25 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

— 2? — VAKIT25 MART 1932 Kitap kuponlari- mızı biriktiriniz ! Refik (Konya) ve Refik Şevket (Manisa) beylerle doksan arka- daşı tarafından verilen bir tak- rirle maddenin tayini esamile tayyi teklif edildi. Teklif reye vazedilerek kabul edildi ve alkışlandı. Kanunun heyeti umumiyesinin kraatinden sonra söz alan Refik B. (Konya) kürsüye gelerek şunları söyledi: — Ben kanunun heyeti umu- miyesi aleyhinde bulunacağım. Kanunla istihdaf edilen maksa- dın ne olduğunu vuzuhla anla mak gayrı kabildir. Eğer tasar- ruf içinse izah edilmelidir. Ta- sarrof ve bütçe meselesiniyse he- pimizin bildiği için bu fikir mü- talâaya şayan o'abilir, Fakat ben ba fikrin filen tatbikine imkân olmadığına kani oldum. Vekâlet yapacağı tasfiye ve iş hakkında sarabaten bir vaadde bulunuyor. Vekâlet bu bususta kati bir fi- kir .sahibi değildir, Vekalet, büt- çenin tevzini ve tasarruf mulâ- hazası kabul edi'diği halde in- hisarlarda tazminat verilmesini istiyor. Tazminat belki bir, belki yarım milyon olabilir. Bugün bütçede santimin kıymeti vardır, Geçen sene bütçede memur maaşları 81 milyondu. Varidatın 140 milyon olduğunu tabmin ettiğimiz bir zamanda varidatın Eçte ikisini maaşlara vermenin ne demek olduğunu takdir ede- bilirsiniz. Kadrolarda esaslı etüt ler yapmak zarureti karşısında» yız. En esaslı dertlerimizden ay- nlarak vekilin icraat yapması için imkâni olmıyan bir. salâhi- , yet veriyoruz. Müsavalı iblâl e- den vatandaşlardan bir kısmının alâm ve ıztırabını tevlit edecek olan kanunu heyeti uwmumiyenin vicdanı kabul edemiyecektir. Yal- nız inbisarlarda mı fazla memur vardır? Rasih (Antalya) bey: — Diğerlerinde de yapalım, Refik bey devamla: — Diğer dairelerde de fazla memur vardır. Bunları da izah edeceğim. Bugün dünyada buh- ran vardır. Bu buhran dalga, dalga memleketimzie de geldi. Fakat bunun için liyakat sahibi olmıyanları( çıkarmak da doğru değil, Vekil bey izahat verecekse rait görürüm, Önümüzde iki ay vardır. Kadroyu ona göre hazır- lamalıdır. Vekil Ali Rana bey kürsüye gelerek şu cevabı verdi: — Lâyihadan meksat tasârruf değildir. Arkadaşımız fazla mas- raf olacağını söylediler. Halbuki bütçeye mevzu fıssıldan verile- cektir. Fazla paraya ihtiyaç yok- tur. Bir yerine beş memur varsa ve bir iki liyakatli memurla o iş görülecek olursa işi mi me- murları mı düşünmek lâzımdır? İstediğimiz salâhiyet, vazifesi- ni iyi görmediklerinden dolayı çıkarılacak memurlara verilecek tazminat içindir. Tazminat hakkı vekilde yoktur. Bu da ancak kanun kabul edilirse yapılabilir. Hissiyatla hareket etmek icap — Gederse işi düşünmemek lâzım- dır. Ben de başkasının maişeti- ne dokunmak istemezdim. Bun- ları düşünüyorum. Ne yapayım ki varifemi hissiyatı düşünme- den yapmak istiyorum. Refik Bey (Konya) Kanunun ref'i hakkında bir takrir verdi. Reis meclis bitaben : — Refik Bey zübul yaptılar. tensikat Fransa, Suriye fevkalâde komiseri M. Ponsonu geri mi çağırıldı? Şamda intihabatın yaklaşmasına rağmen bir Yahudiden başka kimse namzetliğini koymamıştır Beyrut, 24 (A.A) — Fransız parlamentosunda Suriye İntiha- batı sirasında vuku bulan kanlı hadiseler dolayısile hükümetten istizah yapılmıştır. Suriyede efkârı umumiyenin tamimi için fer. kalâde komiser M, Ponsonu Şam, Hama, meb'us intikabile Cümhur reisliği intihabı ikmalini müteakip Parise çağrılacağı haber veriliyor. rağmen bir yahudiden başka kimse namzetlik ei babata vatanilerin 'stirak edip etmiyeceği belli Şamda intihabatın yapılmasının yaklaşmasına amıştır. İnti- idir. Sırp - Bulgar münasebatı Yugoslavyanın sabık hariciye nazırı M. Ninçiç ne diyor ? Belgrat, 23 (Hasust muhabirimizden) — Yugoslavyanın eski hariciye nazırı M. Nizçiç, Sırp - Bulgar münasebatı hakkında “La Pulgari,, gazetesi muhab'rine şu beyanatta bulunmuştur : — Yugoslavya - Bulgaristan mukareneli ve dostluğu, iki mil- letin dostça çalışmalarını birleştirmeleri için elzem olduğu gibi bu dostluk Balkan sulhü ıçin de zaruridir. Bu variyet, bilhassa iki komşu millet arasında mevzuu bahsoluşu itibariyle çok mö- bimdir. İki milletin yakınlaşmasına giden yo', mübtelif manialarla kapalıdır.Bu yol, kâfi derecede uzundur. Binaenaleyh maksada vâsıl olmak için daha bir hayli zamanın geçmesi lârımdır. Fakat her şeyden evvel takdr etmek icap eder ki itilâfın husulü müş- terek menfaatlerimiz icabatındandır. Itilâfı bize emreden coğrafi ve siyasi vazıyetimizdir. Geçmiş ibtilâfların doğurduğu bugünkü vaziyet, bazan bizi itilâftan çok uzak bulunduğumuzu düşünmiye sevketse bile, ben hiç bir zaman bedbin olmadım. Ben şahsan iki taraf arasında tam bir itilâf busulü için bertaraf edilemiyecek bir mania gör- müyorum. Bu zaruretin tahakkuk edeceğinden ve bu suretle bü tün Balkan milletlerinin mes'ut bir istikbale kavuşmalarının te min edileceğinden eminim. Manisada Halkevi binası Yapılmak üzeredir Manisa, 24 (Vakıt) — Vaktile bir kısımı saat kulesi olarak kul lanılan ve yangımdan sonra yalnız duvarları kalan binanın arsası geçen sene fırka teşkilâtına me- muren gelen Hakkı Tarık beyin teşebbüsüyle Halkevi binası yar pılmak üzere alınmıştı. Halk evlerine nümune olacak surelte bir senedenberi pilânı barırlanan binanın inşaatına baş- lanmıştır. Sporcular için mülhak paviyonlar yapılacaktır. 28 Milyon Metruk mallar hâk- kında verilen haber Izmir, 24 (Vakit) — Maliye vekâletine, İzmirde 78 milyon lira kıymetinde metrök mallar varidatı bulunduğu ve varidatın çoğu toplanamadığı haber ve- rildi, Ellinci Yıl Verem mikrobu keşfinin senel devriyesi münasebetile merasim yapıldı Izmir, 24 ( Vakıt ) — Doktor Koh'un verem mikrobunun keş- finin ellinci yıl dönümü münase- betile verem mücadele cemiye- tinde merasim yapılmıştır. Bunu teklife koyamam, dedi. Bu izahattan sonra kanunun heyeti umumiyesi reye konularak kabul edilmiştir. İhtiyat zabitleri ve askeri memurları hakkındaki kanunun 23 üncü maddesinin ta- diline dair kanunun ikinci müza- keresi yapılara"'k p»zartesi günü lavmal top! k Öze içtimaz “> İLE İk Sermaye. nisbeti . Knzene vergisinde Esas olarak alınıyor Ankara, 24 (Vakıt) — Iktısat encümeninden, maliye encüme- nine verilen yeni Kazanç vergisi projesinde kazancın sermaye nis- beti nazarı dikkate almarak he- sap edilmesi esas kabul edilmiş» tir. Diğer taraftan büyük şehir- lerde itiraz komisyonları teşkili- ne karar verilmiştir. Serbest meslek erbabından alınacak ver- gi etrafında biç bir değişiklik yoktur. Şükrü Kaya bey Yarın şehrimize Geliyor Ankara, 24 (Vakıt) — Dahi- liye vekili Şükrü Kaya bey ya- nn Ankaradan hareket edecek, öbür gün şehrinizde bulunacak. tır. Kâbil sefiri Hikmet bey İzmirden şehrimize geliyor İzmir 24 (Vakıt) — Iskenderi- yoran gelen Kâbil sefiri Hikmet ey ve orta tedrisat umum mü dürü Fuat bey Ankara vapuruyle İstanbula haret ettiler. Sanayi sergisi Uçüncü | 1 mayısta An. z karada açılıyor Ankara, 24 (A.A) — Üçüncü milli sanayı sergisi Ankarada 1 Mayıs 932 tarihinde açılacak ve 15 Mayısta de kapanacaktır. Sergiye iştirak etmek istiyen sanayi erbabı iştirak gersitini bildiren talimatnsmeyi milif ik. tisat ve tasarruf cemiyeti şubele- rinden alabilirler. Sergiye geti- rilecek eşyayla bu eşyayı geti- ren Üç sanayi mümessili nakiiye Tel yrajl Haberleri Çinde mütareke Müzakereye Başlanıldı mı, Başlanılmadı mı? Şanghay, 24 (A.A.)— Bu sa- bah Çin bericiye nazırı vekili M, Kouo-Tai-Chi Japon elçisine bir mektup göndererek bugün icrası mukarrer bulunan resmi mütareke müzakeratının tebir edilmesini istemiştir. 19 uncu kolordu kumandanı- nın refakatinde başka bir Çin murahhası bulunduğu balde dün gece Souteheouya gitmiş olduğu ve Japon kuvvetleri kumandanı jeneral Shirakava o müzakerata iştirâk etmedikçe kendisinin bu mürakerelere iştirake (biç te İörum görmemekte olduğu ha- ber verilmektedir: Çin hariciye nazırı ile İ9uncu ordu kumandanı arasında ihtiâf mevcut olduğu söylemektedir. Dün akşam M. Wellignton Koo ile M. Sasng 2 saat kadar gö- rüşmüşlerdir. Bunların ne husus hakkında (görüştükleri malüm değildir. Şanghay, 24 (A A) — Çin ve Japon askeri ve sivil erkân bü- yök Britanya konsoloshanesinde toplanmışlar ve bir mütareke akdi için kat'i mükâlemelere başlanmıştır. Mançuride Harbin, 24 (A.A) — Jeneral Hasebe'in idaresi altındaki kuv- vetler, bu sabah Harbin'e 100 mil meşafede kâin bulanan Feng - Tehen'e bareket etmiştir. | Orada jeneral Ting-Tehao şimali Mançuri'de kargaş» ıklar çıkar- mak “© vaskasdilar 000 kişilik gâyrı muslazam biz kuvvet ta git etmiştir. eneral Hokov'un livası Ning- ta'dan oHailine gitmiştir. Bu liva Ting-Tehao'oun kuvvâtlerini dağıtmak ve o bavalideki Ja- ponlarla Coralıları himaye etmek Üzere İmienpo'ya gidecektir. Japon Harbiye nezaretinin bir takzibi Tokyo, 24 (A.A) — Harbiye Nerareti Cenevre'deki Çin mu- rahhasının iddiası vechile Jzpon- ların Mançaoriye ait gümrük va- ridatım zaptetmekte olduklarını kat'i surette tekrip elmiştis. Harp masraflarını kapatmak Için Tokyo, 24 (A.A.) — Rengo ajansından: Mümessiller meclisi bugün bir kanun lâyihası kabul etmiştir. Bu kanun lâyıhası Mançuri ve Şanghay harexâtının istilzam et miş olduğu masrafları kapatmak Üzere harine bonoları ihraç edil- mesini natık bulunmaktadır. Bugün âyan meclisi munzam bütçeyi kabul ve bususi encü- mene sevkevlemiştir. Milâno ve Bari Sergileri Naki bey geliyor Ankara, 24 (Vakıt) — Milâno ve Bari sergilerine iştirâk et- mekliğimize karar (verilmiştir. Panayırlarda teşhir işlerini idare etmek üzere Ticaret umum mü- dürü Naki bey bu akşam İsian- bula hareket etmiştir. Naki bey Istanbuldan Mi'ânova gidecektir. Dün akşamki yangın Dün akşam saat 22 de Boğaz- içinde Yeniköydö nahiye müdür- löğü binasından yangın çıkmış ve müdürlük binasiyle yanındaki İ bir ev yandığı halde söndürül- E Dünya deniz i Ticaretinde Aldığımız mevki Usttarsfı 1 inci sayfada Dünya ticareti bahriye filoları na ait şayanı dikkat bir istatiş- tik var. Çünkü bu istatistik mem- leketimizin deniz Ticareti bahri- ye filosu noktai nazarından na- sıl acıklı bir vazıyette olduğunu | çok açık bir surette güsteriyor. Bu istatistiğin 1931 senesinde gayri safi tonilâto itibariyle muh- telif memleketlerin (o vazıyetini gösleren şu rakkamlara dikkat ediniz: 1931 Gaye safi tonildte 23,379,999 13,642,183 4,279.341 3,566,227 3,335,673 4,254,601 4,065,506 3,118.170 1,704.669 1,227,370 1,145,257 1,397,782 547,470 498,789 603 836 333,756 216,357 Memleketlerin isimleri Ingiltere ve müstemlekâtı Amerika Japonya Fransa Italya Almanya Norveç Felemenk Isveç İspanya Danimarka Yunanistan Be.çika Brezilya Rusya Çin Portekiz Me Elk 1,60 ugoslavya 184,298 — 312,097 inlandiya 204,716 Lehistan 179.487 Türkiye Bu rakamlar gösteriyor ki Tür- kiye dünya ticareti babriye cet- velinde maa'esef en sonuncu olarak geliyor. Ve lehistan gibi deoizsiz ve sahilsiz memleketler bile bizden daha yüksek bir mevkide bulunuyor. Bu bakikat sok arı almakla beraber asla gözümüzden uzak olmamak la- zımdır. Yalnız bu vaziyette bizi teselli eden cihet şudur: Gene mevzuu bahis istalistikten anla- dığımıza göre memleketimizde 1926 senesinde mevcut ticareti babriye filosunun mikdarı 898,738, 1929 senesinde 944,948, 1930 (o senesinde ( 1,010,464, nihayet 1931 senesinde, 187,570 tonilâloymuş. Bu rakamlara na- zaran ticareli bahriye filomuz ber sene tedrici olarak artmak- tadır. Bu da biç şüphesiz Lozan muahedesiyle kapotaj hizmetinin milli bandraya taksis edilmiş olmasının neticesidir. Her halde her tarafı denizlerle muhat olan Türkiyenin ve Törklerin beynel- milel deniz ticareti sabasında bir gin evvel hakiki mevkilerini almıva çalısması milli bir vazifedir. Kuponlar müzakeratı | Seracoğlu Şükrü bey maliye vekSletiyle temas ediyor Ankara, 24 (Vakıt) — Sera- coğlu Şükrü bey bu sabah gel- di. İstasyonda Maiiye, ziraat, Nafia vekilleri, Ismet Pş. namı- na Müsteşar Kema!, Kalemi mahsus müdürü Vedit beylerle maliye erkânı, meb'uslar ve dest- | ları tarafından karşılanmıştır. V Saracoğlu Şükrü bey burada Ismet Pş, ve Maliye vekâ'etiyle temas edecek, müzakerelerin ne- tayicine dair malümat verecek- tir. Bir bafta sonra Parise av- deti muhteme cir, alina Gümülcine kom:syonundaki murahhasımız Fuat B, gitti Bir müddet evvel murahhas heyeti riyasetine, Garbi Trakya- daki mübadele iş'eri hakkında izahat vermek üzere şebrimize gelen dokuzuncu tali-mübadele komisyonu Türk murahbası Foat B. akşam Gümülcineye hareket | etmistir. ; b