15 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

15 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

e . S a birisi ölen bir borçlu aleyhindeki ta ya e Pe ŞA) © —4— VAKITISMART 1932 - Icra ve iflâs Yeni lâyih Tadiller ve talikler— lera tebliğleri— takip talebi — ödeme Yeni icra ve iflâs kanunu lâyihası run son müaddel metinleri hakkında malümat vermiştik. Bu gün devam es diyoruz: Selâhiyet ve itirazları Para veya teminat borcu için takip hukuk usulü muhakemeleri okanunu mucibince selâhiyetli olan icra daire- sinden talep olunur. Takibe esas olan aktin (yapıldığı icra dairesinde takibe selâhiyetlidir. Selâhiyet itirazı esas hakkmdaki itirazla birlikte yapılır. Tetkik mercii tarafından önce selâhiyet (meselesi tetkik ve kat'i surette karara rapto- Tunur. | İki tetkik mercii arasında selâhi- yet noktasından itilâf çıkarsa hukuk usulü muhakemeleri kanununun 25) inci maddesi hükmü tatbik olunur. Tatiller ve talikler Haciz yahut acele muhafaza ted- birleriyle tebligat işleri müstesna ol- mak üzere: 1 — Güneş battıktan kadar, 2 — Tatil günlerinde, 3 — Kanunda tayin edilmiş sebep- Terden dolayı borçlu hakkında icra ta Tik edilmiş veya konkordato için müh. let verilmiş ise hiç bir takip muame- lesi yapılamaz. Karısı yahut kocası ve kan ve sih-' riyet itibariyle usul veya furuundan doğuncıya! kip, ölüm günü ile beraber üç gün £- çin talik olunur, Terekenin borclarından dolayı ö Tüm günü ile beraber üç gün içinde takip geri bırakılır. (o Mirasçı mirası kabul veya ret etmemişse bu hususta! kanunu medenide muayyer (müddet- Ter geçinciye kadar takip, geri kalır. İcra takibi sırasında borçlu öldü- ğünde terke henüz taksim edilmemiş veya resmi tasviyeye tabi tutulmamış veyahut mirasçılar arasında aile şir keti tesis olunmamışsa borçlu hayat- ta olsaydi hangi usul tatbik olunacak idi ise terekeye karşı ona göre takibe devam eder, Bu takibin mirasçıya karşı devam edebilmesi ancak Tehinin paraya çer- rilmesi yolunda veya <ı mad dede yazılı iştirik müddetinin geçme- si şartiyle haciz yolunda kabildir. . Mümessili olmıyan bir mevkuf ve- ya mahpus aleyhine takipte mümes- sil tayini vesaset makamına ait olma. dıkça icra memuru bir mümessil tayin etmesi İçin kendilerine bir mühlet ve- rir ve takibi bu müddetin bitmesine bırakır, İ Takip borçlunun mümessil tayin edemiyecek derecede ağır hastalığı ha linde muayyen bir zaman için İcra me murluğunca talik olunabilir . Ağır hasatlığın resmi vesika ile tahakkuku Jâzrmıdır. Tatiller ve takip talikleri esnasın! da müddetlerin ceteyanı durmaz, fa- kat müddetin nihayeti bir tatil veya talik gününe tesadüf ederse müddet tatil yahut talikin hitamından sonra, bir gün daha uzatılır. Icra tebliğleri İcraya ait tebliğatta hukuk usulü. muhakemeleri kanunu hükümleri ca- ridir, Ancak borçlu, kendilerine kana nen mümessil tayin olunması icabe- den şahıslardan ise icra memuru kısa bir zamanda mümeseli tayin edilmesi. ni aft olduğu makamdan ister. Tebliğ kanunu kanun medeninin 159 Nik müaâmelerden doğmuş bir borca dair İse kendilerine yapılır. Takip talebi Takip talebi icra memurunâ Yazı ile veya şifahen yapılır ve talepte şan Tar gösterilir: 1 — Alacaklmın ve varsa vekilinin islem, şöhret ve ikametrihı; ve alacak İh: yabaner memlekette O oturuyorsa| anın son şekil emri ve itiraz Türkiyede göstereceği ikametgâhı, kametgâh güsterilmezse icra dairesi ikâmetgâh sayılır. İ 2 — Borçlunun ve varsa okânuni| mümessilinin isim, şöhret ve ikamet- | gâht, Bir terekeye karşı yapılan talep- lerde kendilerine tebligat icra ediles; cek olan mirasçıların isim, şöbret ve ikametgâhları, İ 3 — Alacaklının veya talep olunan teminatın Türk parasiyle tutarı ve fa izli alacaklarda faizin mıktariyle iş-| lemiye başladığı gün, 4 — Senet, senet yoksa borcun se- bebi, Rehinli alacaklarda buna âit mad» dedeki kayıtların dahi ilâvesi lâzim- | dır. Alacak vesikaya müstenit ise as- lm veya tasdikli suretinin takip tas lebi Anında icra dairesine tevdii mec- buridir. Talebi üzerine alacaklıya takip ta Tebinde bulunduğunu ve tevdi ettiği vesikalara ve verdiği masraflara da- ir bedava ve pulsuz bir makbuz veris Wir. Takip mâsrafları borçluya aittir, Su kadar ki alacaklı, yapılmasını ta- lep ettiği muamelenin masrafını pe- şin verir. Vermezse talep hükümsüz» dür. Alacaklı ilk ödenen paradan mas- raflarmı alabilir. Odeme emri ve iliraz Takip talebi üzerine icra dairesi bir ödeme emri yazar. Emir: 1 — 58 inci madde mucibince takip dalebine derci lâzım gelen kayıtlar. 2 — Borcun ve masrafların on gün İçinde ödenmesi, borç teminat İ- tası mükellefiyeti ise teminatın bu müddet zarfında gösterilmesi ihtarı, 3 — Borcun tamamına veya bir kısmma yahut alacaklının takibat ies rası hakkma dair bir itirazım varsa gene bu on gün içinde bildirmesi ve bildirmediği taktirde bu müddet için de 74 üncü madde mucibince mal be- yanında bulunmasını ve bulunmazsa hapis ile tazyik olunacağı ihtarını, 4 — Borç ödenmez veya itiraz ©- Iunmazsa cebri icraya devam edileces #i beyanını ihtiva eder. Ödeme emri borçluya takip tale- binden itibaren nihayet üç gün içinde tebliğ edilir, Takip vesikaya müstenit se alacaklı veya mümessili tarafın. dan verilecek imzalı sureti ödeme em rine raptolunur. (Devam edecek) | BORSA 14 Mart 932 Kambiyo Fensiz Frangı 1 İngiliz lirası Kr. “TL, mukabili Dofsi akl Girer Pelça Drahm! İs, Frank Ceva Florin Kuron Silisr Türk lirası Dinar Çereoseş Kuruş Nukut 90 Frank (Fransız 1İsterlin Cİngilin 1Dolar (Amerika) 90Lire (italya 70 2s BORSA HARİCI Altın 92. gti Mecidiye 49450 Bankönot 237 Sah Çarşamba 15 mir 16 mart 7 Zilkade 8 Zilkade Gün doğuşu 619 « o bang (O ISI Sabah asmazı 5.16 Öğle ,, 1293 Ikindi. 1544 Akşam ,, 1816 Yas 19,46 Imsak 4.34 Yılın geçen günleri 76 7 « kalan o, 288 287 Hava — Dün #caklık azami 6 asgari bir dereceyd. o Bugün baya bulutlu olacak, rüzgir poyrazdın €se cektir. Radyo | Istanbul — 6 dın 7 e kadır gramofon Zden 7,30 a kadır Hafız Burhan bey, 830 dan 9 a kadir gtamofonla opera Odan 10a kadır Hafız Burhan bey, 10 dan 10,304 Kadar Ofkesiri. Viyana — 1120 çocuklar için — 1230 konser — 13,40 Fanny Heldy ta- rafından taganni — 15 operet parçaları, plakla — 1650 piyano konseri — 18 konser — 90,45 musiki: muhtelif mil etlerin parçaları — 23,25 konser. Heilsberg — 700 cimnastik ve könser — 9,30 cimnastik — 1215 Dan- zigden nakil — 16,45 ritmik musiki — 90.15 musiki ve taganni — 2045 kon ser — 9215 Denzigden bir piyesin nakli — 93,15 spor haberleri Bükreş — 13 plak — 18 ve 19,10 hafif musiki — 21 orkestra — 2145 tağannl — 2215 orkesira. Roma — 1345 ses ve musiki konseri — 1830 konser — 21,45 kon İ ser — 91,45 oda musikisi — 2230 bir | komedi — 3 mouşiki Praga — |1 plak — 13,45 Brün- den nakil — 17,10 musiki — 2020 konser — 21,45 öper. Budapeşte — 11 musiki — 12 dint musiki — 13 orkestrayla konser — 1630 marş — 17 konser — 2030 © petadan nakil sonra Tsigen musikisi, Moskova — 11 çocuklar için 12 iş — 13 konser — 14 haberler 15 edebiyat — 16.30 çocuklar için — 17 Oktobr dersleri — 17,30 eğlenceli neşriyat — 18 zirai propagında — 19 radyo gazetesi — 23 Fransızca sosya- lizma ve kapitalizma hakkında konferans. Varşova — 1310 dan 1545 e kadar plak — 18,35 senfonik konser — 10,50 muhtelif neşriyat — 2i Lemberg den nakil — 91,15 Macar musikisi — 93,10 piyano konseri — 23,5 dans Davenlri — 24.5 de Jack Harris cazbandı. Yarın 16 mart Viyana — (230 Konser — 1349 klak — 17,30 gençler için — 18 kon- ser — 21 orkestra konseri 23,15 dans. Helisberg — 740 Jimnastük ve musiki — 0,30 fimnastik — 13 Königs- bergden konser nakli — 17,85 konser — 21 Stuttgartten nakil — 21,00 dans — 2330 haberler Bükreş — 13 Plak — 18 musiki — 2040 musiki ve taganni — 21 viyolon- sel — 21,45 piyano ve taganni — 22,15 keman konsesi. Roma — 13 plak — 1845 $€$ ve musiki konseri — 1830 konser — 20 plak — 21,45 operada nakil Praga — 14 sas başı — 18 Jaz orkestrası tarafından konser 20,20 saksafon ve armonikle konser — 2 Smetana salonundan nakil Budapeşte — 1015 salon or kestasile nakil — 13,05 konset — 19 Tsigatı musikisi — 21,30 operet parça” ları — 93,15 konser — 2415 Riz o telinin orkestrasıyla dans. Moskova — ii den 23 e kadar neşriyat Varşova — 18,35 bslet musikisi 3040 radyo gazetesi — 2,15 konser — 22,25 piyano ve tagınni — 2255 ke. man konseri — 2345 İ.cmbergden ns- kil — 24 dans. Ekmek 10 para arttı Istanbul Belediyesinden: Mar- tun on altıncı Çarşamba günün- den itibaren ekmek yedi kuruş on para İrancala on bir buçuk kuruştur, Mükâleme burada biiti, Kont polis müfettişini götürüp odasını gösterdi. Larşe sordu: — Acaba, bütün odaların anahtarlarını alebilir miyim? Ge- ce lâzım oluverir. Kont anahtarları getirtti. Mü- fettiş memnun aldu: — Eh, dedi, şimdi artık iste- diğim odaya girebilirim. Belki de şansı yardım ederde bir şey bulabiliriz. Kont elini sıkarken: — Temenni ederim, dedi. Aşk Kastelmeyran'la Lartig'i mütemadiyen güzel Rusların evi- ne çekiyordu. Mühendis, Elena ile Sonya aley hine delâil topladığı ve o onların mücrimiyetine kani olduğu halde köşklerinin yanma gelince derhal za'fa duçar oluyor ve istemiyerek Sonya'nın gözlerinin tesirine ka- | pılıyordu. | Lartig onu seviyor ve bu aşktan | bir türlü kendini kurtaramıyordu.| Kastelmeyransa ihtirasmı açıktan açığa meydana vuruyordu. Es sen herkes bunu görüyordu. Hat- tâ, civar köylerde bile bunun de- dikodusu yapılıyor, ve güzel Ri kadınmın; kontla evlenmediği çin cptallığın lan bahsediyorlardı. Elena niçin razı olmuyordu? Çocuğunu mu düşünüyordu? Hep yalân... Mühendis, onların ne fe- na niyette olduklarını ve Elena- nın, çocuğunun ne gibi işlerde kul landığını biliyordu. ük Mişel- in parmak izi elân cebindeydi: — Bu muammanın anahtarı her halde budur, diyordu, küçüğün © daya ne aramıya gittiğini bir bil- sem, üst tarafı kolay. Zira, Marki» nin şatosuna giren hırsız x yi” dan sonra, Konttaki hırsızlık te) DUZ. şebbüsü oldu. Bü teşebbüsü Son- ya ile Mişel yapmışlardı. Elena| bizimle beraber yemekteydi. Lar- şe bu meselelerin biribirine bağlı olduğunu bilmiyordu. Eğer bilse, bu meselenin ailevi bir mesele olduğuna hükmederdi.| İşte asıl muamma burada. Mesele, de bir Rus var. Fakat Oviyak'lar| hiç bir vakit Ruslarla münasebet: te bulunmuş değillerdi. Her halde bu iz bizi gene bir meçhule götü- rür, Franay ne diye susmamı tav- siye ediyor! Bildiklerimi Larşe'ye söylesem her halde bir netice çr karabilir. i Bununla beraber, Mühendis “ranoyun * -“siyelerini dinliyor ve iki kadını göz altında bulundur- makla iktifa ediyordu. Şimdi, Elena her gün Markiyi ziyarete gidiyordu. Görünüşe na | zaran, (Elena Markiyi teselli et” mek için elinden geleni yapıyor- du. Yalnız, gürcü kadını şatoya, orada Kont yokken gelmiye çalı- şıyc> ve »uvaffak da (oluyordu. Bu suretle, Kontun ihtirası gittik- çe artıyordu. . Acaba Elena'nın maksadı neydi? Yoksa, evlenme» den Kontun servetini elde etmek mi istiyordu?. Bu suretle altı gün geçti. Altı gün Elena Konta görünmemişti. Şatoda, Larşe sinirleniyor, arıyor, hırsız ve katilin muhakkak şato- da olduğunu iddia ediyordu. Fa- kat bütün taahrriyat akim kalmış tı. Bunun için artık şatodan gide- ceğini söylüyordu. Gazetecilere de bir şeyler söy- leyip meseleyi kapatmak lâzrmdı.| Onların birçoğuda darılmıştı hicbi risini şatoya kabul etmemişti. Bu yüzden bir sürü de düşman kazan mıştı, Kont, Rusların evine gittiği za- man Elena'yı orada bulmuştu. O-! nu görmiyeli yedi gün olmustu. Elena beyaz bir elbise giymişti. Saçları alnını bir tac gibi çev- relemişti. ( İri gözleri bakışlarını tatlılaştırıyordu. Bir kelimeyle E- lena harikulâde güzeldi. " Nakledem fa. Mişel, Kastelmeyran'a doğru a- tıldı: — Niçin İartig, dedi, gelip ba- na eskisi gibi hikâyeler anlatmr yor. Artık beni sevmiyor galiba. Kont yarr çocuğa, yarı da anne sine hitap ederek: — Lar'ig, dedi, bu günlerde bi- raz düşünceli. Zannedersem kız kar “eşinize âşık. Ne dersiniz ma“ dam? — Haberim yok, (çocuğa) hay di Mişel, gitte biraz oyna. Çocuk koşarak gitti. Kont, Elena'yı hayran hayran seyrediyordu. — Bir hafta, dedi, bir hafta o- luyorki sizi görmiyorum. Ne diye benden kaçıyorsunuz? — Hayır, kaçmıyorum, ne mü- nasebet. Hem niçin kaçayım? — O halde şansım yok. Bir haf ta sizi görmeden geçirmenin be- nim için ne demek olduğunu bili- yor musunuz! Ne istirap çektim, nekadar sabursuzluk duydum, ne kadar hiddet ettim bilseniz. — Bu kadar çok hislere hayret ediyorum. — Oh.. Rica ederim eğlenmeyi» niz. Biliyorum güzelsiniz. Fakat marhamelsiz de olmayınız. Size a çık olarak hitap ediyorum. Bütün servetimi ayaklarınızın dibine ko yarım. Biliyorum size bunlar az amma. Ne yapayım? Elena marhametsiz bir ile: — Eğer sevseydim, dedi, kalbi- min intihap ettiği adamın serveti olup olmaması benim için müsavi olurdu. Sevdiğim adam dünyanın en fakir adamı bile olsa ona kok larımı açardım. Kont titriyerek ayağa kalktı: — Halbuki beni reddediyorsır istihza — Ben öyle çabuk çar save: mem. — Üç aydır sizin için deli olu- yorum. — Derin derin düşünmeden bir şeye karar veremem. — Aşkın düşünce ile alâkası yoktur ki.. Çok düşünen seve- mez. — Öyle olsun. Kont tekrar yalvardı: Elena, beni son raddeye ge tirmeyiniz.. Yemin ederim ki si- Zi seviyorum, beni tecrübe mi edi- yorsunuz? Elena kahkahayla güldü: — Değmez ki... Dedi. Kont bu sözleri şakaya al dı ve acı mânasını anlamamazlı- ğa geldi. Elena ağir ağır devam ettir — Tecrübe, komedya oynıyan- lara tatbik edilir. Kont bu sefer anlamıştı: — Elena ne demek istiyorsu- nuz? Bu “komedya,, kelimesim den bir şey anlamıyorum. — Hakikattan bahsediyorum âziz dostum. Bana ateşli itiraflar” da bulundunuz. o Sözlerinize hiç bir kadın mukabele etmeden du-, ramaz; fakat onları hakikat ola- rak kabul etmiye gelince... — Eğer bir kelime bile hilâfım varsa Allah beni çarpsın. — Vay vay.. Demek ölümü bu | kadar istihkar ediyorsunuz de- mek. Eğer bu işlere Allah karışa cak olursa, size bir tabut ısmarla” maktan başka yapılacak o bir şey yok.. Haydi.. Haydi.. Doğrusunu söyleyiniz.. Bana izdivaç vadedi- yorsunuz... Don İuan da öyleydi, unulmayınız.. — Şerefim ve namusum üzeri- ne yemin ederim ki, emrederseni? yarından itibaren resmi o muam€ leye başlatırım. Elena tekrar kahkahayla gük| dü: — Aziz dostum, ne de güzel y8 lân söyliyorsunuz? — Yalân mr söyliyorum zann€” diyorsunuz! (Bitmedi)