14 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

14 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Kitap kuponları- mızı biriktiriniz! Vapur kazası İstanbul 13 — (A. A.) — Türk bandıralı Yıldız vapuru Zongul- daktan 1800 ton kömür hamüle- siyle İstanbula gelirken Karade- niz boğazı haricindeki Anadolu Karaburnunda Adacıklar mevki- inde sis yüzünden karaya otur- muştur, Türk gemi kurtarma şir- ketinin Lavalet vapuru kaza ye- rine giderek kurtarmıya teşebbüs etmiştir. Bu gün öğle vakti ka zazede gemi kurtarilmiştir. Lindberg'in çocuğu Newyork 13 — (A, A.) — Eski hay. dotlardan olup Lindberg'in ajanı © lan M. Morris « Rosmer, Lindberg'in çocuğunun hayatta olduğunu kat'i su rette bilmekte olduğunu bildirmiştir. Çocuğu aramak hususunda mun| venette bulunan Spitale ve Bitze, bu gün içki kaçakçılığı ithamından bera. et etmişlerdir. Berlin 13 — (A. A) — Lindber- gin çocuğu President Roosvelt vapu- runda bulunmuyordu. Yapılan derin tahkikat, eşkâli haber verilmiş olan çocuğun Lindberg'in çocuğu olmadı. ğımr meydana çıkarmıştır. Kütahya zahire borsası lağvedildi Ankara, 13 (Vakıt) — Kütah- ya ticaret ve zahire borsası ve- killer heyeti ka “le lağvedil- miştir. Evrak MÖ amelâtı tica- ret ve sanayi odasına devredile- cektir. RR m m a aa jandarma mıntaka müfettişleri, | nüfus ve müessesatı diniye mü- dürleri, Evkaf müdürlüğü, Halk fırkası, vilâyet, kaza, nahiye, ocak heyetleri, inhisarlar, bilü- mum cemiyetler mensupları da- vet edilmişlerdir. Merasime çarşamba günü saat iki buçukta Eyüpte Bahariyedeki şehitlikte başlanacaktır. Evvelâ müftü EF, şehitlerin ruhuna Türk- çe bir fatiha ithafiyle başlıya- cak, sırasiyle Halk fırkasından, şehir meclisi azasından, darülfü- nundan üç kişi birer hitabe irat edeceklerdir. Müteakiben omuzika matem havası çalacak, bir manga asker bavaya üç defa ateş edecek, Yaz saatleri İNisândan itibaren tat bika başlanacak Ankara, 13 (Vakıt) — Resmi müesseselerde 1 nisandan itiba- | ren yaz saatlerinin tatbikine baş- i lanacaktır. ! Küçük sanatların Türklere İ hasrı lâyihası Ankara, 13 (Vakıt — Küçük san'atların Türklere hasrı hakkın İ daki lâyihayı tetkik eden adliye İ encümeni yarın da toplanarak İ lâyihayı ikmal edecektir. i M. Paskal Ankaradan dönüyor Ankara, 13 (Vakıt) — Hükü- metle temas etmek üzere bir müddettenberi burada bulunan Şark demiryolları umum müdürü I M. Parkal hareket etti. ! Meclisin bugünkü ruznamesi İ Ankara, 13 (Vakit) — Yann İ meclis ruznamesinde Seyrisefai- nin 927 mutabakat beyanname- i sinin meclise sevki hakkındaki İ divanı muhasebat tezkeresi ve 927 hesabı kat'isinin tastiki lâ- yihasile ihtiyat zabit ve askeri | memurları kanununun düncümad: i desine bir fıkra ilâvesi hakkındaki lâyihaların ikinci müzakeresi var- dır. Hindenburg kazanıyo (Üst tarafı 1 inci sayfada) denburğ bugünkü sistemin mü- messilidir, ona ve onun taraf- tarlarına göre bugünkü bhükü- met sistemini değiştirmek mu- tazamır eder. Hindenburg yedi sene evvel milliyetperverlerin ve eski rejim taraftarlarının - namzedi olarak İ cümhur reisliğine namzetliğini | koymuş, intihabını müteakip Ber- line girdiği zaman © taraftarları sokakları doldurarak onu impa- ratorluk devrinin (Siyabh- Beyaz- kırmızı) bayraklarıyle karşılamış- lardı. Bu bayrakların çoğu üze- rinde “Allah ve Kayser için,, cümlesi yazılıydı. Mareşal Hin- denbu:g, o zamandan bu zamana kadar bir çok (dostlar ve bir çok düşmanlar edinmiş bulunu or. 2 Almanyada en kuvvetli fırka olan sosyalistlerin marşal kendi namzetleri göstermeleri bunun en canlı delilidir. Hali hazırda Almanların sosyalist ve hıristiyan Tredünyonları, merkez “yani ka- tolik,, fırkası, ve bütün cümhu- riyetçilerle balkın, mühim bir kısmı cümhuriyetçi olmamakla askeri mektepler, kıtaat, Eyüp civarındaki mekteplerin iştirakile bir geçit resmi yapılacaktır. Ay- nı gün öğle vakti Eyüp camiin- de şehitler için bir mevlüt oku- nacaktır. Merasim günü bir buçukta Köprünün Haliç iskelesinden hu- susi bir vapur davetlileri Eyübe götürüp getirecektir. atisi hakkında nikbinlik verecek e. mukanna sebeplerdir. Türki- nin atisi hakkında her türlü emniyeti taşıyorur. Türkiyeden derin teessürle ay- rıldığımı beyana bacet görmüyo- rum. Burada her taraftan gördü- güm hararetli mihmannuvazlık ve alicenabane, sevimli mukabele beni pek derinden mütehassis etti, İsmet paşa Hz. nin 1923 te Lozan günündenberi dost'ukları- mihraz etmek imtiyazı, Obenim için son derece bir memlekettir. Memleketinizde geçirdiğim beş seneyi asla unutmıyacağım. İs tikbalde Türkiyeyi daima ziyaret etmeyi ümit rum, beraber bugünkü rejimin a- mında memleket için fayda gö- ren kitleleri, omarşalın safında bulunuyorlar. Hindenburga mukabil eski re- jimi temsil eden zat miralay üsterbergdir. Almanyanın sa- bık veliahtiyle zevcesi, Berlinde onun namına yapılan bir miting- de hazır bulunmuş ve miralay onlara bütün şahane lakaplarile hitap ederek nutkunu irat et- miştir, Miralay Dusterberg, bugünkü Alman rejiminin aleyhtarı oldu- ğu gibi milliyetperver sosyalist- ler lideri Hitler tarafından tatbi- ki arzu olunan sistemin de aleyh- tarıdır. Miralayin cümbur reisliğine gelmesi ihtimali son derece za- yıftır. Çünkü Almanlar içinde eski rejimin avdetini istiyenler pek azdırlar. Maraşal (Hinderburgun asıl rakibi Her Adolf Hitler'dir. Hit- ler çok mühim, cazip ve mües- sir bir şahsiyet sahibidir. Çok kuvvetli bir hatiptir. Onun mil- liyetperver sosyalistlerden müte- sekkil fırkası, harikulâde sür'atle | Şanghay Müzakeresi Tehir edildi Şanghay 13 — (A. A.) — Çin menabiinden gelen haberlere gö- re Japon tayyareleri Hang-ChoW üzerinden uçarak miteralyoz ate- şi açmışlar ve iki kişinin yaralan» masına sebebiyet vermişlerdir. Şanghay belediye reisi olup ge- çen kânunusanide Japonların ül- timatomunu kabul etmiş olan M. Tokio'dan bildirildiğine göre Şanghay'daki Japon kıtatınm bir kısmı yuvarlak masa konferansı- nin neticesine intizar edilmeksi- zin çekilecektir. Çünkü bu kttat vazifelerini ikmal etmişlerdir. Tokio 13 — (A. A.) — Chang” hai müzakeratı tehir edilmiştir. Mançuri'ye gidecek olan Cemi- yeti Akvam komisyonu O evvelâ Changhai'a gitmek üzere Hobe- den hareket etmiştir. Yeni Mançuri nazırları Moskova 12— (A. A.) — “Tass| ajansı bildiriyor,,: Çançung'dan bildirildiğine göre yeni Mançuri! ! redilmiştir. devleti nazırlarının isimleri neş-| Bunlar tamamen Ja- pon adamlarıdır. büyümüş, Rayştağın geçen inti- babatında onun namzetleri, sosya- listlerden başka, her fırkadan faz la rey kazanmıştır. Hitler ber nutkunda Alman- yanın bugünkü rejimi aleyhinde oldoğunu ve bu rejimi yıkmak için çalıştığını Söyler. Almanya cümburiyetinin mü- essisleri, milliyetperver ve sosya- üistlerin mazarında vatan haini- dirler. Almanyanın fakru zarure- tinden, Almanyanın zarf ve mes- kenetinden onlar mesuldürler. Milliyetperver sosyalistler, iş başına geldikleri takdirde Al- manyayı “Versay muahedesinin ve Yung piiânının esaretinden, kurtaracaklarını, onun kudret | ve satveüni canlandıracağını id- dia ederler. | Bu programla hareket etmekte | olan milliyetperver sosyalistler, Alman gençliğini kendi tarafla” mış bulunuyorlar. ikümet fırkası, buna muka- bil, kendisinin program itibarile milliyetperver sosyalislerden ây- rılmadığını, ylnız usul noktai na- zarından ayrıldığını söyliyorsa da Alman gençliği bu usulin be- taetinden şikâyet etmektedirler. Çünkü Almanyanın barptan son- ra yüklendiği agır mükellefiyet- lerden daha çabuk kurtarılması »ı istiyorlar. Gençlik, Almanyayı baglayan zincirleri bir hamlede parçalamak ve diplomatların ba- tı, müteenni adımlarıle maksada yürümelerini beklemek istemiyor Onun için cumhur riyaseti intiha- batının tehdidi, Hitler tarafından “memleketin son ümidli ,, diye tarif olunmuştu. Berlin, 13 (AA)—İntihap mü- cadelesinin son gecesi 143 kişi tevkif edilmiştir. Hiçbir hadise vukubulmamış- tır. Bilâkis, payitabtın sokakları şimdi her zamankinden daha 1s- sızdır. Ancak polis devriyeleri- nin gezmekte oldukları görül mektedir. Nezaretler mahallesin- de polis memurları karabinyer- lerle müsellâhtır. Polis müdürü, her türlü hare- keti şiddetle tenkil etmiye ve intibabın dürüst bir surette icra edilmesini temin eylemiye ama- de bulunduğunu bildirmiştir, in- tihabata bugün 9 da başlamış- Wu - Tche - Chen, istifa etmiştir.) | vamın azasıdır. | Son dakika ! Hindenburg i Kazanıyor | Berlin, 13 (Saat 2—10) — 24 milyon muntahip içerisinden Ma. | reşal Hindenburg (12,171,000 | Hitler 7,640,000; Tolman 3,450000| rey almışlardır. /Hariciye vekilimiz Ust tarafı İ inci Sayıfada | Tevfik Rüştü Beyle Başvekil M. Muşanoff arasında vukua gelen ikinci mülâkatı mütcakip bir teb- liği resmi neşrolunmuştur . Bu! tebliğe iki devlet adamının uzun süren mülâkatları esnasında ikti- sadi bazı mesailin tarzı halline da| ir ai nazar teatisinde bulun-| | dukları ve istikbalde daha ziyade! inkişaf edeceğini teyit (o ettikleri zikrolunmuştur, alya sefirinin ziyafeti Sofya 1Z — (A. A.) — İtalya sefirinin hariciye vekili (Tevfik! Rüştü Zey şerefine verdiği çay zi- yafetinde kralın mümessili, bütün kabine azası, (o Sofyanın yüksek mehafiline, mali ve iş âlemlerine mensup şahsiyetler hazır bulun- muştur. Tevfik Rüştü beyin beyanatı Iki gündenberi Sofyada bu- lunmakta olan hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü beyin Sofyaya mu- vasalatı esnasında Bulgar mat- buatına yaptığı beyanatın mühim kısımlarım (Sofya muhabirimiz bildirmişti. Son postayla gelen Bulgar ga- zetelerinden okuduğumuza göre Tevfik Rüştü beyin gazetecilerin suallerine karşı verdiği cevaplar mn şunlar da bulunmalı” tadır : — Benim Sofyayı ziyaretimin sebebi çok açık ve saribtir. Bu cihet nim resmi (La Bulgari) gazetesinin yolda gelirken oku- duğum nüshasmda çok iyi izah edilmiştir. Hiç şüphesiz burada bulunduğum esnada Türk-Bulgar komisyonunun mesaisile de meş- gul olacağım. Komisyonun ya- | kında mesaisini müsbet meticey- le bitireceğinden eminim. Sovyet Rusyayla blok meselâsj Cemiyeti Akvama girmek için Rusya, Türkiye, Bulgarya ve Yu- nanistan arasında bir blok teş- kili etrafında verilen haberler doğru değildir. Rusyaya Cemi- yeti Akvamda mevki verilmiştir. Bu şekilde bir blok Rusyanm ibtiyacı yoktur. Cemi- yeti Akvama her hükümet gire- bilir. Bulgaristan Cemiyeti Ak- tesisine | Bütün Türkiye Bulgar kralı hazretlerinin Ankarayı ziyaretini | arzu etmektedir. Bunu ben de şahsen arzu etmekteyim, Çünkü Türkiyenin Bulgar milletine kar. şı gösterdiği muhabbet onun rei- si bulunan kral hazretlerinin böy- le bir ziyaretini icap ettirmek- | tedir. Moskovada yalnız yirmi dört saat kaldım. Bu müddet zarfın- da bütün siyasi ricalle temas et- tim. Bu meyanda “Vorosilof,, la da görüştüm. Litvinof Ceneve- deydi. Rusyadaki hayatı sozu- yorsunuz, Size hakikati söyliye- yim : Bu hususta daha iyi başkaları söylesin, biz değil... Biz, Rusya- nın dostu olduğumuz gibi Bulga- ristanın, Yunanistanın ve diğer devletlerin de dostuyuz. Dostla- rımızın hakkında bir şey söyle- mek istemiyoruz. Çünkü bu tak- dirde dostlarımızın lehinde pro- paganda yapmış sayılabiliriz. Biz tır. Berlin, 13 (A.A.)— Reisicüm- hur intihabına sabah saat do- dostlarımızın karşısında daima i dikleri tavuklarından öylü ne halde? (Baş makalemizden mabaat vakit ve hali en ziyade yerinde olması lâzım gelen bu köylü için gösterilen 6 lira, 54 kuruş kâr demek değildir. £ Çünkü köylü bankaya borçludur, şehirdeki es- nafıa borçludur, bu rakkamlar as- la bu borçların faizlerini ve tak- sitlerini karşılıyamaz. Binaena- leyh Balıkesirde en zengin bir köylü mutlaka senelik o hesabını bütün gayretlerine rağmen kem disi için çok ağır bir borçla ka- patır. i En ziyade verimli topraklar üzerinde, en müsait şerait içinde yaşıyan bir köylü bu halde olur- sa tabiidir ki diğer bütün köylülerin hallerinin bundan çok fena vaziyette (o bulunduğuneti- cesi kendı kendine anlaşılır. Birde şu noktaya dikkat et- meklâzımdır ki Balıkesir vilâyetin- devasati tipte bir köylünün senelik kazancını teşkil eden 654 kuruş hububat ziraatinden hasıl olmuş bir kâr değildir. Köylü bunu Sanayii ziraiyeden elde etmekte- dir. Çönkü bu köylü umum hu- bubat mahsulünden bir sene 258 lira, 40 kuruş irat almasına mukabil yiyecek, giyecek, vetgi- ler ve sair masraflar hariç ol- mak üzere yalnız ziraat kısmına her sene 148 lira 5 kuruş para sarfetmektedir. Aradaki 11 lira 32 kuruş ziraat kısmından köy- lüye kalan kârdır. Fakat hayva- nat kısmının verdiği umum! irat 156 lira, 30 kuruş olduğu halde İ bu cihete sarfettiği para sadece 37 lira 13 kuruşa baliğ olmak- tadır. Aradaki 119 lira, 17 ku- ruşluk fark bu cihetten kazanci teşkil etmektedir. Şu hesaba nazaran toprağı zengin sayılan bu çiftçi ailesinin irat getiren hayvanatı olmayıpta bir çok köylerde olduğu gibi işi yalnız rençberliğe münhasır kalsaydı şüpbesiz açlığa mahküm olacaktı. Hayrettin beyin tetkikatından aldığımız bu rakamlar şu baki- kati gösteriyor ki Türkiyenin bir çok yerlerinde köylüler bugday dan başka istihsalâtla geçinmek- tedir. Bu da hayvan yetiştirmek : ve hayvanların mahsulleriyle ya- pılan zirai sanayiden istifade et- mek suretile vuku bulmaktadır. Bununla beraber gene Hayret- tin bey yazılarında çok acıklı bir feryatla işaret ediyor ki bazı köylüler bir inekten senede (30) okka yağ aldıkları halde diger bazı köylüler sırf tenbellikten ve görgüsüzlükten dolayı ayni hay- vandan senede (4) okka yağbile alamamaktadır. Kezalık bir takım | köylüler hiç ehemmiyet verme* bir sene zarfında bir hayli varidat aldık” ları ve bu varidatı artırmak pek mümkün olduğunu halde bu ta” vuklar için sihbi kümesler lâzım oldugunun asla farkında değildirler. Yalnız şu noktayı ilâve ede” lim ki, Hayrettin beyin Balıkesif ve Bilecik havalisinde yaptığ! tetkikat tabii Anadolunun hef tarafına, her mmtakasına tatbik edilemez. Meselâ (Balıkesirde buğday istihsalâtı esaslı bir v8” ridat menbaı olamazsada Eski” şehir, Polatlı havalisi böyle de” ğildir. Çünkü buralarda dah* birkaç sene evvel bir senede 40 vagon buğday istibsal eden V* bu istihsalâtından 70,000 80,000 lira varidat alan köylüler görü” m ür. ğer Hayrettin beyin yaptığ” tetkikat sahası diğer vilâyetler? de teşmil edilirse ve bütün £” tetkikler muayyen bir maksi ve çerçive dabilinde gözden £* çirilirse ancak o vakit Türk kö” | lüsünün umumi vaziyeti hakkı” da'en doğru hüküm ve karar” | verilebilir ve ancak ondan 806 radır ki Türk köylüsünün iktısa iü surette bimayesi hakkında alın ciddi ve samimi olmak istiyoruz. cak tedbirlerde isabet görüle Mehmet