13 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

13 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

———ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ğş— ————-—<———3- VAKIT 13 MART 1932 — Günün Haberleri Belediyede : ede: 4 binalar Muayyen şartlara göre yapılacak Belediye fen işleri müdürlüğü | İstanbulda bundan sonra inşa | edilecek binalar için bazı tedbir- ler almıya karar vermiştir. Bu cümledenolarak şehrimizde yapı- lacak binaların O©en az ve en Şok kaçar katlı olabileceği tes- bit edilecektir. Bu cihet sokak- lara göre ayrılacaktır. Sular müdürlüğü belediye mer- kez binasına taşınacak Belediyenin yeni sene bütçesi hazırlanmaktadır. £ Belediyenin kirayile işgal ettiği binaları bo- | Şaltılmalarına karar verilmiştir. Sıhhat işleri vilâyet sıhhıyesile birleşeceği ve fen müdürlüğü kadrosu da çok daraltılacağı ci- hetle sular müdürlüğü belediye merkez binaasın getirilecek ve "Talât Pş. konağı boşaltılacaktır. Dilenciler toplattırılacak Belediyenin sokaklardaki di- lencileri O toplattığı o malümdur. Fakat ekseri dilencilerin cami, | kilise, sinema, tiyatro ve umumi bahçelerin kapılariyle vapur is- | kelelerinde bulunduğunu nazarı | dikkate almış ve buraların ansı- zın teftişile dilencilerin yakalan maları icin dün şubelere emir verilmiştir. Ticaret odası Kongresi bitti Ticaret odası kongresinin son içtmaı dün öğleden sonra Tica- ret odasında yapılmıştır. Toplantıda oda raportörlerin- | den Hakkı Nezihi beyin ihracat | mallarımız hakkındaki raporunu İki ARİN Rİ | © Komisyon raporunda bilhassa, Ziraat bankasile ihrse“' ofisinin mürakabası altında İs; Şehir ve İstanbulda tesis edilecex iki bü- yük müessesede ihracat eşyamı- mn standardize edilmesini te- menni etmektedir. Mister Grou bı sabah gidiyor Sabık Amerika sefiri Mr. Gru bu sabah saat onda kal kan Loit Tiryestino kumpanya- sının İtalya vapuriyle şehrimiz- den ayrılacaktır. Mr. Gru evvelâ Venediğe gidecek, oradan Ame- | Maya. hareket edecektir. Esirgeme derneği Balosu Türk hanımları Esirgeme der- neği menfaatine tertip edilen ba- lo 17 mart perşembe günü ak. şamı Beyoğlunda Eden salonun- da verilecektir. Güzel olması için çok itina edilen bu baloya ait biletler Edende şimdiden sa- tılmaktadır. Adliyede ; i Rüşvet almakla “ maznun memur Polis birinci şube 4 üncü kısım memurlarından Hamit Sabri efen- di hudut baricine nakli takarrör eden Estrak efendi isminde biri- sinden 50 Jira rüşvet alırken cürümü meşhut halinde yakalan- miş ve mahkemeye verilmişti. Dün ağır cezada muhakemesi bitmiş ve müddei umumi tecziye- sini istemiştir. Muhakeme kara- ra kalmıştır. Bir muhtarın evinde bulunanlar Silivrinin o Ortaköy (karyesi muhtarı Hüseyin efendinin evin- de 600 gram tütünle bir havan bulunmuş ve Hüseyin efendi 9 zuncu ibtısas mahkemesine ve- rilmiştir. Maznun bu havanın kabili istimal olmadığını iddia ettiği cihetle mahkeme bu iddianın tetkiki için talik olunmuştur. Kavga eden kadınların muha- kemesine başlandı Üsküdarda Nazire H. isminde bir kadın sokakta oynamakta olan çocuğunu yüksek sesle ça- ğırmış. Komşuları Hüsniye ve Sudiye honmlar evde «kocaları lemişlerdir. Onun üzerine bu üç kadın arasında bir kavga başla” mış ve bu kavgadan müteessi- ren Nazire H. çocuğunu düşür- müştür. Dün ağırcezada diğer kadınların muhakemesine başla- nılmış ve davanın devamı talik edilmiştir. Tavuk hısızları Salih, Nihat ve Mehmet ismin- de üç kişi Topkapı ve civarmda tavuk (hırsızlığı yaptıkları için üçüncü cezaya verilmişlerdir. Çolak Hayri efendinin muhakemesi bitti Kol) diker mi desindem Mammut Nedim Bey ( Son Yemen valisi ) 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor ! KANYE KM UY OAB MANEKTL En Yetrika: italya ablukası Italya - Tarabulusuğarpta ken- ile hali harpte olduğumuzdan dolayı - Yemen sahillerini baştan ağ abluka etti. Bu suretle alâkamız o tamamile e. gibi bir hale geldik. Posta möüakalât da durdu. Fa- kat bu böyle uzun müddet de- Yam edemezdi. © Bir müddet sonra Babiâliyile © Muhabere ederek postamızım ve Zönderilecek paraların - İogiliz- bitaraflıkları hasebile - A- yolile sevkini temin ettik, Bittabi bu yol daha uzun, ve “© nisbette masraflıydi, ne çare ki Yemen memurları için rahat | Yüzü görmek ta evveldenberi i e olmadığından Tarabu- t Tercüme ve iktibas hakkı mahfuz | lusugarp harbinin bu serpintisine de katlanmıya mecbur olduk. # # ; Nurettin Beyle Kiraz Hamdi B. fırkalarının başında asilerin daha fazla ilerilemelerine mâni olmıya çalışıyorlardı. Deyişşüma'da Vaizaf şeyhül- meşayihi Hadı Heyç Pş. bizimle beraberdi, Hatta İdris harekâtı ilk baş'adığı zaman askerimiz yetişinciye kadar o, büyük bir fedakârlıkla asilere göğüs ger- mişti. ldrise mensup en nüfuzlu | şeyhlerden iki şerif Idrise kıza- rak bir gün Hudeydeye geldiler. Hudeyde belediye reisi Seyit İ Ahmet Şerai Pş. çok hamiyetli | bir insandı, Meler ga il Amele Dün vilâyetten iş istediler Tütün amelesinden 50 kişilik | bir amele gurupu dün vilâyete bir istidaile müracaat oederek | iş istemişlerdir. Vilâyet işsiz olan bu ameleye birer beyanname vermiştir. Alâkadarlar bunları dolduracaklar tekrar vilâyete ve- receklerdir. Vilâyet bunlara mü- nasip birer iş bulmıya çalışacaktır. vi iâyette Sihhat işleri Belediyedeki teşkilât vilâyete bağlanıyor Belediye, sihhat işleri müdür- lüğnünü lâğvedilerek bir muavi- nin riyasetinde ufak bir kalem halinde bu şubenin vilâyet sıb- hiye . müdiriyetine O bağlanması kararlaştırılmıştır. Talebemizi teftiş — Maarif vekâleti umum! müfettişlerinden Kadri için bugün Avrupaya gidecektir. Arpa zer'iyatı — Havalânn bir. denbire düzelmesi zer'iyat itibarile mem- muniyetle karşılanmıştır. Bu vazıyer bil hassa arpa için çok müsaittir. Aero kulübün kampı — Acro kulüp bu yaz Yeşilköy civarında bir kamp kormıya kârar vermiştir. Kampa, | kulüpte sivil tevyarecilik dereleri gören talebe tatbikar eelebe tarbiker yapecaklanır..,, | Maarif vekâleti umumi mü- fettişlerinden Hasan Ali Bey dün Ankaraya gitmiştir. Maarif vekâleti teftiş heyeti reisi Rıdvan Nafiz Bey dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. Avusturya sefiri M. Ogust Kral dün İtalyaya gitmiştir. Oradan Viyanaya geçecek ve bir ay sonra memleketimize dö- necektir. 3 üncü cezada muhakeme edil- mekte olan çolak Hayri efendi- nin muhakemesi bitmiş evrak müddei umumi tarafından müta- Maya alınmıştır. “derek İdrisiyi tel'in ettiklerini | ve bükümete arzı sadakat eyle- miye geldiklerini, her hizmeti memnuniyetle kabule hazır ol- duxlarını söylediler. Bu şerifler, Şerat Pş. ve daha bir kaç kişi ferik Sait Pş. nez- dinde bir içtima aktettiler. Bu içtimada İdrisiye karşı alınması lârımgelen tedbirler konuşula- caktı. Marifet, o silâhsız, kan dökmeden işi halletmenin yolu- nu bulmaktı. . “19 Bu heyet şu kararı verdi: “ldrisinin şekavet ve ısyanına set çekmek için vali Mahmut Nedim B, San'adan isyan min- takasına inip halkla temas et- melidir. Vaziyeti halkın arasında ve içinde tetkik ederek, rüesa ve meşayihle görüşerek bu ate- şin önüne ancak o geçebilir.,, Bu karar San'aya bildirildi, kuvvayı umumiye kumandanı Ah- met İzzet Pş.da bunu tasvip etmişti. Kendisile uzun uzadıya görüştük, müdavelei efkâr eyli- yerek, ben, böyle bir seyahatle bir iş görebileceksem hareket bey Avrupada bulunan talebemizi teftiş ! Nakil vasıtalarında kontrola başlandı / Seyrüsefer memurları dün na- kil vasıtaların kontrol etmişler- dir. Şebrin muhtelif yerlerindeki | tramvay arabalarını durdurmuş- ! lar, kapılarda asılı duranları in- | dirmişler ve kapısı açık olan arabaların vatman ve kondöktör- ! landı yazmışlardır. Bundan başka otomobil ve | kamyonlar da çevrilmiş ve şöför- lerinin vesikaları tetkik olunmuş- tur. Sıhhi Teşkilât üzerinde Tasarruf noktasından bir fikir Ankarada bazı omeb'uslara gönderilen mektuplarda, devlet bütçesinde tevazün çareleri araş- tırıldığı şu sırada en az bir bu- i çuk milyon lira kazandıracağı düşüncesile askeri ve mülki sıb- | biye teşkilâtınm birleştirilmesi | tavsiye ediliyor. e Mektuplarda verilen izahata göre bu birleş- timeden memleketin edeceği istifade .yalnız maddi olmıya- caktır. i o “Askeri ve mülki sıhhi teşki- lâtını tevhidile yalnız yukardaki natdi menfaatile beraber: 1 Memleketin her tarafına hastahane açmak imkânı hasıl olacaktır. Mevcut sivil hastaha- neler tekâmül etmiş olacaktır. Taşralı kendi vilâyeti dahilinde mütehassısları tam materyeli nok dilmek -imkâmm bulabilecektir. Memlekette “hasta fert adedi a- zalacak ve Türk hazinesine vergi verenler artacak, Ve Türk mil- etinin bizzat kendisi demek olan ve cümhuriyetin nigehbanı olan ordumuza daha kuvvetii unsur temin etmekle ordumuzun kuvvei umumiyesi yükselecektir. 2— Bugün müdafaanın elinde bulunan yüzlerce askeri genç mütehassıs doktorlar Sıhhiye ve- kâletinin emrine geçecek memleketin sıbbi vazıyeti çok müspet bir inkişaf bulabilecektir. 3— Bugün gerek sivil gerek askeri hastahanelerde materyel | noksan mütehassıslar dahi nok- * sendir. İzmir, Istanbul gibi birkaç ğimi söyledim, vaziyet günden güne nezaket kespediyor, ahval vahimleşiyordu. Hareket gününü tayin için iki- mizde düşünnerek : — Yarın, hemen yarın hare- ketl,.. dedik. Ve ertesi günü Vali vekâletini tetkikatı şer'iye reisi ve müfettiş hükkâm hacı Kâmil Beyef”) bıra- karak Sanadan hareket ettim. Beşinci günü Maravaya vardım. | Burada post nişin Seyit Aptölbari | — ki bötün Tehamelilerin ruhani reisidir. — ile buluştum. O da Seyit Idrisiyi telin ediyordu, Fe- kat filen bir şey yapmayorlardı, bu adamı harekete ger nüfuzundan istifade etmek lâ- kararımızı verdik : Seyit Abtülbari bütün meşa- yibi, rüüsayı davet etli, topla- | nıldı, ve Seyit İdrisin asi ve | bagi olduğu, (Hurucu alassultan) yaptığı binaenaleyh katli caiz ve ona iltihak edenlerin de | aynı akıbete lâyık oldukları hak- kında uzum bir fetva ve heyan- Poliste: Ciğerci bıçağile Iki ağır yaralama hadisesi Dün Hendekte iki kişinin ağır suretle yaralanmasile biten bir hadise olmuştur: Balıkpazarında Ciğerci Riza, dün Hendekte seyyar ciğerci Sabriden alacağı olan 35 lirayı istemiye gitmiş, bu yüzden ara» larında kavga çıkmişlır. Soğüşle başlıyan münazaa çok geçmeden büyümüş, Riza taşımakta olduğu ciğer bıçağiyle Sabriyi muhtelif yerlerinden ağır surette yarala- mış ve kaçmıya başlamıştır, Vak'aya şahit olan Yetvart is- minde bir ermeni Sabriyi yaka lamak istemişsede bu müdahale kendisinin de ağır surette yara- lanmasına sebep olmuştur. Gü- rültü ve feryatlara bekçi yetiş- miş, Rizanın üstüste iki cürüm işledikten sonra alabildiğine kaç» lığını görünce silâhını havaya doğru boşaltarak © civardaki zabıta kuvvetlerini vak'adan ba- berdar etmiştir. Ancak Bunun üzerine Sabri güçlükle derdest | edilebilmiştir. Mecruhlar hasta» neye kaldırılmışlardır. İntihar Bir müvezzi kendisini asarak öldürdü Akşam matbaası yanındaki İİ numaralı evde oturan 45 yaşla- rmda gazete müvezzii Agop dün akşam zevcesinin evde bulunma- dığı bir sırada iple tavana asi İ mış ve kendini öldürmüştür. sansız hastahanelerde tedavi e- | Karısı eve gelince kocasını bu vaziyette görmüş ve polise ha- ber vermiştir. Agop bundan bir hafta evvelde kendini denize atmak suretile intihar etmek is- temişsede kurtarılmıştır. Vali 8. geliyor ve | te bir lâhze tereddüt etmiyece- | Ankarada bulunmakta olan vali Muhittin Beyin yarın dön- mesi beklenmektedir. amman vilâyet istina edilirse diğer umum hastahane lâboratuvarları matlüp derecede değildir. 4— Ordu teşkilâtım Sıhhiye vekâleti emrinde bulunacak mü- tehassis o müşavirler mesuliyeti altnda müstahdem küçük sıhbi- ye memurlarile idare ettirecek bir ir teşkilât vücuda getirmelidir.., name hazırlandı. Bunlar i icap et» tiği şekilde imzalandı, etrafa da- gıtıldı. Çöl ruhu ne garip ve esraren- gizdir!.. Bu kâğıtlar derhal tesirini gös” terdi. Sağdan soldan hep iyi ha- berler almıya başladık. Idrisiy e iltihak etmek üzre. olan bazı Tehame kabileleri derhal nadim olduklarını ve arzı istiman ettikle- rini bildirdiler. O mıntakanın baştan başa ak- h başına gelmiş gibiydi. Bu fet- vayla beyanramelerden bekledi- ğimi tamamen bulmuştum, daha fazla birşey istemiyordum. Seyit Abdülbarile meşayihi ya- İ nıma alarak Hüdeydeye hareket zımdı, bir bayli görüştükten sonra | ettim. Yolda karşımıza kim çıksa ellerimizi dizlerimizi öpüyordu. Fakat asıl mesele daha İler- ! deydi, biz de o tarafa doğru gi- ! diyorduk. senden mütekalı, esi ve elyevm Gi > yy