecnebi (o mekteplerinde çok defa ihmal edilen Türk lisanı, Türk O edebiyatı, Türk coğrafyası, Türk tarihi ve Yurt bilgisi üzerinde şimdiden ciddi- | yetle çalışmıya başlamaları İâ- amaa rey MAK i Gençler dikkat! ği Bu sene tarih bakaloryasına kolayca hazırlanmak: için mü- tebassıs bir heyet tarafından İ vücuda getirilmiş olan tara. ii el kitabını (Vakıt) ta takip ediniz. Tarih el kitabından alamadığınız sayıları matbaa mızda bulabilirsiniz. Mam Tâlebe gecesi Çarşamba akşamı İstiklâl hise- sinde son sınıf tarafından bir müsamere verilmiştir. Bu müsa- mereye Servet Beyin serbest müvakaşalı konferansiyle baş- lanmış, müteakiben şiirler, mo- noloğlar okunmuştur. Bilhassa Istikbal için çok şeyler vadeden kudret B, çok güzel diyeceği- miz taklitli monoloğunu söyledi. Sonra Bir damla yaş, bir deniz, bir umman piyesiyle Pişkinler komedisi temsil edildi. Gençler cidden muvaffak oldular. Tebrik ederiz. İzcilerin seyahati İstiklâl lisesi izçileri bu ay sonunda yani kurban bayramı- na yakın, bir Bursa seyahati yapacaklardır. Seyahat bir hafta | kadar devam edecektir, Mektepliler futbol Takımı turneye Çıkacak | Mevsuk bir membadan haber aldığımıza güre teşkil edilmiş | bulunan mektepliler futbol takı- | mının bir turneye çıkması kati- leşmiştir. Bu seyahat haziranda yapılacak ve genç mektepliler Bulgaristan, Macaristan ve A- nadolu dâhilinde maçlar yapa- caklardır. i ön safta #| o Sevdiğim bir mektebe kavuş- | İ sa ve onun üstünde şişeler, kadehler! ki İ GENÇLİK AA AA) Yardım gören çocuklar! Devlet demiryolları Konya istasyon memurları fakirlere yar- dım için bir cemiyet teşkil etmişlerdir. Bilhassa memurların aile- leri bu cemiyet içinde faal bir rol sahibidirler. “Konya istasyon semt ocağının ilk faaliyeti 20 fakir çocuğa dış ve iç çamaşırı temin etmiştir. Resmimiz yardım gören fakir çocuklarla cemiyeti teskil eden hayırkâr genç şimendiferci ailelerini göstermektedir. Mektepli sporcular Galatasaraylı Kemal Şefik anlatıyor! İzli Milli takımın teşkili bir teknik ve teerübe meselesidir. Böyle düşünüyorum Kemal Şefik mektepli sporcu- larımız içinde bemen hemen en bulunan bir futbolcü- dür. Elyevm Senbenova mekte- binde okumakta Galatasaray bi- | rinci takımında oynamaktadır. Genç sporcu süallerimize büyük bir nezaketle cevap verdi: — Bundan on sene evvel Na- mık Kemal zade Ali Ekrem bey efendinin delâletiyle Galatasaray lisesine kaydedildim. mi | Şehirden Parçalar Yedi dağın yamaçlarından birin de etrafına kafeşantanları, birahane- i leri toplamış bir yokuş vardır. Bura- dan Sirkeciye inildiği gibi, gene hu! yol bir çok kişileri daha aşağılara ka dar indiriyor, Bu tarifini yaptığımız vol uzakta değildir. Şehremanetinder (o tramvay| kalktıktan sonra sesleri (o dinleyiniz. Akşam saat yediden sonra burada s€- faletin debdebesini, sukutun şâ'şaası-| nı görmek kabildir. İk; çapraz camekânin arasındaki geniş kapıdan içeriye hakımız. Söyle- miye hacet yok, bu camekinlar şişes lerle doludur. İçerde “Yar ile zanu bezanu cam ile leb ber bebir, misrai- nı hatırlatan bir manzara var. Karşıda tabelâsında kahve diye yal zılı kuytu bir dükkândan ağzı rakı ko kan bir gramofon bağırıyor. Kadın, karşısında bir erkek, önlerinde bi rma! ve sürahiler... Burada sefalet gündüzleri yorgun ye kıvrılmış olarak yatar. Geceleri bir nehire düşmüş saman! parçaları, gibi döne döne akan ve bir girdaba yuvarlanan sefiller ikj sahile çarpa çarpa ilerler. Bunlar gün ay-| madan sokaklarda gezerler. (Bazan! bir sinema dönüşü, tam on ikide elek-| triklerin bir sönüşü vardır, Zannediyorum ki © zaman şehir sefaletini görmemek icin gözlerini ka par, BURHAN HALİT devam makla beraber, meşin topu, ve © zamanın meşhur milli takım oyuncularımı sık sık görmek fır- satına da nail olmuştum. Büyük sporcuların oyunlarını zevkle ta- kip ediyordum. sü İşte. ben de bu.suretle yavaş Galatasaraylı Şefik bey yavaş kendimi futbolün cazibe- sine kaptırıyordum. Ağabeylerimi bir araya toplı- yan Galatasaray ekipine; zaman zaman genç kardeşlerine birak. tıkları yerlerden birisini de uzun bir zaman sonra ben işgal ettim. Gayem de buydu. Galatasaray takımında oynamak spor arzumu tamamiyle tatmin ettiğinden *a- kımın her maçında büyük bir zevk ve heyecanla oynuyorum. — Yakında yapılacak Galata- saray » Fenerbahçe maçinı her halde iyi hazırlanmış takımın kas zanması ihtimali daha fazladır. — Milk takım meselesine ge- lince: Milli takımı gençleştirmek ve kuvvetli bir takım teşkil etmek meselesini spor uğrunda saçları nı agartmış Avrupada büyük maçlar görmüş ve işin teknik kısmına vakıf mütahassıslara bi- rakıyorum. Takımlarında yer almış bütün futbolcü arkadaşlarımı ayrı ayrı meziyetlerinden dolayı takdir edi- yorum. Nusret Sefa 2244222205502 2220000050025 2555555222525 5555 35525555050 yarın edecek